Wymiana zawieszenia

Na naszych drogach, zawieszenie jest jednym z szybciej zużywających się elementów samochodu. Oto zestawienie kosztów naprawy zawieszenia w popularnych modelach. W których autach jest prostsze i wytrzyma dłużej, a w których więcej wydamy na części?

Zawieszenie w samochodzie
Zawieszenie szybko ulega zużyciu na naszych drogach.

Problemy z tłumieniem nierówności dosyć szybko pojawiają się w autach od nowości jeżdżących po polskich, zwykle słabej jakości, drogach. Zawieszenie przejmuje największe siły pochodzące od jazdy, a  zły stan dróg dodatkowo skraca jego żywotność. Producenci obecnie stosują różne typy zawieszenia, dostosowane do klasy samochodu i wymagań pod względem komfortu jazdy. Zwykle te lepiej wybierające nierówności mają bardziej skomplikowaną, droższą konstrukcję.

Jakie typy zawieszenia występują w autach?

Najczęściej montowaną konstrukcją zawieszenia są kolumny McPhersona z przodu i belka podatna z tyłu. Ten typ stosuje się najczęściej w małych autach i kompaktach, ponieważ zajmuje mało miejsca i jest względnie tani w produkcji. Nie oznacza to jednak że nie grzeszy trwałością, a przy tym zapewnia przyzwoite prowadzenie. W droższych samochodach montuje się zawieszenia wielowahaczowe, które jest w stanie zapewnić stały kąt pochylenia koła w trakcie skoków zawieszenia, a to poprawia precyzję prowadzenia na nierównościach. Konstrukcja jest jednak znacznie bardziej skomplikowana i czasami brak do niej zamienników – trzeba sięgać po drogie części oryginalne.

Relikt przeszłości

W starszych samochodach francuskich można jeszcze spotkać tylną belkę z poprzecznymi osiami skrętnymi. Jej zaletą jest to, że zajmuje mało miejsca i jest bardzo „miękka”. Niestety, przekłada się to na prowadzenie – zawieszenie wykazuje zbyt małą sztywność, przez co samochód przechyla się na zakrętach. Francuzi później odeszli od stosowania tego typu zawieszenia na rzecz klasycznych belek podatnych.

Istotna budowa

Jeżeli konstrukcja ma łatwo wymienialne najbardziej narażone elementy, jak sworznie i tuleje gumowo-metalowe, pozwoli to zaoszczędzić czas mechanikowi w warsztacie i obniżyć koszty usługi. Najprostsze w rozbiórce są zawieszenia aut grupy VW, w których sworzeń można odkręcić od wahacza. W innych autach (np. Renault Megane) jest on wprasowany w wahacz i da się go wymienić tylko za pomocą prasy, a to wymaga zdjęcia całego wahacza. Najgorszą sytuacją jest sworzeń będący integralną częścią wahacza – wtedy pozostaje wymiana całego elementu.

Podział na segmenty

Trwałość zawieszenia zależy też od jego wykonania i jakości poszczególnych elementów. Czołowe miejsca pod względem trwałości zajmują przeważnie auta japońskie i Fordy, za nimi są bardziej „delikatne” Francuzy. Szczegółowe dane dla najpopularniejszych segmentów przedstawiamy w poniższych tabelach. Powstały na podstawie statystyk niemieckiej organizacji GTU, która przebadała aż 5 milionów pojazdów.

Samochody małe i miejskieMiejskie - trwałe - Toyota Aygo
Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– belka podatna w tylnej osi
– belka z drążkami skrętnymi

W segmencie tanich aut dominują najprostsze rozwiązania, czyli kolumny McPhersona połączone z belką podatną z tyłu. Konstrukcja dobrze spełnia swoją funkcję i nie jest droga w naprawach. Sporadycznie zdarzają się przypadki awaryjnej belki z drążkami skrętnymi, głównie we Francuzach. W tej klasie aut rzadko przy zużyciu sworznia konieczna jest wymiana całego wahacza, chociaż jest tak w przypadku Forda Ka i Fiata Pandy.

Samochody małe i miejskie – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/modelFord Fiesta VIKia PicantoMazda 2Toyota Aygo
Sworzeń wahacza67 zł90 zł67 zł61 zł
Amortyzator przedni290 zł187 zł290 zł252 zł
Amortyzator tylny198 zł155 zł198 zł195 zł
Łącznik stabilizatora84 zł52 zł84 zł64 zł
Wahacz przedni

 

Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/modelFiat Grande PuntoFord KaPeugeot 206Renault Clio III
Sworzeń wahacza96 zł49 zł
Amortyzator przedni290 zł274 zł244 zł250 zł
Amortyzator tylny187 zł143 zł172 zł214 zł
Łącznik stabilizatora67 zł61 zł78 zł74 zł
Wahacz przedni336 zł292 zł
Samochody kompaktoweKompakty - nietrwałe - Renault Megane III
Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– 
belka podatna w tylnej osi
– 
tylna oś wielowahaczowa

Podobnie jak w autach miejskich, i w tym segmencie stosowano McPhersony z przodu i belkę podatną z tyłu. Od jakiegoś czasu standardem w kompaktach stała się oś wielowahaczowa. Nie sprawia problemów, pod warunkiem, że jest dobrze wykonana, jak w VW Golfie i pochodnych. U innych producentów z trwałością może być różnie, a naprawy nie będą tanie. Ciekawostka – w kompaktowej Alfie 147 zastosowano konstrukcję wielowahaczową w obu osiach.

Samochody kompaktowe – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/modelCitroen C4 IIHonda Civic VIIIToyota AurisVW Golf VI
Sworzeń wahacza83 zł101 zł131 zł
Amortyzator przedni222 zł449 zł327 zł275 zł
Amortyzator tylny208 zł241 zł217 zł220 zł
Łącznik stabilizatora57 zł85 zł113 zł60 zł
Wahacz przedni701 zł

 

Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/modelAlfa Romeo 147Ford Focus IIMazda 3 (od 2008)Renault Megane III
Sworzeń wahacza83 zł107 zł102 zł
Amortyzator przedni253 zł294 zł313 zł286 zł
Amortyzator tylny473 zł134 zł134 zł219 zł
Łącznik stabilizatora61 zł98 zł132 zł93 zł
Wahacz przedni567 zł
Minivany i kombivanyMinivany - trwałe - Toyota Verso
Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– belka podatna
– oś wielowahaczowa

W minivanach nie ma miejsca na kombinacje – priorytetem jest przestronność w środku, więc podzespoły nie mogą zabierać dużo miejsca. Dlatego najczęściej w nich montowane są proste kolumny McPhersona z belką podatną. Obecność konstrukcji wielowahaczowych wynika najczęściej z powiązania z samochodem kompaktowym/klasy średniej, jak w VW Touranie czy Fordzie S-Maxie. Z uwagi na większe obciążenie ich trwałość jest niższa niż u mniejszych braci, a dostęp utrudniony przez mocne przesunięcie przedziału pasażerskiego do przodu.

Minivany i kombivany – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/modelFord S-MaxFord Galaxy (od 2006)Opel Meriva IToyota Verso
Sworzeń wahacza99 zł99 zł82 zł168 zł
Amortyzator przedni412 zł412 zł274 zł320 zł
Amortyzator tylny335 zł201 zł168 zł233 zł
Łącznik stabilizatora79 zł79 zł51 zł89 zł

 

Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/modelMazda 5Renault Kangoo IISkoda RoomsterVW Touran
Sworzeń wahacza63 zł76 zł59 zł131 zł
Amortyzator przedni313 zł250 zł212 zł263 zł
Amortyzator tylny197 zł184 zł180 zł220 zł
Łącznik stabilizatora98 zł61 zł73 zł60 zł
Samochody klasy średniejKlasa średnia - trwałe - Opel Insignia
Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– oś wielowahaczowa
– belka podatna w tylnej osi

Droższe auta mają przeważnie bardziej komfortowe zawieszenie wielowahaczowe zarówno z tyłu, jak i z przodu. Z uwagi na skomplikowaną konstrukcję i zastosowanie w obu osiach naprawy pochłoną trochę z portfela i może brakować zamienników. Czasami w niektórych modelach można jeszcze znaleźć kolumny McPhersona (Ford Mondeo, VW Passat B6) i belkę podatną (Renault Laguna).

Samochody klasy średniej – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/modelFord Mondeo IVHonda Accord VIIOpel InsigniaToyota Avensis III
Sworzeń wahacza98 zł93 zł
Amortyzator przedni410 zł340 zł296 zł340 zł
Amortyzator tylny335 zł314 zł223 zł196 zł
Łącznik stabilizatora79 zł62 zł93 zł113 zł
Wahacz przedni270 zł (górny przód)801 zł

 

Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/modelCitroen C5Mazda 6 GH (od 2007)Renault Laguna IIIVW Passat B5
Sworzeń wahacza133 zł106 zł
Amortyzator przedni193 zł223 zł357 zł227 zł
Amortyzator tylny188 zł187 zł219 zł174 zł
Łącznik stabilizatora151 zł83 zł77 zł100 zł
Wahacz537 zł (górny przód)510 zł (wahacze dolne)
SUV-y kompaktowe i dużeSUVy - trwałe - Suzuki Grand Vitara II
Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– oś wielowahaczowa

Do niektórych SUV-ów montowano proste zawieszenia pochodzące z aut osobowych (jak z VW Golfa do Tiguana), natomiast większe mają już dedykowane specjalnie do nich. Także tutaj standardem są konstrukcje wielowahaczowe na obu osiach, wykazujące przy tym mniejszą trwałość niż w osobówkach. Powód? Wyższe zawieszenie pozwala na częstsze zjeżdżanie z asfaltu. SUV-y są też cięższe i mają większe koła, czyli większą masę nieresorowaną.

SUV-y kompaktowe i duże – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/modelAudi Q7Mercedes ML (W164)Subaru Forester IIISuzuki Grand Vitara II
Sworzeń wahacza314 zł74 zł445 zł
Amortyzator przedni577 zł745 zł484 zł375 zł
Amortyzator tylny442 zł560 zł700 zł250 zł
Łącznik stabilizatora124 zł172 zł72 zł68 zł
Wahacz504 zł (górny)

 

Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/modelHyundai Santa Fe IIKia Sorento IINissan Qashqai IVW Tiguan I
Sworzeń wahacza135 zł135 zł99 zł131 zł
Amortyzator przedni304 zł380 zł358 zł327 zł
Amortyzator tylny223 zł223 zł213 zł196 zł
Łącznik stabilizatora59 zł59 zł112 zł60 zł
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]