Toyota RAV4

Mimo kilku wpadek, używana Toyota RAV4 wciąż jest rozchwytywana na rynku wtórnym. W którą generację lepiej zainwestować – trzecią, czy czwartą?

Na dużą popularność Toyoty RAV4 III bez wątpienia przełożył się jej niebanalny styl: po 2005 r. niewiele kompaktowych SUV-ów miało zawieszone na klapie koło zapasowe, producent oferował przy tym akcesoryjne osłony przedniej części nadwozia i stopnie w progach. W RAV4 IV w całości postawiono na tradycyjną, otwieraną do góry klapę bez koła. Auto przy tym „wydoroślało”, zbliżając się wymiarami do oferowanej w USA przedłużonej RAV4 III, dostępnej z silnikami V6 i z trzecim rzędem siedzeń. Niezły rozstaw osi nowszego wcielenia (266 cm) uczynił z niego jedną z najobszerniejszych propozycji w segmencie kompaktowych SUV-ów. Niestety, główne zarzuty stawiane Toyotom znajdują odzwierciedlenie i w „RAV-kach”, a mowa tu głównie o słabo wykonanym wnętrzu i awaryjnych turbodieslach.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
Toyota RAV4 III
Toyota oferowała RAV4 III w dwóch wersjach rozstawu osi (256 i 266 cm), z czego ta druga nie była sprzedawana w Europie. Najbogatsze wersje wyposażeniowe X postanowiono wyróżnić, zdejmując z klapy koło zapasowe i zastępując je oponami run-flat.

Leciwe RAV4 III wciąż wolno tanieją, mieszcząc się w budżecie oscylującym w okolicach 25-35 tys. zł. Na nowszą generację trzeba przeznaczyć minimum 45 tys. zł. Porównajmy obydwie i oceńmy, czy która z nich jest atrakcyjniejsza z perspektywy osób poszukujących SUV-a z drugiej ręki.

Toyota RAV4 IV
W przypadku RAV4 IV trzeba się nastawić na jedną, ale za to bardzo obszerną w środku wersję nadwoziową. Producent w zamian zaproponował mocną odmianę hybrydową, która zadebiutowała po liftingu (w 2016 r.).

Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – deska rozdzielcza

Każda generacja idzie własną drogą stylizacyjną deski rozdzielczej: starsza stawia na krągłości, w nowszej uświadczymy bardziej stonowane kształty kokpitu. Czytelność pozostaje bez zastrzeżeń, dopóki odnosimy ją wyłącznie do zestawu wskaźników. Przy pierwszym kontakcie z samochodem potrzeba czasu, by przywyknąć do niewielkich i nie zawsze intuicyjnie rozmieszczonych przycisków. Funkcjonalność – na „piątkę” z uwagi na liczne schowki i uchwyty na napoje. Największym mankamentem pozostaje dobór materiałów wykończeniowych, szczególnie tych ozdobnych, lakierowanych na srebrno: po tylu latach szpecą wnętrze rysami i przetarciami. Sytuacja uległa poprawie w RAV4 IV. Miły akcent stanowi obita miękkim materiałem spora część deski rozdzielczej.

Toyota RAV4 III
Praktyczną stronę kokpitu RAV4 III przyćmiewa wyraźnie gorsza niż u europejskich rywali jakość wykonania.
Toyota RAV4 IV
W RAV4 IV jest nieco lepiej, choć wciąż daleko do ideału. Można liczyć na wyposażenie obejmujące liczne nowinki techniczne.

Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – przestrzeń w środku

Toyota RAV4 dysponuje przestronnym wnętrzem dla czterech dorosłych osób. Przewóz piątej nie oznacza wielkich wyrzeczeń, bo podłoga w drugim rzędzie jest niemal płaska: jedynie szerokość środkowego miejsca pozostawia wiele do życzenia. Wszystkie części oparcia kanapy można indywidualnie regulować. Przednie fotele nie zachwycają podparciem bocznym i trwałością tkanin użytych do ich obicia. Sporadycznie da się trafić elektryczną regulację ustawień. Starsi kierowcy docenią łatwość wsiadania i wysiadania z RAV4, jak i bardzo dobre przeszklenie karoserii.

Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – bagażniki

W większości RAV4 III (poza wersją X) dostęp do bagażnika odbywa się po odchyleniu na bok ciężkiej klapy z kołem zapasowym, w RAV4 IV – zawsze po podniesieniu klapy do góry. Niższym progiem załadunkowym może się pochwalić starsze wcielenie, imponuje także rozmiarami otworu uzyskiwanego po otwarciu klapy. Gorzej wypada poziom wykończenia i pojemność (450 l). Nowsza „Ravka” jest pod tym drugim względem sporo lepsza (547 l), ale też nie ma ustawnego kształtu z uwagi na wyraźnie zarysowane nadkola. Złożenie oparć kanapy skutkuje uzyskaniem równej powierzchni o pojemności 1470 l (RAV4 III) lub 1746 l (RAV4 IV).

Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – silniki

W europejskich odmianach RAV4 Toyota przewidywała tylko 2-litrowe odmiany benzynowe. Do 2009 r. (RAV4 III sprzed liftu) była to jednostka 2.0 VVT-i o mocy 152 KM, potem – 2.0 Valvematic, rozwijająca 158 KM. Trafiła ona również do RAV4 IV, z tym że w niej ponownie generowała 152 KM. Jednostki Valvematic od VVT-i w dużym uproszczeniu różnią się systemem sterowania zaworami i obecnością hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego w tych pierwszych, stąd łatwiej one znoszą zasilanie LPG (wtrysk wielopunktowy spotkamy w obu silnikach). Gamę turbodiesli w RAV4 III w całości oparto na cieszących się mało pochlebnymi opiniami 2.2 D-4D/D-CAT (136/150/177 KM), podczas gdy w nowszym modelu montowano tylko odmianę 150-konną. Jednocześnie do wyboru były, w zależności od lat produkcji, 2-litrowe – 2.0 D-4D/124 KM (silnik Toyoty) i 2.0 D-4D/143 KM (jednostka BMW o oznaczeniu N47). W 2015 r. światło dzienne ujrzała pierwsza hybrydowa Toyota RAV4, z zespołem napędowym opartym na benzynowym 2.5 (łączna moc: 197 KM).

Toyota RAV4 III
Jednostki Valvematic nie tylko lepiej tolerują LPG, ale i okazują się trwalsze od starszych 2.0 VVT-i.
Toyota RAV4 IV
D-CAT oznacza najmocniejszą wersję 2.2 D-4D o mocy 177 KM, wyposażoną w dodatkowy wtryskiwacz mający wspomagać proces wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych. Mimo tych działań DPF nie uchodzi za zbyt trwały.

Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – co się w nich psuje?

Pierwsze skrzypce grają poważne wady fabryczne silników 2.2 D-4D/D-CAT: dochodzi do erozji aluminiowego bloku, czego zwiastunem są zauważalne ubytki płynu chłodniczego. Pozostaje albo poszukać używanej jednostki w dobrym stanie, albo kupić nowy blok lub zlecić jego planowanie. Poza tym kapryśny bywa montowany do nich filtr cząstek stałych, ale regeneracja DPF w tym momencie pochłonie zaledwie kilkaset złotych. Awaryjność odmian 2.0/2.2 D-4D z RAV4 IV stoi na lepszym poziomie, chyba że mowa o 143-konnych 2.0 D-4D od BMW, w których rozciągają się łańcuchy rozrządu. Starsze benzynowe 2.0 (VVT-i) zmagają się ze spalaniem oleju silnikowego i usterkami głowic w zaniedbywanych autach z LPG (należy pamiętać o regulacji zaworów nawet co 20 tys. km). Hybrydowe RAV4 są jeszcze zbyt młode, by narażać użytkowników na awarie akumulatorów zasilających elektryczną część zespołu napędowego. Obydwie „ravki” mają niezbyt solidne przekładnie kierownicze (regeneracja: od 1000 zł), często zużywają się w nich łączniki stabilizatora. Nowszy model sporadycznie nęka użytkowników usterkami natury elektrycznej (np. oporne działanie systemu zamykania tylnej klapy), starszy – wpadkami wykończeniowymi wnętrza.

Toyota RAV4 III
W przedliftowych RAV4 III (2005-2010) w zasadzie trudno polecić jakikolwiek silnik. Bezpieczniejszą opcją będzie oczywiście benzynowy 2.0 VVT-i, ale i on nie gwarantuje 100-procentowej bezawaryjności, zwłaszcza jeśli pracuje na LPG.

Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – za ile można ją kupić?

RAV4 trzeciej generacji staniały do poziomu niższego niż 20 tys. zł, z tym że takie oferty zostały całkowicie zdominowane przez samochody z silnikami Diesla. Na benzynową RAV4 III można liczyć dopiero dysponując ok. 30 tys. zł, a dokładając kolejne 5-8 tys. zł da się znaleźć poliftową Toyotę. Najdroższe samochody przekraczają granicę 50 tys. zł. Za tyle da się kupić RAV4 IV, także z dieslem 2.2, ale i również 2.0. Optimum na ten samochód: 65-70 tys. zł.

Toyota RAV4 IV
RAV4 Hybrid wciąż słono kosztują (minimum 70 tys. zł). Warto zdecydować się na nią ze względu na świetną dynamikę i zużycie paliwa podobne do wersji wysokoprężnych 2.2. Lata doświadczenia w budowaniu hybryd dają nadzieję na znikomą awaryjność używanych RAV4 Hybrid.

Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – którą generację wybrać?

RAV4 IV to zauważalnie lepszy model, a jego ceny wyraźnie spadają z uwagi na „rozgaszczanie się” na rynku Toyoty RAV4 V. Jej poprzedniczkę warto rozważyć wyłącznie w odmianach benzynowych, najlepiej po liftingu. Chcąc koniecznie diesla można postawić na 2.0 D-4D/124 KM, ale większe oszczędności (głównie na serwisowaniu) powinna przynieść odmiana hybrydowa.

Toyota RAV4 III – plusy i minusy

 +  funkcjonalne wnętrze, skuteczny i bezawaryjny napęd 4×4, niska utrata wartości
 –  problematyczne turbodiesle, słabe wykończenie deski rozdzielczej, dyskusyjna praktyczność odchylanej na bok klapy

Toyota RAV4 III

Toyota RAV4 IV – plusy i minusy

 +  świetna wersja hybrydowa, duże wnętrze i bagażnik, zazwyczaj bogate wyposażenie
 –  zaporowe ceny używanych aut, awaryjne diesle 2.2 i 2.0/143 KM, drobne usterki układu elektrycznego

Toyota RAV4 IV

Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – podstawowe dane techniczne
Toyota RAV4 IIIToyota RAV4 IV
Lata produkcji2006-20132013-2018
Dł./szer./wys.433-462/182/169 cm457-460/184/166 cm
Rozstaw osi256-266 cm266 cm
Pojemność bagażnika450-1470 l547-1746 l
Silniki benzynowe2.0-3.5 (152-273 KM)2.0-2.5 (152-197 KM)
Silniki Diesla2.2 (136-177 KM)2.0-2.2 (124-150 KM)
Toyota RAV4 III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.0 VVT-i2.0 Valvematic3.5 V6 (USA)2.2 D-4D2.2 D-4D2.2 D-CAT
Pojemność1998 cm³1987 cm³3500 cm³2231 cm³2231 cm³2231 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. Moc (łączna)152 KM158 KM273 KM136 KM150 KM177 KM
Maks. moment194 Nm198 Nm333 Nm310 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s10,5 s8,7 s10,5 s10,0 s9,3 s
Prędkość maks.185 km/h185 km/h200 km/h180 km/h190 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa9,0 l/100 km7,7 l/100 km12,4 l/100 km6,6 l/100 km6,2 l/100 km7,0 l/100 km
Toyota RAV4 IV – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.02.5 (USA)2.5 Hybrid2.0 D-4D2.0 D-4D2.2 D-4D
Pojemność1987 cm³2494 cm³2494 cm³1998 cm³1995 cm³2231 cm³
Paliwobenz.benz.benz. + elektr.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. Moc (łączna)152 KM180 KM197 KM124 KM143 KM150 KM
Maks. moment195 Nm233 Nm210 Nm310 Nm310 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s9,4 s8,3 s10,5 s9,6 s10,0 s
Prędkość maks.185 km/h180 km/h180 km/h180 km/h195 km/h185 km/h
Śr. zużycie paliwa6,7 l/100 km8,6 l/100 km5,1 l/100 km4,9 l/100 km4,7 l/100 km5,6 l/100 km

Polecamy również inne nasze artykuły o używanych Toyotach RAV4:

Używana Toyota RAV4 II (2000-2006) – opinie użytkowników

Używana Toyota RAV4 III (2006-2013) – opinie użytkowników

Toyota RAV4 IV Hybrid 4×4 Selection – test

1 KOMENTARZ

  1. Mam RAV 4 z 2006 r. Tylne tarcze oryginalne jeszcze po 330 tys km.
    Akumulator regenerowany po 6 latach , ma teraz już ponad 8 lat.
    Sprzęgło wymiana po 202 tys km ale można było spokojnie jeszcze z 10 tys pojeździć. „O” korozji.
    Spalanie 8,5 l przez cały czas .
    Zero problemów!
    szkoda tylko ,że wszędzie dominuje czerń w środku, nie to co w Toyocie Carinie II ,która była piękna błękitno granatowa w środku …

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here