Czujnik położenia wału

Usterka prostego czujnika może definitywnie unieruchomić pojazd. Jakie są objawy awarii czujnika położenia wału korbowego? Koszt i lokalizacja czujnika w samochodzie.

Rozbudowana elektronika czuwa nad pracą silników w samochodach już od ponad 20 lat. W dużym skrócie składa się ona z szeregu czujników wysyłających sygnały do jednostki sterującej (komputera), która inteligentnie zarządza parametrami osprzętu silnika, by pracował on najwydajniej, przy jednoczesnym „pilnowaniu” emisji spalin. W tym celu swoje czujniki ma bardzo wiele elementów jednostki napędowej, zaś za jednego z najważniejszych, od którego zależy cały proces pracy silnika, uważa się czujnik położenia walu korbowego.

Budowa, lokalizacja i zastosowanie czujnika położenia wału

Czujnik położenia wału korbowego to niewielki, bo ok. kilku centymetrowy sensor posiadający sondę pomiarową i, przeważnie, wtyczkę albo gniazdo dla niej w obudowie. Mocowany jest na kilka śrub zazwyczaj w dwóch lokalizacjach – przy kole zamachowym lub przy kole pasowym wału korbowego. Miejsce montażu bywa istotne, bowiem bywa ono kluczowe przy weryfikacji: inne czujniki w samochodzie (np. automatycznej skrzyni biegów) wyglądają niemal identycznie jak czujnik położenia wału.

Czujnik położenia wału korbowego wysyła sygnał do jednostki sterującej o chwilowym położeniu wału wraz z jego prędkością obrotową. Informacja pozyskiwana jest od sensora i współpracujących z nim tarcz pomiarowych. Dzięki niej komputer ustala szereg parametrów (dotrysk paliwa, kąt wyprzedzenia zapłonu) w taki sposób, by silnik pracował najefektywniej. Współpraca wymaga niebywałej precyzji, stąd nawet niewielkie odchylenie od normy od razu jest wyczuwalne dla kierowcy.

Objawy uszkodzonego czujnika położenia wału

Do najczęściej sygnalizowanych awarii wskutek zepsutego czujnika położenia wału zalicza się:

  • nierówną pracę silnika;
  • nagłe gaśnięcie rozgrzanej jednostki napędowej;
  • kłopoty z uruchomieniem silnika;
  • wyświetlenie kontrolki check engine na zestawie wskaźników;
  • wprowadzenie silnika w stan awaryjny.

Powyższe dolegliwości mogą wynikać z całkowitego uszkodzenia czujnika położenia wału, jak i jego usterki powodującej przesyłanie do komputera nieprawidłowych danych. Ten, po zestawieniu ich z informacjami od innych sensorów (np. wałka rozrządu), traktuje to jako błąd i nie dopuszcza do dalszej pracy jednostki napędowej (odcinając np. dopływ paliwa).

Ile kosztuje wymiana czujnika położenia wału?

Czujnika nie zawsze trzeba od razu wymieniać – czasami wystarczy wyczyścić zabrudzoną głowicę czujnika, naprawić uszkodzone przewody lub „potraktować” wszelkie styki preparatem do czyszczenia połączeń elektrycznych. Uszkodzeniu mogły też ulec współpracujące z sensorem tarcze pomiarowe. Czasami nie ma jednak co uparcie szukać problemu, ponieważ czujnik położenia wału nie kosztuje dużo – w granicach 100-250 zł. Cena oczywiście bywa zależna od modelu auta, jak i producenta sensora. Za wymianę mechanicy liczą sobie ok. 50-150 zł (tu też sporo zależy od miejsca zainstalowania czujnika).

Redakcja poleca również:

Czy wiesz, jak działa czujnik deszczu w samochodzie?

Jak działa czujnik zmierzchu? Czy można za niego dostać mandat?

Jak sprawdzić czujniki ciśnienia w oponach?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here