PoradyPoradyUszkodzona poduszka silnika – objawy. Ile kosztuje wymiana poduszki silnika?

Uszkodzona poduszka silnika – objawy. Ile kosztuje wymiana poduszki silnika?

Zużyta poduszka silnika daje szereg łatwo rozpoznawalnych objawów. Jak rozpoznać uszkodzoną poduszkę silnika? Ile kosztuje wymiana poduszki silnika?

Poduszka silnika jest podzespołem pracującym w trudnych warunkach, dlatego prędzej czy później ulegnie wyeksploatowaniu. Kiedy to się stanie, zależy w dużej mierze od stylu jazdy kierowcy i jakości samej poduszki (która, jak wiadomo, różni się w części oryginalnej i zamienniku). Nie trzeba się jednak obawiać, że do uszkodzenia poduszki silnika dojdzie w sposób nagły i usterka unieruchomi samochód. Zużyta poduszka silnika daje o sobie wyraźnie znać: do tego stopnia, że zwróci na nią uwagę nawet nieobeznany z mechaniką kierowca. A to pozwoli w porę zareagować.

Czym jest poduszka silnika?

Poduszka silnika (zwana też poduszką pod silnikiem) jest niewielkim elementem wykonanym z gumy i metalu. Najprościej mówiąc, poduszka silnika łączy jednostkę napędową z nadwoziem. Stanowi swego rodzaju zawieszenie silnika, ponieważ odpowiada za tłumienie drgań i wibracji wydzielanych w naturalny sposób przez silnik. Chroni tym samym karoserię samochodu, nie dopuszczając do niszczenia jej przez nadmierne wibracje. Ma też niebagatelny wpływ na komfort jazdy i poziom hałasu we wnętrzu auta.

Ponieważ poduszki silnika pracują pod znacznymi obciążeniami, ich żywotność jest mocno ograniczona, co nie znaczy, że krótka. Konieczność wymiany prędzej czy później przyjdzie, dlatego warto regularnie kontrolować stan poduszek silnika np. podczas systematycznego odstawiania samochodu na przegląd: unikniemy wtedy zaskoczenia, gdy wystąpią objawy sugerujące uszkodzenie poduszki silnika. Co istotne, oględziny z zewnątrz nie zawsze zweryfikują stan poduszki, bo element wizualnie może nie wykazywać oznak zużycia, ale wewnątrz już być „na wykończeniu”.

Uszkodzona poduszka silnika objawy 2
Poduszki silnika odgrywają znaczną rolę w samochodach z silnikami Diesla, które same z siebie generują większe wibracje niż jednostki benzynowe.

Uszkodzona poduszka silnika – objawy

Zużyta poduszka silnika daje szereg objawów pozwalających łatwo ją zdiagnozować, choć trzeba zaznaczyć, że niektóre symptomy mogą sugerować awarię innego podzespołu. Do najczęstszych objawów uszkodzonej poduszki silnika zaliczają się:

  • wibrujące nadwozie samochodu, szczególnie na biegu jałowym;
  • drgania wyczuwalne na kierownicy i lewarku biegów;
  • poszarpywanie podczas uruchamiania i gaszenia silnika, a także podczas jazdy na nierównej drodze;
  • stukanie i inne niepożądane odgłosy na postoju i podczas jazdy.

Uszkodzona poduszka silnika – przyczyny

Poza wspomnianymi już dużymi siłami oddziałującymi na poduszki silnika, ulegają one naturalnemu procesowi starzenia: guma zaczyna parcieć, a metalowe elementy pokrywa korozja, pojawiają się też pęknięcia.

Istotny wpływ na żywotność poduszek ma też charakterystyka jazdy konkretnego kierowcy. Przy częstych tzw. strzałach ze sprzęgła i nadmiernym wkręcaniu silnika na obroty poduszki mają „więcej do roboty” i w konsekwencji szybciej będą wymagały wymiany. Szkodzą im również wycieki oleju z silnika (niszczą elementy gumowe poduszki).

Ile kosztuje wymiana poduszki silnika?

Najtańsze poduszki silnika kosztują kilkanaście złotych, lecz lepszej jakości zamienniki wyceniane są na ok. 50-100 zł. Markowe części oznaczają wydatek nawet 400 zł. Wymiana poduszki silnika nie sprawi mechanikowi problemu, o ile nie napotka trudności związanych np. z korozją w bliskim sąsiedztwie poduszki. Cena wymiany poduszki silnika w warsztacie waha się od ok. 50 do 150 zł.

Redakcja poleca:

Jakie są objawy uszkodzonego sprzęgła?

Maglownica: jakie są objawy awarii? Ile kosztuje regeneracja maglownicy?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji