Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Czujnik temperatury płynu chłodzącego, zwany też czujnikiem temperatury silnika, ma duży wpływ na pracę jednostki napędowej. Gdzie jest ten czujnik? Jakie są objawy awarii?

Nie od dziś wiadomo, że nad pracą układu napędowego samochodu, nawet niespecjalnie wiekowego, czuwa rozbudowana sieć czujników. Z reguły są to niedrogie i proste elementy, nierzadko nawet łatwe w wymianie. Defekt któregoś z czujników odciska jednak piętno na eksploatacji auta, bowiem daje o sobie znać w postaci łatwo dostrzegalnych objawów. W tym materiale przyjrzymy się jednemu z ważniejszych czujników w samochodzie, mianowicie czujnikowi temperatury płynu chłodzącego, nazywanym też czujnikiem temperatury silnika.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – po co jest w aucie?

Już nazwa opisywanego sensora w dużej mierze informuje nas o funkcji, jaką pełni w samochodzie. Odpowiada on bowiem za bieżące monitorowanie temperatury płynu chłodniczego (a co za tym idzie, temperatury samej jednostki napędowej) i dostarczanie informacji na ten temat do komputera pokładowego auta. Jak powszechnie wiadomo, silnik celem prawidłowej pracy musi osiągnąć właściwą temperaturę roboczą, która powinna wynosić, w zależności od konkretnej jednostki, od 90 do 100°C. Bezpośrednio po uruchomieniu jest jednak znacznie zimniejszy, a tym samym wymagający innych warunków do pracy niż po rozgrzaniu.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego
Bez czujnika temperatury płynu chłodzącego nie byłoby możliwe prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia silnika.

Właśnie do tego służy czujnik temperatury płynu chłodzącego: dzięki pochodzących od niego parametrów sterownik może odpowiednio dopasować m.in. proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej do aktualnych „potrzeb” silnika. Bez tych danych bezsprzecznie skróciłaby się jego żywotność i mogłoby szybciej dojść do poważnej awarii.

Gdzie jest czujnik temperatury silnika?

Czujnik temperatury silnika montowany jest w bloku silnika w taki sposób, by miał bezpośredni kontakt z płynem chłodniczym – z reguły jest zatem częściowo w nim zanurzony.

Kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

Co ciekawe, czujnik temperatury płynu chłodzącego nie monitoruje chłodziwa jak standardowy termometr, a jest czujnikiem o ujemnym współczynniku temperaturowym. Oznacza to, że jego rezystancja wewnętrzna zmienia się wraz ze zmianą wartości temperatury płynu chłodniczego: im jest ona większa, tym rezystancja i napięcie na czujniku temperatury silnika spadają. I na odwrót – im niższa temperatura, tym większe rezystancja i napięcie. Sterownik silnika analizuje te parametry i na ich podstawie wylicza aktualną temperaturę płynu chłodzącego. Wtedy dopiero ustala przytoczone wyżej wartości dotyczące składu mieszanki celem zapewniania optymalnych warunków pracy dla silnika.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – objawy

Awaria czujnika temperatury silnika nie pozostaje obojętna dla użytkownika samochodu, bowiem daje wyraźne objawy obniżające sprawność jednostki napędowej. Do najczęstszych symptomów usterki czujnika temperatury płynu chłodzącego zaliczają się:

  • wzrost obrotów na biegu jałowym;
  • podwyższenie zużycia paliwa;
  • trudności z uruchomieniem silnika;
  • nieprawidłowości w składzie spalin;
  • różnego rodzaje kody błędów, m.in. zwarcie czujnika, zwarcie przewodu, zwarcie do plusa, przerwa w obwodach, nielogiczne zmiany sygnału, silnik nie osiąga minimalnej temperatury płynu chłodniczego.

Ubywający płyn chłodzący. Najczęstsze przyczyny wycieków

Jak widać, te objawy mogą, ale nie muszą sugerować awarii czujnika temperatury silnika. By ją potwierdzić, potrzebna jest dokładniejsza diagnostyka w warsztacie. Warto ją przeprowadzić, bo nie zawsze winny jest sam czujnik, a np. prowadzący do niego przewód elektryczny.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – cena, wymiana

Czy czujnik temperatury silnika ulegnie awarii, nie praktykuje się jego naprawy bądź regeneracji – trzeba go po prostu wymienić. Nie trzeba się bać kosztów tej operacji, bowiem nowy czujnik temperatury płynu chłodzącego kosztuje zazwyczaj od kilkunastu do ok. 150 zł. Mechanik nie powinien wziąć zbyt wiele za wymianę go, ponieważ z reguły zlokalizowany jest w dobrze dostępnym miejscu pod maską.

Redakcja poleca:

Czujnik ciśnienia oleju. Gdzie jest? Jakie są objawy awarii?

Czujnik położenia wału. Gdzie jest? Objawy awarii

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj