Toyota Avensis III - otwierające

Ostatnia do tej pory generacja Toyoty klasy średniej zapewnia spokojną i przewidywalną eksploatację, ale trudno od niej oczekiwać sportowych osiągów i wykończenia na miarę aut premium. Oto opinie właścicieli używanych Avensisów III.

Krótko mówiąc: Avensis III jest wielkim, ale niespecjalnie przestronnym autem z uwagi na nieduży, liczący 270 cm rozstaw osi. Słuszne rozmiary (470-477 cm) utrudniają codzienne manewrowanie nim w mieście, a osoby kupujące Toyoty w salonach nie zawsze konfigurowali je z czujnikami parkowania. Avensisa III produkowano aż 10 lat, w międzyczasie przeprowadzając dwa liftingi obejmujące nie tylko zmianę stylistyki przodu, ale i wnętrza oraz gamy silnikowej. Japoński producent nie ustrzegł się w tym modelu wpadek, lecz nie mają one znaczącego wpływu na codzienne obcowanie z tym samochodem. W porównaniu z owianym złą sławą poprzednikiem (uznawanym za najgorszą Toyotę ostatnich lat) Avensisa III dopracowano, ale i nie pokuszono się o zamontowanie mocniejszych silników lub poprawę jakości dotychczas słabych plastików we wnętrzu. Wiosną 2018 roku producent ogłosił zakończenie produkcji, a w przyszłym roku miejsce reprezentacyjnego sedana w polskiej ofercie Toyoty zajmie nowa Camry.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
Toyota Avensis III - dynamiczne
Niektóre Avensisy dotyka problem ściągania na prawą stronę. Usterki do tej pory nie udało się jednoznacznie zdiagnozować.
Toyota Avensis III - dynamiczne
O 7 cm dłuższe kombi ma nie tylko większy bagażnik od sedana, ale i oferuje więcej miejsca na głowy podróżujących z tyłu.

Używana Toyota Avensis III – deska rozdzielcza

Podobnie jak na zewnątrz, w środku Avensis jego do bólu poprawny, ale przynajmniej łatwo się w nim odnaleźć, może poza nietypowym umieszczeniem elektrycznego hamulca postojowego po prawej stronie kierownicy. Już na wstępie trzeba przywyknąć do czasami skrzypiących elementów kokpitu: niestety, jakość plastików jest wręcz gorsza niż w poprzednim modelu i niekoniecznie poprawiła się wraz z przeprowadzanymi liftingami. Właścicielom Avensisów wyraźnie brakuje większej ilości schowków. Wszystkie auta mają 6 poduszek powietrznych i klimatyzację, najczęściej automatyczną. Warto poszukać aut z kamerą cofania, tempomatem i systemem doświetlania zakrętów AFS, obracającym reflektory o nawet 15 stopni. W topowej odmianie Prestige montowano 6,5-calowy ekran z nawigacją o przeciętnej szybkości działania.

Toyota Avensis III - klimatyzacja
Teoretycznie najuboższa specyfikacja Avensisa miała tylko manualną klimatyzację. W praktyce w prawie wszystkich egzemplarzach znajdziemy automatyczną.

Używana Toyota Avensis III – wnętrze

W obu rzędach siedzeń nie jest ciasno, ale zawsze znajdzie się jakieś „ale”. Przednie fotele mają zdecydowanie zbyt krótkie siedzisko i w ogóle nie oferowano opcji wysuwania jego górnej części. Z tyłu z kolei brakuje miejsca na szerokość, która jest aż o 8 cm mniejsza niż u konkurencyjnej Mazdy 6. Toyota jednak nadrobiła ten błąd, całkowicie eliminując tunel środkowy na wysokości środkowego miejsca z tyłu, tym samym zapewniając piątemu pasażerowi sporo miejsca na nogi. W kwestii bagażnika więcej punktów zbiera kombi: jest pojemny (545 l), ustawny i z szynami umożliwiającymi montaż poprzeczek trzymających bagaż. Użytkowanie przestrzeni bagażowej sedana ograniczają wielkie, wnikające do środka zawiasy i wydatne nadkola.

Toyota Avensis III - kanapa
Mało miejsca na szerokość, a w sedanie dodatkowo mniej na głowę. Duży plus za brak tunelu środkowego.
Toyota Avensis III - bagażnik kombi
Bardzo funkcjonalny bagażnik Avensisa kombi można powiększyć do 1610 l, uzyskując płaską przestrzeń. Pod podłogą, w miejscu ulokowania koła zapasowego, zmieści się 70-litrowa butla gazowa.

Używana Toyota Avensis III – silniki

Wszystkie jednostki napędowe Avensisa mają 4 cylindry i łańcuchowy rozrząd. Benzynowe silniki wyposażono w pośredni wtrysk paliwa i hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, co otwiera furtkę dla osób zainteresowanych montażem instalacji gazowej. Ma ona sens, bo silniki do oszczędnych nie należą. Do dynamicznych – niestety też, bo brak w nich turbodoładowania. Mowa tu o konstrukcjach Toyoty z niezawodnym systemem zmiennego wzniosu zaworów Valvematic: 1.6, 1.8 i 2.0 o mocach odpowiednio 132, 147 i 152 KM. W trasie wyraźnie brakuje im momentu obrotowego (nie przekracza 200 Nm), dlatego w trasie pewniejsze wyprzedzanie zapewnia już najsłabszy diesel 2.0 D-4D. Początkowo miał 126 KM, a w 2010 roku w wyniku przeprowadzonej modernizacji jego moc spadła o 2 KM i dodano filtr DPF. W latach 2008-2015 Toyota oferowała go równolegle z silnikami 2.2 D-CAT, które trudno polecić z uwagi na niezbyt oszczędny charakter. Przy okazji ostatniego liftingu wycofano je na rzecz nowych diesli od BMW: 1.6 i 2.0 z rodziny N47. Mają już poprawiony łańcuchowy rozrząd, jednak wystarczające osiągi zapewni tylko mocniejszy z nich.

Toyota Avensis III - silnik Valvematic
Benzynowe silniki Toyoty niezbyt dynamiczny charakter rekompensują niemal całkowitą bezawaryjnością.

Używana Toyota Avensis III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetne silniki benzynowe – ciche, na autostradzie oszczędne (6. bieg), a gdy się trzyma na obrotach – także wystarczająco dynamiczne.”

„Montaż instalacji gazowej nie wpływa negatywnie na trwałość, osiągi i spalanie silników Valvematic.”

„Mam 190 cm wzrostu i z przodu szybko znalazłem dogodne dla siebie ustawienie fotela. Na plus spora odległość kanapy od foteli – dzieci nie kopią w oparcia.”

„Diesla nie słychać nawet przy prędkościach przekraczających 140 km/h – do uszu dociera jedynie odgłos powietrza opływającego karoserię.”

 Wady 

„Lakier jest zbyt miękki. Na masce mam już kilka odprysków od kamieni.”

„Avensis nie nadaje się do szybkiego pokonywania zakrętów – układ kierowniczy średnio precyzyjny.”

„Mam bogato wyposażony egzemplarz, a nawet w nim zabrakło nawiewów na tylny rząd siedzeń. Porażka i wstyd dla Toyoty.”

„W 2.0 D-4D na zimnym silniku drążek zmiany biegów wpada w nieprzyjemne wibracje.”

„Bagażnik w sedanie – niedopracowany: z zawiasami, bez haczyków i z widoczną gołą blachą.”

Używana Toyota Avensis III – awaryjność, typowe usterki

W benzynowych Avensisach trzeba jedynie zwracać uwagę na zużycie oleju (w forsownie eksploatowanych autach może ono wynieść ok. litr na 5000 km), a przy przebiegach większych niż 150 tys. km czasami „poddaje” się łańcuch rozrządu (także w dieslach). Pewną partię Avensisów z początku produkcji dotyka problem z niewystarczającą sztywnością nadwozia, w wyniku czego bez powodu zapalają się kontrolki otwartych drzwi lub klapy bagażnika. Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do trwałości zawieszenia (przód: kolumny McPhersona, tył: konstrukcja wielowahaczowa) i manualnych skrzyń biegów, pod warunkiem że pilnowano terminów wymiany oleju (co 70-80 tys. km). Avensisy dzielnie opierają się korozji, która na razie powierzchownie atakuje podwozie. Newralgiczny punkt auta: elektryczny hamulec ręczny (do jego modułu dostaje się wilgoć). Z uwagi na to, że Avensis jest modelem z góry przeznaczonym na rynek europejski, części do niego są tańsze niż do innych „Japończyków” i o wiele szerzej dostępne.

Toyota Avensis III - skrzynia Multidrive S
Bezstopniową skrzynię Multidrive S łączono tylko z silnikami benzynowymi. Wystarcza do spokojnej jazdy po mieście. W 2.2 zastosowano klasyczny, 6-biegowy automat.

Używana Toyota Avensis III – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach dominują Avensisy kombi z silnikiem Diesla. W najniższych przedziałach cenowych (24-28 tys. zł) trudno w zasadzie znaleźć egzemplarz o innej specyfikacji, a godne rozpatrzenia benzynowe Avensisy zaczynają się od ok. 32 tys. zł. Za tyle można już mieć samochód po pierwszym liftingu (od 2011 r.). 50 tys. zł wystarczy na Toyotę po drugiej modernizacji, ale ze słabym 1.6 D-4D w ubogiej specyfikacji wyposażenia. Jeszcze trafiają się fabrycznie nowe Avensisy, na które dealerzy udzielają sporych rabatów.

Używana Toyota Avensis III – PODSUMOWANIE

Toyota Avensis III to model, w którym producent nie musiał zbyt wiele poprawiać: nawet najstarsze auta bezawaryjnie pokonują setki tysięcy kilometrów, nawet gdy intensywnie jeżdżą we flotach. Avensisa o wiele łatwiej jednak kupić z prywatnych rąk niż np. Volkswagena Passata. Na razie względnie atrakcyjne ceny mają auta z pierwszych lat produkcji, ale wycofanie modelu z produkcji pozwala sądzić, że młodsze egzemplarze szybko potanieją.

Toyota Avensis III - dynamiczne

Toyota Avensis III – dane techniczne

Toyota Avensis III – wymiary

Dł./szer./wys.470-477/181/148 cm
Rozstaw osi270 cm
Pojemność bagażnikased 510 l, kmb 545-1610 l

Toyota Avensis III – silniki benzynowe

Silnik1.6 Valvematic1.8 Valvematic2.0 Valvematic
Pojemność1598 cm³1798 cm³1987 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc132 KM147 KM152 KM
Maks. moment160 Nm180 Nm196 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s9,4 s9,0 s
Prędkość maks.200 km/h200 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa6,5 l/100 km6,5 l/100 km6,9 l/100 km

Toyota Avensis III – silniki Diesla

Silnik1.6 D-4D2.0 D-4D2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-CAT
Pojemność1598 cm³1998 cm³1998 cm³2231 cm³2231 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc112 KM126 KM143 KM150 KM177 KM
Maks. moment270 Nm310 Nm320 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s9,7 s9,5 s8,9 s8,5 s
Prędkość maks.180 km/h200 km/h200 km/h210 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km5,4 l/100 km4,5 l/100 km5,4 l/100 km5,8 l/100 km

Toyota Avensis III – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

Toyota Avensis III – galeria

17 KOMENTARZE

      • tak szczególnie dużo niezawodności dają te wszystkie diesle w Avensisie w których dochodzi do perforacji bloku w silniku. Te auta mają się nijak do starszych niezawodnych Toyot, a poprzedni Avensis którego miałem wyglądał w środku jakby był następcą tej generacji. Materiały ktorych użyto w kabinie tego modelu to chyba te których nie zdążono zużyć na Lanosy. Jak przyszedłem zobaczyć ten model do salonu to się normalnie wystraszyłem. Do tego benzyniaki mają osiągi gorsze niż Carina w latach 90. Już poprzednik prosił się o jakis mocny silnik a tej generacji to osiągi tych są po prostu żenujące.

  1. Mam Toyotę Avensis z 2005 roku, silnik benzyna 1800 ccm. Akumulator oryginalny od dnia zakupu w salonie w Niemczech. Mamy rok 2018 ani razu nie zawiódł i w dalszym ciągu w pełni sprawny oczywiście mówię o akumulatorze. Coś o tym świadczy. Fakt, że przejechałem niecałe 180 tys. km przez te 13 lat samochód nigdy nie zawiódł a wymieniłem jedynie sprzęgło bo ciągałem zbyt ciężkie przyczepy.

  2. Czytając recenzje motoryzacyjne wydaje się, że samochód został stworzony jedynie do zapi******nia po prostej. Zatem auta nie wyposażone w dwie turbosprężarki, intercooler i nitro to nudne snopowiązałki. Silnik 140 KM to słabe ustrojstwo, łeeee do pługa albo na Białoruś. Odstaje od miejskiego sznytu i powagi. Inaczej by się sprawa miała z powiedzmy kurą na masce, gdzie turbo śmiga i z wiatraczka 1.2 wyciąga 180 koni (magiczne konie, ech). Pomijając choćby kulturę pracy takiego wysilonego do absurdu silnika dziury w przyspieszeniu i żywotność tygodnika (na przykład motoryzacyjnego). Fakt, te avensisy mają kiepskie plastiki, ale mają też sto innych zalet. Drogi dziennikarzu, czy jak was tam nazywają. Samochód nie musi mieć czujników parkowania, na kursach uczą jazdy po łuku i cofania i to zwykle wystarcza. Pod warunkiem, że się tego człek nauczy. Przejechałem jak do tej pory 300 tysięcy moją toyotą i z wyjątkiem jednego zadrapania jest jak nowa. Fakt, nie oszczędzam na przeglądach, ale chyba warto. Mam zamiar jeździć tym autem dopóki go korniki nie zjedzą. A to, że wygląda jak wygląda. Kogo to obchodzi? Mnie w środku jest wygodnie i mam do niego zaufanie. Pozdrawiam.

    • Do pługa na Białoruś też się nie nada bo nie ma w ogole momentu obrotowego. Moze nigdy niczego nie wyprzedzasz to ci nie przeszkadza, ze ten model z benzyniakami ma osiagi takie miejskie nowoczesne auta wyprzedzaja dwa razy lepiej. Ja rozumiem ze komuś to nie przeszkadza, ale wiele osób naprawdę lubi mieć silnik pod maską, bo to się przekłada na komfort i bezpieczeństwo. Sprobuj innych aut, naprawde nie mowie tego zlosliwie. Toyota byla fajna 15 late temu, i tamtymi modelami tez robilem 300 tys km i wiecej bez problemu, a potem zaczęły się cyrki, z modelu na model coraz gorzej i gorzej. A jak tak ci przeszkadzaja czujniki parkowania i inne udogodnienia które wszyscy sobie cenią to może spróbuj poloneza, taniej i nic nie będzie przeszkadzać. A no i jeszcze kultura pracy, sprawdz takie straszliwe 1.4 tsi, a potem 1.8 czy 2. 0 w avensisie i sobie sam odpowiedz co ma rzeczywiscie kulture pracy.

    • Witam . Jestem mechanikiem i zauważyłem ze auta Japońskie po prostu mniej się psują . Sa droższe w naprawie i więcej palą niz ,,Niemcy ,,ale na pewno są mniej awaryjne niz auta Niemiecke.Miałem passata b5 1.9 tdi 130 km AWX – po prostu rakieta ,ale zamki w drzwiach sie psuły, spryskiwacze też, dwu masę wymieniłem , kokpit trzeszczał , ogrzewania prawie nie było .a Toyota avensis 2.0 2009 r.198000 tys. – wszystko działa bez zarzutu .Koledzy moi tez maja auta Japońskie (Honda accordi toyota i bez zadnych awarii .) Tak że dla mnie tylko auta Japonskie i Koreanskie zasługują na uznanie , a naprawiam wszystkie marki 🙂

  3. Mam Avensis II – kupiłem gruza kombii benzyna z myślą że pojeżdżę tylko kilka miesięcy i dam dzieciakom do upalenia….Auto niezniszczalne!! Prawie 500 tysięcy na blacie i nic się nie dzieje. To prawda, porysowane, pobijane ale mechanicznie mnie miażdzy…ma u mnie emeryturę!

  4. Do autora tekstu – najpierw poznaj dobrze wady i zalety danego modelu, a potem bierz się za pisanie. O silnikach benzynowych napisałeś dokładnie odwrotnie do faktów – nie zużywają oleju (seria ZR nie ma wady olejowej), łańcuchy wytrzymują spokojnie 500 000 km, a silniki są stosunkowo oszczędne biorąc pod uwagę segment auta – D. Jeżeli silniki 1.6 i 1.8 przy spokojnej jeździe potrafią zejść na trasie do 5,5 l/100 km, a średnio palą ok 7,5, to chyba nie jest to dużo?

  5. Miałem trochę samochodów różnych marek, a teraz aktualnie mam 2 toyoty: Corollę Verso I (od 7 lat) i Avensis t27 (od 3 lat). Jedna żony druga moja. Obie w benzynce, a Avensis też z LPG. I twierdzę, że dotąd nie miałem tak bezawaryjnych i wygodnych oraz tanich w użytkowaniu samochodów. A taka Avensis 2,0 (152 KM) w kombi na LPG spala średnio (!) 8,5 litra LPG/100 km (przy prędkościach autostradowych czyli wysokich), a jadąc autostradą 120 km/h potrafi średnio spalić nawet poniżej 8 litrów LPG/100 km.
    Biorąc po uwagę cenę LPG, to wychodzi jazda taniej niż seicento w benzynie, gdzie moje auto waży 1,5 tony i często przewożę sporo bagażu.

  6. Mam Avensis 2.0 Diesel 2018 rok. Pali 6,5l w trasie. Przejechałem już 130 tys. km głównie po trasie. Nie zepsuło się nic zupełnie. Wymieniłem w międzyczasie tarcze i 2 razy klocki, ustawiłem ponownie zbieżność i… nic. To auto zapala przy -20 tej zimy bez problemu.

    Co do recenzji: jest drugi uchwyt na kubek w tunelu środkowym jest przesuwana przystawka.

    Do minusów dodałbym:
    – słaby software i archaiczna elektrykę we wnętrzu. Np. włączysz światełko to uzbrojenie alarmu go nie wyłączy, jest tam chamski przełącznik zamiast sterowania z komputera
    – zła współpraca zestawu audio bluetooth, np. jak jest ustawione radio jako źródło to Janosik nie ostrzeże przez głośniki o fotoradarze
    – nieco gorszą pozycje za kierownicą w porównani z niemieckimi autami, kierownica słabo się wysuwa ale idzie przywyknąć
    – cieniutką blachę, jak zamykam drzwi z otwarta szybą to mam wrażenie ze brzmi to gorzej jak w Żuku
    – Wycieraczka kierowcy zawsze zostawia ślad, coś nie tak z jej konstrukcją
    – zbiornik paliwa od zapalenia się rezerwy przyjmie około 49l ~ 820km zasięgu
    – asystent pasa ruchu tylko pasywny

    Plusy:
    – światła ledowe są świetne
    – kamera cofania bardzo dobra, ekran duzy
    – bagażnik mimo tych zawiasów jest ogromny jak na sedana
    – rozpoznawanie znaków fajny bajer tylko nie rozpoznaje terenu zabudowanego i czasem się myli na zjazdach z autostrady
    – system unikania kolizji działa bardzo dobrze
    – czytelny i fajny wyświetlacz między zegarami
    – trochę absurdalne, ale stacje radiową czy mp3 można zmieniać z 5 osobnych miejsc 😀
    – tankuje i jade, tankuje i jade, nic tu się nie psuje

  7. Posiadam Toyote Avensis 2.0 143km i jest super dynamiczna. Ma jednak swoje minusy. Zacznę od spalania, jest oszczędna do prędkości 150km/h wtedy oscyluje w okolicy 6-6,5l/100. przy 180-190 km/h to już jest 9l. Powyżej 150km/h w środku jest bardzo głośny szum powietrza opływającego podczas jazdy, ciężko jest rozmawiać. Wycieraczka kierowcy dobrze nie zbiera, pozostają smugi. Co dziwne po 3 latach zardzewiała chłodnica klimatyzacji od nowości zaraz po tym jak skończyła się gwarancja koszt wymiany z napełnieniem klimy to 1600 zł. Poza tym minusów brak. Z plusów to rewelacyjne zawieszenie, wygodne fotele, w tej ostatniej wersji którą mam jakość plastików na wysokim poziomie- nic nie trzeszczy.

    • do Kalina: Instalacja BRC SQ32 + lubryfikacja. Plus największy możliwy zbiornik na LPG we wnęce koła zapasowego, ponad 60 litrów pojemności (dokładnie nie pamiętam). Przejechane 35 tys. km bez zająknięcia. W ogóle nie ma różnicy czy jadę na PB czy LPG. Co 15 tys. wymieniam jeden filtr gazu fazy lotnej (z usługą 50 zł) a co 30 tys. dwa filtry fazy lotnej i ciekłej (z usługą 100 zł).

  8. do Kalina:
    Instalacja BRC SQ32 + lubryfikacja. Plus największy możliwy zbiornik na LPG we wnęce koła zapasowego, ponad 60 litrów pojemności (dokładnie nie pamiętam).
    Przejechane 35 tys. km bez zająknięcia. W ogóle nie ma różnicy czy jadę na PB czy LPG. Co 15 tys. wymieniam jeden filtr gazu fazy lotnej (z usługą 50 zł) a co 30 tys. dwa filtry fazy lotnej i ciekłej (z usługą 100 zł).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here