W wyborze odpowiedniego oleju silnikowego cenę przebijają walory jakościowe. Które oleje polscy kierowcy cenią najbardziej? Oto wyniki następnej kategorii programu Marka Nr 1.
Można śmiało rzec, że kwestia konieczności wymiany oleju silnikowego dla wszystkich kierowców pozostaje jasna. Wielu jednak zadaje sobie pytanie: jak często to robić? Na ten temat istnieje wiele teorii, lecz większość fachowców zajmujących się serwisowaniem aut podtrzymuje, że warto raczej skracać niż wydłużać resursy rekomendowane przez producenta. A to oznacza, że optimum (zwłaszcza w odniesieniu do starszych aut) stanowią przebiegi ok. 10-15 tys. km. Mało tego, lepiej częściej wymieniać tani olej, niż jeździć długo na „jednym”, nawet drogim.
W kwestii wyboru środka smarnego do jednostki napędowej znacznie mniej kierowców kieruje się ceną. Skutki uboczne oszczędności na oleju są bowiem zbyt destrukcyjne dla portfela, by sobie na nie pozwolić – długotrwała praca na tym samym oleju stopniowo wyniszcza silnik, a przy zjawisku spalania go lub ubywania poprzez np. wycieki prowadzi nawet do zatarcia. Wobec tego jakość produktu bierze górę nad kosztami i kierowcy preferują oleje znanych producentów, udzielających się np. w motorsporcie albo oferujących szeroką paletę olejów. W świadomości użytkowników aut jeszcze pozostają środki smarne koncernów naftowych lub firm produkujących samochody.
Które oleje silnikowe polecają polscy kierowcy?
Dowodzą tego zresztą nasze autorskie rankingi badania satysfakcji kierowców w różnych dziedzinach motoryzacji. Dotychczas określaliśmy je po prostu badaniem Wyboru Kierowców. Od tego roku nastąpiła zmiana, bowiem ranking zwie się Marką Nr 1 i jest przeprowadzany w aż 9 kategoriach. Stałym punktem zawsze pozostawały oleje silnikowe, i to się nie zmienia. Pośród dziesiątek tysięcy oddanych przez naszych Czytelników głosów znalazły się również i te wyłaniające najlepszych producentów środków smarnych. Dotychczas opublikowaliśmy wyniki odnośnie niezawodności marek, autoryzowanych serwisów (także europejskich marek), kosmetyków samochodowych i opon. Teraz czas na rozstrzygnięcie w kwestii olejów silnikowych!
Podziel się swoją opinią na temat produktu,
oddając głos w programie Marka Nr 1!
Nastąpiła lekka korekta tegorocznego podium, mianowicie tym razem zwyciężyły oleje firmy Motul, które strąciły z pozycji lidera produkty Valvoline. Liqui Moly natomiast ugruntowało swoje wysokie, trzecie miejsce. Kierowcy nie szczędzili przy tym głosów na środki smarne Castrola i Orlenu: obydwa „podskoczyły” aż o 3 miejsca względem edycji 2019. Największe spadki (o 2 pozycje) odnotowały natomiast oleje Total i Selenia. W tym roku ponownie przebadano produkty 20 firm, z czego aż 12 zachowało swoje „stare” miejsca.
Lp | Marka | Wynik | Zmiana % | Pozycja względem ubiegłego roku |
---|---|---|---|---|
1 | Motul | 78,3% | +0,4% | +1 |
2 | Valvoline | 77,5% | -0,5% | -1 |
3 | Liqui Moly | 76,0% | -0,6% | bez zmian |
4 | Castrol | 75,3% | +6,6% | +3 |
5 | Petronas | 74,2% | +0,1% | -1 |
6 | Mobil | 72,7% | +1,3% | bez zmian |
7 | Total | 72,8% | -0,5% | -2 |
8 | Millers Oil | 68,4% | +2,2% | bez zmian |
9 | Shell | 67,1% | +1,2% | bez zmian |
10 | Elf | 63,4% | +0,6% | bez zmian |
11 | Orlen | 58,5% | +4,0% | +3 |
12 | Lotos | 56,8% | +1,7% | bez zmian |
13 | Selenia | 56,3% | -3,1% | -2 |
14 | Fuchs | 54,3% | -0,5% | -1 |
15 | GM | 52,1% | -0,5% | bez zmian |
16 | BP | 50,0% | -1,8% | bez zmian |
17 | Ford | 49,7% | +1,1% | bez zmian |
18 | Ravenol | 46,2% | -1,0% | bez zmian |
19 | Texaco | 43,9% | -1,8% | bez zmian |
20 | Gulf | 42,8% | -1,8% | bez zmian |
W edycji 2020 programu Marka Nr 1 nasi Czytelnicy wypełnili już ponad 100 tysięcy ankiet. Wszystkim użytkownikom bardzo dziękujemy, że tak chętnie dzielą się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem na temat najważniejszych aspektów z dziedziny motoryzacji. Zachęcamy do dalszego wypełniania ankiet także w pozostałych kategoriach, które czekają teraz na Was przez cały rok!
Polecamy także uwadze kompletne wyniki poprzednich edycji programu Wybór Kierowców:
Orlen, lotos? Chyba pracownicy mieli przykaz głosowania ? Selena i Fuchs? Macie zdecydowanie duży odsetek fiatowcow i rolników wśród cztelnikow ?
Ford i Gm? W zależności co jest w promocji znajdziecie tam wyżej notowane i tańsze oleje ?
Kto wymienia olej co 15 tys km chyba jakiś rzeźnik a potem narzekają że panewki pukają hahahaha znawcy wielcy
No to są same znane marki z reklam wszelkiego rodzaju, ale na rynku są dużo lepszej jakości oleje które albo mają więcej PAO niż HC,jak Rock oil, Amsoil,czy Red line, ale one są znane w większości przez osoby co naprawdę się znają ma produkcji oleju i z czego i jak powstaje.
Najlepszy Full syntetyk japoński ENEOS i amerykański MILLERS OIL reszta to druga liga lub trzecia
Sorki nie MILLERS a Amsoil
Millers jest brytyjski. Porównałbyś tzw hydrocrack dobrego sortu z millersem (pao/est). Wcale nie są to wielkie roznice. Szczególnie przy częstej wymianie w autach, które kręcą duże przebiegi i często zmienia się olej. Cena natomiast jest zgoła inna, co wyrokuje na wyborze
Tylko Motul. Dobre właściwości. Po zmianie z Mobila na Motul zożycie spadło o 1 litr. Toyota Rav4. 2000cm3.benzyna. Polecam
Jacek Kaczor
Wiele zagranicznych koncernów kupuje bazy olejowe z Orlenu i Lotosu i sprzedaje w swoich opakowaniach a ty płacisz podwòjnie. Używam od kilku lat oleju Orlen Platinum 5W-30. Dwa samochody zrobiły już ponad 100 tyś km i jestem bardzo zadowolony. Silniki pracują cicho, spalanie jest niskie i fajnie wkręcają się na obroty.
Prawdopodobnie tak samo wygląda ranking najczęściej podrabianych olejów 😀
P.S. Bolku, Millers oil to nie amerykański olej tylko angielski
Wlasnie, gdzie ranking podrobek? Tez przoduje Motul…takiej firmie to nie przeszkadza? Kazdy olej sie sprawdzi jesli bedzie dobrany do silnika i jesli bedzie wymieniany co 10 tys do 15 tys km w zaleznosci od warunkow eksploatacji…
MOTOREX , każdy inny musiałem dolewać nawet ok. 1 l na 10.000tys.(castrol), w przypadku motorexa, ani kropli, no i oryginalny szwajcar, nie żadna podróbka czy rozlewany.