Skoda test opon

Opony to znacznie więcej niż gumowy pierścień. To one odpowiadają za kontakt samochodu z drogą – i zapewniają bezpieczeństwo w różnych warunkach atmosferycznych. Jak czytać oznaczenia opon i etykiety? Jak dbać o opony?

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że opony są testowane nie tylko przez producentów i niezależne organizacje, takie jak redakcje magazynów, ale również przez wytwórców aut. W przypadku Skody za rozwój i testy nowych opon odpowiadają eksperci z działu nadwozi. To oni decydują o doborze rodzajów i modeli ogumienia do poszczególnych modeli. Więcej na ten temat opowie nasz ekspert, Ladislav Havlícek.

Ladislav Havlíček
Ladislav Havlíček – Skoda

50 odcieni czerni

Opony zapewniają kontakt samochodu z nawierzchnią i odpowiadają za to, by podróżujący bezpiecznie dotarli do celu swojej podróży. Przez ostatnie 20 lat opony zostały znacząco dopracowane – w czym zasługa nie tylko producentów ogumienia, ale i współpracujących z nimi inżynierów projektujących samochody.

Przykład? Ludzie ze Skody, którzy nie postrzegają opon jako pojedynczych części, ale jako skomplikowany obiekt zależny od wielu zmiennych. „Wielu ludzi myśli, że proces produkcyjny polega jedynie na wlaniu odpowiedniej mikstury do formy i włożeniu jej do pieca. Ale tak nie jest. Nawet najprostsze ciasto może nie wyjść, jeżeli nie trzymacie się przepisu” – mówi Ladislav Havlíček. W przypadku opon „ciasto” składa się z 12 składników i nie wystarczy go tylko „wymieszać”. Poza samą gumą całość musi być wzmocniona tworzywami syntetycznymi i stalowym kordem.

Skoda test opon
Przed wyborem modelu opon producenci aut testują różne parametry ogumienia, w tym oczywiście właściwości podczas jazdy w ekstremalnych warunkach.

Współpraca z dostawcami

Opony do Skody dostarczane są z kilku krajów, ale to eksperci z Mlada Boleslav zawsze mają podejmują końcowe decyzje. Każdy typ stosowanego ogumienia przechodzi intensywne testy. W Czechach prowadzone są one na drogach publicznych. Poza tym opony testowane są na torze testowym Volkswagena oraz na obiektach Continentala, Goodyeara, Michelina i Bridgestone’a. Z kolei ogumienie przeznaczone do samochodów wyścigowych i rajdowych testowane jest na słynnym Nurburgringu.

Zobacz też: Test opon letnich 2019

W dużym uproszczeniu, oponę opisuje 12 parametrów. Są to miedzy innymi stabilność, przyczepność boczna oraz przyczepność na mokrej nawierzchni.

Badana jest też odporność na aquaplaning, która określa ilość wody, jaką opona jest w stanie „odpompować” z nawierzchni w mokrych warunkach.

Testy pozwalają również określić poziom komfortu, jaki zapewnia każda opona, oraz granicę jej przyczepności. Ważne jest, by wiedzieć, czy w krytycznej sytuacji dana opona pomoże ustabilizować pojazd, czy wręcz jeszcze pogorszy sytuację, powiększając poślizg.

Oczywiście, brane pod uwagę są także kryteria ważne dla zwykłych użytkowników, takie jak głośność czy wytrzymałość. Skoda testuje nie tylko opony przeznaczone na rynek europejski. Testowane są także te tworzone z myślą o rynkach azjatyckich (chińskim i indyjskim) – tam drogi niekiedy są gorszej jakości, więc opony muszą być bardziej wytrzymałe.

Co oznaczają symbole na oponie?

Etykieta na oponie

205 – szerokość opony w milimetrach
50 – profil, wyrażony w procentach wskaźnik wysokości do szerokości opony (w tym wypadku jest to 50% z 205 mm, czyli 102,5 mm)
R – określa rodzaj opony. W tym wypadku jest to opona radialna.
17 – średnica felgi (w calach)
XL – rodzaj wzmocnienia opony (w tym wypadku XL to skrót od Extra Load – opona wzmacniana)
93 – określa maksymalne obciążenie opony, w tym wypadku będzie to 650 kg
H – maksymalna dopuszczalna prędkość, do jakiej dana opona została stworzona (w tym wypadku jest to 210 km/h)
FR – oznacza, że opona ma rant zabezpieczający felgę

Jak czytać etykietę na oponie?

Etykieta na oponie

Unia Europejska wprowadziła specjalne etykiety na opony, które pozwalają nam poznać ich parametry. Zużycie paliwa określa opory toczenia opony, badane w laboratorium przy prędkości 80 km/h. Im wyższe, tym bardziej zwiększa zużycie paliwa. Przyczepność na mokrej nawierzchni określa przyrost drogi hamowania z 80 km/h. Głośność to poziom hałasu na zewnątrz samochodu.

O czym należy pamiętać w kwestii opon?

  1. Dobieraj typ ogumienia do trybu eksploatacji. Jeśli pokonujesz duże przebiegi zarówno w warunkach stricte zimowych, jak i letnich, zwłaszcza jeśli masz samochód o wysokich osiągach, zmieniaj opony w zależności od sezonu. Na zimę zakładaj zimówki, w lecie – letnie. Jeśli jednak jeździsz głównie po mieście, gdzie nie ma znacznych opadów śniegu, bardzo dobrym wyborem będą opony całoroczne.
  2. Co 6 lat kupuj nowe opony, nawet jeżeli z wyglądają, że są w dobrym stanie. Guma starzeje się i traci właściwości z upływem lat.
  3. Przynajmniej dwa razy na sezon sprawdź ciśnienie i ewentualnie uzupełnij braki.
  4. Jeżeli samochód jest w pełni obciążony, dopompuj opony. Obniży to zużycie paliwa i poprawi prowadzenie na zakrętach.
  5. Przy zmianie opon zawsze je dokładnie obejrzyj. Zwróć uwagę na nadmierne zużycie na krawędziach – może zdradzać problemy z zawieszeniem.
  6. Usuwaj małe kamyki, które czasem wpadną w bieżnik.
  7. Na krawężniki staraj się wjeżdżać bieżnikiem, a nie bokiem opony.
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here