Zawieszenie samochodowe

Zważywszy na stan niektórych polskich dróg, zawieszenie jest jednym z szybciej zużywających się elementów samochodu. Oto zestawienie kosztów naprawy zawieszenia w popularnych modelach.

Problemy z tłumieniem nierówności dosyć szybko pojawiają się w autach od nowości jeżdżących po polskich, jeszcze nie najlepszej jakości drogach. Zawieszenie przejmuje największe siły pochodzące od jazdy, a zły stan dróg dodatkowo skraca jego żywotność. Producenci obecnie stosują różne typy zawieszeń. Zazwyczaj dostosowane są do klasy samochodu i wymagań pod względem komfortu jazdy, ale coraz więcej droższych rozwiązań trafia także pod karoserie tańszych samochodów kompaktowych. Zazwyczaj zawieszenia lepiej wybierające nierówności mają bardziej skomplikowaną konstrukcję i „przypominają” o sobie dopiero przy wyższych przebiegach auta, wydając uporczywe skutki albo pogarszając właściwości jezdne wskutek zużycia eksploatacyjnego.

Jakie typy zawieszeń występują w samochodach?

Najczęściej montowaną konstrukcją zawieszenia są kolumny McPhersona z przodu i belka podatna z tyłu. Ten typ stosuje się najczęściej w małych autach i kompaktach (choć nie jest to reguła), ponieważ zajmuje mało miejsca i jest względnie tani w produkcji. Jednocześnie odznacza się przyzwoitą trwałością i przy odpowiednich ustawieniach zapewnia przyzwoite właściwości jezdne. W droższych samochodach montuje się zawieszenia wielowahaczowe, które jest w stanie zapewnić stały kąt pochylenia koła w trakcie skoków zawieszenia, a to poprawia precyzję prowadzenia na nierównościach. Konstrukcja jest jednak znacznie bardziej skomplikowana i czasami brak do niej zamienników – trzeba sięgać po drogie części oryginalne.

W starszych samochodach francuskich można jeszcze spotkać tylną belkę z poprzecznymi osiami skrętnymi. Do jej zalet należą kompaktowe rozmiary (zajmuje mało miejsca) i miękka charakterystyka. Niestety, przekłada się to na prowadzenie – zawieszenie wykazuje zbyt małą sztywność, przez co samochód nadmiernie przechyla się na zakrętach. Francuzi później odeszli od stosowania tego typu zawieszenia na rzecz klasycznych belek skrętnych. Ostatnim modelem z tym rozwiązaniem został Peugeot 206.

Lata eksperymentów i rozwoju w motoryzacji przyniosły na świat jeszcze więcej typów zawieszeń: raz nastawionych na komfort, raz na precyzję prowadzenia. Omawiamy je w poniższym wpisie:

Jakie są rodzaje zawieszeń w samochodach?

Co trzeba wymieniać w zawieszeniu?

Serwisowanie zawieszenia z reguły nie pochłania ogromu pieniędzy z portfela, przynajmniej dopóki w naszym aucie nie jest ono skomplikowane i całkowicie rozbieralne. Jeżeli konstrukcja ma łatwo wymienialne najbardziej narażone na zużycie elementy, takie jak sworznie czy tuleje gumowo-metalowe, pozwoli to zaoszczędzić czas mechanikowi w warsztacie i obniżyć koszty usługi. Niestety, nie zawsze można na to liczyć, mało tego – usterka jednego z teoretycznie tanich (ale niewymiennych) komponentów wymusza na użytkowniku zmianę całego elementu, np. wahacza. To jednak nie wszystkie możliwe awarie. Poniżej przedstawiamy najczęściej występujące.

  • Zużycie sworznia wahaczaSworzeń wahacza

Sworzeń, czyli popularna gałka, stanowi element końcówki wahacza. Zazwyczaj nie kosztuje dużo (kilkadziesiąt, do kilkuset złotych), a za wymianę, o ile można go wykręcić, mechanik żąda minimum 30 zł.

Objawy zużycia:

  1. stukanie z tej strony, na którą najeżdża się na nierówność;
  2. luz na kole podczas postawienia auta na podnośniku.
  • Zużyte silentblocki

Silentblocki wahaczaTak zwane silentblocki, czyli elementy gumowe wahaczy, wymienia się po zdjęciu wahacza przy użyciu specjalnej prasy. Winduje to nieco koszt usługi, ale wciąż jest do przyjęcia (od 50 zł). Uwaga: niektórzy sprzedawcy wstrzykują do silentblocków olej albo smar. W ten sposób maskują problem, wyciszając zawieszenie.

Objawy zużycia:

  1. Luz na całym kole (przy skrajnym wyeksploatowaniu koło sprawia wrażenie, jakby miało odpaść);
  2. Skrzypienie podwozia na nierównościach;
  3. Pogorszenie precyzji prowadzenia samochodu.
  • Zużycie wahacza

WahaczJeśli wahacz nie posiada wymiennych sworzni czy silentblocków, pozostaje zakup całego elementu. Kwota zależy od rodzaju wahacza, producenta i liczby wahaczy na stronę: zazwyczaj kosztują od 150 do ponad 1000 zł. W samochodach znajdziemy zarówno wahacze metalowe, jak i wykonane ze stopów lekkich. Najprostsze w rozbiórce okazują się zawieszenia aut grupy VW, w których sworzeń zazwyczaj można odkręcić od wahacza. W innych autach (np. Renault Megane) może być on wprasowany w wahacz i da się go wymienić, ale tylko za pomocą prasy, a to wymaga zdjęcia całego wahacza. Najgorszą sytuacją jest sworzeń będący integralną częścią wahacza – wtedy pozostaje wymiana całego elementu.

Objawy zużycia:

  1. Postukiwanie z tej strony, z której najechało się na nierówność;
  2. Piski z okolic kół przy manewrowaniu na parkingu;
  3. Pogorszenie właściwości jezdnych.
  • Zużycie łączników stabilizatora

Łącznik stabilizatoraNajpowszechniej wymieniane elementy układu samochodowego zawieszenia. Na szczęście nie są drogie (kilkadziesiąt złotych), a wymiana – od 40 zł. Co ciekawe, łączniki stabilizatora wykonane są z metalu bądź plastiku: zadbajmy, aby w naszym aucie po obu stronach znajdowały się identyczne.

Objawy zużycia:

  1. Głośne stuki podczas jazdy, nie uzależnione od rodzaju nawierzchni, objawiające się przy skrętach zarówno w prawo, jak i w lewo.
  • Zużycie drążka kierowniczego

Drążek kierowniczyŁączące przekładnię kierowniczą ze zwrotnicami kół drążki kierownicze posiadają sworznie podobne do tych w wahaczach. I, analogicznie do nich, są one wymienne lub przytwierdzone na stałe. Wymianę samego sworznia mechanicy cenią na minimum 30 zł.

Objawy zużycia:

  1. Stukanie podczas skrętu kierownicą na postoju;
  2. Pogorszenie właściwości jezdnych auta.

Ile zapłacimy za poszczególne elementy zawieszenia? 

Trwałość zawieszenia zależy też od jego wykonania i jakości poszczególnych elementów. Czołowe miejsca pod względem trwałości zajmują przeważnie auta japońskie i Fordy, za nimi są bardziej „delikatne” samochody francuskie. Szczegółowe dane dla najpopularniejszych segmentów przedstawiamy w poniższych tabelach. Podajemy również orientacyjne ceny markowych części dla poszczególnych modeli.

Samochody małe i miejskie

Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– belka podatna w tylnej osi
– belka z drążkami skrętnymi

W segmencie tanich aut dominują najprostsze rozwiązania, czyli kolumny McPhersona połączone z belką podatną z tyłu. Konstrukcja dobrze spełnia swoją funkcję i nie jest droga w naprawach. Sporadycznie zdarzają się przypadki awaryjnej belki z drążkami skrętnymi, głównie we Francuzach. W tej klasie aut rzadko przy zużyciu sworznia konieczna jest wymiana całego wahacza, chociaż jest tak w przypadku Forda Ka i Fiata Pandy.

Samochody małe i miejskie – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/modelFord Fiesta VIKia PicantoMazda 2Toyota Aygo
Sworzeń wahacza50 zł40 zł60 zł50 zł
Amortyzator przedni260 zł240 zł290 zł230 zł
Amortyzator tylny200 zł160 zł190 zł200 zł
Łącznik stabilizatora80 zł50 zł60 zł40 zł
Wahacz przedni
Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/modelFiat Grande PuntoFord KaPeugeot 206Renault Clio III
Sworzeń wahacza90 zł50 zł
Amortyzator przedni290 zł280 zł250 zł250 zł
Amortyzator tylny190 zł150 zł180 zł220 zł
Łącznik stabilizatora60 zł60 zł80 zł70 zł
Wahacz przedni340 zł300 zł

Ford Fiesta

Samochody kompaktowe

Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– 
belka podatna w tylnej osi
– 
tylna oś wielowahaczowa

Podobnie jak w autach miejskich, i w tym segmencie stosowano McPhersony z przodu i belkę skrętną z tyłu. Od jakiegoś czasu standardem w kompaktach stała się oś wielowahaczowa. Nie sprawia problemów, pod warunkiem, że jest dobrze wykonana, jak w VW Golfie i pochodnych. U innych producentów z trwałością może być różnie, a naprawy nie będą tanie. Ciekawostka – w kompaktowej Alfie 147 zastosowano konstrukcję wielowahaczową w obu osiach.

Samochody kompaktowe – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/modelCitroen C4 IIHonda Civic VIIIToyota AurisVW Golf VI
Sworzeń wahacza80 zł100 zł80 zł
Amortyzator przedni230 zł450 zł330 zł275 zł
Amortyzator tylny210 zł240 zł220 zł220 zł
Łącznik stabilizatora60 zł80 zł100 zł60 zł
Wahacz przedni700 zł
Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/modelAlfa Romeo 147Ford Focus IIMazda 3 (od 2008)Renault Megane III
Sworzeń wahacza80 zł100 zł80 zł
Amortyzator przedni250 zł300 zł310 zł290 zł
Amortyzator tylny470 zł130 zł140 zł220 zł
Łącznik stabilizatora60 zł90 zł130 zł90 zł
Wahacz przedni560 zł

Volkswagen Golf

Minivany i kombivany

Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– belka podatna
– oś wielowahaczowa

W minivanach nie ma miejsca na kombinacje – priorytetem jest przestronność w środku, więc podzespoły nie mogą zabierać dużo miejsca. Dlatego najczęściej w nich montowane są proste kolumny McPhersona z tylną belką skrętną. Obecność konstrukcji wielowahaczowych wynika najczęściej z powiązania z samochodem kompaktowym/klasy średniej, jak w VW Touranie czy Fordzie S-Maxie. Z uwagi na większe obciążenie ich trwałość jest niższa niż u mniejszych braci, a dostęp utrudniony przez mocne przesunięcie przedziału pasażerskiego do przodu.

Minivany – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/modelFord S-MaxFord Galaxy (od 2006)Opel Meriva IToyota Verso
Sworzeń wahacza90 zł100 zł80 zł150 zł
Amortyzator przedni410 zł410 zł280 zł320 zł
Amortyzator tylny340 zł200 zł170 zł230 zł
Łącznik stabilizatora80 zł80 zł50 zł90 zł
Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/modelMazda 5Renault Kangoo IISkoda RoomsterVW Touran
Sworzeń wahacza60 zł70 zł60 zł120 zł
Amortyzator przedni320 zł250 zł210 zł260 zł
Amortyzator tylny200 zł180 zł180 zł220 zł
Łącznik stabilizatora90 zł60 zł70 zł60 zł

Volkswagen Touran

Samochody klasy średniej

Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– oś wielowahaczowa
– belka skrętna w tylnej osi

Droższe auta mają przeważnie bardziej komfortowe zawieszenie wielowahaczowe zarówno z tyłu, jak i z przodu. Z uwagi na skomplikowaną konstrukcję i zastosowanie w obu osiach naprawy pochłoną trochę z portfela i może brakować zamienników. Czasami w niektórych modelach można jeszcze znaleźć kolumny McPhersona (Ford Mondeo, VW Passat B6) i belkę podatną (Renault Laguna).

Samochody klasy średniej – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/modelFord Mondeo IVHonda Accord VIIOpel InsigniaToyota Avensis III
Sworzeń wahacza90 zł90 zł
Amortyzator przedni410 zł340 zł300 zł340 zł
Amortyzator tylny330 zł310 zł230 zł200 zł
Łącznik stabilizatora80 zł60 zł90 zł100 zł
Wahacz przedni270 zł (górny przód)800 zł
Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/modelCitroen C5 IIMazda 6 GH (od 2007)Renault Laguna IIIVW Passat B5
Sworzeń wahacza130 zł100 zł
Amortyzator przedni200 zł223 zł360 zł230 zł
Amortyzator tylny190 zł187 zł220 zł180 zł
Łącznik stabilizatora150 zł83 zł80 zł100 zł
Wahacz537 zł (górny przód)500 zł (wahacze dolne)

Opel Insignia

SUV-y

Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– oś wielowahaczowa

Do niektórych SUV-ów montowano proste zawieszenia pochodzące z aut osobowych (jak z VW Golfa do Tiguana), natomiast większe mają już dedykowane specjalnie do nich. Także tutaj standardem są konstrukcje wielowahaczowe na obu osiach, wykazujące przy tym mniejszą trwałość niż w osobówkach. Powód? Wyższe zawieszenie pozwala na częstsze zjeżdżanie z asfaltu. SUV-y są też cięższe i mają większe koła, czyli większą masę nieresorowaną.

SUV-y – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/modelAudi Q7Mercedes ML (W164)Subaru Forester IIISuzuki Grand Vitara II
Sworzeń wahacza320 zł80 zł
Amortyzator przedni560 zł740 zł490 zł375 zł
Amortyzator tylny440 zł560 zł700 zł250 zł
Łącznik stabilizatora120 zł170 zł80 zł68 zł
Wahacz500 zł (górny)450 zł
Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/modelHyundai Santa Fe IIKia Sorento IINissan Qashqai IVW Tiguan I
Sworzeń wahacza130 zł130 zł90 zł130 zł
Amortyzator przedni300 zł380 zł350 zł330 zł
Amortyzator tylny240 zł230 zł210 zł190 zł
Łącznik stabilizatora60 zł60 zł110 zł60 zł

Suzuki Grand Vitara

Przeczytaj również:

Jak często ustawiać zbieżność w samochodzie?

Ile kosztują twardsze sprężyny tylnego zawieszenia?