NowościRozrywkaRzadkie marki samochodów. Tych aut nie widuje się za często

Rzadkie marki samochodów. Tych aut nie widuje się za często

W historii motoryzacji przewinęło się wielu producentów aut, o których dziś mało kto pamięta. Oto przegląd niszowych marek samochodów.

Od momentu słynnej przejażdżki Berthy Benz skonstruowanym przez jej męża automobilem minęło już prawie półtora wieku. W tym czasie na rynku pojawiły się setki, jeśli nie tysiące, różnych marek samochodów. Jedni producenci przetrwali zawirowania historii i dziś mogą pochwalić się ponad stuletnią historią (np. Mercedes, Renault czy Skoda), drudzy musieli zakończyć swoją działalność i pozostają już tylko wspomnieniem (np. FSO, Oldsmobile lub Scion), a jeszcze inni być może dopiero mają powstać.

Mało znane marki samochodowe możemy tak naprawdę podzielić na dwie grupy. W pierwszej znajdą się te, które dziś nie istnieją i są coraz rzadziej spotykane na polskich drogach. Do drugiej zaliczymy z kolei te, które co prawda wciąż są obecne na rynku, ale nie cieszą się znaczącą popularnością.

Niszowe marki, które nadal funkcjonują

1  Alpine 

Alpine pierwotnie istniało w latach 1955-1995, a w 2017 roku zostało wskrzeszone, wprowadzając do sprzedaży współczesną odsłonę modelu A110. W najbliższych latach na rynku mają się pojawić kolejne auta ze znaczkiem tej marki.

Alpine A110
Alpine A110

2  Bitter 

Bitter to założona w 1971 roku w Niemczech marka, której rozkwit przypadł na lata 70. i 80. – wówczas wytwarzała niezwykłe sportowe modele CD i SC. Dzisiaj firma ta zajmuje się jedynie tuningiem samochodów z logo Opla.

Bitter Opel Adam
Bitter Opel Adam

3  Daihatsu 

Daihatsu to kojarzona również w Polsce japońska marka należąca do Toyoty, która zajmuje się głównie produkcją małych aut i tzw. kei cars. Z Europy wycofała się w 2013 roku, ale w ujęciu globalnym wciąż może pochwalić się bardzo dobrymi wynikami sprzedaży.

Daihatsu Mira
Daihatsu Mira

4  Donkervoort 

Donkervoort to holenderska manufaktura, która istnieje od 1978 roku i zajmuje się wytwarzaniem sportowych aut na licencji brytyjskiego Lotusa Seven. Jej najnowszy model nosi oznaczenie F22 i jest napędzany przez 499-konny, pięciocylindrowy silnik z Audi.

Donkervoort D8 GTO
Donkervoort D8 GTO

5  Ineos 

Ineos to młoda, brytyjska marka z siedzibą w Londynie. Została założona w 2016 roku, a jej jedynym modelem jest obecnie Grenadier – wytrzymała terenówka zaprojektowana jako następca klasycznego Land Rovera Defendera. Wykorzystuje podzespoły BMW, w tym 3-litrowe silnik R6 (benzynowe i wysokoprężne).

Ineos Grenadier
Ineos Grenadier

6  Maybach 

Maybach to niemiecka marka luksusowa, którą założono w 1909. Na początku XX wieku powróciła na rynek z dwoma limuzynami 57 i 62, ale nie cieszyły się one dużym zainteresowaniem. Obecnie logo Maybacha noszą topowe, najlepiej wyposażone i najbardziej komfortowe wersje Mercedesów klasy S, GLS i EQS SUV.

Mercedes-Maybach Klasy S
Mercedes-Maybach Klasy S

7  Morgan 

Morgan to brytyjska firma z ponad stuletnią tradycją, istnieje bowiem od 1910 roku. W ofercie ma klasycznie wyglądające roadstery, a prawdziwym unikatem w gamie tej marki jest trójkołowiec 3-Wheeler/Super 3 z dwoma kołami z przodu i jednym z tyłu.

Morgan Roadster
Morgan Roadster

8  Noble 

Noble to kolejna mało znana, brytyjska marka. Istnieje zaledwie od 1999 roku i zajmuje się produkcją supersamochodów. Pierwszym jej modelem był roadster M10, a obecnie w gamie tej firmy znajdziemy dwa auta – M500 i M600.

Noble M15
Noble M15

9  Tata 

Tata to indyjski gigant, który jest właścicielem m.in. Land Rovera i Jaguara. W ofercie ma przeróżne modele nie tylko samochodów osobowych, ale także ciężarówek i autobusów. Kilkanaście lat temu marka ta próbowała zaistnieć w Polsce, jednak nie udało jej się osiągnąć sukcesu.

Tata Hexa
Tata Hexa

Niszowe marki, które zniknęły z rynku

1  Autobianchi 

Autobianchi to włoski producent samochodów istniejący w latach 1955-1995. Jej najbardziej znanym modelem jest A112 produkowane od 1969 roku do 1986 roku, które powstało w łącznej liczbie prawie 1,3 miliona sztuk. To niewielkie auto było dostępne tylko z 3-drzwiowym nadwoziem, a w ofercie można było znaleźć nawet sportową wersję Abarth.

Autobianchi A112
Autobianchi A112

2  Borgward 

Borgward to niemiecka marka, która pierwotnie istniała w latach 1929-1961 i oferowała m.in. stylowego sedana P100. W 2015 roku postanowiono ją wskrzesić, wprowadzając do oferty kilka SUV-ów, dostępnych tylko w Chinach. Ostatecznie w 2022 roku firma ogłosiła bankructwo.

Borgward BX7
Borgward BX7

3  Bristol 

Bristol to angielska marka samochodów luksusowych z dość długą tradycją – została założona w 1945 roku, a jej oficjalna likwidacja nastąpiła w 2020 roku. Jedyny salon tego producenta mieścił się w Londynie, a spośród jego aut można wymienić roadster Bullet, który przygotowano z okazji 70-lecia firmy.

Bristol Bullet
Bristol Bullet

4  Datsun 

Datsun to japońska marka należąca do Nissana, która oryginalnie funkcjonowała w latach 1931-1986. W 2013 firmę reaktywowano z myślą o produkcji niskobudżetowych modeli na tzw. rynkach wschodzących (Rosja, Białoruś, Kazachstan, Liban, Indie, Indonezja, Nepal, RPA). Marce nie udało się jednak zyskać oczekiwanej popularności i w 2022 roku została ponownie zamknięta.

Datsun mi-DO
Datsun mi-DO

5  Oldsmobile 

Oldsmobile to amerykański producent aut wchodzący w skład koncernu General Motors. Marka funkcjonowała w latach 1897-2004. Jej najsłynniejszym modelem jest Toronado, czyli ogromne coupe z 7-litrowym benzynowym silnikiem o mocy 390 KM pod maską i przednim napędem.

Oldsmobile Toronado
Oldsmobile Toronado

6  Pontiac 

Pontiac to kolejna marka z USA należąca do General Motors. Została założona w 1926 roku i dotrwała do 2010 roku. Ostatnim wyprodukowanym przez tę firmę samochodem był biały Pontiac G6 – czterodrzwiowy sedan dzielący platformę Oplem Vectrą C Caravan i Fiatem Croma.

Pontiac Aztek
Pontiac Aztek

7  Saab 

Saab to wywodzący się z branży lotniczej producent samochodów, który istniał w latach 1945-2016. Ostatnim właścicielem marki była firma NEVS, która na bazie modeli szwedzkiej marki planowała zbudować auta elektryczne. Plany były ambitne, ale ostatecznie nic z nich nie wyszło.

Nevs 9-3
Nevs 9-3

8  Saturn 

Saturn to stosunkowo krótko działający producent aut, także znajdujący się w portfolio General Motors. Firmę założono w 1985 roku, a zamknięto zaledwie ćwierć wieku później. W ostatnich latach funkcjonowania gama marki bazowała na przebrandowanych modelach Opla – m.in. Vectrze, Antarze i roadsterze GT.

Saturn L200
Saturn L200

9  Spyker 

Spyker to holenderski producent supersamochodów założony w 1999 roku, którego najsłynniejszym dziełem był model C8. Co ciekawe, Holendrzy przez krótki czas (lata 2010-2012) byli właścicielami marki Saab, ale niewiele zdziałali, ponieważ sami popadli w kłopoty finansowe. Na początku 2021 roku Spyker ogłosił upadłość.

Spyker C8 Preliator
Spyker C8 Preliator
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji