UżywaneOpinieUżywany Citroen C4 II (2010-2018)– opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Citroen C4 II (2010-2018)– opinie, dane techniczne, typowe usterki

Dopracowany, wygodny, dobrze wyposażony i bezpieczny kompakt za rozsądne pieniądze. Poznajmy opinie na temat używanego Citroena C4 II.

Pierwsza odsłona Citroena C4 zachwyciła rynek efektownie zaokrągloną bryłą nadwozia, deską rozdzielczą pełną malutkich wyświetlaczy i kierownicą z nieruchomym środkiem. Projektując C4 II Citroen zrezygnował z większości ekstrawagancji, tworząc typowe auto kompaktowe – ewidentnie celujące w dotychczasowych nabywców Golfa, Astry czy Focusa. Francuski koncern nie ograniczył się jedynie do rezygnacji ze stylistycznych eksperymentów. Zadbał także o wyższą jakość wykonania, lepsze materiały czy ogólne dopracowanie auta. W efekcie C4 II jest znacznie bardziej komfortowy i lepiej wyciszony od poprzednika, a podróżujących otaczają przyjemniejsze w dotyku materiały. Postęp nastąpił również w zakresie przestronności – C4 nie odstaje od typowych kompaktów, choć niektórym może doskwierać niedostępność wersji kombi. Mimo tego C4 II zyskał przychylność flot samochodowych – w szczególności zagranicznych. W ofercie pojawiła się luksusowa i mocna odmiana Citroena C4 – oferowany w latach 2011-2018 Citroen DS4 (od 2015 r. po prostu DS4), który mechanicznie nie odbiegał od opisywanego C4. Modeli C4/DS4 nie należy przy tym mylić z Citroenem C4 Aircross (2012-2017), który jest przestylizowanym… Mitsubishi ASX.

CITROEN C4 II Selection 1.2THP 130KM 6MT WE445JE 10-2014
Samochód nie występował w żadnej innej wersji nadwoziowej niż 5-drzwiowy hatchback. Jedynie na niektóre rynki (w tym wschodnioeuropejskie) przewidywano odmiany sedan w dwóch wariantach – C4L (od 2012 r.) i C4 Sedan (od 2015 r.).

Produkcja C4 II zakończyła się w 2018 roku, lecz dopiero po dwóch latach wprowadzono do gamy następcę – C4 III, który stał się crossoverem. Używanego C4 II w dobrym stanie można obecnie kupić za 25-30 tys. zł. Czy warto go wybrać na tle innych kompaktów? Oto opinie właścicieli używanych Citroenów C4 II.

CITROEN C4 II FL Feel Edition 1.6BlueHDi 120KM 6MT WE356JY 04-2015
Zawieszenie składa się z układu niezależnego z przodu (kolumny McPhersona) i belki skrętnej z tyłu. Napęd wszystkich C4 II trafia wyłącznie na koła przednie.

Używany Citroen C4 II – wnętrze

Kokpit C4 II stał się bardziej „przyziemny” w porównaniu do C4 I: zniknęły wszechobecne wyświetlacze i kierownica z nieruchomym wieńcem na rzecz tradycyjnego odpowiednika i analogowych wskaźników. Obsługę powierzono licznym przyciskom konsoli środkowej lub dotykowemu ekranowi, który trafiał do bogatszych wersji wyposażeniowych (uboższe oferowały niewielki wyświetlacz ze schowkiem). We wnętrzu zastosowano więcej miękkich materiałów wykończeniowych niż w poprzedniku. Niestety, montaż nadal „kuleje”: niepożądane hałasy dobiegające z okolic deski rozdzielczej są niemal na porządku dziennym. Plus za uchwyty na napoje i przesuwany podłokietnik.

C4 II zalicza się do grona większych aut kompaktowych (ponad 4,3 m długości), lecz nie widać tego po przestronności w środku. Miejsca wystarczy dla czterech dorosłych, ale niezbyt wysokich osób. Najciaśniej jest w okolicach kolan podróżnych na kanapie. Citroen montował w tym modelu obszerne fotele z przystępnym podparciem bocznym. Do bagażnika wejdzie 408 l pakunków, a po złożeniu oparć kanapy – 1185 l. Jak na auto tej klasy, znajdziemy w nim wiele elementów podnoszących funkcjonalność (haczyki, wnęki, gniazda zasilające). Ponadto można liczyć na ustawny kształt bagażnika. Szkoda, że tak wysoko poprowadzono próg załadunkowy.

Używany Citroen C4 II – silniki

Najlepszym wyborem będzie Citroen C4 II z silnikiem diesla –  bez względu na to, czy będzie to 1.6 HDi (92-120 KM) czy 2.0 HDi (150 KM). Jednostki wysokoprężne są bardzo oszczędne i trwałe. Nawet jeżeli przyjdzie zmierzyć się z usuwaniem wycieków oleju (zwykle powyżej 200 tys. km) czy czyszczeniem filtra DPF, będzie to zabieg o łatwiejszym do przewidzenia przebiegu czy cenie od wymiany nietrwałego łańcuchowego napędu rozrządu w benzynowych silnikach (w szczególności doładowanych 1.6 THP/156 KM) – dość powiedzieć, że w niektórych autach łańcuch i napinacz wymieniano już kilka razy! Aktualnie najlepszą propozycją wśród benzynowych jednostek wydają się trzycylindrowe 1.2 PureTech, które są dostępne w wersjach 110 i 130 KM, wprowadzonych na rynek odpowiednio w 2015 i 2014 r. Wcześniej rolę bazowych odmian benzynowych przypisano jednostkom z rodziny Prince – 1.4 VTi/95 KM oraz 1.6 VTi/120 KM. Nie mamy dobrych wieści dla amatorów usportowionych hatchbacków – o ile poprzedni C4 miał 177-konną wersję VTS, w opisywanym modelu najmocniejszym silnikiem był 1.6 THP generujący 156 KM.

CITROEN C4 II Selection 1.2THP 130KM 6MT WE445JE 10-2014
3-cylindrowe silniki 1.2 PureTech w 2014 r. wyparły z gamy wcześniej montowane jednostki VTi/THP. Ich bezawaryjność stoi na lepszym poziomie, czego jednak nie można powiedzieć o kulturze pracy.
CITROEN C4 II FL Feel Edition 1.6BlueHDi 120KM 6MT WE356JY 04-2015
1.6 HDi zapewniają optymalne osiągi w odmianach powyżej 100 KM. Wszystkie są bardzo oszczędne i znane mechanikom.

Używany Citroen C4 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Auto jest miękkie i bardzo dobrze wybiera nierówności. Nie nadaje się jednak do sportowej jazdy”

„C4 jest doskonale wyciszony – nawet z Dieslem przy dużych prędkościach da się normalnie rozmawiać”

„W porównaniu z TDI, silnik HDi zaskakuje kulturą pracy i spalaniem”

„Za kierownicą siedzi się wysoko i pewnie. Fotele mają szeroki zakres regulacji”

 Wady 

„Środkowy tunel jest wysoki, przez co trudno w środku przełożyć nogę. Wsiadanie i wysiadanie utrudniają natomiast mocno wysunięte progi”

„Większość klasowych konkurentów jest bardziej przestronna z tyłu. W autach z dachem panoramicznym brakuje miejsca nad głowami podróżnych”

„Słaba wydajność automatycznej klimatyzacji. Lepiej przejść na tryb ręczny”

Używany Citroen C4 II – awaryjność, typowe usterki

Wspomniany łańcuchowy napęd rozrządu benzynowych silników VTi/THP jest jedną z największych przypadłości Citroena C4 II. Dochodzi do tego podwyższone spalanie oleju – w szczególności w 1.6 THP. Podobnie jak w poprzedniku, również tu potrafi zastrajkować elektronika: niemożliwe staje się otwarcie tylnej klapy czy szyb. Komputer potrafi też zgłaszać wiele błędów, jednak nie wszystkie problemy faktycznie występują, więc wystarczy skasowanie komunikatów. Kierowcy narzekają na jakość powłoki lakierniczej. Odpryski i drobne zarysowania niestety są na porządku dziennym nawet w zadbanych autach. Konstrukcja samochodu nie jest specjalnie wyszukana (C4 II nie posiada wielowahaczowego zawieszenia, dwusprzęgłowych skrzyń, podwójnego turbo itd.), a do tego znana mechanikom. W połączeniu z szeroką bazą niedrogich zamienników oraz części używanych pozwala to na utrzymanie w ryzach kosztów eksploatacji. Pomoc specjalisty może przydać się, gdy zawiodą zautomatyzowane skrzynie EGS. Nie są to typowe automaty. Citroen postawił na pomostowe rozwiązanie – zautomatyzowaną przekładnię, czyli ręczną skrzynię z siłownikami odpowiadającymi za zmiany biegów i obsługę sprzęgła. Prawdziwe „automaty” łączono z silnikami 1.6 VTi/120 KM (4-biegowy) oraz 1.2 PureTech/130 KM i 1.6 HDi/120 KM (6-biegowe). Kto planuje wyposażenie samochodu w instalację gazową, ma do wyboru właściwie tylko dwa wolnossące silniki benzynowe, które nie posiadają bezpośredniego wtrysku paliwa.

CITROEN C4 II FL Feel Edition 1.6BlueHDi 120KM 6MT WE356JY 04-2015
Citroenowi wciąż zdarzają się kaprysy elektroniki pokładowej. Aktualność fabrycznej nawigacji niekiedy budzi wątpliwości.

Używany Citroen C4 II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej z prawej strony. Odczytamy go również z naklejki na słupku środkowym lewym.

Citroen C4 II numer VIN

Używany Citroen C4 II – sytuacja rynkowa, ceny

Na nabywców czeka ok. 100 bezwypadkowych sztuk C4 II (w serwisie OtoMoto). Pulę ofert otwierają egzemplarze za 18-21 tys. zł. Zazwyczaj w najsłabszych wersjach, powypadkowe lub wyeksploatowane – przebiegi rzędu 200-300 tys. km lub wyższe nie są rzadkością. By mieć pole manewru przy poszukiwaniu auta, na zakup używanego Citroena C4 II warto przeznaczyć 25-30 tys. zł. Idealne auta z końca produkcji kosztują blisko 50 tys. zł. Pod względem popularności minimalnie wygrywają auta benzynowe.

Używany Citroen C4 II – podsumowanie

Choć niczym się nie wyróżnia, docenić trzeba postęp wykonany w porównaniu z poprzednim wcieleniem C4. Nowy model lepiej trzyma cenę i jest zdecydowanie dojrzalszy od poprzednika – ma lepiej wykończone i wyciszone wnętrze oraz dopracowane nastawy zawieszenia. Zainteresowanie używanymi C4 II jest umiarkowane. Relatywnie łatwo więc o atrakcyjny samochód za niezłe pieniądze. Podkreślmy jednak, że na okazję nie ma już co liczyć.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen C4 I i Citroen C4 II – którą generację wybrać?

Używany Citroen C4 I (2004-2010) – opinie użytkowników

Używany Citroen C5 II (2008-2017) – opinie użytkowników

CITROEN C4 II FL More Life 1.2PureTech 110KM 5MT WW283XF 02-2016

Citroen C4 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 433/179/149-152 cm
Rozstaw osi 261 cm
Poj. bagażnika 408-1185 l
Citroen C4 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.4 VTi 1.6 VTi 1.6 THP
Pojemność 1199 cm³ 1199 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz., turbo
Maks. moc 110 KM 130 KM 95 KM 120 KM 156 KM
Maks. moment 205 Nm 230 Nm 136 Nm 160 Nm 240 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,3 s 11,9 s 11,9 s 10,8 s 8,7 s
Prędkość maks. 184 km/h 199 km/h 182 km/h 193 km/h 214 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 4,8 l/100 km 6,1 l/100 km 6,3 l/100 km 6,4 l/100 km
Citroen C4 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 92 KM 99 KM 112 KM 114 KM 120 KM 150 KM 150 KM
Maks. moment 230 Nm 254 Nm 270 Nm 270 Nm 300 Nm 340 Nm 370 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,9 s 12,8 s 11,2 s 11,2 s 11,8 s 8,6 s 9,6 s
Prędkość maks. 180 km/h 180 km/h 190 km/h 190 km/h 197 km/h 207 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 3,8 l/100 km 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km 3,8 l/100 km 5,0 l/100 km 3,8 l/100 km

Używany Citroen C4 II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji