Oto przegląd 24 niszowych marek, które mimo przeciwności losu nadal funkcjonują na światowym rynku. Bitter, Borgward, Venturi to tylko trzy przykłady.
W świecie motoryzacji istnieje wiele świetnie prosperujących producentów, którzy odbierają klientów bardziej niszowym markom. W tej branży nie ma sentymentów – jeśli brakuje chętnych na zakup, marka upada. Taki los spotkał wielu niegdyś popularnych u nas producentów (Trabant, Wartburg, Moskwicz, FSO, Daewoo), ale też niektóre marki amerykańskie, jak Eagle, Saturn, Scion, Oldsmobile, Plymouth.
Uśmiech losu
Czasami jednak los uśmiecha się do marek teoretycznie skazanych na porażkę. Ratunkiem może być na przykład wykupienie przez dobrze prosperującego producenta, który widzi w pogrążonej w kryzysie marce szansę na sukces. Właśnie tak było w przypadku Łady – zainwestował w nią koncern Renault-Nissan i dzisiaj firma nadal jest bestsellerem w Rosji. Nie inaczej w przypadku wykupionej przez Volkswagena Skody. Jej logo widnieje dzisiaj na całej (i powiększającej się) gamie modeli, cieszących się ogromną popularnością w całej Europie.
Jak feniks z popiołów
Część niszowych marek „budzi się do życia” w jeszcze inny sposób – są wskrzeszane przez koncerny, do których należą. Najczęściej motoryzacyjni giganci robią to, gdy planują wprowadzić do swojej gamy model odbiegający od reszty. Wtedy decydują się na nowo powołać zapomnianą markę, by podkreślić wyjątkowość lub ekskluzywność tego auta, bądź oferować je na wybranych rynkach. Właśnie tak postąpiło Renault, na nowo powołując markę Alpine do swojego nowego sportowego modelu. „Wskrzeszenia” doznał także japoński Datsun, chociaż dzisiaj oferuje inne auta niż kiedyś – głównie małe, przeznaczone na rynki wschodzące.
Niszowe marki, które nadal funkcjonują:
1 AC
Marka z ponad stuletnią tradycją, kojarzona przede wszystkim ze sportowym roadsterem Cobra. Po chwilowym kryzysie znalazła partnera biznesowego i oferuje swój legendarny model do dzisiaj, już pod nazwą AC MkVI.
2 Bitter
Marka pamiętająca lata 70, kiedy wytwarzała niezwykłe sportowe modele CD i SC. Dzisiaj już tylko tuninguje wybrane modele Opla.
3 Bristol
Angielska marka samochodów luksusowych, mająca jedyny salon sprzedaży w Londynie. Ze współczesnych aut – produkowany od 2002 roku sportowy Fighter, natomiast rok temu firma na swoje 70. urodziny zaprezentowała nowego roadstera Bullet.
4 Chevrolet
Świetnie prosperujący za Oceanem amerykański gigant próbował swoich sił w Europie. Zaprezentował całą gamę aut, począwszy od miejskiego Sparka aż po SUV-a Captiva. Zainteresowanie autami stopniowo spadało i dziś firma na naszym kontynencie oferuje tylko sportowe Camaro i Corvette.
5 Daihatsu
Kojarzona także w Polsce japońska marka należąca do Toyoty produkuje głównie małe auta i kei cary. Z Europy wycofała się w 2013 roku, ale na świecie w ubiegłym roku sprzedała prawie 800 tysięcy aut.
6 Donkervoort
Holenderska marka istniejąca od 1978 roku. Zajmuje się głównie produkcją sportowych aut na licencji brytyjskiego Lotusa Seven. Obecny model nazywa się D8. Poprzedni, podobny do pierwowzoru, S8.
7 Datsun
Niegdyś Datsuny były eksportowymi Nissanami, głównie sportowymi. Firmę wycofano w 1981 roku, by w 2013 ponownie ją wskrzesić. Dziś Datsuna można kupić na rynkach wschodzących (Rosja, Białoruś, Indie, RPA), a wybierać można spośród kilku niskobudżetowych modeli .
8 Łada
Rosyjską markę „uratowały” inwestycje aliansu Renault-Nissan. Oprócz legendarnej już Nivy firma stale wprowadza na rynek nowe modele (w tym nawet crossovera Xray) i ma 20% rynku w Rosji.
9 Maybach
Maybach kojarzy przede wszystkim z superluksusowymi limuzynami 57 i 62. Firma upadła w 2011 roku, jednak trzy lata później koncern Daimler reaktywował ją jako ekskluzywną wersję flagowego modelu Mercedesa – Klasy S.
10 Morgan
Na klasyczne roadstery spod znaku Morgana wciąż znajdują się chętni. Marka z ponad stuletnią tradycją sprzedaje obecnie aż sześć różnych modeli.
11 MG
Brytyjska marka już od 10 lat należy do chińskiego koncernu Saic, który m.in. kontynuował produkcję sportowego modelu TF i wprowadził kilka nowych (3,6). Niebawem do oferty ma dołączyć kompaktowy SUV.
12 Noble
Istniejąca zaledwie od 1999 roku brytyjska firma produkuje supersportowe samochody. Pierwszym był zaprezentowany w 2000 roku M12, obecnie można kupić model M600 w kilku wariantach.
13 Proton/Lotus
Malezyjskie przedsiębiorstwo kiedyś produkowało auta na licencji Mitsubishi. Dziś już nie oferuje aut w Europie, ale jest właścicielem słynnego Lotusa, którego wykupiło w latach 90.
14 Qoros
Marka powstała w 2007 roku z zamiarem podboju Europy. Pierwszy samochód producenta – Qoros 3 – uzyskał w testach zderzeniowych maksymalną notę 5 gwiazdek i był dostępny od 2013 roku w Bratysławie. Dzisiaj auto można kupić tylko w Chinach.
15 Roewe/Rover
Jedna z najbardziej znanych brytyjskich marek upadła w 2006 roku, po 123-letniej obecności na motoryzacyjnym rynku. Prawa do niej należą do indyjskiego Tata Motors, natomiast produkcją modeli 25 i 75 (jako Roewe) zajmuje się chińska firma Saic.
16 Tata
Indyjski gigant jest właścicielem m.in. marek Land Rover i Jaguar. W ofercie ma przeróżne modele nie tylko samochodów osobowych, ale też ciężarówek i autobusów. Marka istnieje także w Europie, ale nie odniosła sukcesu.
17 UAZ
Producent popularnych niegdyś także w Polsce terenówek nadal funkcjonuje i sprzedaje zarówno klasycznego 469 (pod nazwą Hunter), jak i nowocześniejszego Patriota.
18 GAZ
Rosyjska marka nadal jest jedną z nielicznych, które przynoszą zyski w Rosji. Wciąż produkuje nowe generacje Wołgi, a także dostawczej Gazelle, autobusy i terenówki Ataman, Kombat i Tigr.
Marki, które starają się wrócić na rynek
1 Alpine
Renault powołało nieistniejącą od 21 lat markę jako nazwę dla nowego, sportowego auta, które nazwało Alpine A120. Samochód niedługo zobaczymy na salonie w Genewie, a zamówienia można już składać.
2 Borgward
Pierwotnie ta niemiecka marka istniała w latach 1929-1961 i oferowała m.in. sedana P100. W 2015 roku wskrzeszono ją, prezentując SUV-a BX7. Dzisiaj auto można nabyć w Chinach, gdzie ma też powstać nowa fabryka.
3 NEVS/Saab
Firma NEVS przejęła w 2012 roku zbankrutowanego Saaba. Będzie produkować elektryczne auta bezpośrednio bazujące na autach szwedzkiej marki, choć bez prawa do używania jej nazwy. Pierwszy model (elektryczny 9-3) ma zadebiutować na przełomie 2017 i 2018 roku.
4 Spyker
Holenderski producent supersportowych aut również chciał uratować Saaba, ale sam wpadł w kłopoty finansowe. W ubiegłym roku firma „podniosła się” i pokazała nowy model – C8 Preliador.
5 TVR
Brytyjska marka samochodów sportowych po legendarnych modelach Tuscan czy Griffith długo nie „błyszczała” na rynku. Producent jednak niedawno zapowiedział premierę nowego modelu.
6 Venturi
Dobra passa tej francuskiej marki trwała zaledwie 10 lat – od 1990 do 2000 roku. Później firma zaprezentowała dwa sportowe auta elektryczne, Volage i Fetish. Dzisiaj angażuje się w wyścigi Formuły E.