Uszkodzona-turbosprezarka

Uszkodzona turbosprężarka może przyczynić się do zniszczenia silnika. Objawy awarii turbiny warto więc znać i nie należy ich lekceważyć.

Defekt turbosprężarki może prowadzić bowiem nawet do zwiększenia ciśnienia doładowania ponad bezpieczny poziom albo rozbiegania się silnika Diesla – zacznie on w niekontrolowany sposób wkręcać się na obroty spalając olej silnikowy, a jedynym sposobem na zgaszenie jednostki napędowej będzie odcięcie dopływu powietrza do układu dolotowego, zdławienie jej szybkim puszczeniem sprzęgła wysokim biegu lub – mało prawdopodobne do wykonania przy drodze – przecięcie przewodów doprowadzających olej do turbo. Najczęściej dochodzi jednak do zużycia eksploatacyjnego turbosprężarki, któremu towarzyszą zwiększone spalanie oleju lub nietypowe odgłosy. Towarzyszy im zazwyczaj obecność oleju w układzie dolotowym oraz intercoolerze.

Objawy uszkodzenia turbiny
Przedostawanie się oleju do układu dolotowego oraz wydechowego jest następstwem rozszczelnienia wirnika turbosprężarki. W niektórych modelach jest to łatwe do sprawdzenia – wystarczy zdjąć gumowy przewód między turbosprężarką i intercoolerem, a następnie sprawdzić czy na jego dnie nie znajduje się duża ilość oleju.

Podatnym na zużycie elementem są też łożyska wirnika. Niewielki luz jest naturalnym zjawiskiem. Zwykle ustępuje po rozgrzaniu silnika do temperatury roboczej. Duże luzy na łożyskach mogą natomiast skutkować ocieraniem się wirnika turbosprężarki o obudowę. Powstające w tym procesie opiłki, jeżeli poprzez intercooler trafią do cylindrów, nie wpływają dobrze na kondycję silnika. Wycierające się elementy robocze turbo przestają także zapewniać właściwe ciśnienie doładowania.

Zniszczenie łopatek wirników może wynikać luzów na łożyskowaniu, które pozwalają na ocieranie się szybko kręcącego się elementu o korpus turbosprężarki. Niszczące dla wirników są też uderzenia przez ciała obce, np. zanieczyszczenia lub nawet śrubki wpadające do dolotu.

Usterki mogą powodować gwizd towarzyszący pracy turbosprężarki (czyli od ok. 1500 obr./min), nieregularne rozwijanie mocy, spadek osiągów lub przechodzenie silnika w tryb awaryjny (mogą pojawić się kody błędów dotyczące np. nieprawidłowego ciśnienia doładowania).

Objawy awarii turbo
W przypadku skrajnie zużytej turbosprężarki dochodzi do tego kopcenie olejem, które nasila się po mocniejszym dodaniu gazu.

Turbosprężarka składa się nie tylko z korpusu i wirnika, ale również elementów sterujących. Im nowocześniejszy samochód, tym jest ich więcej. Proste konstrukcje posiadają tylko sterowaną podciśnieniowo klapę upuszczającą nadmiar spalin. W nowszych dochodzi jeszcze kierownica spalin i zazwyczaj także elektroniczny moduł sterujący. Są to dodatkowe elementy, które także mogą ulec awarii.

Objawy awarii turbo
Problemy z osprzętem silnika (np. wtryskiwaczami) i nadmierne zużycie oleju przyspieszają zapiekanie się układu zmiennej geometrii, czyli tzw. kierownicy spalin. Efektem jest nierównomierne rozwijanie mocy bądź nadmierne ciśnienie doładowania.

Możliwe jest pojawienie się np. nieszczelności układu podciśnieniowej regulacji (tzw. gruszki), wyrobienie się elementów przekazania napędu przy sterowaniu elektrycznym czy
uszkodzenie silnika elektrycznej regulacji. Nawet elektroniczny nastawnik można naprawić, jednak cena usługi można sięgnąć tysiąca złotych.

Regeneracja uszkodzonej turbosprężarki
W podczas regeneracji turbosprężarki czyszczone bądź wymieniane są wszystkie elementy. Sprawia to, że turbo po naprawie nie odbiega parametrami czy trwałością od nowego. Zresztą nawet w sieci ASO dostępne są turbosprężarki po fabrycznej regeneracji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here