Używany Citroen C4 II (2010-2018)– opinie kierowców, typowe usterki i zalety

CITROEN C4 II FL Feel Edition 1.6BlueHDi 120KM 6MT WE356JY 04-2015

Dopracowany, wygodny, dobrze wyposażony i bezpieczny kompakt za rozsądne pieniądze. Używany Citroen C4 jest bardzo ciekawą propozycją – także na tle rywali z Niemiec i Japonii.

Pierwsza odsłona Citroena C4 zachwyciła rynek efektownie zaokrągloną bryłą nadwozia, deską rozdzielczą pełną malutkich wyświetlaczy i kierownicą z nieruchomym środkiem. Projektując C4 II Citroen zrezygnował z większości ekstrawagancji, tworząc typowe auto kompaktowe – ewidentnie celujące w dotychczasowych nabywców Golfa, Astry czy Focusa.

Francuski koncern nie ograniczył się jedynie do rezygnacji ze stylistycznych eksperymentów. Zadbał także o wyższą jakość wykonania, lepsze materiały czy ogólne dopracowanie auta. W efekcie C4 II jest znacznie bardziej komfortowy i lepiej wyciszony od poprzednika, a podróżujących otaczają przyjemniejsze w dotyku materiały. Postęp nastąpił również w zakresie przestronności – C4 nie odstaje od typowych kompaktów (choć siedzisko kanapy mogłoby być dłuższe), choć niektórym może doskwierać niedostępność wersji kombi. Mimo tego C4 II zyskał przychylność flot samochodowych – w szczególności zagranicznych.

Używany Citroen C4 II - opinie użytkowników / deska rozdzielcza
Wnętrze używanego Citroena C4 II może się podobać. Nie jest przesadnie ekstrawaganckie, ale za to ergonomiczne i dobrze wykonane. W droższych autach centralny ekran jest większy i kolorowy.

Kombi nie było, ale w ofercie pojawiła się natomiast luksusowa i mocna odmiana Citroena C4 – oferowany w latach 2011-2018 Citroen DS4 (od 2015 r. po prostu DS4), który mechanicznie nie odbiegał od opisywanego C4. Modeli C4/DS4 nie należy przy tym mylić z Citroenem C4 Aircross (2012-2017), który jest przestylizowanym… Mitsubishi ASX.

Używany Citroen C4 II – stonowana paleta silników

Najlepszym wyborem będzie Citroen C4 II z silnikiem diesla –  bez względu na to, czy będzie to 1.6 HDi (92-120 KM) czy 2.0 HDi (150 KM). Jednostki wysokoprężne są bardzo oszczędne i trwałe. Nawet jeżeli przyjdzie zmierzyć się z usuwaniem wycieków oleju (zwykle powyżej 200 tys. km) czy czyszczeniem filtra DPF, będzie to zabieg o łatwiejszym do przewidzenia przebiegu czy cenie od wymiany nietrwałego łańcuchowego napędu rozrządu w benzynowych silnikach (w szczególności doładowanych 1.6 THP) – dość powiedzieć, że w niektórych autach łańcuch i napinacz wymieniano już trzy razy! Aktualnie najlepszą propozycją wśród benzynowych jednostek wydają się trzycylindrowe 1.2, które są dostępne w wersjach e-THP 110 i e-THP 130, wprowadzonych na rynek odpowiednio w 2014 i 2015 r. Nie mamy dobrych wieści dla amatorów usportowionych hatchbacków – o ile poprzedni C4 miał 177-konną wersję VTS, w opisywanym modelu najmocniejszym silnikiem był 1.6 THP generujący 156 KM.

Citroen C4 II – dane techniczne

Citroen C4 II – silniki benzynowe
Silnik1.4 VTi1.6 VTi1.6 THP
Pojemność1397 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.turbo benz.
Maks. moc95 KM120 KM156 KM
Maks. moment135 Nm160 Nm240 Nm
Przysp. 0-100 km/h14,2 s12,2 s9,6 s
Prędkość maks.182 km/h193 km/h214 km/h
Śr. zużycie paliwa6,1 l/100 km6,2 l/100 km6,3 l/100 km
Citroen C4 II – silniki Diesla
Silnik1.6 HDi1.6 e-HDI2.0 HDi
Pojemność1560 cm³1560 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc92 KM112 KM150 KM
Maks. moment230 Nm285 Nm340 Nm
Przysp. 0-100 km/h14,4 s12,4 s9,4 s
Prędkość maks.180 km/h190 km/h207 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km4,6 l/100 km4,9 l/100 km

Z dystansem należy podejść do skrzyń EGS6. Brak sprzęgła nie oznacza, że to typowe automaty. Citroen postawił na pomostowe rozwiązanie – zautomatyzowaną przekładnię, czyli ręczną skrzynię z siłownikami odpowiadającymi za zmiany biegów i obsługę sprzęgła. Prawdziwe „automaty” łączono z silnikami 1.6 VTi 120 (4-biegowy) oraz 1.2 e-THP 130 i 1.6 blueHDi 120 (6-biegowe).

Używany Citroen C4 II – typowe usterki

Wspomniany łańcuchowy napęd rozrządu benzynowych silników jest jedną z największych przypadłości Citroena C4 II. Dochodzi do tego podwyższone spalanie oleju – w szczególności w benzynowym 1.6 THP. Podobnie jak w poprzedniku, również tu potrafi zastrajkować elektronika – niemożliwe staje się otwarcie tylnej klapy czy szyb. Komputer potrafi też zgłaszać wiele błędów, jednak nie wszystkie problemy faktycznie występują, więc wystarczy skasowanie komunikatów. Kierowcy narzekają na jakość powłoki lakierniczej. Odpryski i drobne zarysowania niestety są na porządku dziennym nawet w zadbanych autach.

Używany Citroen C4 II - opinie użytkowników / fotel kierowcy
Fotele Citroena C4 II, jak przystało na francuski samochód, są wygodne i nie męczą pleców nawet na dłuższych trasach. W bogatszych wersjach siedzenie kierowcy posiada nawet prosty system masażu.

Używany Citroen C4 II – koszty utrzymania

Konstrukcja samochodu nie jest specjalnie wyszukana (C4 II nie posiada wielowahaczowego zawieszenia, dwusprzęgłowych skrzyń, podwójnego turbo itd.), a do tego znana mechanikom. W połączeniu z szeroką bazą niedrogich zamienników oraz części używanych pozwala to na utrzymanie w ryzach kosztów eksploatacji. Pomoc specjalisty może przydać się, gdy zawiodą zautomatyzowane skrzynie EGS. Kto planuje wyposażenie samochodu w instalację gazową, ma do wyboru właściwie tylko dwa najsłabsze silniki benzynowe, które nie posiadają bezpośredniego wtrysku paliwa.

Używany Citroen C4 II – sytuacja rynkowa

Francuskie auta z drugiej ręki zwykle są wyraźnie tańsze od niemieckich i japońskich odpowiedników. W przypadku używanego Citroena C4 lepiej nie liczyć na okazję. Auto ma korzystny stosunek ceny do wyposażenia i wieku, jednak zazwyczaj trzeba za niego zapłacić tyle, co za Astrę IV czy Focusa III. Na nabywców czeka ok. 400 sztuk C4 II. Pulę ofert otwierają egzemplarze za 14-16 tys. zł. Zazwyczaj w najsłabszych wersjach, powypadkowe lub wyeksploatowane – przebiegi rzędu 200-300 tys. km lub wyższe nie są rzadkością. By mieć pole manewru przy poszukiwaniu auta, na zakup używanego Citroena C4 II warto przeznaczyć 22-25 tys. zł. Idealne auta z końca produkcji kosztują blisko 50 tys. zł. Zwykle są oferowane przez ASO, przeszły przegląd i zostały objęte gwarancją.

Używany Citroen C4 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Auto jest miękkie i bardzo dobrze wybiera nierówności. Nie nadaje się jednak do sportowej jazdy”

„C4 jest doskonale wyciszony – nawet z Dieslem przy dużych prędkościach da się normalnie rozmawiać”

„W porównaniu z TDI, silnik HDi zaskakuje kulturą pracy i spalaniem”

„Za kierownicą siedzi się wysoko i pewnie. Fotele mają szeroki zakres regulacji”

 Wady 

„Środkowy tunel jest wysoki, przez co trudno w środku przełożyć nogę. Wsiadanie i wysiadanie utrudniają natomiast mocno wysunięte progi”

„Większość klasowych konkurentów jest bardziej przestronna z tyłu. W autach z dachem panoramicznym brakuje miejsca nad głowami podróżnych”

„Słaba wydajność automatycznej klimatyzacji. Lepiej przejść na tryb ręczny”

Używany Citroen C4 II – podsumowanie

Choć niczym się nie wyróżnia, docenić trzeba postęp wykonany w porównaniu z poprzednim wcieleniem C4. Nowy model lepiej trzyma cenę i jest zdecydowanie dojrzalszy od poprzednika – ma lepiej wykończone i wyciszone wnętrze oraz dopracowane nastawy zawieszenia. Zainteresowanie używanymi C4 II jest umiarkowane. Relatywnie łatwo więc o atrakcyjny samochód za niezłe pieniądze. Podkreślmy jednak, że na okazje nie ma już co liczyć.

Citroen C4 II – wymiary

Dł./szer./wys.433/179/149 cm
Rozstaw osi261 cm
Poj. bagażnika410-1185 l

Używany Citroen C4 II – opinie użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Data aktualizacji: 28 stycznia 2019 r.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]