Toyota Avensis III - otwierające

Ostatnia do tej pory generacja Toyoty klasy średniej zapewnia spokojną i przewidywalną eksploatację, ale trudno od niej oczekiwać sportowych osiągów i wykończenia na miarę aut premium. Oto opinie właścicieli używanych Avensisów III.

Krótko mówiąc: Avensis III jest wielkim, ale niespecjalnie przestronnym autem z uwagi na nieduży, liczący 270 cm rozstaw osi. Słuszne rozmiary (470-477 cm) utrudniają codzienne manewrowanie nim w mieście, a osoby kupujące Toyoty w salonach nie zawsze konfigurowali je z czujnikami parkowania. Avensisa III produkowano aż 10 lat, w międzyczasie przeprowadzając dwa liftingi obejmujące nie tylko zmianę stylistyki przodu, ale i wnętrza oraz gamy silnikowej. Japoński producent nie ustrzegł się w tym modelu wpadek, lecz nie mają one znaczącego wpływu na codzienne obcowanie z tym samochodem. W porównaniu z owianym złą sławą poprzednikiem (uznawanym za najgorszą Toyotę ostatnich lat) Avensisa III dopracowano, ale i nie pokuszono się o zamontowanie mocniejszych silników lub poprawę jakości dotychczas słabych plastików we wnętrzu. Wiosną 2018 roku producent ogłosił zakończenie produkcji, a w przyszłym roku miejsce reprezentacyjnego sedana w polskiej ofercie Toyoty zajmie nowa Camry.

Toyota Avensis III - dynamiczne
Niektóre Avensisy dotyka problem ściągania na prawą stronę. Usterki do tej pory nie udało się jednoznacznie zdiagnozować.
Toyota Avensis III - dynamiczne
O 7 cm dłuższe kombi ma nie tylko większy bagażnik od sedana, ale i oferuje więcej miejsca na głowy podróżujących z tyłu.

Używana Toyota Avensis III – deska rozdzielcza

Podobnie jak na zewnątrz, w środku Avensis jego do bólu poprawny, ale przynajmniej łatwo się w nim odnaleźć, może poza nietypowym umieszczeniem elektrycznego hamulca postojowego po prawej stronie kierownicy. Już na wstępie trzeba przywyknąć do czasami skrzypiących elementów kokpitu: niestety, jakość plastików jest wręcz gorsza niż w poprzednim modelu i niekoniecznie poprawiła się wraz z przeprowadzanymi liftingami. Właścicielom Avensisów wyraźnie brakuje większej ilości schowków. Wszystkie auta mają 6 poduszek powietrznych i klimatyzację, najczęściej automatyczną. Warto poszukać aut z kamerą cofania, tempomatem i systemem doświetlania zakrętów AFS, obracającym reflektory o nawet 15 stopni. W topowej odmianie Prestige montowano 6,5-calowy ekran z nawigacją o przeciętnej szybkości działania.

Toyota Avensis III - klimatyzacja
Teoretycznie najuboższa specyfikacja Avensisa miała tylko manualną klimatyzację. W praktyce w prawie wszystkich egzemplarzach znajdziemy automatyczną.

Używana Toyota Avensis III – wnętrze

W obu rzędach siedzeń nie jest ciasno, ale zawsze znajdzie się jakieś „ale”. Przednie fotele mają zdecydowanie zbyt krótkie siedzisko i w ogóle nie oferowano opcji wysuwania jego górnej części. Z tyłu z kolei brakuje miejsca na szerokość, która jest aż o 8 cm mniejsza niż u konkurencyjnej Mazdy 6. Toyota jednak nadrobiła ten błąd, całkowicie eliminując tunel środkowy na wysokości środkowego miejsca z tyłu, tym samym zapewniając piątemu pasażerowi sporo miejsca na nogi. W kwestii bagażnika więcej punktów zbiera kombi: jest pojemny (545 l), ustawny i z szynami umożliwiającymi montaż poprzeczek trzymających bagaż. Użytkowanie przestrzeni bagażowej sedana ograniczają wielkie, wnikające do środka zawiasy i wydatne nadkola.

Toyota Avensis III - kanapa
Mało miejsca na szerokość, a w sedanie dodatkowo mniej na głowę. Duży plus za brak tunelu środkowego.
Toyota Avensis III - bagażnik kombi
Bardzo funkcjonalny bagażnik Avensisa kombi można powiększyć do 1610 l, uzyskując płaską przestrzeń. Pod podłogą, w miejscu ulokowania koła zapasowego, zmieści się 70-litrowa butla gazowa.

Używana Toyota Avensis III – silniki

Wszystkie jednostki napędowe Avensisa mają 4 cylindry i łańcuchowy rozrząd. Benzynowe silniki wyposażono w pośredni wtrysk paliwa i hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, co otwiera furtkę dla osób zainteresowanych montażem instalacji gazowej. Ma ona sens, bo silniki do oszczędnych nie należą. Do dynamicznych – niestety też, bo brak w nich turbodoładowania. Mowa tu o konstrukcjach Toyoty z niezawodnym systemem zmiennego wzniosu zaworów Valvematic: 1.6, 1.8 i 2.0 o mocach odpowiednio 132, 147 i 152 KM. W trasie wyraźnie brakuje im momentu obrotowego (nie przekracza 200 Nm), dlatego w trasie pewniejsze wyprzedzanie zapewnia już najsłabszy diesel 2.0 D-4D. Początkowo miał 126 KM, a w 2010 roku w wyniku przeprowadzonej modernizacji jego moc spadła o 2 KM i dodano filtr DPF. W latach 2008-2015 Toyota oferowała go równolegle z silnikami 2.2 D-CAT, które trudno polecić z uwagi na niezbyt oszczędny charakter. Przy okazji ostatniego liftingu wycofano je na rzecz nowych diesli od BMW: 1.6 i 2.0 z rodziny N47. Mają już poprawiony łańcuchowy rozrząd, jednak wystarczające osiągi zapewni tylko mocniejszy z nich.

Toyota Avensis III - silnik Valvematic
Benzynowe silniki Toyoty niezbyt dynamiczny charakter rekompensują niemal całkowitą bezawaryjnością.

Używana Toyota Avensis III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetne silniki benzynowe – ciche, na autostradzie oszczędne (6. bieg), a gdy się trzyma na obrotach – także wystarczająco dynamiczne.”

„Montaż instalacji gazowej nie wpływa negatywnie na trwałość, osiągi i spalanie silników Valvematic.”

„Mam 190 cm wzrostu i z przodu szybko znalazłem dogodne dla siebie ustawienie fotela. Na plus spora odległość kanapy od foteli – dzieci nie kopią w oparcia.”

„Diesla nie słychać nawet przy prędkościach przekraczających 140 km/h – do uszu dociera jedynie odgłos powietrza opływającego karoserię.”

 Wady 

„Lakier jest zbyt miękki. Na masce mam już kilka odprysków od kamieni.”

„Avensis nie nadaje się do szybkiego pokonywania zakrętów – układ kierowniczy średnio precyzyjny.”

„Mam bogato wyposażony egzemplarz, a nawet w nim zabrakło nawiewów na tylny rząd siedzeń. Porażka i wstyd dla Toyoty.”

„W 2.0 D-4D na zimnym silniku drążek zmiany biegów wpada w nieprzyjemne wibracje.”

„Bagażnik w sedanie – niedopracowany: z zawiasami, bez haczyków i z widoczną gołą blachą.”

Używana Toyota Avensis III – awaryjność, typowe usterki

W benzynowych Avensisach trzeba jedynie zwracać uwagę na zużycie oleju (w forsownie eksploatowanych autach może ono wynieść ok. litr na 5000 km), a przy przebiegach większych niż 150 tys. km czasami „poddaje” się łańcuch rozrządu (także w dieslach). Pewną partię Avensisów z początku produkcji dotyka problem z niewystarczającą sztywnością nadwozia, w wyniku czego bez powodu zapalają się kontrolki otwartych drzwi lub klapy bagażnika. Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do trwałości zawieszenia (przód: kolumny McPhersona, tył: konstrukcja wielowahaczowa) i manualnych skrzyń biegów, pod warunkiem że pilnowano terminów wymiany oleju (co 70-80 tys. km). Avensisy dzielnie opierają się korozji, która na razie powierzchownie atakuje podwozie. Newralgiczny punkt auta: elektryczny hamulec ręczny (do jego modułu dostaje się wilgoć). Z uwagi na to, że Avensis jest modelem z góry przeznaczonym na rynek europejski, części do niego są tańsze niż do innych „Japończyków” i o wiele szerzej dostępne.

Toyota Avensis III - skrzynia Multidrive S
Bezstopniową skrzynię Multidrive S łączono tylko z silnikami benzynowymi. Wystarcza do spokojnej jazdy po mieście. W 2.2 zastosowano klasyczny, 6-biegowy automat.

Używana Toyota Avensis III – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach dominują Avensisy kombi z silnikiem Diesla. W najniższych przedziałach cenowych (24-28 tys. zł) trudno w zasadzie znaleźć egzemplarz o innej specyfikacji, a godne rozpatrzenia benzynowe Avensisy zaczynają się od ok. 32 tys. zł. Za tyle można już mieć samochód po pierwszym liftingu (od 2011 r.). 50 tys. zł wystarczy na Toyotę po drugiej modernizacji, ale ze słabym 1.6 D-4D w ubogiej specyfikacji wyposażenia. Jeszcze trafiają się fabrycznie nowe Avensisy, na które dealerzy udzielają sporych rabatów.

Używana Toyota Avensis III – PODSUMOWANIE

Toyota Avensis III to model, w którym producent nie musiał zbyt wiele poprawiać: nawet najstarsze auta bezawaryjnie pokonują setki tysięcy kilometrów, nawet gdy intensywnie jeżdżą we flotach. Avensisa o wiele łatwiej jednak kupić z prywatnych rąk niż np. Volkswagena Passata. Na razie względnie atrakcyjne ceny mają auta z pierwszych lat produkcji, ale wycofanie modelu z produkcji pozwala sądzić, że młodsze egzemplarze szybko potanieją.

Toyota Avensis III - dynamiczne

Toyota Avensis III – dane techniczne

Toyota Avensis III – wymiary
Dł./szer./wys. 470-477/181/148 cm
Rozstaw osi 270 cm
Pojemność bagażnika sed 510 l, kmb 545-1610 l
Toyota Avensis III – silniki benzynowe
Silnik 1.6 Valvematic 1.8 Valvematic 2.0 Valvematic
Pojemność 1598 cm³ 1798 cm³ 1987 cm³
Paliwo benz. benz. benz.
Maks. moc 132 KM 147 KM 152 KM
Maks. moment 160 Nm 180 Nm 196 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s 9,4 s 9,0 s
Prędkość maks. 200 km/h 200 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 6,5 l/100 km 6,9 l/100 km
Toyota Avensis III – silniki Diesla
Silnik 1.6 D-4D 2.0 D-4D 2.0 D-4D 2.2 D-4D 2.2 D-CAT
Pojemność 1598 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 2231 cm³ 2231 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 112 KM 126 KM 143 KM 150 KM 177 KM
Maks. moment 270 Nm 310 Nm 320 Nm 340 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 9,7 s 9,5 s 8,9 s 8,5 s
Prędkość maks. 180 km/h 200 km/h 200 km/h 210 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,1 l/100 km 5,4 l/100 km 4,5 l/100 km 5,4 l/100 km 5,8 l/100 km

Toyota Avensis III – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Toyota Avensis III – galeria

4 KOMENTARZE

  1. Mam Toyotę Avensis z 2005 roku, silnik benzyna 1800 ccm. Akumulator oryginalny od dnia zakupu w salonie w Niemczech. Mamy rok 2018 ani razu nie zawiódł i w dalszym ciągu w pełni sprawny oczywiście mówię o akumulatorze. Coś o tym świadczy. Fakt, że przejechałem niecałe 180 tys. km przez te 13 lat samochód nigdy nie zawiódł a wymieniłem jedynie sprzęgło bo ciągałem zbyt ciężkie przyczepy.

  2. Czytając recenzje motoryzacyjne wydaje się, że samochód został stworzony jedynie do zapi******nia po prostej. Zatem auta nie wyposażone w dwie turbosprężarki, intercooler i nitro to nudne snopowiązałki. Silnik 140 KM to słabe ustrojstwo, łeeee do pługa albo na Białoruś. Odstaje od miejskiego sznytu i powagi. Inaczej by się sprawa miała z powiedzmy kurą na masce, gdzie turbo śmiga i z wiatraczka 1.2 wyciąga 180 koni (magiczne konie, ech). Pomijając choćby kulturę pracy takiego wysilonego do absurdu silnika dziury w przyspieszeniu i żywotność tygodnika (na przykład motoryzacyjnego). Fakt, te avensisy mają kiepskie plastiki, ale mają też sto innych zalet. Drogi dziennikarzu, czy jak was tam nazywają. Samochód nie musi mieć czujników parkowania, na kursach uczą jazdy po łuku i cofania i to zwykle wystarcza. Pod warunkiem, że się tego człek nauczy. Przejechałem jak do tej pory 300 tysięcy moją toyotą i z wyjątkiem jednego zadrapania jest jak nowa. Fakt, nie oszczędzam na przeglądach, ale chyba warto. Mam zamiar jeździć tym autem dopóki go korniki nie zjedzą. A to, że wygląda jak wygląda. Kogo to obchodzi? Mnie w środku jest wygodnie i mam do niego zaufanie. Pozdrawiam.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here