OponyTesty oponCzy tanie opony są bezpieczne? Ranking opon letnich 205/55 R16

Czy tanie opony są bezpieczne? Ranking opon letnich 205/55 R16

Nie każdy kierowca może sobie pozwolić na kupno najdroższych opon – te z niższej półki cenowej wybierają zwłaszcza użytkownicy starszych aut, które nie przedstawiają dużej wartości. Sprawdziliśmy właściwości ogumienia z segmentów środkowego i budżetowego. Oto test opon letnich w rozmiarze 205/55 R16.

W testowym zestawieniu uwzględniliśmy 7 opon w popularnym rozmiarze – 205/55 R16. Tej wielkości ogumienie jest stosowane w wielu popularnych samochodach, takich jak m.in. Audi A3 i A4, BMW serii 1 i serii 3, Citroen Berlingo, C3, C4 oraz Ford Focus. Na ogumieniu w tym rozmiarze jeżdżą też Mercedes klasy C, Opel Astra i Peugeot 308. Opony 205/55 R16 są też montowane w samochodach, takich jak Renault Megane, Seat Leon, Skoda Octavia czy Toyota Auris. Testowany przez nas w tym sezonie rozmiar pasuje także do Volvo S40 oraz Volkswagenów Golfa, Passata i Tourana.

Zmiana opon na letnie – jaki termin będzie optymalny?

7 modeli opon letnich 205/55 R16 w wyczerpującym teście

Próbom na profesjonalnym torze testowym poddaliśmy opony z segmentów budżetowego i środkowego. Najtańsze produkty reprezentowały Dębica Presto HP2, Double CoinDC99 oraz Imperial Ecodriver 5. Z segmentu środkowego wybraliśmy ogumienie Firestone Roadhawk, Hankook Ventus Prime 4, Kumho Ecsta HS 52 oraz Uniroyal RainSport 5. Większość opon, m.in. Dębica, Imperial, Firestone czy Uniroyal, to produkty doskonale znane polskim kierowcom.

Test opon letnich

Ważnym kryterium podczas wyboru opon do tegorocznego zestawienia była cena.   Produkty z segmentów budżetowego i środkowego kosztowały od 214 do 323 zł za sztukę. Kupno najtańszej z testowanych opon – produktu firmy Imperial – oznacza wydatek 214 zł. Polska Dębica kosztuje 264 zł, a za dalekowschodni model Double Coin trzeba zapłacić 267 zł. Najtańszą oponą z segmentu środkowego jest Kumho – kosztuje 271 zł. Za Firestone’a trzeba zapłacić 315 zł, za Uniroyala 317 zł, a najdroższy jest Hankook – jedna sztuka kosztuje 323 zł.

Opony, które wzięły udział w teście opon letnich (205/55 R16)
Marka/model Segment Cena (za 1 szt.)
Dębica Presto HP2 budżetowy 264 zł
Double Coin DC 99 budżetowy 267 zł
Firestone Roadhawk średni 315 zł
Hankook Ventus Prime 4 średni 323 zł
Imperial Ecodriver 5 budżetowy 214 zł
Kumho Ecsta HS 52 średni 271 zł
Uniroyal RainSport 5 średni 317 zł

Ranking opon letnich 205/55 R16 – jak badano opony?

Na suchym asfalcie zmierzyliśmy drogę hamowania, własności jezdne, komfort oraz hałas emitowany przez opony przy prędkości 80 km/h na zewnątrz samochodu. Zbadaliśmy też właściwości opon podczas sportowej jazdy po torze o długości 1650 m na czas. Dodatkowo w laboratorium zostały zmierzone opory toczenia opon.

Jak przeprowadzane są nasze testy opon?

Na mokrej nawierzchni zbadaliśmy drogę hamowania oraz czas przejazdu toru o długości 1823 m. Ponadto na stale nawadnianych stanowiskach testowych została określona odporność opon na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, a w trakcie jazdy po torze oceniono precyzję prowadzenia. Zmierzony został też czas przejazdu okręgu o średnicy 57,5 metrów.

Test opon letnich

Pomiary testowe przeprowadziliśmy w zlokalizowanym w Niemczech ośrodku badawczym zaprojektowanym specjalnie do testowania opon. Badania zostały wykonane przez doświadczonych inżynierów i kierowców testowych, na certyfikowanych stanowiskach o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni toru. Głośność, hamowanie na mokrym asfalcie oraz opory toczenia zbadano zgodnie z wymogami unijnego etykietowania opon.

Praktyczne porady dotyczące opon. Odpowiadamy na 15 najczęściej zadawanych pytań

Ranking opon letnich 205/55 R16 – wyniki pomiarów drogi hamowania

W próbach hamowania ze 100 km/h na mokrym asfalcie z wynikiem 61,8 m zwycięża Uniroyal. Bardzo dobry rezultat uzyskuje też Dębica. HankookFirestone wypadają dobrze, a Imperial i Kumho przeciętnie. Rezultat opon Double Coin jest nie do zaakceptowania. Chiński produkt jest niebezpieczny. Na suchej nawierzchni zwycięża Hankook, a za nim plasuje się Firestone. Kumho, Uniroyal i Dębica uzyskują wyniki na dobrym poziomie. Imperia i Firestone wypadają przeciętnie.

Test opon letnich 205/55 R16 – droga hamowania 100-0 km/h
Hamowanie na suchym Hamowanie na mokrym
Dębica Presto HP2  38,7 m   62,9 m
Double Coin DC 99  42,0 m   88,9 m 
Firestone Roadhawk  37,8 m   69,3 m
Hankook Ventus Prime 4  36,4 m   63,7 m 
Imperial Ecodriver 5  41,7 m   74,7 m 
Kumho Ecsta HS 52  38,3 m   75,0 m
Uniroyal RainSport 5  38,4 m   61,8 m 

Test opon letnich 205/55 R16 – wyniki pomiarów jazdy na czas

Na suchym torze wszystkie opony zdały egzamin. Na dystansie 1650 m różnica pomiędzy zajmującymi pierwsze miejsce Hankookiem i Kumho, a ostatnią oponą w zestawieniu – Double Coin  to mniej niż 1,5 sekundy. Z kolei na mokrym asfalcie różnice są znaczne. Z najkrótszym czasem okrążenia (84,8 s) próbę wygrywa Uniroyal, a tuż za nim, z bardzo dobrym wynikiem plasuje się Dębica. Firestone, Imperial, Hankook i Kumho wypadają przyzwoicie. Tabelę zamyka Double Coin z rezultatem o ponad 11 s gorszym od zwycięzcy. Taka różnica oznacza, że doświadczony kierowca testowy na chińskich oponach miał problemy z utrzymaniem toru jazdy. To kolejna próba, w której opony Double Coin uzyskują rezultat poniżej wymaganego poziomu bezpieczeństwa.

Test opon letnich 205/55 R16 – jazda na czas
Jazda na czas. Suchy tor (1650 m) Jazda na czas. Mokry tor (1823 m)
Dębica Presto HP2  56,7 s   85,1 s 
Double Coin DC 99  57,6 s   95,9 s 
Firestone Roadhawk  56,3 s   86,4 s 
Hankook Ventus Prime 4  56,2 s   87,6 s 
Imperial Ecodriver 5  57,2 s   87,2 s 
Kumho Ecsta HS 52  56,2 s   88,8 s 
Uniroyal RainSport 5  57,0 s   84,8 s 

Ranking opon letnich 205/55 R16 – klasyfikacja i opis opon

Zestawienie wygrywa Uniroyal, a na drugim stopniu podium z niewielką stratą do lidera plasuje się  Hankook. Trzecie miejsce w teście z bardzo dobrym wynikiem punktowym zajmuje polska Dębica. Czwarta lokata przypada oponom Bridgestone, które uzyskują rezultat niewiele ustępujący wynikom produktów zajmujących miejsca na podium. Za to wynik sklasyfikowanych na piątym miejscu opon Kumho odstaje już wyraźnie od czołówki. Szósta lokata dla Imperiala, który zbiera przeciętne noty. Tabelę ze słabym wynikiem zamykają opony Double Coin, które na mokrej nawierzchni nie zapewniają wymaganego bezpieczeństwa.

Miejsce 1. – Uniroyal RainSport 5

UniroyalUniroyal okazuje się bezkonkurencyjny na mokrej nawierzchni, gdzie wygrywa cztery z pięciu prób. W tych warunkach opona zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i ma bardzo dobre właściwości jezdne. Na suchym asfalcie Uniroyal radzi sobie dobrze i jest stabilny oraz bezpieczny. Wysokie noty zbiera w konkurencji komfortu mechanicznego i akustycznego.

 +  krótka droga hamowania na mokro
 +  najwyższa odporność na aquaplaning
 +  wysoki poziom komfortu
 +  wysoka precyzja prowadzenia

Miejsce 2. – Hankook Ventus Prime 4

Hankook Zajmujący drugie miejsce w zestawieniu Hankook traci do lidera zaledwie 0,2 punktu. Koreańska opona wygrywa rywalizację hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Bardzo dobrze wypada też w próbie określającej przyczepność boczną na mokrym asfalcie i podczas jazdy po suchym torze. Do największych wad Hankooka należy zaliczyć niską odporność na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny.

 +  najkrótsza droga hamowania na sucho i mokro
 +  wysoka przyczepność boczna na mokro
 +  wysoka precyzja prowadzenia na sucho
 –  niska odporność na aquaplaning

Miejsce 3. – Dębica Presto HP2

DębicaWysokie miejsce w klasyfikacji końcowej Dębica zawdzięcza dobremu zbilansowaniu i zrównoważonej charakterystyce. Opona zapewnia bardzo dobre właściwości na suchym i mokrym asfalcie. Ma wysoką odporność na aquaplaning i sprawnie zatrzymuje się podczas awaryjnego hamowania na suchym i mokrym asfalcie. Jest jedną z cichszych opon w zestawieniu i ma atrakcyjną cenę.

 +  wysoka odporność na aquaplaning
 +  krótka droga hamowania na mokro
 +  niski poziom hałasu
 –  przeciętne opory toczenia

Miejsce 4. – Firestone Roadhawk

FirestoneFirestone traci do zajmującej trzecie miejsce w teście Dębicy jedynie 0,9 punktu. To bardzo dobra opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa. Sprawnie zatrzymuje auto na suchej nawierzchni i ma wysoką przyczepność na mokrych zakrętach. Na szczególną uwagę zasługuje najniższy w zestawieniu opór toczenia. Firestone emituje największy hałas na zewnątrz auta.

 +  krótka droga hamowania na sucho
 +  wysoka przyczepność boczna na mokro
 +  niski współczynnik oporów toczenia
 –  wysoki poziom głośności

Miejsce 5. – Kumho Ecsta HS 52

Kumho Piąta lokata Kumho nieco rozczarowuje. Opona uzyskuje przeciętny rezultat końcowy przez słabe zbilansowanie. Są próby, takie jak jazda po suchym torze czy mokrym okręgu, w których Kumho radzi sobie bardzo dobrze. Z kolei w konkurencjach aquaplaningu czy jazdy sportowej po mokrym torze opona wypada kiepsko. Opona ma niskie opory toczenia i niewygórowaną cenę.

 +  dobre właściwości jezdne na suchym asfalcie
 +  niskie opory toczenia
 –  przeciętna odporność na aquaplaning
 –  wysoki poziom hałasu zewnętrznego

Miejsce 6. – Imperial Ecodriver 5

Imperial Jedyną zaletą zajmującej szóste miejsce opony Imperial jest atrakcyjna cena. Poza tym produkt nie zachwyca osiągami – we wszystkich konkurencjach testowych zajmuje miejsca pod koniec tabeli. Właściwości opon Imperial, szczególnie na mokrej nawierzchni, są na granicy akceptowalności, a produkt nadaje się jedynie do zachowawczej jazdy w ruchu lokalnym.

 +  atrakcyjna cena
   słabe właściwości na mokrym asfalcie
   wysokie opory toczenia
 –  długa droga hamowania na sucho i mokro

Miejsce 7. – Double Coin DC 99

Double Coin Opony Double Coin nie zachęcają do zakupu. Wprawdzie ich cena nie jest wygórowana i są najcichszymi oponami w zestawieniu, ale wyniki w pozostałych konkurencjach należy określić jako ich wady. O ile na suchej nawierzchni przegrywają konkurencje zachowując wymagany poziom bezpieczeństwa, o tyle na mokrym asfalcie ich rezultaty są nie do zaakceptowania. Po deszczu opony Double Coin są niebezpieczne.

 +  niski poziom hałasu
   fatalne właściwości na mokrej nawierzchni
   kiepskie parametry na suchym asfalcie
   wysokie opory toczenia

Ranking opon letnich 205/55 R16 – punktacja końcowa

Zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie opony mogły uzyskać po 100 punktów. W obu przypadkach najwięcej punktów można było zdobyć za hamowanie. Do sumy punktów zdobytych na suchej nawierzchni wliczają się też te uzyskane w laboratoryjnej próbie określającej współczynnik oporów toczenia. Za tę konkurencję można było zdobyć 5 punktów.

Punktacja w kategorii „Mokry asfalt”

  • Hamowanie 100-0 km/h (max. 30 pkt.);
  • Aquaplaning wzdłużny (max. 20 pkt.);
  • Aquaplaning poprzeczny (max. 5 pkt.);
  • Jazda po okręgu (max. 10 pkt.);
  • Jazda na czas (max. 35 pkt.);

Suma max.: 100 pkt.

Punktacja w kategorii „Suchy asfalt”

  • Hamowanie 100-0 km/h (max. 40 pkt.);
  • Jazda na czas (max. 35 pkt.);
  • Własności jezdne (max. 10 pkt.);
  • Komfort (max. 5 pkt.);
  • Hałas przy 50 km/h (max. 5 pkt.);
  • Opory toczenia (max. 5 pkt.);

Suma max.: 100 pkt.

Test opon letnich 205/55 R16 – punktacja końcowa
Msc. Opona Mokry asfalt
(max 100 pkt)
Suchy asfalt
(max 100 pkt)
Łącznie
(max 200 pkt)
Cena (1 szt.)
1 Uniroyal RainSport 5 99,0 96,4 195,4 317 zł
2 Hankook Ventus Prime 4 95,7 99,5 195,2 323 zł
3 Dębica Presto HP2 96,3 96,6 192,9 264 zł
4 Firestone Roadhawk 94,7 97,3 192,0 315 zł
5 Kumho Ecsta HS 52 89,4 97,3 186,7 271 zł
6 Imperial Ecodriver 5 89,1 91,8 180,9 214 zł
7 Double Coin DC 99 74,1 90,8 164,9 267 zł

Ranking opon letnich 205/55 R16 – podsumowanie

Opony zajmujące pierwsze cztery lokaty – Uniroyal, Hankook, Dębica oraz Firestone zdobywają wyniki punktowe na dobrym poziomie i są produktami godnymi polecenia. Kumho, Imperial i Double Coin odstają właściwościami i nie zachęcają do zakupu. Zajmujące ostatnie miejsce w zestawieniu opony Double Coin na mokrej nawierzchni są niebezpieczne.

Test opon letnich

Polecamy inne nasze testy opon letnich:

Test 6 opon letnich w popularnym rozmiarze 205/55 R16

Test 9 opon letnich w rozmiarze 235/35 R19

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

  1. moim zdaniem opony Imperial są wystarczające dla kierowców którzy mniej więcej szanują przepisy ruchu drogowego i mają choć odrobinę zdrowego rozsądku.Poprzednio jeździłem na drogich Michelin Premacy i po pięciu latach popękały na bokach jednym słowem szybciej się zestarzały niż zdążyłem je zjeździć.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji