PoradyPoradyKontrolka ABS – co oznacza? Co zrobić, gdy się pojawi?

Kontrolka ABS – co oznacza? Co zrobić, gdy się pojawi?

Żółta lub czerwona kontrolka ABS, która pojawia się na panelu zegarów nie zwiastuje niczego dobrego. Informuje o awarii układu hamulcowego – należy jak najszybciej dokonać diagnozy i naprawy. Co dokładnie oznacza kontrolka ABS?

Pojawianie się żółtej lub czerwonej kontrolki ABS, która przedstawia napis „ABS” w kółku z nawiasami po lewej i prawej stronie, nie zwiastuje niczego dobrego. Oczywiście podczas włączania zapłonu ikona ta pojawia się na chwilę, ale zaraz po uruchomieniu jednostki napędowej powinna zniknąć. Co zrobić, gdy nie gaśnie? Czy dalsza jazda jest możliwa?Kontrolka ABS

Co oznacza kontrolka ABS?

Pojawienie się kontrolki ABS w większości przypadków oznacza awarię układu hamulcowego, a konkretniej systemu ABS, który odpowiada za zapobieganie blokowania się kół podczas hamowania. Teoretycznie dalsza jazda z taka usterką jest możliwa, bowiem nie wpływa ona na działanie układu napędowego, ale ma diametralne znaczenie jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Układ hamulcowy będzie działał (o ile usterka dotyczy systemu ABS), ale zwłaszcza na mokrej, ośnieżonej, nierównej lub zanieczyszczonej drodze mocniejsze naciśnięcie na pedał hamulca doprowadzi do zablokowania kół, co może zakończyć się utratą panowania nad autem. Zablokowane koła podczas hamowania uniemożliwiają skręcanie i manewrowanie np. w celu uniknięcia przeszkody. Warto również pamiętać, że gwałtowne hamowanie, gdy system ABS nie działa, może doprowadzić do poważnego uszkodzenia ogumienia – jeżeli koła nie będą się kręciły, zetrze się niewielki fragment bieżnika. A co może być przyczyną pojawienia się żółtej lub czerwonej kontrolki ABS?

Jaka awaria wywołuje kontrolkę ABS?

Czujnik ABSNajczęstszą przyczyną pojawienia się kontrolki ABS-u jest awaria czujnika prędkości obrotowej kół. Jest on odpowiedzialny za dostarczanie informacji o prędkości obrotowej kół do systemu ABS, aby ten odpowiednio modulował siłę hamowania i zapobiegał poślizgowi. Czujnik, który zazwyczaj umieszczony jest w piaście koła, mierzy prędkość obracających się kół po czym wysyła te informacje do systemu ABS, a gdy ten wykryje, że jedno z kół obraca się wolniej od pozostałych, zmniejsza ciśnienie w układzie hamulcowym, aby natychmiast wyrównać prędkość wszystkich kół. Bywa, że czujnik w jednym z kół lub instalacja ulegnie uszkodzeniu, co będzie prowadziło do nieprawidłowej pracy układu i pojawienia się odpowiedniej ikonki na desce rozdzielczej.

Redakcja poleca: Kontrolka świec żarowych. Co oznacza gdy miga lub długo nie gaśnie?

Problemem może być także niesprawna pompa ABS lub zawór. Jeśli czujniki są sprawne i wysyłają prawidłowe informacje o prędkości kół, do gry powinien wejść zawór hydrauliczny, który odpowiada za zmniejszenie lub zwiększenie ciśnienia płynu hamulcowego w poszczególnych kołach. Oczywiście elementy te tj. zawory czy pompa hydrauliczna, mogą ulec uszkodzeniu i generować pojawienie się kontrolki ABS-u. Kolejnym problemem, szczególnie w starszych i eksploatowanych w trudnych warunkach autach, może być korozja na module ABS. Korozja i zanieczyszczenia mogą powodować zakłócenia lub całkowicie przerwać przesyłanie informacji z czujnika prędkości obrotowej do modułu sterującego ABS. Oprócz tego należy regularnie kontrolować poziom płynu hamulcowego w układzie. Zbyt niski poziom płynu hamulcowego wpływa na niepoprawne działanie całego układu, m.in. systemu ABS.Pompa ABS

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji