Naprawiając uszkodzone wtryskiwacze zaoszczędzimy tysiące złotych, które poświęcilibyśmy na ich wymianę. To korzystna finansowo opcja przywrócenia sprawności wtryskom. Ale czy dobra?
Coraz trudniejszy rozruch, a potem brak możliwości uruchomienia silnika wysokoprężnego z systemem common rail może oznaczać, że dobiegł końca termin żywotności wtryskiwaczy. Dla wielu pojazdów może to być też kres ich życia: wszak niektóre mają ponad 20 lat i nie przedstawiają większej wartości rynkowej niż kilka tysięcy złotych. Tyle, albo i więcej, kosztuje z kolei wymiana kompletu (zwykle czterech) nowych wtryskiwaczy. Nic więc dziwnego, że ich właściciele poszukują jak najtańszego sposobu na przywrócenie wtrysków do sprawności.
Zobacz także: czy preparat do czyszczenia wtryskiwaczy zdaje egzamin?
Rozwiązań jest kilka
Oczywiście, najpewniejszą opcją jest oczywiście kupno nowych wtryskiwaczy dedykowanych dla konkretnego silnika. Wtedy mamy pewność co do ich prawidłowej pracy, a to potwierdza udzielana na nie gwarancja producenta. Takową nakładają również warsztaty zajmujące się regeneracją wtryskiwaczy. To korzystne finansowo wyjście opierające się na wymianie wszystkich elementów wtrysku na nowe. Regeneracja zwykle przynosi efekty, ale dla użytkowników starszych aut wciąż jest nieopłacalna. Wtedy sięgają po najmniej pewną opcję, czyli zakup używanych wtryskiwaczy.
Nie kupuj używanych wtrysków niewiadomego pochodzenia

Wtryski wymontowane z innego auta to już prawdziwa loteria – zarówno jeśli chodzi o ich stan techniczny, jak i to, do jakiego silnika są dedykowane. Jednostka napędowa nie będzie odpowiednio pracowała, jeśli choćby jeden z wtrysków pochodzi z innego silnika: konieczny jest montaż takich samych jak oryginalne. Nawet jeden rodzaj wtrysku może mieć kilka/kilkanaście rodzajów, których nie sposób zweryfikować przy zakupach na odległość. Mało tego: używane wtryskiwacze mogą długo czekać na klienta w nieodpowiednich warunkach przechowywania. W tak precyzyjnie wykonanym elemencie nieodwracalne zmiany może wykonać nawet przedostanie się odrobiny wilgoci, stąd wcześniej sprawny wtrysk po ponownym montażu w innym aucie może już nie działać poprawnie.
Napraw wtryskiwacze niewielkim kosztem
Niepewność związana z montażem używanych wtrysków rzuca pozytywne światło na ostatnią metodę, czyli naprawę wtryskiwaczy. Polega ona na wymianie wyłącznie uszkodzonych elementów wtryskiwacza, typu końcówka, cewka, gniazdo, zawór przelewowy itp. Operacja ma sens, gdy uszkodzeniu ulegnie np. jeden z nich. Na naprawę wtrysku nie udziela się gwarancji i nie mamy pewności, jak długo wytrzyma zreperowana część. Warsztaty zalecają jednak wybranie tej opcji niż zdanie się na los i kupno wtryskiwaczy z drugiej ręki.

Poniżej przedstawiamy kosztorysy czterech sposobów na przywrócenie sprawności wtryskiwaczy pięciu największych producentów. Podajemy też orientacyjne oszczędności, jakie może nam przynieść naprawa uszkodzonych wtrysków. Jest to różnica pomiędzy zakupem czterech nowych elementów a oddaniem starych do naprawy.
Wtryskiwacze Delphi

Wykorzystywane głównie w samochodach aliansu Renault-Nissan oraz w Fordach wtryski mają nietrwały zawór przelewowy: w wyniku jego awarii paliwo przy uruchamianiu silnika kierowane jest z powrotem do zbiornika paliwa zamiast do wtryskiwacza. Przed montażem wtrysków Delphi należy je wypełnić (na stole probierczym) olejem napędowym.

Wtryskiwacze Bosch
Wtryski znane ze starszych modeli Renault uchodzą za trwałe, pod warunkiem że pracowały na paliwie dobrej jakości. Bez problemów pokonują wtedy nawet 300 tys. km. Jeśli coś w nich zawodzi, to tzw. kulka, która nie przylega dokładnie do gniazda wtrysku.
Wtryskiwacze Siemens

W stosowanych m.in. w Citroenach, Fiatach, Fordach, Peugeotach i Volvo wtryskiwaczach Siemensa stopniowo zużywa się końcówka, przez co silnik zaczyna dymić na czarno i przegrzewa się. Końcówki wytwarzane są przez wielu producentów. Wymieniając ją samą można naprawdę dużo zaoszczędzić.

Wtryskiwacze Siemens (TDI)
Inne, montowane w silnikach 1.6 TDI Grupy Volkswagena wtryski Siemensa mają z kolei wadliwą cewkę. Awarii nie zwiastują żadne objawy: po prostu w pewnym momencie nie można odpalić silnika. Często sam wtryskiwacz jest w dobrym stanie, dlatego warto zlecić wymianę samej cewki.
Wtryskiwacze Denso

Wtryski Denso wykorzystywała m.in. Toyota w silnikach 2.0 D-4D. To deficytowy towar na rynku wtórnym, dlatego naprawa lub regeneracja staje się bardziej opłacalna. Co ważne, wrażliwy element wtrysku – końcówka – wytwarzana jest również w Polsce. Najczęściej trzeba ją wymienić, gdy silnik Toyoty uruchamia się dopiero po kilku próbach lub charakteryzuje się nierówną pracą.
Ile kosztuje naprawa/regeneracja i kupno nowych/używanych wtryskiwaczy?
Niektóre wtryskiwacze naprawimy już za 200 zł od sztuki – tą kwotę trzeba pomnożyć przez 4 wtryski, co daje zatem rachunek 800 zł. Mniej więcej tyle kosztują na aukcjach używane wtryskiwacze. Reneracja oznacza wydatek ok. 2500-3000 zł, a zakup nowych części nawet przekracza 6 tys. zł. W efekcie oddając wtryski do naprawy jesteśmy w stanie zarobić ok. 3-5 tys. zł.
Witam, jestem Alamshahov Vusal. Pracuję jako technik naprawy wtryskiwaczy diesla. Widziałem twoją stronę i pomyślałem, że jeśli wezmę udział w kursie do twoich usług, aby poszerzyć swoją wiedzę na temat silników Diesla, mogę poszerzyć swoją wiedzę i uzyskać lepsze wyniki. Chciałbym wiedzieć, czy możesz mi to umożliwić? Z góry dziękuję.