Mazda 3 II (BL)

Nastawiony na sport kompakt Mazdy zwalczył dotychczasową wadę poprzednika – korozję. Co o używanej Maździe 3 drugiej generacji (BL) mają do powiedzenia właściciele? Można liczyć na japońską niezawodność?

Mazda 3 zadebiutowała w 2003 r., 6 lat później miał miejsce debiut drugiego wcielenia modelu. Porównując Mazdę 3 I i II nietrudno oprzeć się wrażeniu, że mamy bardziej do czynienia z liftingiem aniżeli zmianą generacji auta. Bardzo zresztą słusznie. Mazda nie zdecydowała się na zmiany stylistyczne i skupiła bardziej na wyeliminowaniu wad zgłaszanych przez użytkowników starszego modelu. Przy okazji odrobinę wydłużyła „Trójkę”, zwiększając przestrzeń w środku. Nadal to nie jest klasowa czołówka, i to mimo faktu że samochód jest sporo dłuższy od Forda Focusa II, z którym dzieli rozwiązania techniczne. Przejął zatem od niego nienaganne właściwości jezdne (m.in. za sprawą wielowahaczowego zawieszenia z tyłu). W japońskim aucie próżno szukać aż tak rozbudowanej gamy nadwoziowej (tylko hatchback i sedan), ale Mazda 3 II otrzymała za to sportową odmianę – MPS o potężnej mocy 260 KM.

Mazda 3 II (BL)
Nadwozie sedan towarzyszy Maździe 3 od samego początku. Podaż sedanów drugiej generacji jest jednak znikoma. Wersja przekonuje tylko obszerniejszym, 430-litrowym bagażnikiem.

Właściciele Mazd 3 II doceniają poprawę jakości wykonania i zabezpieczenia antykorozyjnego względem starszych aut, ale w ich opiniach wciąż nie brakuje zastrzeżeń w tych kwestiach. A co ze stroną mechaniczną japońskiego samochodu kompaktowego? Zobaczmy, jaką Mazdę 3 wybrać, by się nie zawieść i korzystać bez ograniczeń z jej ponadprzeciętnych właściwości jezdnych.

Mazda 3 II (BL)
Mazda 3 II (BL) nie należy do grona licznie reprezentowanych w ogłoszeniach samochodów kompaktowych. Mimo nie najświeższej stylizacji auta nieźle trzymają wartość. Całkiem sporo pochodzi z polskich salonów.

Zobacz test najnowszej Mazdy 3 SkyActiv-G 122 Hikari

Używana Mazda 3 II – wnętrze

Deska rozdzielcza Mazdy nie porywa wyszukanym designem, ale może się podobać za sprawą ciekawych zabiegów stylistycznych, np. umieszczonych w tubach zegarach. Jednocześnie nie sprawia większych problemów podczas codziennej obsługi i nie zabiera kierowcy nadmiernej ilości miejsca. W większości samochodów kokpit wydaje już niepożądane dźwięki w postaci stuków lub skrzypień. Lista dostępnego wyposażenia w używanych autach zwykle zaskakuje na plus. Czasami nie warto na upartego szukać najbogatszych wersji. Fabryczna nawigacja sprawnością i skutecznością działania nie równa się ze współczesnymi smartfonami, poza tym ma tendencję do wieszania się.

Mazda 3 II (BL)
Dużo przycisków, ciekawszy niż u poprzednika design. Kokpit oddaje sportowego ducha Mazdy 3.

Mazda 3 nie jest małym samochodem, można wręcz rzec, że jednym z największych w segmencie kompaktów. Rozstawem osi plasuje się mniej więcej w pobliżu średnich wartości w klasie (264 cm), stąd w środku zapewnia zaledwie akceptowalną ilość miejsca. W aucie siedzi się dosyć nisko, ale przynajmniej do widoczności nie płyną częste zażalenia. Niektórym przeszkadzają niewielkie otwory drzwiowe, utrudniające codzienne wsiadanie i wysiadanie. Bagażniki: wystarczające i starannie wykończone. Na tle innych „japończyków”, m.in. Hondy Civic VIII, wypadają jednak blado.

Używana Mazda 3 II – silniki benzynowe

Skromna, ale za do dopracowana – tak w skrócie można określić gamę silnikową drugiej generacji Mazdy 3. Najsłabsza jednostka benzynowa generuje 105 KM (1.6), mocniejsza – 150 KM z 2 litrów. W obu nie stosowano jeszcze bezpośredniego wtrysku paliwa: pojawił się on w silniku 2.0 DISI o takiej samej mocy. Odradzamy go z uwagi na identyczne osiągi i spalanie przy niepotrzebnym narażeniu się na wyższe koszty wyeliminowania bieżących dolegliwości. W ogłoszeniach sporadycznie trafiają się Mazdy z LPG. Jednostki MZR tolerują go, ale wiąże się to z częstymi kontrolami luzu zaworowego (ok. 900 zł za wyregulowanie zaworów). Do napędu topowej Mazdy 3 MPS zarezerwowano turbodoładowanego 2.3 MZR-DISI o mocy 260 KM. Zapewnia fenomenalne osiągi – 6 sekund do 100 km/h!

Mazda 3 II (BL)
Używane Mazdy 3 najczęściej mają pod maską benzynowego 1.6. Spokojnie wystarcza do spokojnej, codziennej jazdy. Nie powinien sprawić niespodziewanych problemów podczas eksploatacji.

Używana Mazda 3 II – silniki Diesla

Z polskich salonów można było wyjechać Mazdą 3 z tylko jednym wysokoprężnym silnikiem – 1.6 MZ-CD, czyli nic innego jak 1.6 HDi od koncernu PSA (stosowanym także w Fordzie Focusie II). To udana jednostka wyposażona w dwa rodzaje filtrów cząstek stałych: typu mokrego (109 KM, lata 2009-2010) i suchego (115 KM; bardziej problematyczny). Plus mocniejszej wersji – łączyła się z 6-biegową skrzynią. Import prywatny sprawił, że w ofercie znajdziemy pojedyncze sztuki Mazd z 2,2-litrowym turbodieslem o mocy 150/185 KM. Spory moment obrotowy czyni z „Trójki” niemal hot hatcha. Uwaga: wysokoprężne Mazdy 3 nie występowały z automatycznymi skrzyniami biegów. Te trafiały tylko do benzynowych 2.0 MZR.

Mazda 3 II (BL)
Dwulitrowy silnik benzynowy występował w dwóch wersjach o mocy 150 KM: MZR i MZR-DISI (z bezpośrednim wtryskiem paliwa).

Używana Mazda 3 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetny patent z podgrzewaną przednią szybą. Zimą nie muszę używać skrobaczki”

„W aucie czuje się bardzo pewnie. Mazda doskonale się prowadzi na każdym rodzaju dróg”

„Precyzyjna i płynnie działająca skrzynia biegów. Przełożenia idealnie dobrane do zamiarów kierowcy”

„Z przodu bez zastrzeżeń. Fotel mogę regulować w aż trzech płaszczyznach, mam sporo miejsca na nogi i łokcie”

 Wady 

„Małe tylne drzwi. Przeszkadza to zwłaszcza podczas montowania fotelika dziecięcego”

„Tylko 105 KM (1.6), a w mieście pali ponad 10 l/100 km. Nawet na autostradzie ciężko zejść poniżej”

„W 4-letnim samochodzie na klapie silnika pojawiły się ogniska rdzy. Serwis nie uznał reklamacji”

„Japończycy przyoszczędzili na wyciszeniu. Znośnie jest tylko do 90 km/h”

Używana Mazda 3 II – awaryjność, typowe usterki

Poprzedniczkę mocno trawiła szalejąca po nadwoziu korozja. W Maździe 3 II na razie ma ona wymiar powierzchowny: pojawiają się doniesienia o drobnych ogniskach rdzy, widocznych głównie na samochodach z białym lakierem. Hałasujące plastiki we wnętrzu, zacinająca się nawigacja i kłopoty ze sprężarką klimatyzacji nie powinny skreślać tego modelu, zwłaszcza że żaden z silników nie jest typową „czarną owcą”. Ewentualne kłopoty może sprawić nieudolnie założona instalacja gazowa lub zaniedbania w kwestii regulacji zaworów. Niegroźną, ale częstą przypadłością francuskiego turbodiesla 1.6 MZ-CD są zużywające się podkładki pod wtryskiwaczami – wymiana wymaga ich demontażu. O usterce świadczy unoszący się w kabinie zapach spalin. Poza tym silnik jest podatny na wycieki. Kupując Mazdę z 2.0 DISI zwróćmy uwagę, czy samochód nie dławi się: inaczej czeka nas szukanie przyczyny w skomplikowanym układzie paliwowym.

Mazda 3 II - klimatyzacja
Kompresor klimatyzacji Mazdy 3 nie należy do najtrwalszych. Nowy kosztuje ok. 800-1000 zł.

Używana Mazda 3 II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito pośrodku ściany grodziowej, bezpośrednio pod podszybiem (fot. u dołu). Znajduje się też na naklejce w prawym środkowym słupku (przy drzwiach pasażera z przodu)

Mazda 3 II - nr VIN

Używana Mazda 3 II – sytuacja rynkowa

16-18 tys. zł powinno wystarczyć na najtańszą Mazdę 3 tej generacji, najprawdopodobniej z wyeksploatowanym dieslem 1.6. Na auto benzynowe trzeba przeznaczyć już 20 tys. zł, poliftowe – minimum 25 tys. zł. Barierę 30 tys. zł przekraczają tylko ostatnie dwa roczniki i MPS-y. Co trzecia Mazda ma pod maską silnik wysokoprężny, zaledwie co dziesiąta jest sedanem.

Używana Mazda 3 II – podsumowanie

Przewidywalna, trwała, mniej rdzewiejąca, ale niezbyt mocna i paliwożerna. Mazda 3 udowadnia, że wciąż istnieje coś takiego jak „japońska niezawodność”. Z czystym sumieniem polecamy z niej zarówno silniki benzynowe, jak i Diesle. Trzeba podkreślić, że w roli samochodu rodzinnego kompaktowa Mazda może się nie sprawdzić. Szkoda, że zabrakło odmiany kombi.

Polecamy nasze artykuły o innych używanych Mazdach:

Używana Mazda 6 II (GH; 2007-2012) – opinie

Używana Mazda 5 I (2005-2010) – opinie

Używana Mazda MX-5 III (NC; 2005-2015) – opinie

Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie

Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – opinie

Używana Mazda CX-7 (2007-2012) – opinie

Używana Mazda CX-9 (2006-2016) – opinie

Mazda 3 II (BL)

Mazda 3 II (BL) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.450-459/176/147 cm
Rozstaw osi264 cm
Pojemność bagażnikahtb 340-1360 l, sed 430 l
Mazda 3 II (BL) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe
Silnik1.6 MZR2.0 MZR2.0 MZR-DISI2.3 (MPS)
Pojemność1598 cm³1999 cm³1999 cm³2261 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz., turbo
Maks. moc105 KM150 KM150 KM260 KM
Maks. moment145 Nm187 Nm191 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s10,6 s10,4 s6,1 s
Prędkość maks.188 km/h205 km/h206 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,3 l/100 km7,7 l/100 km6,8 l/100 km9,6 l/100 km
Mazda 3 II (BL) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 CD1.6 MZR-CD2.2 MZR-CD2.2 MZR-CD
Pojemność1560 cm³1560 cm³2184 cm³2184 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc109 KM115 KM150 KM185 KM
Maks. moment240 Nm270 Nm360 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s11,0 s9,2 s8,2 s
Prędkość maks.185 km/h186 km/h205 km/h213 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,5 l/100 km5,4 l/100 km5,6 l/100 km

Mazda 3 II (BL) – galeria

 

 

Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 3.6]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here