PoradyPoradyKontrolka DPF – co oznacza kontrolka filtra cząstek stałych?

Kontrolka DPF – co oznacza kontrolka filtra cząstek stałych?

Filtr DPF to prawdopodobnie jedna z najbardziej znienawidzonych przez kierowców części auta. Pojawienie się kontrolki filtra DPF zazwyczaj oznacza kłopoty. Co oznacza kontrolka DPF?

DPF (Diesel Particulate Filter), czyli filtr cząstek stałych montowany w autach z silnikami wysokoprężnymi (od niedawna również z benzynowymi; nazywany GPF od Gasoline Particular Filter), to wbrew pozorom dość skomplikowany, a przez to horrendalnie drogi element wchodzący w skład układu wydechowego. Do produkcji DPF używa się kosztownych materiałów (tj. węglik krzemu, platyna, złoto itp.). Ich zadaniem jest wychwytywanie cząstek stałych w spalinach. Jeśli auto jest regularnie eksploatowane w trasie, kierowca raczej nie doświadczy pojawienia się kontrolki DPF. Jeśli auto jeździ wyłącznie po mieście, kontrolka ta może być częstym widokiem. Co ona oznacza i jak się zachować, gdy się pojawi?

Co oznacza kontrolka DPF?

Filtr cząstek stałych zazwyczaj posiada kilka czujników – w niektórych przypadkach może być ich nawet sześć. Dwa czujniki podstawowe mierzą różnicę ciśnień w DPF i są zamontowane przed i za filtrem. Oprócz tego producenci stosują co najmniej dwa czujniki temperatury spalin, które kontrolują temperaturę np. podczas wypalania. Gdy na desce rozdzielczej pojawi się ikona DPF, zazwyczaj oznacza to, że filtr jest zapchany, co elektronika stwierdza na podstawie różnicy ciśnień pomiędzy wlotowym i wylotowym czujnikiem ciśnienia.

Ford DPF System
Tak wygląda czysty rdzeń filtra cząstek stałych (z prawej) i brudny (z lewej).

W momencie, gdy pojawi się kontrolka filtra cząstek stałych, sterownik może starać się samoczynnie oczyścić filtr poprzez jego „wypalenie”. W zależności od eksploatacji, taki proces może zachodzić co 300-400 kilometrów (jazda w mieście), a nawet co 1500-2000 kilometrów (jazda w trasie). Bywa, że auta z przebiegiem kilkudziesięciu tysięcy kilometrów nigdy nie pokazały kontrolki filtra cząstek stałych (i nawet po 250 tys. km jest on w pełni sprawny). Jeśli auto użytkowane jest w mieście, owa kontrolka będzie pojawiała się coraz częściej i samoczynne wypalanie może w końcu nie wystarczyć. Warto wiedzieć, że jeżeli proces wypalania się rozpoczął, nie należy wyłączać silnika. Wręcz przeciwnie – warto wybrać się na trasę ekspresową czy autostradę, bo obciążenie silnika towarzyszące jeździe z wyższymi prędkościami sprzyja wypalaniu sadzy.

Redakcja poleca: Co oznacza czerwona kontrolka akumulatora? Co robić, gdy się pojawi?

Bywa, że kontrolka DPF po kilku minutach znika, co oznacza skuteczne wykonanie procesu wypalania. Gdy kontrolka zapala się coraz częściej, oznacza to, że filtr jest już na tyle zapchany, że automatyczne wypalanie nie przynosi skutku. Jego całkowite zapchanie może doprowadzić do poważnej awarii i konieczności wymiany filtra na nowy, a to jest bardzo kosztowne. Poza tym sterownik przełącza jednostkę napędową w tryb awaryjny drastycznie redukując moc. Oprócz kontrolki DPF może się wtedy pojawić również kontrolka silnika tzw. check engine. Dlatego też warto odpowiednio wcześnie przeprowadzić profesjonalną regenerację filtra DPF, aby w porę zażegnać problemy z filtrem cząstek stałych.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji