Nastawiony na sport kompakt Mazdy zwalczył dotychczasową wadę poprzednika – korozję. Co o używanej Maździe 3 drugiej generacji (BL) mają do powiedzenia właściciele? Można liczyć na japońską niezawodność?
Mazda 3 zadebiutowała w 2003 r., 6 lat później miał miejsce debiut drugiego wcielenia modelu. Porównując Mazdę 3 I i II nietrudno oprzeć się wrażeniu, że mamy bardziej do czynienia z liftingiem aniżeli zmianą generacji auta. Bardzo zresztą słusznie. Mazda nie zdecydowała się na zmiany stylistyczne i skupiła bardziej na wyeliminowaniu wad zgłaszanych przez użytkowników starszego modelu. Przy okazji odrobinę wydłużyła „Trójkę”, zwiększając przestrzeń w środku. Nadal to nie jest klasowa czołówka, i to mimo faktu że samochód jest sporo dłuższy od Forda Focusa II, z którym dzieli rozwiązania techniczne. Przejął zatem od niego nienaganne właściwości jezdne (m.in. za sprawą wielowahaczowego zawieszenia z tyłu). W japońskim aucie próżno szukać aż tak rozbudowanej gamy nadwoziowej (tylko hatchback i sedan), ale Mazda 3 II otrzymała za to sportową odmianę – MPS o potężnej mocy 260 KM.
Właściciele Mazd 3 II doceniają poprawę jakości wykonania i zabezpieczenia antykorozyjnego względem starszych aut, ale w ich opiniach wciąż nie brakuje zastrzeżeń w tych kwestiach. A co ze stroną mechaniczną japońskiego samochodu kompaktowego? Zobaczmy, jaką Mazdę 3 wybrać, by się nie zawieść i korzystać bez ograniczeń z jej ponadprzeciętnych właściwości jezdnych.
Używana Mazda 3 II (BL) – wnętrze
Deska rozdzielcza Mazdy nie porywa wyszukanym designem, ale może się podobać za sprawą ciekawych zabiegów stylistycznych, np. umieszczonych w tubach zegarach. Jednocześnie nie sprawia większych problemów podczas codziennej obsługi i nie zabiera kierowcy nadmiernej ilości miejsca. W większości samochodów kokpit wydaje już niepożądane dźwięki w postaci stuków lub skrzypień. Lista dostępnego wyposażenia w używanych autach zwykle zaskakuje na plus. Czasami nie warto na upartego szukać najbogatszych wersji. Fabryczna nawigacja sprawnością i skutecznością działania nie równa się ze współczesnymi smartfonami, poza tym ma tendencję do wieszania się.
Mazda 3 nie jest małym samochodem, można wręcz rzec, że jednym z największych w segmencie kompaktów. Rozstawem osi plasuje się mniej więcej w pobliżu średnich wartości w klasie (264 cm), stąd w środku zapewnia zaledwie akceptowalną ilość miejsca. W aucie siedzi się dosyć nisko, ale przynajmniej do widoczności nie płyną częste zażalenia. Niektórym przeszkadzają niewielkie otwory drzwiowe, utrudniające codzienne wsiadanie i wysiadanie. Bagażniki: wystarczające i starannie wykończone. Na tle innych „japończyków”, m.in. Hondy Civic VIII, wypadają jednak blado.
Używana Mazda 3 II (BL) – silniki
Skromna, ale za do dopracowana – tak w skrócie można określić gamę silnikową drugiej generacji Mazdy 3. Najsłabsza jednostka benzynowa generuje 105 KM (1.6), mocniejsza – 150 KM z 2 litrów. W obu nie stosowano jeszcze bezpośredniego wtrysku paliwa: pojawił się on w silniku 2.0 DISI o takiej samej mocy. Odradzamy go z uwagi na identyczne osiągi i spalanie przy niepotrzebnym narażeniu się na wyższe koszty wyeliminowania bieżących dolegliwości. W ogłoszeniach sporadycznie trafiają się Mazdy z LPG. Jednostki MZR tolerują go, ale wiąże się to z częstymi kontrolami luzu zaworowego (ok. 900 zł za wyregulowanie zaworów). Do napędu topowej Mazdy 3 MPS zarezerwowano turbodoładowanego 2.3 MZR-DISI o mocy 260 KM. Zapewnia fenomenalne osiągi – 6 sekund do 100 km/h! Z polskich salonów można było wyjechać Mazdą 3 z tylko jednym wysokoprężnym silnikiem – 1.6 MZ-CD, czyli nic innego jak 1.6 HDi od koncernu PSA (stosowanym także w Fordzie Focusie II). To udana jednostka wyposażona w dwa rodzaje filtrów cząstek stałych: typu mokrego (109 KM, lata 2009-2010) i suchego (115 KM; bardziej problematyczny). Plus mocniejszej wersji – łączyła się z 6-biegową skrzynią. Import prywatny sprawił, że w ofercie znajdziemy pojedyncze sztuki Mazd z 2,2-litrowym turbodieslem o mocy 150/185 KM. Spory moment obrotowy czyni z „Trójki” niemal hot hatcha. Uwaga: wysokoprężne Mazdy 3 nie występowały z automatycznymi skrzyniami biegów. Te trafiały tylko do benzynowych 2.0 MZR.
Używana Mazda 3 II (BL) – opinie użytkowników
Zalety
„Świetny patent z podgrzewaną przednią szybą. Zimą nie muszę używać skrobaczki”
„W aucie czuje się bardzo pewnie. Mazda doskonale się prowadzi na każdym rodzaju dróg”
„Precyzyjna i płynnie działająca skrzynia biegów. Przełożenia idealnie dobrane do zamiarów kierowcy”
„Z przodu bez zastrzeżeń. Fotel mogę regulować w aż trzech płaszczyznach, mam sporo miejsca na nogi i łokcie”
Wady
„Małe tylne drzwi. Przeszkadza to zwłaszcza podczas montowania fotelika dziecięcego”
„Tylko 105 KM (1.6), a w mieście pali ponad 10 l/100 km. Nawet na autostradzie ciężko zejść poniżej”
„W 4-letnim samochodzie na klapie silnika pojawiły się ogniska rdzy. Serwis nie uznał reklamacji”
„Japończycy przyoszczędzili na wyciszeniu. Znośnie jest tylko do 90 km/h”
Używana Mazda 3 II (BL) – awaryjność, typowe usterki
Poprzedniczkę mocno trawiła szalejąca po nadwoziu korozja. W Maździe 3 II ma ona raczej wymiar powierzchowny: pojawiają się doniesienia o drobnych ogniskach rdzy, widocznych głównie na samochodach z białym lakierem. Hałasujące plastiki we wnętrzu, zacinająca się nawigacja i kłopoty ze sprężarką klimatyzacji nie powinny skreślać tego modelu, zwłaszcza że żaden z silników nie jest typową „czarną owcą”. Ewentualne kłopoty może sprawić nieudolnie założona instalacja gazowa lub zaniedbania w kwestii regulacji zaworów. Niegroźną, ale częstą przypadłością francuskiego turbodiesla 1.6 MZ-CD są zużywające się podkładki pod wtryskiwaczami – wymiana wymaga ich demontażu. O usterce świadczy unoszący się w kabinie zapach spalin. Poza tym silnik jest podatny na wycieki. Kupując Mazdę z 2.0 DISI zwróćmy uwagę, czy samochód nie dławi się: inaczej czeka nas szukanie przyczyny w skomplikowanym układzie paliwowym.
Używana Mazda 3 II (BL) – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito pośrodku ściany grodziowej, bezpośrednio pod podszybiem (fot. u dołu). Znajduje się też na naklejce w prawym środkowym słupku (przy drzwiach pasażera z przodu)
Używana Mazda 3 II (BL) – sytuacja rynkowa, ceny
Ok. 15 tys. zł powinno wystarczyć na najtańszą Mazdę 3 tej generacji, najprawdopodobniej z wyeksploatowanym dieslem 1.6. Na auto benzynowe trzeba przeznaczyć już 20 tys. zł, poliftowe – minimum 23 tys. zł. Barierę 30 tys. zł przekraczają tylko ostatnie dwa roczniki i MPS-y. Co czwarta Mazda ma pod maską silnik wysokoprężny, zaledwie co dziesiąta jest sedanem.
Używana Mazda 3 II (BL) – podsumowanie
Przewidywalna, trwała, mniej rdzewiejąca, ale niezbyt mocna i paliwożerna. Mazda 3 udowadnia, że wciąż istnieje coś takiego jak „japońska niezawodność”. Z czystym sumieniem polecamy z niej zarówno silniki benzynowe, jak i diesle. Trzeba podkreślić, że w roli samochodu rodzinnego kompaktowa Mazda może się nie sprawdzić. Szkoda, że zabrakło odmiany kombi.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Mazdach:
Używana Mazda 3 III (BM/BN; 2013-2019) – opinie użytkowników
Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 450-459/176/147 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Pojemność bagażnika | htb 340-1360 l, sed 430 l |
Silnik | 1.6 MZR | 2.0 MZR | 2.0 MZR-DISI | 2.3 MZR-DISI (MPS) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 2261 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 105 KM | 150 KM | 150 KM | 260 KM |
Maks. moment | 145 Nm | 187 Nm | 191 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 10,6 s | 10,4 s | 6,1 s |
Prędkość maks. | 188 km/h | 205 km/h | 206 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 7,7 l/100 km | 6,8 l/100 km | 9,6 l/100 km |
Silnik | 1.6 MZ-CD | 1.6 MZ-CD | 2.2 MZR-CD | 2.2 MZR-CD |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 2184 cm³ | 2184 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 115 KM | 150 KM | 185 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 270 Nm | 360 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 11,0 s | 9,2 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 186 km/h | 205 km/h | 213 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Używana Mazda 3 II (BL) – galeria