Kontrolka akumulatora

Kontrolka akumulatora to jedna z nielicznych kontrolek w kolorze czerwonym. Taki kolor zwiastuje poważne problemy, więc należy bagatelizować tej informacji! Co zrobić, gdy się pojawi?

Odpowiedź jest prosta – czym prędzej zakończyć podróż w bezpiecznym miejscu. Najlepiej od razu udać się do warsztatu, a gdy jest to niemożliwe, należy wezwać lawetę. Dalsza podróż może bowiem doprowadzić do unieruchomienia pojazdu w przypadkowym miejscu i w przypadkowy sposób, a nawet poważnej awarii innych układów – z silnikiem włącznie. Ale co oznacza czerwona kontrolka akumulatora? Jakie problemy zwiastuje?

NASZ SKLEP

Kontrolka akumulatora – czy to awaria baterii?

Niekoniecznie, choć może to być jedna z przyczyn. Pojawienie się czerwonej kontrolki akumulatora najczęściej oznacza problem z ładowaniem lub zbyt niskim napięciem. Przyczyną jest zazwyczaj problem z alternatorem. Może to być jego awaria, jak również zerwanie się lub zsunięcie paska klinowego. Jeśli po wstępnych oględzinach pasek wydaje się w porządku, winowajcą może być właśnie alternator, a konkretniej jego wirnik, koło pasowe, stojan lub po prostu przepalony bezpiecznik. Warto również sprawdzić akumulator, gdyż długotrwała jazda z akumulatorem, który kwalifikuje się do wymiany, jest nieodpowiednio dobrany lub bardzo słabej jakości, może powodować przedwczesne zużywanie się alternatora.Alternator

Jakie są następstwa pojawienia się ikony akumulatora?

Co może się stać po pojawieniu się czerwonej kontrolki akumulatora? Zazwyczaj dość szybko po pojawieniu się takiej ikonki może dojść do unieruchomienia silnika. Jeśli problem został wywołany nagłym uszkodzeniem alternatora lub zerwanym paskiem klinowym, a akumulator był w dobrym stanie, auto na pewno przejedzie jeszcze kilka kilometrów. W akumulatorze może znajdować się zapas energii, który wystarczy do podtrzymania pracy pompy paliwa, układu zapłonowego, wtryskiwaczy itp.

Redakcja poleca: Moduł z kontrolką do aut VAG, dzięki któremu oszczędzisz tysiące złotych!

Ale nie sposób podać konkretnego dystansu – może być to 5, 10, 15 czy więcej kilometrów. W teorii warto więc jak najszybciej znaleźć bezpieczne miejsce do zatrzymania się, skontrolowania sytuacji i wezwania pomocy. Jeżeli jedziemy autostradą lub drogą ekspresową – zjedźmy na trasę niższej kategorii, gdzie będziemy mogli w miarę bezpiecznie zatrzymać się na poboczu czy holować pojazd na lince. Kto chce zaryzykować dotarcie o własnych siłach do domu, musi profilaktycznie wyłączyć wszystkie możliwe odbiorniki prądu, aby maksymalnie odciążyć akumulator. Mowa m.in. o nawiewach, ogrzewaniu szyb, foteli, kierownicy, radiu itp. Jeżeli jedziemy w dzień, możemy nagiąć prawo i zamiast świateł mijania włączyć pozycyjne – pamiętając jednak, że w ten sposób narażamy się już na mandat.Awaria ładowania

Zazwyczaj już po chwili na desce rozdzielczej pojawią się kolejne kontrolki, które będą ostrzegać o problemach z kolejnymi podzespołami pojazdu. Jest to dość powszechne, bowiem czujniki i układy diagnostyczne różnych systemów zaczynają odbierać sygnały o spadkach napięcia (zazwyczaj poniżej 10,5 volta). Jakie kontrolki mogą się pojawić? Zazwyczaj zaraz po pojawieniu się czerwonej kontrolki akumulatora, pojawią się kontrolki ABS/ESP, wspomagania kierownicy, poduszek powietrznych, kontrolka silnika „Check Engine” itp. Bywa że systemy, które zgłaszają problem działają normalnie, choć w zależności od modelu, może wyłączyć się ABS, wspomaganie kierownicy itp. Dalsza jazda jest więc nie tylko ryzykowna ze względu na poważną awarię, ale również bardzo niebezpieczna.

Co należy zrobić?

Jeśli kontrolka pojawiła się tuż po uruchomieniu silnika, nie należy ruszać z miejsca. Jeśli zaś kontrolka akumulatora pojawiła się podczas jazdy, należy niezwłocznie znaleźć bezpieczne miejsce do zatrzymania się. Przy okazji warto kontrolować temperaturę silnika, bowiem w przypadku awarii paska klinowego, który zasilał także pompę wody, może dojść do bardzo szybkiego przegrzania silnika i jego zatarcia.

Po zatrzymaniu auta w bezpiecznym miejscu należy sprawdzić, czy pasek klinowy jest na swoim miejscu. W starszych autach może wystarczyć ponowne nałożenie paska na swoje miejsce lub jego wymiana, jeśli został uszkodzony. Można tego dokonać samodzielnie na poboczu lub na parkingu, a następnie udać się do najbliższego warsztatu na dokładniejszą inspekcję ewentualnych usterek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj