Zainteresowanym zakupem taniego w zakupie i eksploatacji auta do 10 tys. zł można polecić używanego Peugeota 206. Dobra opinia o modelu nie jest dziełem przypadku.
Peugeot 206 wszedł do sprzedaży w 1998 r., zachwycając rynek efektowną stylizacją nadwozia i wnętrza oraz szeroką paletą silników, w której każdy był w stanie wybrać coś dla siebie. Po raz pierwszy model został odświeżony wiosną 2003 r. – otrzymał m.in. reflektory z przezroczystymi kloszami. Lata płynęły, a zainteresowanie klientów pozostawało tak duże, że po wprowadzeniu do oferty Peugeota 207, starszego modelu nie odesłano do lamusa. W 2009 r. samochód ponownie zmodernizowano (m.in. otrzymał przód inspirowany nowszym modelem 207) i do 2012 r. oferowano w Europie pod nazwą 206+ jako budżetowy model. Warto dodać, że koncern Iran Khodro wciąż produkuje Peugeota 206, który z powodzeniem jest sprzedawany w mniej zamożnych krajach.
Mimo upływu lat Peugeot 206 wciąż cieszy oko, nie koroduje, ma solidne silniki, a w mocniejszych wersjach potrafi dać sporo radości z jazdy. Wszystko to sprawiło, że Peugeot 206 zwyciężył w naszym zestawieniu najlepszych samochodów do 10 tys. zł (kliknij, żeby do niego przejść). Najtańsze egzemplarze są wyceniane na 2-3 tys. zł. Do takich 206 warto jednak podejść z dystansem – zwykle są ubogo wyposażone i tuż po zakupie będą wymagały znacznego doinwestowania w postaci rozległych napraw czy przynajmniej podstawowego serwisu, obejmującego wymianę oleju czy paskowego napędu rozrządu (występuje we wszystkich silnikach).
Peugeot 206 – zawieszenie
Użytkownicy chwalą Peugeota 206 za układ jezdny, który zapewnia dużą przyjemność z prowadzenia. Auto najlepiej czuje się na równych drogach. Na wybojach samochód staje się nerwowy, a kierowca, który postanowi dociskać 206 do granic, powinien wiedzieć, że model ma skłonność do nadsterowności – w aucie na zużytych oponach czy pozbawionym systemu ESP tendencja do zarzucania tyłem potrafi być niebezpieczna (zresztą tył próbujący wyprzedzić przód jest najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem Peugeotów 206 w amatorskim motorsporcie). W wielu używanych, tanich Peugeotach 206 do naprawy kwalifikuje się belka tylnego zawieszenia. Problemy zwiastują koła ustawione w negatywie oraz stukanie towarzyszące jeździe po nierównościach. Koszt usunięcia problemu jest trudny do oszacowania – można go poznać po rozebraniu belki skrętnej i stwierdzeniu, które elementy wymagają naprawy lub wymiany. Najczęściej trzeba wymienić dwa czopy i komplet łożysk, co wraz z robocizną pochłania ok. 1200 zł. Kwota za rzetelnie przeprowadzoną usługę z użyciem wysokiej jakości części nie jest niska, ale zapewnia lata spokoju. Zakup używanej belki skrętnej to loteria – nie wiadomo jak długo posłuży element wyjęty z innego pojazdu.
Użytkownicy Peugeota 206 nie muszą martwić się korozją. Jeżeli się pojawia, zwykle ma formę punktowych ognisk lub nalotu na krawędziach elementów. Więcej problemów przysparza kapryśna elektryka, niezbyt trwały przełącznik zespolony przy kierownicy czy uszczelki (głównie tylnych drzwi), które potrafią przepuszczać wodę do wnętrza.
Wydatki związane z bieżącą eksploatacją pojazdu są niewielkie. Rozsądnie traktowane silniki benzynowe zużywają w cyklu mieszanym ok. 7 l/100 km, a diesle – 5-6 l/100 km. Dostęp do części jest więcej niż dobry, a ceny markowych zamienników nie należą do wygórowanych. Bez trudu uda się także kupić elementy używane.
Używany Peugeot 206 – wnętrze
Na tle rywali z segmentu B Peugeot 206 pozytywnie wyróżnia się projektem wnętrza. Płaszczyzna deski rozdzielczej płynnie przechodzi w boczki drzwiowe, panel wskaźników jest elegancki i czytelny, a kierowca może zająć wygodną pozycję. Przestrzeń w pierwszym rzędzie jest typowa dla auta tej klasy, ale nad wieloma konkurentami Peugeot 206 góruje ilością miejsca dla pasażerów kanapy. Wrażenie kubatury kabiny potęguje mocno pochylona i daleko wysunięta przednia szyba. W niektórych egzemplarzach (np. w wersji specjalnej Roland Garros) zamontowano panoramiczne dachy. Peugeot 206 jest jednym z niewielu aut w segmencie B dostępnych z nadwoziem typu kombi oraz coupe-cabrio (ze składanym, sztywnym dachem).
Peugeot 206 – opinie o silnikach
Używany Peugeot 206 to jeden z nielicznych modeli, w których można polecać… wszystkie wersje silnikowe. Nawet bazowy motor zapewnia wystarczająca dynamikę – 60-konne 1.1 przyspiesza do 100 km/h w 15,2 s i pozwala na jazdę z prędkością 158 km/h. Co równie ważne, w palecie nie znalazły się jednostki obarczone błędami konstrukcyjnymi. Oczywiście zdarzają się problemy z osprzętem (np. nieszczelnymi podkładkami wtryskiwaczy w dieslach 1.4/1.6 HDi), niewiele silników jest wolnych od wycieków oleju, a w wielu autach dochodzą kwestie związane z ogólnym wyeksploatowaniem, ale nie są to czynniki uniemożliwiające dalszą eksploatację auta bądź wymuszające przeprowadzenie ekstremalnie drogich napraw.
Do codziennej jazdy dobrym wyborem będzie benzynowy silnik 1.4 8V (75 KM), 1.4 16V (88 KM) lub 1.6 16V (109 KM). Ostatni z wymienionych, podobnie jak jednostki 2.0 16V (135-177 KM) zapewniają tak dobre osiągi, że nawet całkowicie seryjnym Peugeotem 206 wciąż można powalczyć w KJS-ach (czytaj więcej na ten temat). Wolnossący diesel 1.9 D (70 KM), podobnie jak prosty konstrukcyjne 2.0 HDi (90 KM; turbosprężarka o stałej geometrii, brak dwumasowego koła zamachowego, filtra sadzy, łatwe do regeneracji wtryskiwacze) przy odrobinie dbałości serwisowej wytrzymują ogromne przebiegi, domagając się niewielkich ilości paliwa. Nawet do nich nie należy podchodzić bezkrytycznie – na przestrzeni lat diesle na pewno dostały w kość. Rozsądnym wyborem, szczególnie gdy kierowca oczekuje nie tylko niskiego spalania, ale i dynamiki, może być przeznaczenie na zakup auta przynajmniej 6-8 tys. zł i poszukiwanie wersji 1.6 HDi (109 KM, 260 Nm). Trzeba jednak pamiętać, że nowoczesna konstrukcja tego diesla i bardziej rozbudowany osprzęt (niektóre egzemplarze posiadają filtr sadzy) przełożą się na koszty ewentualnych napraw.
Udane silniki łączono z przeciętnymi skrzyniami biegów. W niektórych jednostkach ich zestopniowanie mogłoby być lepsze. Relatywnie często spotykanym problemem są trudności z wybieraniem przełożeń – towarzyszy im wyraźny opór i haczenie (dotyczy głównie pierwszego i wstecznego biegu). Jeżeli nie pomoże wymiana cięgieł, konieczny może być remont skrzyni (jeżeli poza problemami z włączaniem biegów pojawiają się hałasy, awarii mogły ulec łożyska lub mechanizm różnicowy) lub – bardziej prawdopodobna przy obecnej wartości auta – wymiana przekładni na używaną.
Używany Peugeot 206 – podsumowanie
Zainteresowanym zakupem używanego Peugeota 206 polecamy poszukiwanie auta z końca produkcji (łatwiej o dobre wyposażenie), praktycznego kombi 206 SW albo wersji specjalnych (np. Roland Garros ze skórzaną tapicerką i szklanym dachem). Zadatki na youngtimera mają usportowione odmiany XS, S16, RC, a w szczególności limitowana do 4000 sztuk GT, która otrzymała m.in. specjalne zderzaki, które wydłużyły auto do minimum homologacyjnego dla klasy WRC. Obecnie nawet dobrze wyposażone czy sportowe wersje Peugeota są wciąż oferowane za rozsądne pieniądze – ceny wywoławcze rzadko przekraczają poziom 10-12 tys. zł. Gdy rynek zostanie przetrzebiony, ceny najprawdopodobniej poszybują w górę, podobnie jak stało się to w przypadku sportowych wersji modeli 106, 205 czy 306, które są już drogie lub… bardzo drogie.
Używany Peugeot 206 – opinie użytkowników
Zalety
„Jako pierwszy samochód dla uczącego się kierowcy jest doskonały. Stosunkowo mało pali, nie psuje się, łatwo się prowadzi i parkuje, wygląda całkiem przyzwoicie, nawet jak na dwudziestoletni model.”
„Jakość materiałów nie jest rewelacyjna, ale też nie razi tandetą, a nawet jest przyjazna dla oka.”
„ Tanie w zakupie, tanie w eksploatacji a jeśli się o nie dba to przy okazji niezawodne. Trzeba tylko poszukać zadbanej sztuki z odpowiednim silnikiem.”
„Auto na 10-lat spisywało się bardzo dobrze, szczególnie w długich trasach nigdy mnie nie zawiodło.”
Wady
„Skrzynia biegów nieudana, wsteczny ciężko wchodzi”
„Zaparowywanie szyb, słaba czytelność wskaźników pulpitu, oraz zbyt niskie zawieszenie przedniej części auta na jak nasze drogi.”
„Samochód tylko na miasto, mało wygodny na dłuższą drogę.”
„Trzeba zwrócić uwagę na kielichy przednich amortyzatorów oraz ogniska korozji na podszybiu tylnej szyby.”
„Niestety mój samochód nie ma wspomagania kierownicy i parkowanie jest przyjemne.”
Używany Peugeot 206 – typowe usterki
- Nierównomierna praca silników benzynowych i włączanie się kontrolki check engine zwykle jest następstwem awarii cewek zapłonowych.
- Wycieki oleju z zespołu napędowego.
- Niezbyt udane skrzynie biegów.
- Uszkodzone belki skrętne tylnego zawieszenia.
- Problemy z fotelami – trudności z ustawieniem oparcia, skrzypienie.
Peugeot 206: historia modelu
1998: debiut wersji 3d i 5d z podstawowymi silnikami benzynowymi i wolnossącym dieslem 1.9
1999: wersja S16 2.0 (136 KM)
2000: 2.0 HDi z wtryskiem common rail
2001: 1.4 HDi i 1.6 HDi z common railem
2001: coupe-cabrio (206 CC)
2002: kombi (SW)
2003: face lifting, wersja RC (177 KM)
2006: prezentacja 207
2009: prezentacja Peugeota 206+
2012: zakończenie produkcji w Europie
Peugeot 206 – wymiary
Dł./szer./wys. | 383/165/143 cm |
Rozstaw osi | 244 cm |
Pojemność bagażnika | 245-992 l |
Peugeot 206 – osiągi i zużycie paliwa wybranych wersji silnikowych
Silnik |
1.4 |
1.4 16V |
1.6 16V |
2.0 HDi |
1.6 HDi |
Pojemność |
1361 cm³ |
1361 cm³ |
1587 cm³ |
1997 cm³ |
1560 cm³ |
Paliwo |
benz. |
benz. |
benz. |
turbodiesel |
turbodiesel |
Maks. moc |
75 KM |
88 KM |
109 KM |
90 KM |
109 KM |
Maks. moment |
120 Nm |
133 Nm |
147 Nm |
205 Nm |
260 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
13,6 s |
12,2 s |
10,6 s |
12,8 s |
11,1 s |
Prędkość maks. |
172 km/h |
163 km/h |
198 km/h |
179 km/h |
186 km/h |
Śr. zużycie paliwa |
6,3 l/100 km |
6,5 l/100 km |
6,4 l/100 km |
5,0 l/100 km |
4,8 l/100 km |
Peugeot 206 – oceny użytkowników
Ocena samochodu
[yasr_multiset setid=0]
Ocena eksploatacji
[yasr_multiset setid=1]