DPF

Wielu kierowcom filtr cząstek stałych (DPF) kojarzy się z podniesieniem kosztów eksploatacji. Tymczasem przy odrobinie uwagi i odpowiedniej jeździe może on długo działać bezawaryjnie.

Filtry cząstek stałych trafiły do wszystkich samochodów z silnikiem Diesla wraz z wejściem w życie normy Euro 5 w 2010 roku, jednak już wcześniej pojawiały się w niektórych droższych autach. To właśnie dzięki ich zastosowaniu auta z jednostkami wysokoprężnymi przestały zostawiać za sobą chmurę czarnego dymu. Filtr DPF ma za zadanie wyłapać zawarte w spalinach rakotwórcze cząstki sadzy. O ile idea sama w sobie jest dobra i przyjazna ekologii, w praktyce filtry cząstek stałych zaczęły szybko się zapychać przez nadmierne gromadzenie się w nich wspomnianej sadzy. Jeśli problemu nie wykryje się w porę, w najgorszym wypadku właściciela czeka wymiana filtra na nowy (od tysiąca do kilku tysięcy złotych). Na szczęście można go też zregenerować za kilkaset złotych lub kupić zregenerowany za ok. 600 złotych.

NASZ SKLEP

Jak zregenerować filtr cząstek stałych?

Przedłuż życie filtra DPF

Aby uchronić filtr i nie dopuścić do jego szybkiego zatkania się, trzeba wyuczyć się odpowiedniej techniki jazdy i stale kontrolować stan zużycia poszczególnych elementów silnika. Poniżej przedstawiamy 11 wskazówek, do których zastosowanie się wydłuży życie filtra cząstek stałych.

1. Zastosuj odpowiedni olej

Dla zdrowia filtra cząstek stałych najlepsze będą oleje nie zostawiające po spaleniu dużych ilości sadzy – jeśli wlejemy zwykły środek smarny, z czasem będzie źle na niego oddziaływać. Zalecamy zakup oleju z oznaczeniami typu LowSAPS, DPF, Emmision System Protection lub z klasy C wg klasyfikacji ACEA.

Olej silnikowy do DPF

2. Zadbaj o wtryskiwacze

Jeśli zużyte wtryskiwacze nieodpowiednio dawkują i rozpylają paliwo w cylindrze, samochód zaczyna bardziej dymić, a co za tym idzie – emituje się więcej sadzy zapychającej filtr. Lepiej nie tolerować niewłaściwej pracy wtryskiwaczy.

Czym są filtry cząstek stałych w silnikach benzynowych (GPF, OPF)?

 Wtryskiwacze

3. Sprawdzaj układ dolotowy i wydechowy

Jeśli w układzie wydechowym i dolotowym występują nieszczelności, może się do niego dostać olej silnikowy. Jego spalanie nie służy długowieczności filtra DPF, a prowadzi również m.in. do awarii turbosprężarki. Już nawet drobne nieszczelności powodują wzrost zadymienia spalin w układzie, dlatego naprawy nie należy odkładać w czasie.

Turbosprężarka

4. Skontroluj zawór EGR

Zawór EGR ma za zadanie kierować część spalin z powrotem do przewodu dolotowego, tym samym ograniczając emisję tlenków azotu. W praktyce jednak zawory okazują się nietrwałe i zacinają się w jednej pozycji, powodując rozległe dymienie przez silnik, a tym samym szybciej zapychając DPF. Dlatego zawór EGR warto regularnie przeczyszczać.

Czym są filtry cząstek stałych w silnikach benzynowych (GPF, OPF)?

Czyszczenie zaworu EGR

5. Tankuj paliwo dobrej jakości

W zależności od składu, paliwa różnią się zawartością sadzy, dlatego do aut z DPF najlepiej tankować paliwo spełniające wszystkie normy, również dotyczące dopuszczalnej zawartości siarki. Dodatkowo w samochodach z tzw. mokrym filtrem cząstek stałych (do którego stosuje się specjalny, oczyszczający go dodatek) warto tankować do pełna, ponieważ ułatwi to dozowanie płynu podczas regeneracji filtra.

Tankowanie odpowiedniego paliwa

6. Przeczyść filtr do końca

Procedura oczyszczania filtra polega na zwiększeniu dawek paliwa, co skutkuje wzrostem temperatury spalin do tego stopnia, że wypala zalegającą sadzę. Aby wykonać ją prawidłowo, konieczna jest długotrwała jazda z dość dużą prędkością. Warunki drogowe nie zawsze na to pozwalają, dlatego procedura zwykle jest wykonywana w niewystarczającym stopniu. Jeśli dodatkowo kilkakrotnie ją się powtórzy i nie dokończy, filtr może zapchać się do tego stopnia, że konieczna będzie jego regeneracja w serwisie. Oprócz tego niespalone paliwo rozcieńcza olej silnikowy.

Objawy zapchanego DPF. Po czym poznać, że filtr się zapchał?

Filtr DPF

7. „Przegoń” auto na trasie

Długotrwała jazda w korkach i jazda typowo miejska nie są zdrowe dla DPF-u, a samochody jeżdżące w trasach przeważnie nie mają z nim problemów. Już cotygodniowy, kilkunastokilometrowy przejazd trasą szybkiego ruchu powinien wystarczająco przeczyścić filtr.

Przegonienie na trasie

8. Zadbaj o kondycję silnika

Sama wymiana lub regeneracja filtra cząstek stałych nie będzie miała sensu, jeśli samochód ma problemy z kompresją, pali olej lub miewa nieszczelności. Wszystkie te defekty w szybkim tempie z powrotem uszkodzą filtr, a właścicielowi pozostaje kwestia zastanowienia się nad sensem dalszego użytkowania takiego auta.

Czy w trakcie wypalania DPF można wyłączyć silnik?

Silnik

9. Regularnie wymieniaj filtr powietrza

Niedrożny filtr powietrza uniemożliwi odpowiednie spalanie powietrza, a w konsekwencji zwiększy dymienie z auta. Mimo że nie jest to droga i trudna w wymianie część, kierowcy niesłusznie bagatelizują wymianę filtra powietrza na przeglądach.

Filtr powietrza

10. Nie przyspieszaj gwałtownie z niskich obrotów

Podczas mocnego wciskania pedału gazu na niskich obrotach silnika wydziela się duża ilość spalin, które wchłania filtr DPF – właśnie dlatego w nowszych dieslach nie widać już czarnej chmury. Owa „wyłapana” sadza wymaga wypalenia, a gdy zbyt często się nagle przyspiesza, może się nagromadzić w nadmiarze.

Jak działa tani preparat do filtrów cząstek stałych?

Niskie obroty

11. Unikaj tuningu

Chiptuning wymaga korekty dawek wtryskiwanego paliwa, a nie zawsze są one przeprowadzane poprawnie. Powoduje to problemy z odpowiednim spalaniem, a w konsekwencji dymienie i zatykanie filtra cząstek stałych.

Chiptuning