Używane Subaru Forester III (2008-2013). Opinie, spalanie i usterki

Używany Forester III - opinie kierowców

Subaru Forester III cieszy się dobrymi opiniami. To wygodny, trwały i przyjemny w prowadzeniu SUV ze skutecznym napędem na cztery koła. Ile kosztuje i o czym trzeba wiedzieć przed zakupem używanego egzemplarza?

Podobnie jak poprzednie odsłony, także Forester wyróżnia się ze stawki SUV-ów. To jedyne auto w segmencie z silnikiem bokser. Forester jest także jednym z nielicznych uterenowionych aut ze stałym napędem 4×4 oraz reduktorem montowanym do wybranych wersji.

Subaru Forester trzeciej generacji (SH) zadebiutował w 2008 roku. Był oferowany do 2013 r., a jesienią 2010 r. przeszedł drobną kurację odmładzającą. Zgodnie z tradycją marki, pod maską znalazł się silnik typu bokser – to jedyny taki przypadek w klasie kompaktowych SUV-ów. Forester wyróżnia się także stałym napędem 4×4, który był jednak dostępny wyłącznie w wersji ze skrzynią manualną z wolnossącym silnikiem benzynowym. W egzemplarzach z „automatem” zastosowano już sprzęgło wielopłytkowe, choć wstępnie spięte nawet przed wystąpieniem problemów trakcyjnych, by zapewnić typowe dla marki Subaru bezproblemowe prowadzenie w każdych warunkach.

Używany Forester III - opinie kierowców
Wnętrze Subaru Forestera III (2008-2013) – jak na japoński samochód – jest atrakcyjnie stylizowane i nieźle wykończone. Na elektroniczne fajerwerki, które w tym czasie były już dostępne w SUV-ach z Europy, nie ma co jednak liczyć.

Używany Forester III – uwaga na diesla

W trzeciej generacji Forestera zadebiutował także diesel w układzie bokser. Na początku bywał problematyczny (miał m.in. mało trwałe DPF, panewki czy turbosprężarki), jednak z biegiem lat producent go poprawił. Potwierdza to czytelnik, który mimo obaw zakupił wysokoprężnego Forestera z 2011 roku i nie doświadczył poważnych awarii. Jednostki benzynowe cieszą się dobrą opinią i dobrze współpracują z gazem (zwłaszcza wersja 2.0).

Używany Forester III – najlepszy kompaktowy SUV z drugiej ręki?

Właściciele Foresterów wysoko oceniają przestronność wnętrza, komfort jazdy oraz stały napęd na wszystkie koła. Chwalą również dobre właściwości jezdne i skuteczne działanie reduktora, szczególnie w warunkach górskich. Przyzwoicie wypada także jakość użytych do wykończenia materiałów i dosyć bogate wyposażenie.

Używany Forester III - opinie kierowców
W przypadku Forestera III najlepszym wyborem jest wolnossący silnik benzynowy. Jednostka 2.5 Turbo, podobnie jak silnik Diesla, nie mają imponującej trwałości.

Jaki silnik wybrać w Foresterze? Optymalnym wyborem jest wolnossąca jednostka benzynowa 2.0. Oszczędny i mocny diesel może ulec kosztownym awariom, z pęknięciem bloku czy wału korbowego włącznie. Wzorem trwałości nie jest też doładowany silnik 2.5T, w którym typową usterką jest wypalenie uszczelek pod głowicami. Koszt naprawy przekracza 1000 zł. Jeżeli kierowca zdecydował się tuning Forestera, w grę wchodzi pęknięcie tłoków jednostki 2.5T.

Redakcja poleca: Nienaprawialne silniki. Tych jednostek unikaj jak ognia

Po zakupie Forestera warto wymienić napęd rozrządu. Z racji znacznych kosztów (ponad 1000 zł przy wymianie z pompą wody), rzadko jest to wykonywane, gdy planowana jest sprzedaż auta, a zerwanie paska doprowadzi do uszkodzenia silnika. Remont jest drogi – używany silnik benzynowy turbo kosztuje ponad 5000 zł, a diesel – przeszło 10 tys. zł! Ryzykować więc nie warto. Niespecjalnie polecaną operacją w wersji Turbo jest montaż instalacji gazowej – regulacja zaworów wiąże się bowiem z koniecznością wyjęcia silnika.

Subaru – problemy ze sprzęgłem

Specjalnością Subaru jest permanentny napęd na cztery koła, który trafia do niemal wszystkich aut z ręczną skrzynią biegów – w tym Forestera. Nie ma w nim elektronicznei sterowanego sprzęgła międzyosiowego. Rozdział momentu obrotowego zapewnia klasyczny mechanizm różnicowy z wiskotyczną blokadą. Napęd jest więc stale „spięty” – nie następuje dołączanie przedniej czy tylnej osi. Z jednej strony zapewnia to bardzo efektywne przenoszenie momentu obrotowego, z drugiej obciąża sprzęgło – nadmiar momentu obrotowego nie uwolni się poprzez buksowanie kół. Warto o tym pamiętać i zrezygnować z agresywnego ruszania, które istotnie skraca żywotność tarczy. Jest to szczególnie istotne w przypadku Subaru z silnikami Boxer Diesel, które oddają wysoki moment obrotowy od najniższych obrotów, a sprzęgło jest relatywnie słabe i źle znosi takie obciążenia (na niektórych rynkach wymieniano je nawet w ramach gwarancji). Rozwiązanie? Konstrukcji samochodu raczej poprawić nie sposób, ale właściciele Subaru radzą sobie z problemem, ruszając z minimalnym gazem, a nawet bez niego, a dopiero po zwolnieniu pedału sprzęgła prostują prawą nogę. Brzmi to karkołomnie, jednak po przyzwyczajeniu się operację można przeprowadzić całkiem sprawnie.

Używane Subaru Forester III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetny napęd, świetne właściwości jezdne, świetny silnik – i to już wszystkie zalety”.

„Auto daje dużo przyjemności z jazdy i ma o wiele więcej miejsca niż Qashqai, który był dostępny w podobnej cenie”.

„Mimo obaw kupiłem diesla z 2011 roku, ma już przebieg ponad 120 tys. km – awarie nie wystąpiły”.

„Reduktor terenowy z wersji 2.0 faktycznie działa i nie raz się przydał w górach”.

„Mam wersję 2.0 z LPG, przejechałem w gazie już 50 tys. km bez awarii”.

 Wady 

„Auto jest zbyt słabo wyciszone, przy prędkości powyżej 120 km/h szum opływającego samochód powietrza męczy pasażerów”.

„Mój egzemplarz spędził aż półtora miesiąca w serwisie z powodu wymiany bloku silnika. Udało się na gwarancji… po długiej i męczącej wymianie korespondencji”.

„Po przeprogramowaniu silnika w celu ochrony sprzęgła samochód stał się ospały jak żółw”.

„Jakość serwisu to horror”.

Za sprawą znacznego prześwitu (215 mm) oraz skutecznego napędu 4×4 Forester sprawdza się w offroadzie. Kto chce zwiększyć dzielność terenową samochodu, może zainwestować w opony z bieżnikiem AT lub tzw. lift zawieszenia, czyli zestaw elementów zwiększających prześwit, m.in. obejmujące grube podkładki pod kolumny zawieszenia. Problematycznym elementem wyposażenia są tylne amortyzatory samopoziomujące SLS. To system, którego wszystkie elementy znajdują się wewnątrz „teleskopów”. Usunięcie SLS, sygnalizowane często już w treści ogłoszenia sprzedaży auta, jest więc relatywnie proste – wystarczy wymiana sprężyn oraz amortyzatorów na konwencjonalne. Gotowy zestaw kosztuje ok. 1500 zł, natomiast za jeden, a do tego niezbyt trwały amortyzator SLS, trzeba zapłacić ok. 1600 zł (trzeba wymieniać je parami).

Używany Forester III – sytuacja rynkowa

Forestery to najpopularniejsze używane Subaru w Polsce. Na rynku wtórnym nie brakuje Foresterów III. Najtaniej, już za 16-20 tys. zł, uda się kupić diesla z przebiegiem powyżej 200 tys. zł. Ceny są niskie, bo potencjalnych nabywców odstrasza widmo drogich awarii czy trudności z późniejszym odsprzedaniem samochodu. Na zakup Forestera III z benzynowym silnikiem trzeba przygotować przynajmniej 28-30 tys. zł i oczywiście pogodzić się z faktem, że nie będzie to idealny egzemplarz. Kto chce swobodnie wybierać, powinien przeznaczyć na auto nie mniej niż 40 tys. zł. Podobnie jak w przypadku innych modeli Subaru rocznik nie ma większego wpływu na cenę. Liczy się ogólny stan techniczny pojazdu, wyposażenie czy liczba dokonanych modyfikacji.

Używane Subaru Forester III – podsumowanie

Spośród wad należy wymienić słabe wyciszenie (huk wiatru daje o sobie znać przy prędkościach powyżej 120 km/h) i wysokie koszty eksploatacji. Posiadacze Foresterów nie pozostawiają suchej nitki na serwisach. Długi czas napraw i niska jakość usług (także na gwarancji) to nie jedyne bolączki, z którymi muszą zmagać się kierowcy. Nie najlepiej wypada również dostępność serwisu i ceny części zamiennych.

Subaru Forester III (2008-2013) dane techniczne

Subaru Forester III wymiary

Dł./szer./wys. 456/178/174 cm
Rozstaw osi 262 cm
Pojemność bagażnika 450-1600 l

 

Subaru Forester III silniki

Silnik 2.0 2.5 (USA) 2.5 T 2.0 Boxer Diesel
Pojemność 1994 ccm 2457 ccm 2457 ccm 1998 ccm
Paliwo benz. benz. turbo benz. turbodiesel
Maks. moc 150 KM 172 KM 263 KM 147 KM
Maks. moment 198 Nm 230 Nm 347 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s 9,6 s 7,1 s 10,4 s
Prędkość maks. 185 km/h b.d. 214 km/h 186 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,5 l/100 km 8,7 l/100 km 10,5 l/100 km 6,3 l/100 km

Używane Subaru Forester III – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność

Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 2.5]