Toyota Avensis

Na tle rywali Avensis to dość przeciętny samochód, ale jego popularność wynika z przewidywalnego charakteru eksploatacji. Którą generację Toyoty Avensis wybrać – drugą czy trzecią?

Toyota Avensis istnieje w świadomości kierowców od 1997 roku. Obecnie na rynku wtórnym dominują jej dwa ostatnie wcielenia – Avensis II (2003-2008) i Avensis III, który niecałe 3 lata temu ustąpił miejsca w gamie większej Toyocie Camry. Szczególne wrażenie na odbiorcach zrobiła druga generacja: sporo większa, dostojniej stylizowana i bardziej komfortowa od poprzedniczki, wyposażona w nowoczesne jednostki napędowe D-4 (benzynowe) i D-4D (wysokoprężne). Mimo tego Avensisa II zaszufladkowano jako stosunkowo awaryjnego, oczywiście jak na poziom dotychczas reprezentowany przez Toyotę. W rzeczywistości nie powiodło się głównie skonstruowanie niezawodnych turbodiesli, ale ten błąd poprawiono w Avensisie III, napędzanym zmodyfikowanymi wersjami tych jednostek. W nowszym modelu okrojono liczbę wariantów nadwozia, usuwając oferowanego dotychczas liftbacka i pozostawiając tylko sedana oraz kombi.

Toyota Avensis II
Trzeba przyznać, że elegancki Avensis II świetnie opiera się upływowi czasu. Wieku nie widać także po ilości korozji (zabezpieczenie zasługuje na uznanie). Nieco gorzej ma się sprawa we wnętrzu, ale Toyota zdążyła już przyzwyczaić do „plastikowych” kokpitów.

Produkowany przez aż 10 lat Avensis III skutecznie wypiera z rynku wtórnego swojego poprzednika. Zbliżył się też do niego cenowo: za 15-25 tys. zł można przebierać pośród obydwu Avensisów, rzecz jasna w różnym stanie technicznym i, przeważnie, z innymi silnikami. Którą generację Toyoty Avensis wybrać w 2021 roku? Porównajmy je ze sobą.

Toyota Avensis III
W Avensisie III przybyło kilka centymetrów na długość i szerokość, ale rozstaw osi pozostał nietknięty – 2,7 m to wciąż niedużo jak na auto klasy średniej. Obydwa modele nie grzeszą wobec tego przestronnością w środku.

Używana Toyota Avensis III i Toyota Avensis III – deska rozdzielcza

Charakterystyczny element deski Avensisów stanowi lakierowana na srebrno konsola środkowa, notabene wykończona tanim, podatnym na zarysowania plastikiem. Poza tym i kilkoma innymi elementami ozdobnymi, materiały wykończeniowe kokpitu są całkiem niezłe. Toyota zadbała też o ich montaż. Podczas projektowania znakomitą większość uwagi poświęcono właściwemu rozlokowaniu przycisków i ogólnej czytelności. W Avensisach często spotkamy komplet elektrycznych szyb/lusterek, automatyczną klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę, tempomat i nierzadko nawigację z rozbudowanym systemem multimedialnym (głównie w nowszym modelu). Trochę brakuje schowków i uchwytów na napoje.

Toyota Avensis II deska rozdzielcza
Bogato wyposażone Avensisy II miały biegnącą przez całą szerokość kokpitu i na przednich drzwiach drewnianą listwę. W tych autach łatwiej o uproszczony wyświetlacz radia niż kolorowy z nawigacją.
Toyota Avensis III deska rozdzielcza
W Avensisie III nie wykonano kroku naprzód pod względem doboru materiałów wykończeniowych. Stylistyka – równie poprawna.

Używana Toyota Avensis III i Toyota Avensis III – przestrzeń w środku

Długie karoserie Avensisów nie zdołały zrekompensować przeciętnego rozstawu osi tych aut, w związku z tym pod kątem przestronności wypadają one gorzej od rywali. Jak przystało na Toyotę, krótkie siedziska foteli i kanapy nie sprzyjają dalszym podróżom, podobnie jak słabe wyprofilowanie boków. Tapicerki bazowych wersji łatwo nabierają plam, których nie sposób potem usunąć. Przyzwoicie wypada ilość miejsca na głowy podróżnych, jak i na szerokość (pod warunkiem, że z tyłu jadą dwie osoby). Plus za płaską podłogę w drugim rzędzie Avensisa III.

Używana Toyota Avensis III i Toyota Avensis III – bagażniki

Do Avensisów wejdzie więcej niż 500 l pakunków, co już na wstępie jest bardzo dobrą wiadomością. Biorąc pod uwagę najpierw starszą, potem młodszą generacją, sedany zmieszczą 520/510 l, kombi zaś 520/545 l. Dodatkowo Avensis II liftback zabierze na pokład od 510 do 1320 l. To godna polecenia wersja, bo ma o wiele większy otwór załadunkowy i bardziej ustawny kształt od sedana (w nim dodatkowo przeszkadzają wnikające do środka zawiasy klapy). W kombi można liczyć na optymalny komfort pakowania i foremniejszy kształt (choć nie idealny).

Używana Toyota Avensis III i Toyota Avensis III – silniki

W obydwu Avensisach spotkamy benzynowe silniki o podobnej budowie: bez turbodoładowania, z łańcuchem rozrządu, z systemem zmiennych faz rozrządu (VVT-i) lub wzniosu zaworów (Valvematic w Avensisie III). W starszym wcieleniu oferowano 1.6 (110 KM), 1.8 (129 KM) oraz dwie jednostki z wtryskiem bezpośrednim (D-4): 2.0 (147 KM) i 2.4 (163 KM). Odmiany Valvematic w nowszym modelu zawsze mają wtrysk wielopunktowy i hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, więc lepiej nadają się do zasilania LPG. Składają się z trzech jednostek: 1.6 (132 KM), 1.8 (147 KM) i 2.0 (152 KM). Gamę turbodiesli oparto na konstrukcjach D-4D od Toyoty. W Avensisie II stosowano dwa rodzaje odmian 2.0 D-4D: 116-konną (1995 cm³) i 126-konną (1998 cm³), która trafiła też do nowszego modelu (w 2010 r. straciła 2 KM w wyniku modyfikacji technicznych). Na szczycie palet obydwu aut znalazły się 2.2 D-4D/D-CAT o mocy 150/177 KM. D-CAT oznacza obecność filtra cząstek stałych. Obligatoryjnie trafił on do wszystkich diesli dopiero w 2010 r., a to oznacza, że można trafić na Avensisa III fabrycznie bez DPF-u. W ramach drugiego liftingu tego samochodu (2015 r.) rozpoczęto montaż turbodiesli od BMW (N47): – 1.6 (112 KM) oraz 2.0 (143 KM).

Toyota Avensis II silnik
Bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach 2.0/2.4 D-4 niepotrzebnie podniósł koszty utrzymania niezawodnych dotąd silników. Jednostki Valvematic z Avensisa III zawsze mają wtrysk wielopunktowy.
Toyota Avensis III silnik
Toyota długo borykała się z wadami fabrycznymi silników 2.0/2.2 D-4D, włącznie z usterkowym układem oczyszczania spalin odmian D-CAT. Za warunkowo godne polecenia można uznać warianty z Avensisa III.

Używana Toyota Avensis III i Toyota Avensis III – co się w nich psuje?

Dopóki mowa o benzynowych Avensisach, wystarczy nastawić się na możliwe spalanie oleju silnikowej lub odkładający się nagar w głowicach wersji D-4 (z wtryskiem bezpośrednim). Z zakładaniem do nich instalacji LPG (jak i do VVT-i) wiąże się konieczność skomplikowanej regulacji luzów zaworowych (w Valvematicach jest kompensacja hydrauliczna). Pierwsze partie jednostek D-4D (2.0 i 2.2 z Avensisa II z rodziny 1AD/2AD) trapiło wiele problemów, począwszy od zacierających turbosprężarek, poprzez awaryjne wtryskiwacze i koła dwumasowe, na pęknięciach bloków kończąc (wada materiałowa, poprzedza ją ubywanie płynu chłodniczego). Starszy 2.0 D-4D (1CD; 116 KM) był nieco trwalszy, ale oferowano go tylko do 2006 r. i w zasadzie wszystkie są wyeksploatowane. Jeśli Avensis z turbodieslem, to właśnie albo ten, albo 124-konny z trzeciej generacji (w niej można też rozważyć poprawione 2.2 i diesle od BMW). Oprócz tego trwałością nie grzeszą łożyska i synchronizatory skrzyń biegów, szybko zużywają się klocki hamulcowe i wybijają tuleje wielowaczowego tylnego zawieszenia. Z zewnątrz: parują reflektory, lakier nabiera rys (ale korozja to rzadki widok). Wysoko należy ocenić trwałość automatycznych skrzyń biegów Avensisa (klasycznych, jak i bezstopniowych).

Toyota Avensis II
W ogłoszeniach przeważają pakowne Avensisy w wersji kombi (ok. 2/3 wystawionych aut niezależnie od generacji modelu).

Używana Toyota Avensis III i Toyota Avensis III – za ile można ją kupić?

Budżet 10 tys. zł pozwoli rozejrzeć się za kilkunastoletnim Avensisem II z dieslem, który przejechał nawet 400 tys. km. Zwiększając go do 13-16 tys. zł o wiele łatwiej o zadbane auto z silnikiem benzynowym. W pułapie 17-23 tys. zł znajdują się same poliftowe auta. Za tyle można kupić Avensisa III w podstawowej wersji wyposażenia i dieslem 2.0. Przebiegi: nierzadko powyżej 300 tys. km, roczniki: 2009-2010. Lepiej poszukać młodszych i mniej zużytych egzemplarzy za 30-40 tys. zł (istnieje szansa trafienia Toyoty po drugim liftingu, którą prezentujemy na zdjęciu poniżej). Mając do wydania nieco więcej, warto zainteresować się ofertami kilkuletnich Avensisów z programu Toyota Pewne Auto.

Toyota Avensis III po liftingu (2)
Avensis III po drugim liftingu (2015 r.) otrzymał zupełnie nowe turbodiesle i mocno przeprojektowane wnętrze wraz z przednią częścią nadwozia.

Używana Toyota Avensis III i Toyota Avensis III – którą generację wybrać?

Do Avensisa najbardziej pasują silniki Diesla, a te ze starszego wcielenia ani trochę nie zasługują na rekomendację. Avensis II nie kusi też polecanymi wersjami benzynowymi (słabo tolerują LPG). Mimo wszystko mając do wydania ok. 20 tys. zł lepiej nie „pakować się” w zajeżdżonego Avensisa III 2.0/2.2 D-4D, a postawić na poliftowego poprzednika z silnikiem benzynowym bez gazu. Interesujące egzemplarze nowszej generacji wymagają poświęcenia minimum 30 tys. zł, ale będą to rozsądnie wydane pieniądze (Toyoty wolno tracą na wartości).

Toyota Avensis II – plusy i minusy

 +  dobre zabezpieczenie antykorozyjne, spory udział aut z polskich salonów, niezły poziom wyposażenia
 –  awaryjne turbodiesle, niska jakość materiałów wykończeniowych, wiele aut wymaga drogich inwestycji

Toyota Avensis II

Toyota Avensis III – plusy i minusy

 +  udane silniki benzynowe i większość diesli, pojemne bagażniki, znikoma liczba usterek
 –  dość ciasne wnętrze, przeciętne właściwości jezdne, brak mocniejszej wersji benzynowej

Toyota Avensis III

Toyota Avensis II i Toyota Avensis III – podstawowe dane techniczne
Toyota Avensis IIToyota Avensis III
Lata produkcji2003-20082008-2018
Dł./szer./wys.463-470/176/148 cm470-482/181/148 cm
Rozstaw osi270 cm270 cm
Pojemność bagażnikaSed 520 l, ltb 510-1320 l, kmb 520-1500 lSed 510 l, kmb 545-1610 l
Silniki benzynowe1.6-2.4 (110-163 KM1.6-2.0 (132-152 KM)
Silniki Diesla2.0-2.2 (116-177 KM)1.6-2.2 (112-177 KM)
Toyota Avensis II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.6-VVT-i1.8 VVT-i2.0 D-42.0 D-4D2.0 D-4D2.2 D-4D
Pojemność1598 cm³1794 cm³1998 cm³1995 cm³1995 cm³2231 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. Moc110 KM129 KM147 KM116 KM126 KM150 KM
Maks. moment150 Nm170 Nm196 Nm280 Nm300 Nm310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s10,0 s9,1 s12,0 s11,4 s9,3 s
Prędkość maks.190 km/h200 km/h210 km/h195 km/h195 km/h210 km/h
Śr. zużycie paliwa7,2 l/100 km7,2 l/100 km8,1 l/100 km5,8 l/100 km5,9 l/100 km6,0 l/100 km
Toyota Avensis III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.6 Valvematic1.8 Valvematic2.0 Valvematic1.6 D-4D2.0 D-4D2.2 D-CAT
Pojemność1598 cm³1798 cm³1987 cm³1598 cm³1998 cm³2231 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. Moc (łączna)132 KM147 KM152 KM112 KM124 KM177 KM
Maks. moment160 Nm180 Nm196 Nm270 Nm310 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s9,4 s9,0 s11,4 s9,8 s8,5 s
Prędkość maks.200 km/h200 km/h205 km/h180 km/h200 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa6,5 l/100 km6,5 l/100 km6,9 l/100 km4,1 l/100 km4,6 l/100 km5,8 l/100 km
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanej Toyocie Avensis:

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – który silnik wybrać?

Używana Toyota Avensis II (2003-2008) – jakie żarówki do wymiany?

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here