PoradyPoradyChłodnica EGR. Co to takiego? Objawy awarii chłodnicy EGR

Chłodnica EGR. Co to takiego? Objawy awarii chłodnicy EGR

Chłodnice EGR znajdziemy w wielu nowoczesnych samochodach. Po co jest ten element? Jakie są objawy awarii chłodniczki EGR? Ile kosztuje wymiana?

Rozwiązania techniczne mające zminimalizować negatywny wpływ samochodów na środowisko nie są niczym nowym. Już od wielu lat w autach montowane są katalizatory, filtry cząstek stałych czy układy EGR (Exhausted Gas Recirculation). W skład tych ostatnich wchodzą nie tylko popularne zawory EGR. Producenci nierzadko uciekają się do opracowywania bardziej skomplikowanych systemów, wykorzystujących takie elementy jak np. chłodnica EGR. Co to za podzespół i jaką pełni rolę w aucie? Czy trzeba się bać awarii chłodnicy recyrkulacji spalin? Jakie są objawy uszkodzonej chłodniczki EGR? Oto wszystkie najistotniejsze informacje na temat tego elementu.

Co to jest chłodnica EGR?

Chłodnica EGR, wraz z zaworem EGR, wchodzą w skład układu EGR, którego główną rolą jest zminimalizowanie negatywnego wpływu samochodu na środowisko naturalne. W jaki sposób? Poprzez wtłaczanie, z powrotem do komory spalania, części emitowanych przez silnik spalin. To, ile ich tam trafi, ustala współpracujący z elektroniką jednostki napędowej zawór EGR. Dzięki aplikowaniu do komory gazów następuje obniżenie temperatury spalania wskutek zmniejszenia ilości tlenu, a to przekłada się na zredukowanie ilości emitowanych przez auto szkodliwych tlenków azotu.

Dlaczego wobec tego w niektórych układach EGR stosuje się chłodnicę EGR? Z prostego powodu – ma ona za zadanie dodatkowo wychłodzić trafiające do komory spaliny. Poprzez obniżenie temperatury gazów zwiększa się ich gęstość i tym samym trafia ich więcej do komory spalania. W efekcie jeszcze bardziej obniża się wtedy temperatura spalania i auto mniej „truje” środowisko. Wprowadzenie chłodnic EGR to w znacznej części efekt konieczności przeprowadzenia modernizacji technicznych w autach, aby spełnić coraz to nowe normy emisji spalin.

Chłodnica EGR
Chłodnica EGR to niepozorny element, ale zmontowany z ogromną precyzją i przez to słabo odporny na trudy eksploatacji (fot. Blue Print).

Chłodnica EGR – budowa

Termin „chłodnica” wielu kierowcom kojarzy się z wielkim elementem wchodzącym w skład układu chłodzenia silnika, jednak chłodnica EGR to w rzeczywistości mała część, ale o precyzyjnej budowie. Zazwyczaj przypomina ona tubę z odchodzącymi od niej rurkami, czyli kanałami doprowadzającymi i odprowadzającymi spaliny. Wewnątrz chłodnicy EGR znajduje się system malutkich kanalików przez które przepływają transportowane tędy gazy. Za ich wychładzanie odpowiada tzw. płaszcz wodny, czyli przestrzeń pomiędzy kanalikami, przez którą przepływa płyn chłodniczy. Zamiast tego rozwiązania czasami stosowany jest tradycyjny system zasilanych chłodziwem żeberek.

Czy chłodnica EGR się psuje?

Dzięki chłodnicom EGR samochody bez wątpienia stały się mniej szkodliwe dla środowiska – szacuje się, że chłodniczka EGR potrafi w aucie zredukować emisję tlenków azotu aż o 70%. Niestety, w zamian użytkownik otrzymał od producenta kolejny element, który potencjalnie może ulec awarii. I tak też się dzieje, bo chłodnice EGR potrafią się psuć. Wynika to w dużej mierze z trudnych warunków, w jakich muszą pracować – przepuszczają bowiem mocno rozgrzane gazy, które negatywnie oddziałują na kondycję precyzyjnie zmontowanych, małych elementów chłodnicy EGR. W efekcie dochodzi do rozszczelnienia chłodnicy EGR, które może się przyczynić do obecności płynu chłodniczego w dolocie, a nawet w układzie korbowo-tłokowym. Istnieje też możliwość przedostania się spalin do płynu chłodniczego, co może skończyć się błędną diagnozą usterki uszczelki pod głowicą. Chłodnice EGR dotyka także przypadłość zalepiania kanalików gromadzącą się sadzą, wskutek czego tracą one drożność, a sam element nie pracuje z wymaganą wydajnością.

Zawór EGR
Chłodnice EGR, podobnie jak zawory EGR (fot.) z czasem wymagają porządnego czyszczenia z nagromadzonych brudów.

Chłodnica EGR – objawy

Typowym objawem awarii chłodnicy EGR jest ubywanie płynu chłodniczego mimo niestwierdzenia obecności w układzie wycieków. O usterce chłodnicy recyrkulacji spalin można też mówić w przypadku wykrycia spalin w chłodziwie. Z pewnością będzie temu też towarzyszyło zapalenie się kontrolki check engine. Do innych możliwych objawów uszkodzonej chłodnicy EGR należy zaliczyć spadek mocy silnika, podwyższenie zużycia paliwa albo ponadprzeciętne wibracje lub nierówna praca jednostki napędowej.

Ile kosztuje wymiana chłodnicy EGR?

Mechanicy zazwyczaj inkasują za wymianę chłodnicy EGR ok. 200-500 zł: cena jest uzależniona m.in. od dostępu do tej części i napotkanych „po drodze” problemów, np. z odkręceniem któregoś elementu. Sama chłodnica EGR oznacza z kolei wydatek ok. 500-1000 zł, natomiast części regenerowane można już kupić za 150-200 zł.

Redakcja poleca:

Czy można jeździć z uszkodzonym zaworem EGR?

Jakie są objawy zapchania zaworu EGR?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji