NowościAnalizaIle Skoda zarabia na jednym samochodzie?

Ile Skoda zarabia na jednym samochodzie?

W 2023 roku Skoda wypracowała znakomite wyniki – na czele z rekordowym przychodem wynoszącym 26,5 mld euro (+26% r/r). Zysk operacyjny firmy wzrósł do 1,2 mld i był prawie dwukrotnie wyższy niż w 2022 r. A jaką marżę wypracował producent?

W 2023 r. marża Skody na samochodach wyniosła 6,3%. To znacznie lepszy wynik niż 3% uzyskane w 2022 r. i niezły branżowy standard, biorąc pod uwagę, że w przypadku BMW wskaźnik ten wynosi 10%, a Audi – 9%.

W ujęciu globalnym Skoda dostarczyła w 2023 r. 866 800 samochodów, o 18,5% więcej niż rok wcześniej. To przede wszystkim skutek odblokowanego łańcucha dostaw. Największy wzrost ze wszystkich modeli producenta zanotowała Skoda Enyaq – aż o 52,1%.

W 2023 roku osiągnęliśmy znakomite wyniki sprzedażowe. Skoda Enyaq była czwartym najpopularniejszym samochodem elektrycznym w całej Europie. Na najważniejszym dla nas rynku niemieckim zajęła trzecie miejsce, natomiast w Czechach i na Słowacji była zdecydowanym liderem wśród aut elektrycznych. Dobre efekty przyniosły także nasze starania na rzecz pozyskiwania nowych klientów. Ekspansja na rynek wietnamski umacnia naszą pozycję w regionie ASEAN. W tym roku, dzięki nawiązaniu strategicznej współpracy z lokalnym partnerem, zamierzamy także wrócić na rynek w Kazachstanie – powiedział Martin Jahn, członek zarządu Škoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.

Siłą napędową dobrych wyników finansowych jest rozbudowana gama Skody, oferująca największy wybór modeli i silników w historii marki. Obejmuje ona samochody w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in i napędy hybrydowe MHEV, a także wydaje silniki spalinowe. Na przestrzeni ostatniego roku Skoda dokonała też kompleksowej modernizacji oferty. Do zmodernizowanych modeli Scala i Kamiq dołączyły najnowsze generacje flagowych hitów: Kodiaq oraz Superb.

Nieustająca cyfryzacja i koncentracja na kliencie

Przyszłość motoryzacji to aplikacje i oprogramowanie. Dlatego w 2023 roku Skoda otworzyła w Pradze centrum innowacyjności Škoda X. Stanowi ono istotny krok w kierunku szybkiej integracji nowoczesnych rozwiązań, na których korzystać będą klienci. Wśród nich możemy wyliczyć integrację asystenta opartego na sztucznej inteligencji z użyciem platformy ChatGPT, a także aplikacje do cyfrowych usług, takie jak Pay to Park i Pay to Fuel (płacenie za parkowanie oraz za tankowanie). W nadchodzących latach firma zamierza nadal intensywnie pracować nad cyfryzacją i inwestować w cyfrowe usługi.

Zrównoważony rozwój

W 2023 r. Skoda poczyniła znaczące postępy w zakresie realizacji ambitnych celów z dziedziny zrównoważonego rozwoju. W lutym w zakładzie w Pune oddano do użytku instalację fotowoltaiczną. Generuje ona do 26,6 GWh energii elektrycznej rocznie, zaspokajając 30% zapotrzebowania obiektu. Z kolei na jesieni producent zamontował panele fotowoltaiczne na dachu swojego głównego zakładu w Mladej Boleslavi. Mają one powierzchnię 10 000 m2 i generują ponad 2 GWh energii rocznie. Co więcej, firmowa elektrownia ŠKO–ENERGO zaczęła zastępować węgiel biomasą. W porównaniu do roku 2010 w czeskich zakładach Skoda zmniejszyła ślad środowiskowy o 56,4%. Firma dąży do ograniczenia wpływu swojej działalności na środowisko na każdym etapie łańcucha wartości oraz aktywnie promuje gospodarkę o obiegu zamkniętym. Dodatkowo do 2030 r. planuje osiągnąć neutralność węglową we wszystkich zakładach produkcyjnych w Czechach i Indiach.

Strategiczna elektryfikacja oferty

Już w tym roku Skoda pokaże kompaktowego elektrycznego SUV-a Elroq. To element śmiałego planu wprowadzenia w najbliższych latach aż sześciu nowych modeli elektrycznych. Dzięki temu marka zamierza zaakcentować swoją pozycję w niezwykle istotnym segmenci. Skoda Elroq będzie pierwszym elektrycznym modelem producenta opracowanym z wykorzystaniem nowego języka designu – Modern Solid.

skoda elroq 2024 szkic
Zapowiedź Skody Elroq
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji