PoradyPoradyDownsizing i miękka hybryda, czyli sposób na oszczędzanie

Downsizing i miękka hybryda, czyli sposób na oszczędzanie

Inżynierowie Fiata opracowali wiele udanych jednostek napędowych. Nową propozycją jest wolnossący silnik 1.0, który jest łączony z układem miękkiej hybrydy. Czy rozwiązanie zdaje egzamin?

Fiat jest jednym z ekspertów w projektowaniu i produkcji silników. Nieprzypadkowo motory tego koncernu – zwłaszcza diesle – trafiają pod maski samochodów innych marek. W przypadku jednostek benzynowych bardzo dobrze znaną serią silników jest FIRE (od Fully Integrated Robotised Engine). Została wprowadzona w 1985 roku, a kolejne modernizacje poprawiały osiągi i umożliwiały spełnienie coraz ostrzejszych norm emisji.

Silnik Fiat 1.0 Hybrid - opinie
Silnik 1.0 Hybrid jest dostępny w obu najmniejszych modelach Fiata, czyli 500 oraz Panda. To udane podstawowe źródło mocy.

Uznano jednak, że czas silników FIRE dobiegł końca. Od 2016 r. są one sukcesywnie zastępowane jednostkami GSE (od Global Small Engine), które są nazywane także FireFly. Są dostępne jako 3- i 4-cylindrowe, wolnossące oraz turbodoładowane, a także z komponentem hybrydowym. Hybrydowa wersja wolnossącego silnika 1.0 zadebiutowała w 2020 r.

Redakcja poleca: Test Fiata 500 Hybrid

Miękka hybryda Fiata

Układ miękkiej hybrydy dodano do podstawowej, trzycylindrowej wersji silnika 1.0, która rozwija 70 KM i 92 Nm. Taka jednostka jest dostępna w Fiatach 500 oraz Panda, gdzie jest łączona z 6-biegową skrzynią. Zajęła miejsce silnika 1.2, od którego jest mocniejsza o 1 KM, słabsza o 10 Nm, a powinna zużywać aż litr paliwa mniej.

Fiat 500 Hybrid - wnetrze
We wnętrzu hybrydowych Fiatów zmieniło się niewiele. Obecność nowoczesnego źródła mocy zdradza 6-biegowa skrzynia.

Sercem układu hybrydowego jest rozrusznik zintegrowany z alternatorem (BSG – z napędem pasowym, 12 V), który pełni rolę silnika elektrycznego dodającego w określonych sytuacjach i przy określonych obrotach 5 KM. System jest zasilany prądem czerpanym z dodatkowego akumulatora o pojemności 0,53 kWh, który umieszczono pod fotelem. W przeciwieństwie do wysokonapięciowych pełnych hybryd dodatkowe koszty produkcji są tu bardzo niskie, a późniejsze serwisowanie nie wymaga od mechaników specjalnych uprawnień.

Silnik Fiat 1.0 Hybrid
Układ tzw. miękkiej hybrydy nie komplikuje znacząco budowy silnika, więc nie podnosi znacząco kosztów jego serwisowania czy produkcji.

Rolą alternatoro-rozrusznika nie jest umożliwienie jazdy wyłącznie „na prądzie”. Odzyskuje on energię podczas hamowania, wspomaga silnik spalinowy podczas rozpędzania i sprawia, że ponowne odpalanie silnika przez system start-stop jest szybsze i bardziej płynne niż w autach z klasycznym rozrusznikiem. Po wrzuceniu na „luz” jest w stanie wyłączyć silnik benzynowy przy prędkościach poniżej 30 km/h, co przy odpowiednich zwyczajach kierowcy zapewnia dodatkowe pole do oszczędzania paliwa.

Silnik Fiat 1.0 Hybrid - akumulator
W jednej z zakładek komputera pokładowego kierowca może śledzić tryby ładowania czy rozładowywania akumulatora napędu hybrydowego.

Nasz test Fiata 500 Hybrid wykazał, że silnik 1.0 Hybrid jest nieco bardziej oszczędny od starszego 1.2. W trasie Fiat 500 Hybrid zużywał ok. 4,5 l na 100 km, a w gęstym ruchu miejskim – 6,5 l/100 km. To wyniki o ok. 0,3-0,5 l/100 km niższe od wersji 1.2. Alternatoro-rozrusznik nie jest mocny, ale podobnie jak inne silniki elektryczne może natychmiast oddać wysoki moment obrotowy. Przekłada się to na elastyczność. Według naszych pomiarów Fiat 500 Hybrid od 60-100 km/h na 4. biegu przyspiesza w 12,2 s, a starszy 1.2 potrzebuje na to 14,7 s. Na ostatnim biegu, czyli odpowiednio 6. i 5, analogiczny sprint w zakresie 80-120 km/h trwa 22,2 s oraz 25,6 s.

Doceniliśmy także cichą i prawie wolną od wibracji pracę, co w przypadku trzycylindrowych silników wcale nie jest oczywiste. W Fiacie 500 Hybrid silnik 1.0 GSE osadzono 45 mm niżej od jednostki 1.2, co obniżyło położenie środka ciężkości oraz poprawiło zwinność samochodu na dynamicznie pokonywanych zakrętach.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji