Zapchany DPF

Pierwsze objawy zapchanego DPF nie są wyraźne. Jeżeli w porę je wychwycimy, unikniemy wypełnienia filtra nadmierną ilością sadzy, co powoduje jego nieodwracalne uszkodzenie.

W teorii DPF, czyli filtr cząstek stałych, jest bezobsługowy. Znajdujący się w wydechu diesli element powinien sukcesywnie napełniać się sadzą, a po zgromadzeniu jej większej ilości wypalać osad podczas jazdy. Proces przebiega pod kontrolą elektroniki, która o rozpoczęciu wypalania DPF nawet nie informuje kierującego. Wskaźniki informujące o stanie zapełnienia filtra sadzy spotkamy w nielicznych autach o użytkowym charakterze (np. pickupach). Niektóre z nich mają także przycisk do ręcznego uruchamiania procedury wypalania DPF, z której można skorzystać np. podczas długiej jazdy na autostradzie.

Filtr DPF
Wskaźnik kontroli wypełnienia sadzą filtra cząstek stałych jest rzadkością. Szkoda, bo dzięki temu rozwiązaniu kierowca może lepiej zrozumieć działanie DPF i uniknąć przerywania procesu wypalania sadzy.

Objawy wypalania DPF-u – na co zwracać uwagę

W większości samochodów filtr sadzy oczyszcza się co 300-800 km w ruchu miejskim oraz najdalej co 1500 km jazdy w trasie. Przy szybkiej jeździe autostradą proces przebiega niezauważalnie (komputer pokładowy może najwyżej sygnalizować wzrost chwilowego zużycia paliwa nawet o kilka litrów na sto kilometrów). Znacznie bardziej wyraźne są oznaki wypalania się DPF-u podczas jazdy w cyklu miejskim. Obroty biegu jałowego mogą zostać zwiększone o ok. 200-400 obr./min., a chwilowe zużycie paliwa na postoju skacze z 0,7-0,9 l/h do 1,5-2,0 l/h (należy przy tym zwrócić uwagę, czy zmiana nie jest efektem włączenia się klimatyzacji). Jednocześnie komputer włącza wiele odbiorników prądu, np. podgrzewanie lusterek czy tylnej szyby, co powoduje wzrost obciążenia silnika. W samochodach ze wskaźnikiem ciśnienia doładowania można zaobserwować jego lekki przyrost. W niektórych modelach kierowcy obserwują także szarpanie podczas dodawania gazu i intensywny zapach spalin na postoju. W trakcie wypalania sadzy z DPF nie wolno wyłączać silnika, gdyż przerwie to proces.

Wypalanie DPF na autostradzie
Najlepszym sposobem na wypalenie sadzy z DPF jest wybranie się na trasę ekspresową lub autostradę – po 20-40 min jazdy z wyższymi prędkościami filtr powinien być wolny od sadzy, o ile wcześniej stopień jego napełnienia nie osiągnął krytycznego poziomu.

W dłuższym przedziale czasu zachowanie się DPF-u przypomina… baterię telefonu czy innego urządzenia. Zużyty filtr DPF szybciej napełnia się sadzą, ale krócej trwa proces jej wypalania. Wynika to z utraty przez pierwotnej pojemności – w jego wnętrzu gromadzą się popioły, której w przeciwieństwie do sadzy (czyli węgla) wypalić nie sposób. Im więcej popiołów, tym mniej przestrzeni na sadzę.

Zapchany sadzą filtr DPF
Kluczowym elementem filtra cząstek stałych jest wkład z kanalikami, na których ścianach osadza się sadza. Pod wpływem wysokiej temperatury dochodzi do jej wypalenia.

Jak sprawdzić czy DPF nie jest zapchany?

Kontrola stanu filtra cząstek stałych jest możliwa, ale wymaga podłączenia pojazdu do komputera diagnostycznego, który na podstawie różnicy ciśnień spalin przed i za filtrem określi stopień jego napełnienia. Tylko nieliczne samochody posiadają wskaźnik napełnienia filtra DPF. Większa grupa posiada kontrolki czy zaprogramowane w komputerze komunikaty, które stanowią ostatnią deskę ratunku – zapalają się, gdy stopień napełnienia filtra osiągnie krytyczny poziom 80% i jedynie niezwłoczne wybranie się w dłuższą trasę drogą szybkiego ruchu jest w stanie „przedmuchać” filtr, utrzymując przynajmniej 2500 obr./min przez 10-20 minut. Jeżeli kontrolka filtra cząstek stałych przestaje migać, a zaczyna świecić się ciągłym światłem, konieczne staje się podjęcie bardziej radykalnych środków w postaci czyszczenia serwisowego. Dłuższe bagatelizowanie ostrzeżenia zwykle jest zgubne w skutkach – w skrajnej sytuacji filtr zostanie w trwały i nieodwracalny sposób uszkodzony.

Wypalanie DPF na autostradzie
Proces wypalania sadzy z DPF można usprawnić, stosując środki chemiczne. Niektóre z nich, jak np. dodatek firmy Liqui Moly w prosty i wygodny sposób aplikuje się do zbiornika paliwa, zamiast bezpośrednio do filtra.

Profilaktyka zamiast wycinania filtra cząstek stałych

Wielu właścicieli diesli zaczyna interesować się filtrem cząstek stałych, gdy pojawia się pierwsze problemy. Wówczas poszukują w internecie odpowiedzi na różne pytania. W tym „wymiana, regeneracja czy usunięcie DPF”. Sprawdzają również jakie są objawy zapchanego DPF-u, by kolejny raz nie wpaść w kosztowną pułapkę. Do wielu problemów nie doszłoby, gdyby symptomy pierwszych problemów z DPF były bardziej wyraźne i zrozumiałe dla kierowcy. Nie od dziś wiadomo, że profilaktyka jest lepsza od leczenia. Dotyczy to także filtrów cząstek stałych. Jeżeli eksploatujemy samochód głównie w cyklu miejskim, warto pomyśleć o używaniu dodatków zapobiegających powstawaniu sadzy i poprawiających samoczynną regenerację filtra DPF. Jednym z nich jest „Dodatek do ochrony filtra DPF” firmy Liqui Moly. Opakowanie wystarczające na 70 l paliwa kosztuje 40 zł. Producent zaleca stosowanie go raz na 2000 km, więc w skali wszystkich kosztów związanych z eksploatacją DPF nie jest to duży wydatek. Nie można go stosować jedynie w modelach z tzw. mokrym DPF czy FAP, a więc filtrami spotykanymi we francuskich dieslach koncernu PSA.

Dodatek chroniący DPF
Proces naturalnego wypalania sadzy podczas jazdy można zintensyfikować, jeżeli wcześniej podamy do baku produkt przewidziany dla aut z DPF.

Czyszczenie chemiczne zamiast wymiany DPF

Jeżeli stwierdzimy (lub zrobi to mechanik), że DPF w naszym aucie regeneruje się ze zwiększoną częstotliwością, kupimy używany samochód z filtrem sadzy, jednak nie mamy wiedzy o sposobie jego wcześniejszej eksploatacji lub własnym autem przejechaliśmy np. 100 tys. km głównie w cyklu miejskim, warto pomyśleć o oczyszczaniu filtra – można do tego użyć np. produktu Pro-Line DPF Oczyszczacz firmy Liqui Moly. Podaje się go do wnętrza zimnego filtra pod ciśnieniem 6-8 barów przez otwór po wykręconym czujniku temperatury lub ciśnienia. Najwygodniej jest to zrobić specjalną sondą z otworem kierunkowym. Po ok. 15 minutach do wnętrza DPF podaje się Płyn do płukania Pro-Line. Proces czyszczenia wystarczająco rozpuszcza sadzę i rozprowadza ją w filtrze cząstek stałych, by mogła wypalić się podczas normalnej regeneracji. Finalnym etapem czyszczenia DPF jest uruchomienie silnika. Intensywne dymienie z wydechu przez pierwsze kilka minut to naturalne zjawisko.

Kup oryginalny preparat do czyszczenia DPF w sklepie Liqui Moly:

Dodatek do ochrony filtra DPF 0,25L

Pro-Line DPF Oczyszczacz 1L

Pro-Line DPF Płyn do płukania 0,5L

Chemiczne czyszczenie DPF na pewno będzie lepsze dla silnika od tzw. wypalania serwisowego. Taka procedura wypalania sadzy z filtra polega na podłączeniu do samochodu komputera diagnostycznego i uruchomienie procesu, który wymusi pracę silnika przez ok. 30 min z prędkością ok. 3000 obr./min. Elektronika dba przy tym o dopasowanie dawek paliwa, które zapewnią jak najwyższą (ale wciąż bezpieczną) temperaturę spalin. Po zakończeniu wypalania DPF konieczna jest wymiana oleju. Zabieg może nie przynieść poprawy. Wówczas pozostaje próba wypalania z użyciem specjalistycznych środków lub regeneracja filtra sadzy.

Nie lekceważ problemów z DPF, bo zatrzesz silnik!

Obserwowane przez kierowców objawy zapchanego DPF są zbieżne. Silnik traci moc, ma problemy z utrzymaniem równych obrotów, potrafi się dławić i przechodzić w tryb awaryjny z kodami błędów filtra cząstek stałych P242F lub P2002. Czasami możliwe jest też miganie kontrolek DPF i (rzadziej) świec żarowych. Ryzyko zapchania DPF-u zwiększają przerwane procesy automatycznej regeneracji filtra, jazda wyłącznie po mieście, nadużywanie niskich obrotów, lekceważenie problemów z osprzętem silnika (w tym wtryskiwaczami czy turbosprężarką) oraz stosowanie przypadkowych olejów – jeżeli silnik posiada DPF, konieczne jest używanie oleju niskopopiołowego, który oznaczany jest także jako Low SAPS. Warto wiedzieć, że w niektórych modelach (np. Mazdach z silnikami 2.0/2.2) problemy z DPF zwiastuje podnoszący się poziom oleju. Środka smarnego przybywa, gdyż wtryskiwacze w celu podniesienia temperatury spalin podają większe porcje paliwa. Nie spala się ono całkowicie, a nadmiar przenika do miski olejowej. Zjawisko jest niebezpieczne gdyż olej silnikowy rozrzedzony olejem napędowym traci swoje właściwości smarne, co znacząco przyspiesza zużycie jednostki napędowej.

Redakcja poleca: Metody czyszczenia DPF – jak naprawić filtr cząstek stałych

Wypłukiwanie sadzy z DPF-u

Usuwanie wody z sadzą z filtra DPF
Jedną z metod regeneracji DPF-u jest płukanie go wodą pod wysokim ciśnieniem.

Regeneracja, nazywana też czyszczeniem DPF może zostać przeprowadzona również po demontażu filtra. Popularne są dwie metody – wypalania wkładu w temperaturze powyżej 600 stopni Celsjusza bądź płukania go podawaną pod wysokim ciśnieniem wodą z dodatkami środków myjących. W obu przypadkach konieczne jest wymontowanie DPF z samochodu, co oznacza koszty, a przynajmniej nakład pracy własnej na taką operację.

Redakcja poleca: Jak dbać o DPF, czyli zwiększanie żywotności filtra sadzy

Usuwanie czy regeneracja DPF?

W związku z planowanymi zmianami w prawie coraz więcej kierowców obawia się korzystania z usług świadczących usługi usuwania DPF. Za taki zabieg trzeba zapłacić przynajmniej kilkaset złotych. Za takie pieniądze można kupić zamiennik filtra, filtr po regeneracji lub zlecić czyszczenie filtra, który znajduje się w naszym samochodzie. Decydując się na usunięcie DPF trzeba pamiętać, że już w niedalekiej przyszłości może oznaczać to problemy z zaliczeniem badania technicznego czy problemy podczas kontroli policyjnej. Wzorem innych europejskich krajów Polska przymierza się do poważniejszego potraktowania zagadnienia sadzy z diesli. Za granicą jazda samochodem w którym usunięto DPF może zakończyć się mandatem na kilka tysięcy złotych.

Nowa metoda czyszczenia DPF - otwierające
Usuwanie filtra cząstek stałych przestaje być dobrym pomysłem. Zamienników czy metod regeneracji filtra nie brakuje, a jazda autem bez DPF może okazać się problematyczna w dobie rosnącej presji na uszczelnienie systemu kontroli pojazdów.

Kup oryginalny preparat do czyszczenia DPF w sklepie Liqui Moly:

Dodatek do ochrony filtra DPF 0,25L

Pro-Line DPF Oczyszczacz 1L

Pro-Line DPF Płyn do płukania 0,5L

Aktualizacja: 16.06.2021

15 KOMENTARZE

    • 1.2 TDI Skoda 170 tys problem z DPF nie istnieje dlatego produkują ! Większy silnik więcej pali więcej sadzy częstsze wypalanie W 2.0 TDCi raz w miesiącu wypalanie i kręcenie kółek po obwodnicy

  1. Ważne jest aby nie jeździć z zapchanym sadzą filtrem. Po wielokrotnych próbach wypalania wkład ceramiczny może popękać lub się nadtopić. Wtedy czeka już tylko wymiana DPFa. Po pierwszych objawach trzeba od razu go zregenerować a najlepiej robić to profilaktycznie co 100 150 tys. km.

  2. VW T5 2,5 TDI 174KM przebieg 400.00km. Długo wąchałem się z decyzją wymiany DPF, regeneracji oraz środków czyszczących. Jedno jest pewne że środki czyszczące samodzielnie przedłużyły żywotność DPF-a w moim aucie aż do 400.000km. Gdy już auto zaczęło mi szarpać podczas trybu wypalania (co około 400km) podjąłem decyzje wymiany na nowy DPF z uwagi na fakt że wycięcie jest karalne. W rezultacie wydałem kilka tysięcy złotych, a problem szarpania podczas dopalania DPF-a pozostał! Warsztaty oraz serwis rozkładają ręce! Dodatkowo zalecono wymianę całego układu wydechowego wraz z czujnikami temperatury, zawór EGR, przepływomierz oraz Vacumpompe. Nic nie pomogło. Gdybym cofnął czas to jednak zdecydował bym się na usunięcie tej trucizny dla mojego auta i w najgorszym przypadku za te pieniądze zapłacił karę!

  3. witam kupilerm pierwszego diesla w zhyciu mianowicie Mazde 6 2014rok i od razu problemy .dpfy i srety rozne ludzie auta za gruba kase a takie problemy?to sie w glowie nie miesci musze to ogarnac i sprzedaje najszybciej jak sie da ta Mazde .apiepszenie glupot ze na krotkich odcinkach sie filtr zapycha to o co chodzi?to po krotkich odcinkach najlepiej kupic sobiie rower prawda?to jest niepojete dlamnie.

  4. zgadzam się z Dareczkiem , chociaż chciałbym zauważyć , że takie problemy to tylko w Mazdzie. Auto 3 letnie za 90 tysi , a przez nie widzę mechanika częściej jak zonę.

  5. co za bzdura i niekompetencja Pana redaktora Mazda ma specjalny system opracoawany i ten olej podnaszacy sie swiadczy tylko o tym ze proces wypalania nie zakonczyl sie i jezeli olej dojdzie do zanczka x wtedy trzba go wymienic i jest to calkowicie normalna sprawa.Proponuje najpierw sie dowiedziec poczytac a nie pisac glupoty

  6. Witam.wlasnie mazda wpadła na taki sprytny pomysł żeby dodać na bagnecie x.jak zmieniasz olej przy x to masz w nim 1.2 litra paliwa.olej napędowy nie smaruje silnika tylko olej silnikowy.teraz odpowiedź sobie sam.mam mazde z silnikiem 2.2 diesel 163 km.masakra z dpf .zapycha się silnik faluje opuzniona reakcja na. Gaz.w czasie wypalania co trwa i pół godziny spalanie koło 10 litrów.jak wrócę z UK wypierdole to gówno jak najszybciej.

  7. A ja oceniam artykuł na 5+ !. Jest tu sporo cennych wskazówek ,oczywiście jest tez lokowanie produktu ale to każdy wie o tym fakcie w.Niemniej merytorycznie bardzo fajnie napisany artykuł.

  8. W mojej 7-letniej KIA Carens 1,7CRDi problem wystąpił przy 140 tys. km. Nieświadomie przejeździłem tak jeszcze dwa lata, (w miesiącach jesienno-zimowych problemu prawie nie było), raz dolewając jakiś płyn na dopalanie sadzy bo miałem podwyższony poziom oleju i przeczytałem w necie, że to może być skutek niedopalenia sadzy i nadmiaru paliwa w misce olejowej ale przy 190 tys. (lato) auto prawie cały czas pracowało w trybie awaryjnym (bez kontrolek), jedynie podwyższone zużycie paliwa i problemy z mocą. Myślałem, że to turbina pada, a tymczasem wypalenie serwisowe poskutkowało i auto jak nowe. Zobaczymy jak długo, bo jestem dzień po, ale teraz co 2 tys. będę dolewał te płyny do wypalania sadzy. Aha… Auto w 3/4 użytkowane w trasie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here