Mazda 6

Dwie najnowsze generacje Mazdy 6 zdały się opanować odwieczny problem japońskiej marki, czyli korozję. Czy mimo tego to samochód zupełnie bezawaryjny? Którą generację używanej Mazdy 6 wybrać?

Reputacja samochodu klasy średniej Mazdy ucierpiała wraz z pojawieniem się w 2002 r. pierwszego wcielenia Mazdy 6. Korodujące i obarczone plagą usterkowych diesli auto skutecznie odsunęło od siebie nawet zwolenników tej nastawionej na sport japońskiej marki. Mazda jak dotąd zmieniała generacje „Szóstki” równo co 5 lat, choć już wiadomo, że obecnie produkowana Mazda 6 III przedłuży ten okres. Nic dziwnego, bowiem dopiero ona uznawana jest za naprawdę dopracowaną.

Mazda 6 II
Chcąc kupić Mazdę 6 II z USA warto pamiętać, że amerykańska wersja jest o 18 cm dłuższa od europejskiej (fot.). Jej rozstaw osi zwiększono z kolei o 6 cm.

Produkowana w latach 2007-2012 Mazda 6 II też stała się wyraźnie „dojrzalsza” od poprzedniczki, ale i przejęła po niej typowe dolegliwości – na szczęście nie w aż takim stopniu. W dodatku wciąż oferuje wybór pomiędzy trzema wersjami nadwoziowymi (liftback, sedan, kombi, w Maździe 6 III tylko dwa ostatnie). W tym samochodzie nie ma miejsca na niewielkie silniki z turbodoładowaniem. Benzynowe jednostki mają minimum 1,8-litra pojemności, lecz dominują 2-litrowe albo nawet 2.5. Turbodiesle to z kolei japońskie konstrukcje 2.2, obarczone wysokimi stawkami akcyzy podczas importu. Z tego (i nie tylko) powodu bardziej rozchwytywane są Mazdy 6 z przewidywalnymi w eksploatacji silnikami benzynowymi.

Mazda 6 III
Ciekawostka: Mazda 6 III sedan ma dłuższy o 8 cm rozstaw osi względem odmiany kombi. Przedłożyło się to oczywiście na przestronność w drugim rzędzie siedzeń.

Zważywszy na status trzeciej generacji Mazdy 6 (to wciąż aktualnie produkowany model), jej ceny na razie spadają bardzo powoli i osiągnęły pułap kwot za najlepiej utrzymane egzemplarze Mazdy 6 II. Jest to zatem kwota ok. 40 tys. zł i pojawia się pytanie, na którą Mazdę 6 warto się zdecydować. Poniżej postaramy się rozjaśnić mocne i słabe strony obu modeli i zweryfikować, czy warto słono dopłacać do nowszego modelu.

Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – deska rozdzielcza

Materiały wykończeniowe we wnętrzach Mazd nigdy nie grzeszyły trwałością. Producent nadrabiał jednak montażem i widać to zwłaszcza w trzeciej generacji. Oba kokpity może nie porywają stylistyką, ale mają w sobie sportowe akcenty w postaci osadzonych w tubach zegarów lub krótkiego lewarka zmiany biegów. Już starsza Mazda 6 oferowała niezły poziom wyposażenia standardowego. Niemal wszystkie mają klimatyzację automatyczną, zmieniarkę aż 6 płyt CD bądź tempomat. Dotykowy ekran centralny to już domena nowoczesnej Mazdy 6 III. Nie pomógł w rozwiązaniu jednego z kluczowych problemów tego modelu, czyli niepotrzebnie skomplikowanej obsługi.

Mazda 6 II
Deska ma swój styl i podoba się wielu kierowcom. Szkoda, że przy bliższym poznaniu nie sprawia tak dobrego wrażenia jak kokpity niemieckich konkurentów.
Mazda 6 III
W Maździe 6 III czuć znaczną poprawę w kwestii doboru materiałów wykończeniowych. Kokpit nie stracił na charakterze.

Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – przestrzeń w środku

Niska pozycja za kierownicą to już znak charakterystyczny Mazdy 6. Kierowca ma świetny dostęp do wszelkich przełączników i siedzi na nieźle podtrzymującym ciało fotelu, stosunkowo często wyposażonym w elektryczną regulację. Do wad kanapy (i foteli również) należy zaliczyć zbyt krótkie siedzisko. Pod względem przestrzeni z tyłu wygrywa nowszy model, zwłaszcza w wersji sedan z wydłużonym rozstawem osi. Szkoda, że producent nie przyłożył się zbytnio do zaprojektowania lepiej wyprofilowanej kanapy.

Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – bagażniki

Bagażniki stanowią mocny punkt Mazdy klasy średniej, przynajmniej jeśli chodzi o pojemność. Starszy model niezależnie od wersji nadwoziowej zabierze na pokład minimum 500 l (kombi, sedan 505 l i liftback nawet 520 l), złożenie kanapy z kolei skutkuje wartościami powyżej 1700 l (liftback i kombi). Aktualnie produkowana Mazda 6 wypada minimalnie gorzej: sedan zmieści 480 l, kombi 522-1648 l. Niestety, foremność nie jest już najmocniejszą stroną bagażników Mazdy, z kolei sedany wyróżnia wyjątkowo niewielki otwór załadunkowy (ale jest za to składana i dzielona kanapa).

Mazda 6 II
Mazda 6 II liftback najwięcej zmieści przy standardowym ustawieniu foteli. Odmiana kombi przy 2 osobach zabierze na pokład aż 1880 l pakunków.
Mazda 6 III
Niezależnie od generacji, bagażniki sedanów (na zdjęciu: Mazdy 6 III) mają niezbyt regularny kształt i wąski otwór załadunkowy. Dobrze, że przynajmniej ukryto zawiasy klapy.

Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – silniki

Do Mazdy 6 II trafiły wolnossące jednostki benzynowe z pośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1.8, 2.0 i 2.5 (120-170 KM), a dla wersji na USA – także z 3,7-litrowym V6 (276 KM). 2-litrową odmianę w 2010 r. zastąpiono pierwszym benzynowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa, czyli 2.0 DISI. Trafił on już do wszystkich jednostek w Maździe 6 III, komplikując ewentualny montaż instalacji gazowej. Gama turbodiesli obejmuje niemal wyłącznie jednostki 2.2. Wyjątek: diesel 2.0 CD z początków produkcji Mazdy 6 II. Z uwagi na wysokie stawki akcyzy i wciąż realne ryzyko awarii (zwłaszcza w starszym modelu), wysokoprężne Mazdy 6 stanowią raczej propozycje drugoplanowe. Możliwe usterki opisujemy poniżej.

Mazda 6 II
Benzynowe jednostki MZR z Mazdy 6 II nie mają bezpośredniego wtrysku paliwa, co otwiera furtkę do montażu instalacji gazowej. Mało kto decydował się jednak na LPG, ponieważ jak na tą pojemność silniki nie spalają zbyt dużo paliwa.
Mazda 6 III
Systematyczne udoskonalanie wolnossących jednostek to dziś znak charakterystyczny Mazdy. Jednostki SkyActiv może nie zachwycają osiągami, ale na dłuższą metę okazują się bezproblemowe.

Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – co się w nich psuje?

Niestety, pamięć o awaryjnych japońskich turbodieslach na długo pozostanie aktualna. 2-litrowe wysokoprężne jednostki Mazdy wciąż sprawiają problemy z niedomaganiami układu wtryskowego. Przez nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami w oleju tworzą się osady, które zapychają sitko pompy olejowej. Po zakupie warto zlecić profilaktyczną wymianę podkładek wraz z wyczyszczeniem wspomnianego sitka: wtedy na jakiś czas ma się spokój. Turbodiesle 2.2 MZR-CD z drugiej generacji mają z kolei nietrwały łańcuch rozrządu, a odmiany 2.2 SkyActiv-D (Mazda 6 III) – wycierające się wałki rozrządu (wada z pierwszych partii samochodów, usuwana w ramach akcji serwisowej). Korozja na razie nie dotyczy aktualnego modelu, z kolei w drugim wcieleniu Mazdy zostawia już widoczne ślady na elementach zawieszenia i pojawia się punktowo na nadwoziu. Po zakupie najlepiej zainwestować w porządne zabezpieczenie antykorozyjne. Uważajmy przy tym na niechlujnie zabezpieczone auta: warstwa może w nich przykrywać poważne ogniska korozji.

Mazda 6 II
Pojemne kombi jest rozchwytywane na rynku wtórnym niezależnie od generacji. Jeśli weźmiemy pod uwagę Mazdę 6 II, najrzadziej w ogłoszeniach występują… sedany.

Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – za ile można ją kupić?

Najbardziej wyeksploatowane (ale wciąż bezwypadkowe) Mazdy 6 II z 2-litrowymi dieslami zeszły już poniżej 15 tys. zł. Zadbane benzynowe auta kosztują dwa razy więcej, a najdroższe podchodzą nawet pod 40 tys. zł, czyli dokładnie tyle, ile minimum trzeba zapłacić za Mazdę 6 III. Szeroki wybór takich aut zaczyna się jednak od 45 tys. zł. W tych przedziałach cenowych występują głównie turbodiesle z pierwszych lat produkcji – a więc wybór podwyższonego ryzyka.

Mazda 6 III
Mazda 6 III po liftingu (2017 r.) otrzymała chromowane wstawki przy reflektorach. Z kwestii technicznych poprawiono m.in. wygłuszenie i fotele.

Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – którą generację wybrać?

Choć Mazda w znacznym stopniu dopracowała trzecie wcielenie Mazdy 6, mając do wydania 40 tys. zł lepiej pokusić się na ciekawie wyposażoną Mazdę 6 II z benzynowym silnikiem – tak skonfigurowany model najprędzej da pewność bezawaryjnej eksploatacji. Doniesienia o awariach rozrządu silników 2.2 SkyActiv-D w „Szóstce” trzeciej generacji skutecznie psują opinię o tym solidnym modelu. Poza tymi dolegliwościami najnowsza Mazda 6 spisuje się niemal bez zarzutu.

Używana Mazda 6 II – plusy i minusy

 +  trzy wersje nadwoziowe, spory (jak na Mazdę) wybór silników, dobre właściwości jezdne

 –  kłopotliwe turbodiesle, niski prześwit, kiepska jakość materiałów we wnętrzu

Mazda 6 II

Używana Mazda 6 III – plusy i minusy

 +  oszczędne silniki (także benzynowe), świetnie rozplanowane wnętrze, bogate wyposażenie

 –  wciąż wysokie ceny, realne ryzyko kradzieży, ograniczona liczba tanich zamienników

Mazda 6 III

Mazda 6 II i Mazda 6 III – podstawowe informacje
Mazda 6 IIMazda 6 III
Lata produkcji2007-2012od 2012 r.
Dł./szer./wys.474-477/180/144 cm (USA: 492/184/147 cm)480-487/184/145 cm
Rozstaw osi273 cm (USA: 279 cm)275-283 cm
Pojemność bagażnikased 519 l, ltb 510-1702 l, kmb 519-1751 lsed 480 l, kmb 522-1648 l
Silniki benzynowe1.8-3.7 (120-276 KM)2.0-2.5 (145-194 KM)
Silniki Diesla2.0-2.2 (121-180 KM)2.2 (150-184 KM)
Mazda 6 II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.8 MZR2.0 MZR2.5 MZR2.0 MZR-CD2.2 MZR-CD
Pojemność1798 cm³1999 cm³2488 cm³1998 cm³2184 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM147 KM170 KM140 KM163 KM
Maks. moment165 Nm185 Nm225 Nm330 Nm360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,3 s9,9 s8,0 s10,5 s8,9 s
Prędkość maks.200 km/h214 km/h220 km/h204 km/h212 km/h
Śr. zużycie paliwa6,9 l/100 km7,7 l/100 km8,1 l/100 km5,6 l/100 km5,4 l/100 km
Mazda 6 III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.0 SkyActiv-G2.0 SkyActiv-G2.5 SkyActiv-G2.2 SkyActiv-D2.2 SkyActiv-D
Pojemność1998 cm³1998 cm³2488 cm³2191 cm³2191 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc145 KM165 KM192 KM150 KM175 KM
Maks. moment210 Nm210 Nm256 Nm380 Nm420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s9,1 s7,8 s9,1 s7,9 s
Prędkość maks.208 km/h216 km/h223 km/h211 km/h223 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km6,0 l/100 km6,3 l/100 km3,9 l/100 km4,5 l/100 km
Polecamy uwadze inne nasze artykuły na temat Mazdy 6:

Używana Mazda 6 II (2007-2012) – opinie użytkowników

Test Mazdy 6 III FL z silnikiem 2.5 Sky-G

Porównanie Mazdy 6 III z Volvo V60

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here