PoradyPoradyCzujnik spalania stukowego – objawy awarii. Gdzie jest ten czujnik?

Czujnik spalania stukowego – objawy awarii. Gdzie jest ten czujnik?

Ten czujnik, jak sama nazwa wskazuje, chroni silnik przed przykrymi skutkami spalania stukowego. Jakie są objawy awarii czujnika spalania stukowego? Gdzie on jest?

Współczesne samochody zbudowane są z wykorzystaniem wielu czujników na bieżąco kontrolujących pracę poszczególnych podzespołów, w tym silnika. Jednym z nich jest czujnik spalania stukowego, którego nazwa wyraźnie sugeruje, jaką on pełni rolę w aucie. Nim jednak się go „rozpracujemy”, warto dowiedzieć się, czym jest spalanie stukowe i z jakimi konsekwencjami wiąże się, gdy wystąpi w silniku. Przyjrzymy się także samemu czujnikowi i odpowiemy na pytania, gdzie on jest i jakie są objawy usterki czujnika spalania stukowego.

Co to jest spalanie stukowe?

Spalaniem stukowym, nazywanym też spalaniem detonacyjnym, nazywamy proces nieprawidłowego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w silnikach z zapłonem iskrowym, czyli zasilanych benzyną. Podczas spalania stukowego zapalenie mieszanki następuje w okolicy świecy w momencie, gdy tłok nie jest jeszcze w optymalnym położeniu. Powoduje to szereg defektów niekorzystnie przekładających się na pracę silnika. Następuje przyspieszone rozprzestrzenianie się płomienia po komorze spalania i dochodzi do wzrostu ciśnienia wraz z towarzyszącym temu zjawisku podwyższeniem temperatury. Nadmiernie obciążony układ korbowo-tłokowy wysyła do użytkownika sygnały w postaci charakterystycznych, metalicznych stuków, słyszanych są z dużą częstotliwością spod maski samochodu.

Czy spalanie stukowe jest groźne dla auta?

Odgłosy spalania stukowego nie bez przyczyny zazwyczaj dochodzą do uszu kierującego w momencie nadmiernego obciążenia silnika, np. podczas gwałtownego przyspieszania, szczególnie z niskich obrotów jednostki napędowej. Jest to także efekt przegrzania silnika albo awarii świec zapłonowych, choć powstawaniu spalania stukowego sprzyjają też defekty przepływomierza, wałka rozrządu lub nagromadzone w silniku nagary. Skutki wystąpienia spalania stukowego w jednostce napędowej potrafią być naprawdę przykre. Zjawisko systematycznie skraca żywotność układu korbowo-tłokowego i może też przyczynić się do nagłej, poważnej usterki, np. wypalenia dziury w tłoku, zniszczenia głowicy i zaworów lub pęknięcia wału korbowego.

Czujnik spalania stukowego – co to takiego? Gdzie jest w aucie?

By zminimalizować ryzyko zniszczenia silnika przez spalanie stukowe, producenci aut na szeroką skalę stosują czujniki spalania stukowego. To niewielki sensor, zazwyczaj montowany na kolektorze dolotowym, cylindrze lub w bloku silnika. Jego zadanie jest proste – ma szybko wychwycić wystąpienie tego zjawiska i przesłać stosowną informację do komputera sterującego silnikiem, by ten podjął działania mające przeciwdziałać spalaniu stukowemu (np. zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu). Czujnik odnotowuje fakt spalania stukowego poprzez wychwycenie towarzyszących mu drgań silnika i potrafi nawet określić, w którym z cylindrów doszło do nieprawidłowości w spalaniu mieszanki.

Czujnik spalania stukowego
Czujnik spalania stukowego (fot. EPS)

Objawy uszkodzonego czujnika spalania stukowego

Aby jednak czujnik „potrafił” umiejętnie rejestrować wibracje wydzielane przez silnik i nie wysyłał błędnych sygnałów, konieczne jest jego odpowiednie zestrojenie. Podobnie jak inne sensory w aucie, z czasem też ulega on awarii poprzez uszkodzenie mechaniczne lub zwyczajne „zmęczenie materiału”. Do najczęstszych objawów zepsucia czujnika spalania stukowego zaliczamy:

  • zapalenie się kontrolki check engine;
  • spadek mocy silnika;
  • podwyższenie zużycia paliwa.

Aby mieć pewność, że za te symptomy odpowiada uszkodzony czujnik spalania stukowego, najlepiej przeprowadzić komputerową diagnostykę samochodu. Można to zrobić samodzielnie przy użyciu interfejsu diagnostycznego z wgranym oprogramowaniem na laptopie lub w smartfonie, ewentualnie zlecić to mechanikowi (koszt: ok. 50-100 zł). Przedtem warto dokładnie obejrzeć okolice czujnika spalania stukowego, bo jego usterkę mogą zwiastować np. korozja elementów sensora lub uszkodzenia przewodów.

Check engine
Kontrolka check engine bardzo często jest pierwszym zauważalnym objawem awarii czujnika spalania stukowego.

Czujnik spalania stukowego – ile kosztuje? Cena wymiany czujnika

Nowe czujniki nie należą do drogich części: zwykle kosztują od kilkudziesięciu do ok. 200 zł, sporadycznie trochę więcej. Wymiana nie powinna zająć w warsztacie dużo czasu. Za tę usługę trzeba zapłacić ok. 100-300 zł.

Polecamy także:

Czujnik położenia wału. Gdzie jest? Jakie są objawy awarii?

Czujnik ciśnienia doładowania. Jakie są objawy awarii? Jak go sprawdzić?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji