Silnik 1.6 TDI zastąpił w autach koncernu VW leciwego, ale trwałego 1.9 TDI. Sprawdźmy, czy dorównuje mu osiągami, spalaniem i niezawodnością.
Resurs rzędu 700 tysięcy kilometrów nie stanowi problemu dla silnika 1.9 TDI, oczywiście pod warunkiem regularnej wymiany podstawowych elementów eksploatacyjnych. Co prawda nie jest to jednostka idealna (zwłaszcza późniejsze wersje BLS z filtrem cząstek stałych), ale na tle konkurencji jest dopracowana wręcz wzorcowo. Volkswagen sam sobie wysoko postawił poprzeczkę, którą musiał podnieść gdy 1.9 TDI przestał spełniać normy emisji spalin. Zdecydował się na uproszczenie produkowanej już jednostki 2.0 TDI EA189. Nowy silnik 1.6 TDI w trzech wersjach mocy trafił do aut koncernu w 2009 roku i spełniał już wchodzące normy Euro 5 i później Euro 6.
Przemyślanie, ale nowocześnie

Pierwszą zaletą 1.6, której nie miał 1.9, jest identyczna konstrukcja niezależnie od mocy (75, 90 i 105 KM). W odróżnieniu od 2.0 TDI nie ma już wałków wyrównoważających, a zastąpiły je hydrauliczne poduszki zespołu napędowego. W niektórych odmianach pojawiło się dwumasowe koło zamachowe. Głowicę oparto na konstrukcji większego „brata”, ale zmniejszono w niej zawory i zmodyfikowano kanały. Do napędu rozrządu przewidziano pasek zębaty. Zastosowano piezoelektryczny wtrysk common rail Siemens Simos PCR2 (1600 barów), który po modernizacji z 2012 roku zmieniono na 2000-barowy Bosch EDC17. Ze względu na wyśrubowane normy każdy 1.6 TDI wyposażono w filtr sadzy DPF oraz chłodzony zawór EGR.
Setki tysięcy kilometrów bez problemu
Niemal 10-letni staż na rynku pokazał, że niezawodność 1.6 TDI wypada na przyzwoitym poziomie. Paskowy rozrząd realnie wytrzymuje 150-180 tys. kilometrów i nie słyszy się o jego wcześniejszych zerwaniach. Wtryskiwaczy piezo co prawda się nie regeneruje, ale nowe mają rozsądne ceny (600-1000 zł za sztukę). Przebieg rzędu 250 tys. km nie jest problemem także dla pozornie najwrażliwszego elementu silnika, czyli filtru DPF. Aby przedłużyć życie jednostki, warto zmniejszyć interwał wymiany oleju do 15 tys. km – „skorzysta” na tym turbosprężarka.
Jak 1.6 TDI wypada „na papierze”?
Silnik nie generuje dużej mocy, dlatego najlepiej spisuje się w modelach miejskich i kompaktowych. Jego osiągi są porównywalne do tych z 1.9 TDI, jedynie da się odczuć minimalnie lepsze „odejście” z niskich obrotów w starszej jednostce. Nowy silnik zyskuje jednak na spalaniu, średnio zadowalając się 0,5 l paliwa mniej na 100 kilometrów. Jest też nieco cichszy i kulturalniej pracuje. Podobnie kształtują się ceny części, z czego droższe przewyższają te z 1.9 TDI.
Wybieraj małe auta z tym silnikiem
1.6 TDI bez wątpienia można okrzyknąć godnym następcą 1.9. Szkoda tylko, że w zasadzie nadaje się do napędu wyłącznie mniejszych aut. W większych, np. VW Caddy i Passat wyraźnie się męczy, a to nie sprzyja jego oszczędnej naturze.
Dane techniczne – 1.6 TDI (2009)
75 KM | 90 KM | 105 KM | |
Silnik (oznaczenie) | CAYA | CAYB | CAYC |
Pojemność skokowa | 1598 ccm | 1598 ccm | 1598 ccm |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 75 KM/4000 | 90 KM/4200 | 105 KM/4400 |
Maks. moment obrotowy | 195 Nm/1500 | 230 Nm/1750 | 250 Nm/1900 |
Prędkość maksymalna | 173 km/h | 180 km/h | 190 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 13,9 s | 11,5 s | 10,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 3,3 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Porównanie cen części 1.6 TDI z 1.9 TDI
Silnik (wersje 2009) | 1.6 TDI 105 KM | 1.9 TDI 105 KM |
Filtr paliwa | 100 zł | 94 zł |
Filtr powietrza | 43 zł | 51 zł |
Rozrząd kpl. z pompą wodną | 828 zł | 587 zł |
Wtryskiwacz/pompowtryskiwacz | 1 492 zł | 1574 zł (zam.)/4791 zł (OE) |
Moduł/zawór EGR | 1 495 zł | 539 zł |
Dwumasowe koło zamachowe | 1874 zł (niektóre) | 1322 zł (wszystkie) |
Komplet uszczelek głowicy | 672 zł | 334 zł |
Pasek klinowy osprzętu | 48 zł | 44 zł |
Napinacz paska | 149 zł | 142 zł |
Filtr DPF | 4662 zł (wszystkie) | 5700 zł (niektóre) |