Filtr DPF (diesel)

W miarę eksploatacji filtr cząstek stałych wypełnia się sadzą. Niestety objawy zapchanego DPF nie są wyraźne, a przeoczenie ich może przyspieszyć degradację filtra.

Głównym założeniem konstrukcyjnym filtra cząstek stałych jest jego bezobsługowość. DPF napełnia się sadzą i automatycznie ją wypala bez niepokojenia kierowcy komunikatami informujących o etapie procesu czy stopniu zapełnienia filtra.

Jak rozpoznać wypalanie się DPF?

W większości samochodów filtr sadzy oczyszcza się co 300-800 km w ruchu miejskim oraz najdalej co 1500 km jazdy w trasie. O ile przy szybkiej jeździe autostradą proces przebiega niezauważalnie (komputer pokładowy może jedynie sygnalizować wzrost chwilowego zużycia paliwa nawet o kilka litrów na sto kilometrów), tak symptomy wypalania się DPF stają się wyraźne w mieście. Obroty biegu jałowego mogą zostać zwiększone o ok. 200-400 obr./min., a chwilowe zużycie paliwa na postoju skacze z 0,7-0,9 l/h do 1,5-2,0 l/h (należy przy tym zwrócić uwagę, czy zmiana nie jest efektem włączenia się klimatyzacji). W samochodach ze wskaźnikiem ciśnienia doładowania można zaobserwować jego lekki przyrost. W niektórych modelach kierowcy obserwują także szarpanie podczas dodawania gazu i intensywny zapach spalin na postoju. Podczas wypalania filtra DPF nie powinno się wyłączać silnika, gdyż przerwie to proces.

Filtr DPF
Wskaźnik kontroli wypełnienia sadzą filtra cząstek stałych jest rzadkością. Szkoda, bo dzięki temu rozwiązaniu kierowca może lepiej zrozumieć działanie DPF i uniknąć przerywania procesu wypalania sadzy.

Kontrola filtra cząstek stałych jest możliwa, jednak wymaga podłączenia pojazdu do komputera diagnostycznego, który na podstawie różnicy ciśnień spalin przed i za filtrem określi stopień jego napełnienia. Tylko nieliczne samochody posiadają wskaźnik napełnienia filtra DPF. Większa grupa posiada kontrolki czy zaprogramowane w komputerze komunikaty, które stanowią ostatnią deskę ratunku – zapalają się, gdy stopień napełnienia filtra osiągnie krytyczny poziom 80% i jedynie niezwłoczne wybranie się w dłuższą trasę drogą szybkiego ruchu jest w stanie „przedmuchać” filtr, utrzymując przynajmniej 2500 obr./min przez 10-20 minut.

Zachowanie się DPF w dłuższym przedziale czasu przypomina… baterię telefonu czy innego urządzenia. Wyeksploatowany filtr szybciej napełnia się sadzą, ale krócej trwa proces jej wypalania. Wynika to z utraty przez pierwotnej pojemności – w jego wnętrzu gromadzą się popioły, której w przeciwieństwie do sadzy (czyli węgla) wypalić nie sposób. Im więcej popiołów, tym mniej przestrzeni na sadzę.

Filtr DPF przed czyszczeniem
Kluczowym elementem filtra cząstek stałych jest wkład z kanalikami, na których ścianach osadza się sadza. Pod wpływem wysokiej temperatury dochodzi do jej wypalenia.

Wielu właścicieli diesli zaczyna interesować się filtrem cząstek stałych, gdy pojawia się pierwsze problemy. Wówczas poszukują w internecie odpowiedzi na różne pytania. W tym „wymiana, regeneracja czy usunięcie DPF”. Sprawdzają również jakie są objawy zapchanego DPF-u, by kolejny raz nie wpaść w kosztowną pułapkę. Do wielu problemów nie doszłoby, gdyby symptomy pierwszych problemów z PDF były bardziej wyraźne i zrozumiałe dla kierowcy.

Zobacz też: Jak dbać o DPF?

Obserwowane przez kierowców objawy zapchanego DPF są zbieżne. Silnik traci moc, ma problemy z utrzymaniem równych obrotów, potrafi się dławić i przechodzić w tryb awaryjny z kodami błędów filtra cząstek stałych P242F lub P2002. Czasami możliwe jest też miganie kontrolek DPF i (rzadziej) świec żarowych. Ryzyko zapchania DPF-u zwiększają przerwane procesy automatycznej regeneracji filtra, jazda wyłącznie po mieście, nadużywanie niskich obrotów, lekceważenie problemów z osprzętem silnika (w tym wtryskiwaczami czy turbosprężarką) oraz stosowanie przypadkowych olejów – jeżeli silnik posiada DPF, konieczne jest używanie oleju niskopopiołowego, który oznaczany jest także jako Low SAPS. Warto wiedzieć, że w niektórych modelach (np. Mazdach z silnikami 2.0/2.2) problemy z DPF zwiastuje podnoszący się poziom oleju. Środka smarnego przybywa, gdyż wtryskiwacze w celu podniesienia temperatury spalin podają większe porcje paliwa. Nie spala się ono całkowicie, a nadmiar przenika do miski olejowej. Zjawisko jest niebezpieczne gdyż olej silnikowy rozrzedzony olejem napędowym traci swoje właściwości smarne, co przyspiesza zużycie jednostki napędowej.

płyny do wypalania DPF
Proces wypalania sadzy z DPF można usprawnić, stosując środki chemiczne. Mniej agresywne podaje się do baku. Mocniejsze – bezpośrednio do filtra.

Jak wypalić DPF?

Serwisowego wypalenia DPF na postoju można spróbować także dokonać samodzielnie, jednak warto zrobić to nim objawy problemów zaczną się nasilać. Tempo wypalania sadzy można zwiększyć środkami chemicznymi – np. K2 DPF Cleaner, które podaje się do wnętrza filtra przez wykręcony otwór po sondzie ciśnienia lub czujniku temperatury. Później trzeba kierować się zaleceniami instrukcji środka, który zwykle wymaga pracy silnika przez określony czas na postoju.

Redakcja poleca: Metody czyszczenia DPF

Jeżeli kontrolka filtra cząstek stałych przestaje migać, a zaczyna świecić się ciągłym światłem, konieczne staje się podjęcie bardziej radykalnych środków w postaci czyszczenia serwisowego. Dłuższe bagatelizowanie ostrzeżenia zwykle jest zgubne w skutkach – w skrajnej sytuacji filtr zostanie w trwały i nieodwracalny sposób uszkodzony.

Wypalanie DPF na postoju

Wypalenie DPF jest możliwe na postoju. Istnieją dwie metody. Stosowana przez serwisy procedura wypalania sadzy z filtra polega na podłączeniu do samochodu komputera diagnostycznego i uruchomienie procesu, który wymusi pracę silnika przez ok. 30 min z prędkością ok. 3000 obr./min. Elektronika dba przy tym o dopasowanie dawek paliwa, które zapewnią jak najwyższą (ale wciąż bezpieczną) temperaturę spalin. Po zakończeniu wypalania DPF konieczna jest wymiana oleju. Zabieg może nie przynieść poprawy. Wówczas pozostaje próba wypalania z użyciem specjalistycznych środków lub regeneracja filtra sadzy.

Usuwanie wody z sadzą z filtra DPF
Jedną z metod regeneracji DPF-u jest płukanie go wodą pod wysokim ciśnieniem.

Regeneracja, nazywana też czyszczeniem DPF może zostać przeprowadzona również po demontażu filtra. Popularne są dwie metody – wypalania wkładu w temperaturze powyżej 600 stopni Celsjusza bądź płukania go podawaną pod wysokim ciśnieniem wodą z dodatkami środków myjących.

Usuwanie czy regeneracja DPF?

W związku z planowanymi zmianami w prawie coraz więcej kierowców obawia się korzystania z usług świadczących usługi usuwania DPF. Za taki zabieg trzeba zapłacić przynajmniej kilkaset złotych. Za takie pieniądze można kupić zamiennik filtra, filtr po regeneracji lub zlecić czyszczenie filtra, który znajduje się w naszym samochodzie. Decydując się na usunięcie DPF trzeba pamiętać, że już w niedalekiej przyszłości może oznaczać to problemy z zaliczeniem badania technicznego czy problemy podczas kontroli policyjnej. Wzorem innych europejskich krajów Polska przymierza się do poważniejszego potraktowania zagadnienia sadzy z diesli. Za granicą jazda samochodem w którym usunięto DPF może zakończyć się mandatem na kilka tysięcy złotych.

Nowa metoda czyszczenia DPF - otwierające
Usuwanie filtra cząstek stałych przestaje być dobrym pomysłem. Zamienników czy metod regeneracji filtra nie brakuje, a jazda autem bez DPF może okazać się problematyczna w dobie rosnącej presji na uszczelnienie systemu kontroli pojazdów.
[Głosów:0    Średnia:0/5]

3 KOMENTARZE

  1. Ważne jest aby nie jeździć z zapchanym sadzą filtrem. Po wielokrotnych próbach wypalania wkład ceramiczny może popękać lub się nadtopić. Wtedy czeka już tylko wymiana DPFa. Po pierwszych objawach trzeba od razu go zregenerować a najlepiej robić to profilaktycznie co 100 150 tys. km.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here