Toyota Auris I Hybrid - otwierające

Hybrydowa Toyota Auris ma wszystkie zalety Toyoty Prius, ale jest od niego tańsza. Niestety, z powodu krótkiego okresu produkcji jej oferta na rynku używanych jest ograniczona.

Toyota Auris była pierwszym kompaktem w Europie oferowanym z trzeba rodzajami zasilania. Do odmiany benzynowej i wysokoprężnej po liftingu dołączył wariant hybrydowy, „żywcem” przejęty z równolegle produkowanego Priusa III. Jego konstrukcja nie była już wtedy nadzwyczajną rewolucją. Układ napędowy stanowi połączenie silnika benzynowego 1.8 i elektrycznego, które pracują niezależnie od siebie i wzajemnie się wspomagają. Łącznie zespół dysponuje mocą 136 KM i według producenta nie powinien spalać więcej jak 4 l/100 km. Akumulatory potrzebne do pracy silnika elektrycznego samoczynnie się ładują podczas tzw. toczenia i hamowania regeneracyjnego. Napęd hybrydowy sparowano ze znaną z Priusów przekładnią planetarną CVT, sumującą moment obrotowy silnika spalinowego i elektrycznego.

Toyota Auris I Hybrid jak jeździ?

Jazdę hybrydowym Aurisem pokochają osoby ceniące spokojną, bezstresową jazdę i wyczulone na obecność niepotrzebnych hałasów. Dopóki auto nie osiągnie odpowiedniej temperatury, pracuje jako „benzyniak”. Wspomaganie silnikiem elektrycznym rozpoczyna się dopiero po rozgrzaniu, dlatego na krótkich dystansach Auris Hybrid nie zachwyci spalaniem. Po uzyskaniu właściwej temperatury samochód będzie palił coraz mniej za sprawą ruszania wyłącznie na silniku elektrycznym, co na swój zbawienny skutek w jeździe typowo miejskiej. Jednostka spalinowa „załącza” się dopiero po przekroczeniu pewnej prędkości. Podczas gwałtownego przyspieszania uruchamiają się oba silniki, zwiększając wydajność całego układu. Przekładnia CVT płynnie przenosi napęd bez żadnych zmian biegów.

Toyota Auris I Hybrid dane techniczne

Silnik benz. + elektr.
Pojemność skokowa 1798 ccm
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 136 KM/5200
Maks. moment obrotowy 142+207 Nm
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Średnie zużycie paliwa 3,8 l/100 km

Toyota Auris I Hybrid – innowacje

Właściciel Aurisa może własnoręcznie dopasować rodzaj napędu przyciskami umieszczonymi pod dźwigienką wyboru kierunku jazdy. Są trzy: EV oznacza jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym; Eco Mode oszczędza paliwo (w sam raz do miasta), natomiast PVR Mode wykorzystuje cały potencjał zespołu napędowego (do sprawnego ruszania spod świateł). Wszystkie hybrydowe Aurisy uruchamia się przyciskiem na desce rozdzielczej. Od tradycyjnych odmian wyróżniają się wskaźnikami z miernikiem wykorzystywania mocy i selektorem kierunku jazdy. Wizualnie rozpoznamy je po niebieskich wstawkach w logo i oznaczeniem na błotnikach.

Toyota Auris I Hybrid – wnętrze

W zasadzie poza niewielkimi zmianami w kokpicie nic tu się nie zmieniło. Także w tej odmianie Auris jest przestronnym kompaktem z wysoko umieszczonymi przednimi fotelami i komfortową tylną kanapą. Zmniejszyła się tylko pojemność bagażnika z 355 do 310 litrów – efekt obecności akumulatorów trakcyjnych. Kufer ma jednak podwójną podłogę ze schowkiem i wnęką na koło zapasowe. Dopiero drugą generację oferowano z nadwoziem kombi. Równolegle produkowany sedan Corolla nie występował w Europie w odmianie hybrydowej.

Toyota Auris I Hybrid – eksploatacja i usterki

Toyota jest na tyle doświadczona w budowaniu samochodów hybrydowych, że przez lata sprawują się one niemal bez zarzutu. Współpraca zespołu napędowego z przekładnią CVT jest wręcz idealna. Samochód nie jest wrażliwy na forsowną eksploatację niektórych użytkowników i trudno w nim cokolwiek zepsuć (nie ma rozrusznika, alternatora, sprzęgła). Wymaga jednak stosowania drogiego oleju 0W40 i… częstej jazdy, bo akumulatorom nie służy długotrwały postój. Sporadycznie zdarzają się przypadki przepalenia którejś z cel baterii. Można ją wymienić lub kupić używaną np. z Priusa za 1500-2000 zł. W przypadku hybrydowej Toyoty nie powinno być problemów ze znalezieniem części i warsztatu, który podejmie się ewentualnych napraw. Niektóre placówki specjalizują się wyłącznie w serwisowaniu samochodów hybrydowych, a ich ilość stale wzrasta.

Toyota Auris I Hybrid – zakup

Chętni na hybrydowego Aurisa nie mają łatwego zadania, zwłaszcza jeśli „polują” na samochód z polskiego salonu. Auto produkowano tylko dwa lata i mimo wzrostu liczby egzemplarzy w ogłoszeniach nadal jest ofertą bardziej niszową. Auris Hybrid zyskał większą popularność w krajach Beneluksu, gdzie liczyła się jak najniższa emisja dwutlenku węgla, stąd wiele takich samochodów sprowadza się m.in. z Belgii, Holandii, nawet z Niemiec. Hybryda jest zauważalnie droższa od wariantów benzynowych i wysokoprężnych – różnice w cenie sięgają nawet 8 tys. złotych w przypadku najmłodszego rocznika. Realny budżet na hybrydowego Aurisa: 35-40 tys. złotych plus ok. 1-2 tys. za tzw. „pakiet startowy”.

Toyota Auris I Hybrid sytuacja rynkowa

Model 2012 2011 2010
1.6 Valvematic 33 000 zł 29 000 zł 26 000 zł
1.4 D-4D 34 000 zł 30 000 zł 26 000 zł
1.8 Hybrid 41 000 zł 38 000 zł 33 000 zł

Toyota Auris I Hybrid podsumowanie

To samochód drogi i trudny do znalezienia. I na tym kończą się jego wady. Początkowe koszty zakupu zrekompensuje jego oszczędny charakter i prawie zerowa awaryjność. Oglądając hybrydowe Aurisy zalecamy jak najdokładniej sprawdzić stan akumulatorów, a po zakupie wykupić auto-casco: auto może być łakomym kąskiem dla złodziei. Sądzimy, że przez coraz większe zainteresowanie samochodami hybrydowymi podaż Aurisów Hybrid wzrośnie.

Toyota Auris I Hybrid historia modelu

2007: premiera Toyoty Auris – model zastępuje Corollę

2009: lifting Aurisa

2010: prezentacja wersji hybrydowej

2012: II generacja Aurisa

2016: lifting aktualnej generacji

2018: prawdopodobny następca