Pierwsze objawy zapchanego DPF nie są wyraźne. Jeżeli w porę je wychwycimy, unikniemy wypełnienia filtra nadmierną ilością sadzy, co powoduje jego nieodwracalne uszkodzenie.
W teorii DPF, czyli filtr cząstek stałych, jest bezobsługowy. Znajdujący się w wydechu diesli element powinien sukcesywnie napełniać się sadzą, a po zgromadzeniu jej większej ilości wypalać osad podczas jazdy. Proces przebiega pod kontrolą elektroniki, która o rozpoczęciu wypalania DPF nawet nie informuje kierującego. Wskaźniki informujące o stanie zapełnienia filtra sadzy spotkamy w nielicznych autach o użytkowym charakterze (np. pickupach). Niektóre z nich mają także przycisk do ręcznego uruchamiania procedury wypalania DPF, z której można skorzystać np. podczas długiej jazdy na autostradzie.
![Filtr DPF Filtr DPF](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2017/10/6.-Czyszczenie-1024x768.jpg)
Objawy wypalania DPF-u – na co zwracać uwagę
W większości samochodów filtr sadzy oczyszcza się co 300-800 km w ruchu miejskim oraz najdalej co 1500 km jazdy w trasie. Przy szybkiej jeździe autostradą proces przebiega niezauważalnie (komputer pokładowy może najwyżej sygnalizować wzrost chwilowego zużycia paliwa nawet o kilka litrów na sto kilometrów). Znacznie bardziej wyraźne są oznaki wypalania się DPF-u podczas jazdy w cyklu miejskim. Obroty biegu jałowego mogą zostać zwiększone o ok. 200-400 obr./min., a chwilowe zużycie paliwa na postoju skacze z 0,7-0,9 l/h do 1,5-2,0 l/h (należy przy tym zwrócić uwagę, czy zmiana nie jest efektem włączenia się klimatyzacji). Jednocześnie komputer włącza wiele odbiorników prądu, np. podgrzewanie lusterek czy tylnej szyby, co powoduje wzrost obciążenia silnika. W samochodach ze wskaźnikiem ciśnienia doładowania można zaobserwować jego lekki przyrost. W niektórych modelach kierowcy obserwują także szarpanie podczas dodawania gazu i intensywny zapach spalin na postoju. W trakcie wypalania sadzy z DPF nie wolno wyłączać silnika, gdyż przerwie to proces.
![Wypalanie DPF na autostradzie Wypalanie DPF na autostradzie](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/12/Wypalanie-DPF-na-autostradzie-1024x638.jpg)
W dłuższym przedziale czasu zachowanie się DPF-u przypomina… baterię telefonu czy innego urządzenia. Zużyty filtr DPF szybciej napełnia się sadzą, ale krócej trwa proces jej wypalania. Wynika to z utraty przez pierwotnej pojemności – w jego wnętrzu gromadzą się popioły, której w przeciwieństwie do sadzy (czyli węgla) wypalić nie sposób. Im więcej popiołów, tym mniej przestrzeni na sadzę.
![Zapchany sadzą filtr DPF Zapchany sadzą filtr DPF](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/12/Zapchany-sadza-filtr-DPF-1024x770.jpg)
Jak sprawdzić czy DPF nie jest zapchany?
Kontrola stanu filtra cząstek stałych jest możliwa, ale wymaga podłączenia pojazdu do komputera diagnostycznego, który na podstawie różnicy ciśnień spalin przed i za filtrem określi stopień jego napełnienia. Tylko nieliczne samochody posiadają wskaźnik napełnienia filtra DPF. Większa grupa posiada kontrolki czy zaprogramowane w komputerze komunikaty, które stanowią ostatnią deskę ratunku – zapalają się, gdy stopień napełnienia filtra osiągnie krytyczny poziom 80% i jedynie niezwłoczne wybranie się w dłuższą trasę drogą szybkiego ruchu jest w stanie „przedmuchać” filtr, utrzymując przynajmniej 2500 obr./min przez 10-20 minut. Jeżeli kontrolka filtra cząstek stałych przestaje migać, a zaczyna świecić się ciągłym światłem, konieczne staje się podjęcie bardziej radykalnych środków w postaci czyszczenia serwisowego. Dłuższe bagatelizowanie ostrzeżenia zwykle jest zgubne w skutkach – w skrajnej sytuacji filtr zostanie w trwały i nieodwracalny sposób uszkodzony.
![Dodatek wypalający sadzę z DPF Wypalanie DPF na autostradzie](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/12/Dodatek-wypalajacy-sadze-z-DPF-782x1024.jpg)
Profilaktyka zamiast wycinania filtra cząstek stałych
Wielu właścicieli diesli zaczyna interesować się filtrem cząstek stałych, gdy pojawia się pierwsze problemy. Wówczas poszukują w internecie odpowiedzi na różne pytania. W tym „wymiana, regeneracja czy usunięcie DPF”. Sprawdzają również jakie są objawy zapchanego DPF-u, by kolejny raz nie wpaść w kosztowną pułapkę. Do wielu problemów nie doszłoby, gdyby symptomy pierwszych problemów z DPF były bardziej wyraźne i zrozumiałe dla kierowcy. Nie od dziś wiadomo, że profilaktyka jest lepsza od leczenia. Dotyczy to także filtrów cząstek stałych. Jeżeli eksploatujemy samochód głównie w cyklu miejskim, warto pomyśleć o używaniu dodatków zapobiegających powstawaniu sadzy i poprawiających samoczynną regenerację filtra DPF. Jednym z nich jest „Dodatek do ochrony filtra DPF” firmy Liqui Moly. Opakowanie wystarczające na 70 l paliwa kosztuje 40 zł. Producent zaleca stosowanie go raz na 2000 km, więc w skali wszystkich kosztów związanych z eksploatacją DPF nie jest to duży wydatek. Nie można go stosować jedynie w modelach z tzw. mokrym DPF czy FAP, a więc filtrami spotykanymi we francuskich dieslach koncernu PSA.
![Dodatek chroniący DPF Dodatek chroniący DPF](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/12/Dodatek-chroniacy-DPF-1024x683.jpg)
Czyszczenie chemiczne zamiast wymiany DPF
Jeżeli stwierdzimy (lub zrobi to mechanik), że DPF w naszym aucie regeneruje się ze zwiększoną częstotliwością, kupimy używany samochód z filtrem sadzy, jednak nie mamy wiedzy o sposobie jego wcześniejszej eksploatacji lub własnym autem przejechaliśmy np. 100 tys. km głównie w cyklu miejskim, warto pomyśleć o oczyszczaniu filtra – można do tego użyć np. produktu Pro-Line DPF Oczyszczacz firmy Liqui Moly. Podaje się go do wnętrza zimnego filtra pod ciśnieniem 6-8 barów przez otwór po wykręconym czujniku temperatury lub ciśnienia. Najwygodniej jest to zrobić specjalną sondą z otworem kierunkowym. Po ok. 15 minutach do wnętrza DPF podaje się Płyn do płukania Pro-Line. Proces czyszczenia wystarczająco rozpuszcza sadzę i rozprowadza ją w filtrze cząstek stałych, by mogła wypalić się podczas normalnej regeneracji. Finalnym etapem czyszczenia DPF jest uruchomienie silnika. Intensywne dymienie z wydechu przez pierwsze kilka minut to naturalne zjawisko.
Kup oryginalny preparat do czyszczenia DPF w sklepie Liqui Moly:
Dodatek do ochrony filtra DPF 0,25L
Pro-Line DPF Płyn do płukania 0,5L
Chemiczne czyszczenie DPF na pewno będzie lepsze dla silnika od tzw. wypalania serwisowego. Taka procedura wypalania sadzy z filtra polega na podłączeniu do samochodu komputera diagnostycznego i uruchomienie procesu, który wymusi pracę silnika przez ok. 30 min z prędkością ok. 3000 obr./min. Elektronika dba przy tym o dopasowanie dawek paliwa, które zapewnią jak najwyższą (ale wciąż bezpieczną) temperaturę spalin. Po zakończeniu wypalania DPF konieczna jest wymiana oleju. Zabieg może nie przynieść poprawy. Wówczas pozostaje próba wypalania z użyciem specjalistycznych środków lub regeneracja filtra sadzy.
Nie lekceważ problemów z DPF, bo zatrzesz silnik!
Obserwowane przez kierowców objawy zapchanego DPF są zbieżne. Silnik traci moc, ma problemy z utrzymaniem równych obrotów, potrafi się dławić i przechodzić w tryb awaryjny z kodami błędów filtra cząstek stałych P242F lub P2002. Czasami możliwe jest też miganie kontrolek DPF i (rzadziej) świec żarowych. Ryzyko zapchania DPF-u zwiększają przerwane procesy automatycznej regeneracji filtra, jazda wyłącznie po mieście, nadużywanie niskich obrotów, lekceważenie problemów z osprzętem silnika (w tym wtryskiwaczami czy turbosprężarką) oraz stosowanie przypadkowych olejów – jeżeli silnik posiada DPF, konieczne jest używanie oleju niskopopiołowego, który oznaczany jest także jako Low SAPS. Warto wiedzieć, że w niektórych modelach (np. Mazdach z silnikami 2.0/2.2) problemy z DPF zwiastuje podnoszący się poziom oleju. Środka smarnego przybywa, gdyż wtryskiwacze w celu podniesienia temperatury spalin podają większe porcje paliwa. Nie spala się ono całkowicie, a nadmiar przenika do miski olejowej. Zjawisko jest niebezpieczne gdyż olej silnikowy rozrzedzony olejem napędowym traci swoje właściwości smarne, co znacząco przyspiesza zużycie jednostki napędowej.
Redakcja poleca: Metody czyszczenia DPF – jak naprawić filtr cząstek stałych
Wypłukiwanie sadzy z DPF-u
![Usuwanie wody z sadzą z filtra DPF Usuwanie wody z sadzą z filtra DPF](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/01/Usuwanie-wody-z-sadzą-1024x683.jpg)
Regeneracja, nazywana też czyszczeniem DPF może zostać przeprowadzona również po demontażu filtra. Popularne są dwie metody – wypalania wkładu w temperaturze powyżej 600 stopni Celsjusza bądź płukania go podawaną pod wysokim ciśnieniem wodą z dodatkami środków myjących. W obu przypadkach konieczne jest wymontowanie DPF z samochodu, co oznacza koszty, a przynajmniej nakład pracy własnej na taką operację.
Redakcja poleca: Jak dbać o DPF, czyli zwiększanie żywotności filtra sadzy
Usuwanie czy regeneracja DPF?
W związku z planowanymi zmianami w prawie coraz więcej kierowców obawia się korzystania z usług świadczących usługi usuwania DPF. Za taki zabieg trzeba zapłacić przynajmniej kilkaset złotych. Za takie pieniądze można kupić zamiennik filtra, filtr po regeneracji lub zlecić czyszczenie filtra, który znajduje się w naszym samochodzie. Decydując się na usunięcie DPF trzeba pamiętać, że już w niedalekiej przyszłości może oznaczać to problemy z zaliczeniem badania technicznego czy problemy podczas kontroli policyjnej. Wzorem innych europejskich krajów Polska przymierza się do poważniejszego potraktowania zagadnienia sadzy z diesli. Za granicą jazda samochodem w którym usunięto DPF może zakończyć się mandatem na kilka tysięcy złotych.
![Nowa metoda czyszczenia DPF - otwierające Nowa metoda czyszczenia DPF - otwierające](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/02/Nowa-metoda-czyszczenia-DPF-otwierające-2-1024x683.jpg)
Kup oryginalny preparat do czyszczenia DPF w sklepie Liqui Moly:
Dodatek do ochrony filtra DPF 0,25L
Pro-Line DPF Płyn do płukania 0,5L
Aktualizacja: 16.06.2021