Napęd hybrydowy rozważnie obchodzi się z benzyną. Warto wiedzieć, że oszczędności mogą być jeszcze większe, jeżeli kierowca będzie pamiętał o kilku aspektach.

Samar podał, że w 2020 r. zarejestrowano w Polsce 75 731 pojazdów z napędem zelektryfikowanym. To już prawie 18% rynku. Najwięcej, bo aż 36 806 aut było hybrydami oznaczanymi jako HEV, czyli niewymagającymi zewnętrznego ładowania. Ten segment został zdominowany przez Toyotę i Lexusa, więc na przykładzie sposobu działania napędu spotykanego w modelach obu japońskich marek poszukamy odpowiedzi na pytanie, co trzeba wiedzieć, o efektywnym użytkowaniu hybrydy.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Podkreślmy, że z punktu widzenia kierowcy jazda hybrydą niczym nie różni się od użytkowania samochodu z automatyczną skrzynią. Jest więc prosta i relaksująca. Napęd oparty o silnik benzynowy i współpracującą z nim jednostkę elektryczną sprawia, że nawet osoba rozpoczynająca swoją motoryzacyjną przygodę z hybrydami jest w stanie uzyskać znaczące oszczędności w zużyciu paliwa podczas codziennej eksploatacji.

Niektórzy próbują pójść krok dalej i użytkować hybrydę z wykorzystaniem jej maksymalnego potencjału. Do podjęcia takiego wyzwania kierowców zachęca zresztą sama Toyota.

Jedną z funkcji aplikacji Toyota MyT jest trener jazdy hybrydą, który zarówno udziela wskazówek ułatwiających zmniejszenie spalania i emisji spalin, jak również ocenia styl jazdy jazdy ze szczególnym naciskiem na sposób przyspieszania, hamowania i utrzymywania stałej prędkości. Efekty przychodzą szybko, bo któż z nas nie lubi wygrywać?

1. Ruszaj od razu po uruchomieniu pojazdu

Przycisk startAby uruchomić hybrydową Toyotę lub Lexusa, wystarczy wcisnąć przycisk Start, a następnie wybrać kierunek jazdy do przodu lub do tyłu. W kabinie będzie panowała absolutna cisza. Mapa sterownika zespołu napędowego przewiduje ruszanie wyłącznie w trybie elektrycznym, bo jest to najbardziej efektywne. Oznacza to, że po uruchomieniu należy więc niezwłocznie ruszać. Ewentualne oczekiwanie na parkingu z uruchomionym napędem i tak nie spowoduje rozgrzania silnika spalinowego. Zostanie on odpalony dopiero, gdy sterownik uzna to za stosowne.

2. Dynamicznie rozpędzaj się do pożądanej prędkości i zmniejsz nacisk na gaz

Oszczędna jazda wcale nie polega na snuciu się po drodze. Wręcz przeciwnie. Silnik tłokowy – nawet pracujący w napędzie hybrydowym – spala najwięcej w fazie rozpędzania. Wskazane jest więc sprawne uzyskiwanie pożądanej prędkości „przelotowej”. W fazie jazdy ze stałą prędkością zapotrzebowanie na paliwo znacząco spada. Z tego powodu warto zdecydowanie, jednak z wyczuciem naciskać na gaz – najlepiej w sposób utrzymujący wskazówkę wykorzystania mocy w zakresie oznaczonym jako Eco. Po osiągnięciu oczekiwanego tempa jazdy należy ustabilizować prędkość i podtrzymywać ją jedynie poprzez lekkie naciskanie na gaz czy wręcz korzystając z tempomatu.

3. Przewiduj rozwój sytuacji na drodzePrzewidywanie sytuacji na drodze

Kluczem do niskiego zużycia paliwa jest wysoka płynność jazdy. Aby ją uzyskać, trzeba nauczyć się przewidywania możliwego rozwoju sytuacji na drodze i unikania sytuacji, w których zaraz po zwiększeniu prędkości będziemy zmuszeni do hamowania. Oznacza to bowiem stratę energii. Warto więc wypatrywać czynników, które mogą zmusić nas do redukcji prędkości. Jest ich wiele. Świecący się od dłuższego czasu zielony sygnalizator może wkrótce zmienić się na czerwony. Autobus wyjeżdżający z zatoczki czy przymierzający się do zmiany pasa ruchu zwykle powoduje znaczne zaburzenie płynności ruchu. Jeżeli nawigacja nakazuje skręcenie w najbliższą ulicę, warto zawczasu się do tego przygotować. We wszystkich wymienionych sytuacjach lepiej ograniczyć nacisk na pedał gazu lub w ogóle zdjąć z niego nogę, niż kilka sekund dłużej utrzymywać stałą prędkość, a następie hamować. W hybrydzie poprawa płynności jazdy sprzyja większemu odzyskiwaniu energii. Korzystne jest także unikanie wykorzystywania pełnej mocy – np. przy wjeżdżaniu na autostradę z pasa rozbiegowego, lepiej obserwować ruch i płynnie wpasować się w sznur innych aut, niż robić to z gazem w podłodze.

4. Korzystaj z trybu Eco

Tryb Eco w hybrydzieUżytkownik hybrydowych Toyot i Lexusów może zmieniać tryby jazdy. Sport przydaje się, gdy postanowimy dynamicznie wyprzedzić inne auto czy dynamicznie pokonać górską serpentynę. Na co dzień warto korzystać z programu Eco, który redukuje zapotrzebowanie na paliwo poprzez łagodniejszą reakcję na gaz, ograniczenie działania klimatyzacji czy ogrzewania, jednak do poziomu wciąż zapewniającego komfort. By wypracować dodatkowe oszczędności, należy starać się utrzymywać wskaźnik trybu pracy napędu w polu oznaczonym jako Eco. Pracujący w tym zakresie napęd jest najbardziej wydajny.

5. Manewruj i poruszaj się w korkach w trybie elektrycznym

Przy jeździe z niewielkimi prędkościami zużycie paliwa jest relatywnie wysokie. Dlatego podczas manewrowania hybrydą warto delikatnie operować pedałem gazu, by nie powodować niepotrzebnego uruchamiania silnika tłokowego. Tak samo należy postępować w trakcie jazdy w korku. Jeżeli chcemy uniknąć przypadkowego włączania się silnika, możemy skorzystać z funkcji EV Mode – wymusza ona jazdę wyłącznie na jednostce elektrycznej (zasięg i prędkość w tym trybie są oczywiście ograniczone). W instrukcjach obsługi Toyoty czy Lexusa znajdziemy wyraźną informację, że najniższe zużycie paliwa uzyskuje się przy wykorzystaniu normalnego trybu pracy napędu, a zbyt częsta jazda z napędem wyłącznie elektrycznym może wręcz spowodować zwiększenie spalania.

6. Nie nadużywaj trybu B w skrzyni e-CVT

Każdy hybrydowy model Toyoty i Lexusa jest wyposażony w automatyczną skrzynię. Selektor przekładni e-CVT ma dwa podstawowe tryby – D (do jazdy do przodu) oraz R (do cofania). Jest też funkcja B, która również pozwala na jazdę wprzód, ale po zdjęciu nogi z gazu powoduje znacznie mocniejsze wytracanie prędkości. Wbrew obiegowym opiniom nie jest to funkcja mająca na celu zwiększenie rekuperacji, tylko tryb hamowania zespołem napędowym, mający umożliwić np. bezpieczne pokonywanie długich zjazdów na górskich drogach bez ryzyka przegrzania hamulców. W hybrydach Toyoty i Lexusa odpowiedniego stopnia naładowania akumulatora pilnuje elektronika. Jeżeli czujemy potrzebę szybszego naładowania ogniw, na spadku drogi można pokusić się lekkie naciśnięcie na hamulec – wówczas sterownik zwiększy tempo odzysku energii. Informację o intensywności procesu przekazuje igła wskaźnika pracy napędu, która zaczyna wychylać się w kierunku pola oznaczonego jako CHG (od Charge).

1 KOMENTARZ

  1. A czym te zasady roznia sie od zasad ecodrivingu autem osobowym? Ameryki tym artykulem raczej nie odkryto. Fakty sa takie, ze stosujac te zasady, srednie spalanie przy eksploatacji samochodu hybrydowego nie odbiega od sredniego spalania samochodu spalinowego o podobnej mocy. Natomiast koszt zakupu samochodu hybrydowego jest duzo wyzszy. A przyszle finansowe i srodowiskowe koszty utylizacji zuzytych akumulatorow sa owiane tajemnica. Kupowanie i eksploatacja samochodow z aleternatywnymi napedami nigdy nie bedzie sie spinac ani finansowo ani pod katem rzekomej ochrony srodowiska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here