Czerwona i niebieska kontrolka temperatury

Czerwona kontrolka płynu chłodniczego oznacza poważny problem z autem. Niebieskiej również nie należy lekceważyć, jeżeli zależy nam na stanie naszego pojazdu.

W nowoczesnych samochodach na panelu przed kierowcą pojawia się mnóstwo kontrolek, nierzadko wraz z odpowiednimi powiadomieniami tekstowymi. W starszych autach tych powiadomień nie ma, więc trzeba dokonać wstępnej diagnozy samodzielnie. Warto przedtem znać podstawowe znaczenia wyświetlanych przez auto ikonek. Co może oznaczać kontrolka płynu chłodniczego? Czy to zawsze zwiastuje poważne problemy?
Podstawowe kontrolki na desce rozdzielczej mogą występować w trzech podstawowych kolorach: zielonym, żółtym (bądź pomarańczowym) oraz czerwonym. Kolor czerwony oznacza poważną awarię lub istotną dla kierowcy informację, której zlekceważenie może prowadzić do uszkodzenia auta lub niebezpiecznej sytuacji na drodze. Kontrolka płynu chłodniczego zazwyczaj (choć nie zawsze) ma kolor czerwony, dlatego też należy niezwłocznie zareagować.

Czerwona kontrolka płynu chłodniczego. Co robić?

Gdy na panelu przed kierowcą pojawi się czerwona kontrolka płynu chłodniczego, przedstawiająca symbol termometru zanurzonego w cieczy, należy przede wszystkim przerwać jazdę i zatrzymać się w bezpiecznym miejscu. W większości przypadków ikonka ta pojawia się podczas jazdy i oznacza problem z układem chłodzenia. Jeśli dodatkowo wskazówka temperatury silnika przekracza poziom 90 stopni Celsjusza (mniej więcej połowa skali), należy niezwłocznie zatrzymać auto i schłodzić jednostkę napędową.

Czerwona kontrolkaPo zatrzymaniu auta należy w pierwszej kolejności sprawdzić poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli jest go za mało, należy go uzupełnić. UWAGA! Nie należy odkręcać korka, gdy płyn wewnątrz jest gorący, gdyż może dojść do jego gwałtownego wylania, co grozi poważnym poparzeniem! Jeśli po ostudzeniu jednostki napędowej i dolaniu płynu do poziomu maksymalnego, płynu nadal ubywa, powodem może być nieszczelność w układzie chłodzenia lub uszkodzona uszczelka pod głowicą.

Redakcja poleca: Trójkąt z wykrzyknikiem. Co oznacza ta żółta kontrolka?

W przypadku nieszczelności w układzie, należy zlokalizować problem i wymienić uszkodzoną część np. pęknięty przewód, uszkodzoną chłodnicę itp. Wymiany przewodu, który jest dobrze dostępny, można dokonać samodzielnie, z innymi elementami może być większy problem, ale w warsztacie bez problemu zlokalizują usterkę i dokonają wymiany. Znacznie poważniejszym przypadkiem jest uszkodzona uszczelka pod głowicą. Jak zdiagnozować problem? Najczęstszym objawem, oprócz ubywającego płynu chłodniczego, jest charakterystyczna maź pod korkiem wlewu oleju. Wystarczy odkręcić korek (na schłodzonym silniku!) i sprawdzić, czy nie ma pod nim gęstej substancji przypominającej masło, majonez itp. Innym objawem mogą być bąble powietrza lub dym wydobywający się ze zbiorniczka wyrównawczego.

Temperatura cieczy chlodzacej

W przypadku nieszczelności w układzie chłodzenia, można kontynuować jazdę do najbliższego warsztatu dolewając płyn i obserwując jego poziom, dodatkowo nie doprowadzając do przegrzania się jednostki napędowej. Warto również ustawić temperaturę wewnątrz auta na maksymalne grzanie, co pozwoli nieco obniżyć temperaturę w komorze silnika. W przypadku zdiagnozowania uszkodzenia uszczelki pod głowicą, dalsza jazda jest niezalecana, bowiem może dojść do zatarcia silnika.

Co zrobić, jeśli nie zauważono wycieku lub uszkodzenia uszczelki pod głowicą? Jeśli na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka płynu chłodniczego, a dodatkowo wskazówka temperatury wskazuje znacznie powyżej normy, problemem może być uszkodzony termostat, wentylator lub czujnik odpowiedzialny za monitorowanie temperatury. Warto również sprawdzić stan wiązki prowadzącej do czujników.

Niebieska kontrolka płynu chłodniczego. Czy to usterka?

Zimny silnikW niektórych autach pojawia się niebieska kontrolka płynu chłodniczego, która nie informuje o żadnej usterce, a jedynie o niskiej temperaturze jednostki napędowej. Zazwyczaj pojawia się zaraz po uruchomieniu silnika i pozostaje widoczna przez kilka minut, dopóki silnik nie uzyska optymalnej temperatury pracy. Czy należy się tym niepokoić? Nie, ale warto pamiętać, aby w czasie, gdy wyświetla się niebieska kontrolka płynu chłodniczego, nie korzystać z pełnej mocy silnika (czyli nie wciskać głęboko gazu, ani nie wkręcać go na obroty), tylko poczekać do jego rozgrzania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj