Dwie najnowsze generacje Mazdy 6 zdały się opanować odwieczny problem japońskiej marki, czyli korozję. Czy mimo tego to samochód zupełnie bezawaryjny? Którą generację używanej Mazdy 6 wybrać?
Reputacja samochodu klasy średniej Mazdy ucierpiała wraz z pojawieniem się w 2002 r. pierwszego wcielenia Mazdy 6. Korodujące i obarczone plagą usterkowych diesli auto skutecznie odsunęło od siebie nawet zwolenników tej nastawionej na sport japońskiej marki. Mazda jak dotąd zmieniała generacje „Szóstki” równo co 5 lat, choć już wiadomo, że obecnie produkowana Mazda 6 III przedłuży ten okres. Nic dziwnego, bowiem dopiero ona uznawana jest za naprawdę dopracowaną.
Produkowana w latach 2007-2012 Mazda 6 II też stała się wyraźnie „dojrzalsza” od poprzedniczki, ale i przejęła po niej typowe dolegliwości – na szczęście nie w aż takim stopniu. W dodatku wciąż oferuje wybór pomiędzy trzema wersjami nadwoziowymi (liftback, sedan, kombi, w Maździe 6 III tylko dwa ostatnie). W tym samochodzie nie ma miejsca na niewielkie silniki z turbodoładowaniem. Benzynowe jednostki mają minimum 1,8-litra pojemności, lecz dominują 2-litrowe albo nawet 2.5. Turbodiesle to z kolei japońskie konstrukcje 2.2, obarczone wysokimi stawkami akcyzy podczas importu. Z tego (i nie tylko) powodu bardziej rozchwytywane są Mazdy 6 z przewidywalnymi w eksploatacji silnikami benzynowymi.
Zważywszy na status trzeciej generacji Mazdy 6 (to wciąż aktualnie produkowany model), jej ceny na razie spadają bardzo powoli i osiągnęły pułap kwot za najlepiej utrzymane egzemplarze Mazdy 6 II. Jest to zatem kwota ok. 40 tys. zł i pojawia się pytanie, na którą Mazdę 6 warto się zdecydować. Poniżej postaramy się rozjaśnić mocne i słabe strony obu modeli i zweryfikować, czy warto słono dopłacać do nowszego modelu.
Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – deska rozdzielcza
Materiały wykończeniowe we wnętrzach Mazd nigdy nie grzeszyły trwałością. Producent nadrabiał jednak montażem i widać to zwłaszcza w trzeciej generacji. Oba kokpity może nie porywają stylistyką, ale mają w sobie sportowe akcenty w postaci osadzonych w tubach zegarów lub krótkiego lewarka zmiany biegów. Już starsza Mazda 6 oferowała niezły poziom wyposażenia standardowego. Niemal wszystkie mają klimatyzację automatyczną, zmieniarkę aż 6 płyt CD bądź tempomat. Dotykowy ekran centralny to już domena nowoczesnej Mazdy 6 III. Nie pomógł w rozwiązaniu jednego z kluczowych problemów tego modelu, czyli niepotrzebnie skomplikowanej obsługi.
Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – przestrzeń w środku
Niska pozycja za kierownicą to już znak charakterystyczny Mazdy 6. Kierowca ma świetny dostęp do wszelkich przełączników i siedzi na nieźle podtrzymującym ciało fotelu, stosunkowo często wyposażonym w elektryczną regulację. Do wad kanapy (i foteli również) należy zaliczyć zbyt krótkie siedzisko. Pod względem przestrzeni z tyłu wygrywa nowszy model, zwłaszcza w wersji sedan z wydłużonym rozstawem osi. Szkoda, że producent nie przyłożył się zbytnio do zaprojektowania lepiej wyprofilowanej kanapy.
Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – bagażniki
Bagażniki stanowią mocny punkt Mazdy klasy średniej, przynajmniej jeśli chodzi o pojemność. Starszy model niezależnie od wersji nadwoziowej zabierze na pokład minimum 500 l (kombi, sedan 505 l i liftback nawet 520 l), złożenie kanapy z kolei skutkuje wartościami powyżej 1700 l (liftback i kombi). Aktualnie produkowana Mazda 6 wypada minimalnie gorzej: sedan zmieści 480 l, kombi 522-1648 l. Niestety, foremność nie jest już najmocniejszą stroną bagażników Mazdy, z kolei sedany wyróżnia wyjątkowo niewielki otwór załadunkowy (ale jest za to składana i dzielona kanapa).
Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – silniki
Do Mazdy 6 II trafiły wolnossące jednostki benzynowe z pośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1.8, 2.0 i 2.5 (120-170 KM), a dla wersji na USA – także z 3,7-litrowym V6 (276 KM). 2-litrową odmianę w 2010 r. zastąpiono pierwszym benzynowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa, czyli 2.0 DISI. Trafił on już do wszystkich jednostek w Maździe 6 III, komplikując ewentualny montaż instalacji gazowej. Gama turbodiesli obejmuje niemal wyłącznie jednostki 2.2. Wyjątek: diesel 2.0 CD z początków produkcji Mazdy 6 II. Z uwagi na wysokie stawki akcyzy i wciąż realne ryzyko awarii (zwłaszcza w starszym modelu), wysokoprężne Mazdy 6 stanowią raczej propozycje drugoplanowe. Możliwe usterki opisujemy poniżej.
Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – co się w nich psuje?
Niestety, pamięć o awaryjnych japońskich turbodieslach na długo pozostanie aktualna. 2-litrowe wysokoprężne jednostki Mazdy wciąż sprawiają problemy z niedomaganiami układu wtryskowego. Przez nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami w oleju tworzą się osady, które zapychają sitko pompy olejowej. Po zakupie warto zlecić profilaktyczną wymianę podkładek wraz z wyczyszczeniem wspomnianego sitka: wtedy na jakiś czas ma się spokój. Turbodiesle 2.2 MZR-CD z drugiej generacji mają z kolei nietrwały łańcuch rozrządu, a odmiany 2.2 SkyActiv-D (Mazda 6 III) – wycierające się wałki rozrządu (wada z pierwszych partii samochodów, usuwana w ramach akcji serwisowej). Korozja na razie nie dotyczy aktualnego modelu, z kolei w drugim wcieleniu Mazdy zostawia już widoczne ślady na elementach zawieszenia i pojawia się punktowo na nadwoziu. Po zakupie najlepiej zainwestować w porządne zabezpieczenie antykorozyjne. Uważajmy przy tym na niechlujnie zabezpieczone auta: warstwa może w nich przykrywać poważne ogniska korozji.
Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – za ile można ją kupić?
Najbardziej wyeksploatowane (ale wciąż bezwypadkowe) Mazdy 6 II z 2-litrowymi dieslami zeszły już poniżej 15 tys. zł. Zadbane benzynowe auta kosztują dwa razy więcej, a najdroższe podchodzą nawet pod 40 tys. zł, czyli dokładnie tyle, ile minimum trzeba zapłacić za Mazdę 6 III. Szeroki wybór takich aut zaczyna się jednak od 45 tys. zł. W tych przedziałach cenowych występują głównie turbodiesle z pierwszych lat produkcji – a więc wybór podwyższonego ryzyka.
Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – którą generację wybrać?
Choć Mazda w znacznym stopniu dopracowała trzecie wcielenie Mazdy 6, mając do wydania 40 tys. zł lepiej pokusić się na ciekawie wyposażoną Mazdę 6 II z benzynowym silnikiem – tak skonfigurowany model najprędzej da pewność bezawaryjnej eksploatacji. Doniesienia o awariach rozrządu silników 2.2 SkyActiv-D w „Szóstce” trzeciej generacji skutecznie psują opinię o tym solidnym modelu. Poza tymi dolegliwościami najnowsza Mazda 6 spisuje się niemal bez zarzutu.
Używana Mazda 6 II – plusy i minusy
+ trzy wersje nadwoziowe, spory (jak na Mazdę) wybór silników, dobre właściwości jezdne
– kłopotliwe turbodiesle, niski prześwit, kiepska jakość materiałów we wnętrzu
Używana Mazda 6 III – plusy i minusy
+ oszczędne silniki (także benzynowe), świetnie rozplanowane wnętrze, bogate wyposażenie
– wciąż wysokie ceny, realne ryzyko kradzieży, ograniczona liczba tanich zamienników
Mazda 6 II | Mazda 6 III | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2007-2012 | od 2012 r. |
Dł./szer./wys. | 474-477/180/144 cm (USA: 492/184/147 cm) | 480-487/184/145 cm |
Rozstaw osi | 273 cm (USA: 279 cm) | 275-283 cm |
Pojemność bagażnika | sed 519 l, ltb 510-1702 l, kmb 519-1751 l | sed 480 l, kmb 522-1648 l |
Silniki benzynowe | 1.8-3.7 (120-276 KM) | 2.0-2.5 (145-194 KM) |
Silniki Diesla | 2.0-2.2 (121-180 KM) | 2.2 (150-184 KM) |
Silnik | 1.8 MZR | 2.0 MZR | 2.5 MZR | 2.0 MZR-CD | 2.2 MZR-CD |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1999 cm³ | 2488 cm³ | 1998 cm³ | 2184 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 147 KM | 170 KM | 140 KM | 163 KM |
Maks. moment | 165 Nm | 185 Nm | 225 Nm | 330 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 9,9 s | 8,0 s | 10,5 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 214 km/h | 220 km/h | 204 km/h | 212 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,9 l/100 km | 7,7 l/100 km | 8,1 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Silnik | 2.0 SkyActiv-G | 2.0 SkyActiv-G | 2.5 SkyActiv-G | 2.2 SkyActiv-D | 2.2 SkyActiv-D |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 2488 cm³ | 2191 cm³ | 2191 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 145 KM | 165 KM | 192 KM | 150 KM | 175 KM |
Maks. moment | 210 Nm | 210 Nm | 256 Nm | 380 Nm | 420 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s | 9,1 s | 7,8 s | 9,1 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 208 km/h | 216 km/h | 223 km/h | 211 km/h | 223 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,3 l/100 km | 3,9 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Polecamy uwadze inne nasze artykuły na temat Mazdy 6:
Używana Mazda 6 II (2007-2012) – opinie użytkowników