Zawór EGR

Zapchany zawór EGR skutecznie obniża komfort jazdy samochodem. Na szczęście czyszczenie EGR nie jest drogie, można sobie z nim nawet poradzić w domowym zaciszu.

Nie od dziś wiadomo, że wszelkie modyfikacje w samochodach mające na celu zredukowanie ich szkodliwego wpływu na środowisko raczej nie powodują rzadszych wizyt w serwisie. Do takich „nowinek” współczesnej motoryzacji należą m.in. katalizatory, filtry cząstek stałych lub układ EGR. Niestety, wszystkie te elementy prędzej czy później ulegają zapychaniu i wymagają od użytkowników okresowego czyszczenia, a w skrajnych przypadkach nawet regeneracji lub wymiany. Za taką usługę w najlepszym przypadku zapłacimy w setkach złotych.

Zawór EGR – co to jest? Jak działa układ EGR?

Zawór EGR
Sterowany przez komputer zawór EGR dawkuje pobór spalin w zależności od obciążenia silnika. Ciągłe dawkowanie dużej ilości spalin do cylindrów skutkowałoby pogorszeniem parametrów silnika.

System EGR spotyka się w samochodach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Ma on za zadanie z powrotem wprowadzić, w pewnym zakresie pracy silnika, spaliny do układu dolotowego. Układ pobiera je bezpośrednio z rury wydechowej. Skutkuje to obniżeniem temperatury spalania, a tym samym zmniejszoną emisją tlenków azotu. System składa się z chłodnicy (obniżającej temperaturę spalin), króćców doprowadzających do niej ciecz, przewodów EGR i zaworu regulującego. To on odpowiada za dopływ spalin do kolektora, a konkretne dawki określa sterownik silnika, w którym zawarte są mapy otwarcia zaworu EGR. Najczęściej spaliny dostarczane są w zakresie średnich obrotów i średnich obciążeń, w dieslach także podczas pracy na biegu jałowym (niedostępne w silnikach benzynowych). W każdej jednostce napędowej zawór EGR aktywuje się przy pełnym zapotrzebowaniu na moc.

Rodzaje zaworów EGR

Wyróżnia się dwa typy zaworów recyrkulacji spalin. Początkowo stosowano zawory podciśnieniowe, w których często dochodziło do uszkodzeń umieszczonego na zewnątrz zaworka pneumatycznego. W nowszych autach montuje się zawór wyposażony w siłownik elektryczny – ta część również nie należy do najtrwalszych.

Objawy zapchania zaworu EGR

Konstrukcja systemu EGR rzeczywiście korzystnie wpływa na środowisko, ale nie da się uniknąć konsekwencji w postaci zalepiania zaworu tłustym nagarem. Powstaje on z połączenia spalin z niewielkimi ilościami oleju znajdującego się w kolektorze w wyniku odpowietrzenia skrzyni korbowej lub nieszczelności turbosprężarki. Szlam blokuje zawór w jednej pozycji – otwartej lub zamkniętej, wskutek czego silnik traci moc, nierówno pracuje lub gaśnie przy schodzeniu z obrotów. W dieslach zatkanie EGR dodatkowo symbolizuje dymienie na czarno z rury wydechowej.

Zawór EGR
Intensywne dymienie na czarno to jeden z najczęstszych objawów zatkania EGR w silnikach wysokoprężnych. Zmniejsza się też moc maksymalna jednostki napędowej.

Jak wyczyścić zawór EGR?

Jeśli diagnostyka komputerowa samochodu upewniła nas, że zaobserwowane objawy są spowodowane niewłaściwą pracą układu EGR, zawór należy wyjąć i oczyścić. Za taką usługę mechanicy życzą sobie, w zależności od silnika, ok. 100-300 zł, niemniej przy łatwym dostępie do zaworu naprawę jesteśmy w stanie przeprowadzić we własnym zakresie. Operację czyszczenia EGR wyjaśnimy krok po kroku na przykładzie zapchanego elementu z silnika 1.9 TDI. Warto ją profilaktycznie powtarzać co każde 100 tys. km.

  1. Zawór da się wymontować bez użycia specjalnych narzędzi. W 1.9 TDI dostęp do niego jest łatwy, ale w niektórych jednostkach wymaga również demontażu kolektora. W dieslach czasami łączy się z klapą gaszącą – przy okazji warto sprawdzić jej działanie.
  2. Gromadzący się przez długi czas nagar najłatwiej usuniemy za pomocą wkrętaka. Gdy zaobserwujemy dużą ilość szlamu, sprawdźmy, czy w intercoolerze nie „stoi” olej. Jeśli tak, usuńmy go.
  3. Po usunięciu grubszych warstw zanieczyszczeń można przystąpić do „potraktowania” zaworu silnym preparatem czyszczącym w spreju. Zalecamy kupno dedykowanych środków, ponieważ niektóre z podobnych, np. do czyszczenia kominków, nie służą trwałości uszczelek i przepon.
  4. Kilka minut działania środka czyszczącego powinno dać możliwość wyszczotkowania zaworu EGR. Robimy to przy użyciu pasującego wymiarami pędzla. Powinien on usunąć wszelkie pozostałe zanieczyszczenia.
  5. Zawór montujemy z powrotem, pamiętając jednocześnie o wymianie uszczelek i opasek zaciskowych w przewodach podciśnieniowych (albo kupnie nowych węży).

Przeczytaj również: awarie zaworu EGR po akcji serwisowej Volkswagena

Oceny czytelników
[Głosów: 27 Średnia: 3.2]

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here