Kontolka oleju

Pojawiająca się podczas uruchamiania silnika kontrolka ciśnienia oleju jest widokiem normalnym. Gdy zapala się podczas jazdy lub nie gaśnie po uruchomieniu motoru, należy szybko zweryfikować problem.

Kontrolka ciśnienia oleju informuje zazwyczaj o zbyt niskim ciśnieniu oleju, choć przyczyn jej pojawiania się podczas pracy jednostki napędowej może być o wiele więcej – od niskiego poziomu oleju, poprzez defekt czujnika i przewodu, po awarię pompy olejowej. W każdym przypadku należy czym prędzej dokładnie zweryfikować i wykryć przyczynę jej pojawiania się kontrolki oleju. Zaniedbanie tego problemu może prowadzić do poważniejszej awarii – z całkowitym zatarciem silnika włącznie!

Czemu kontrolka ciśnienia oleju nie gaśnie?

Jeśli kontrolka ciśnienia oleju pojawia się po przekręceniu kluczyka w stacyjce i w momencie startu jednostki napędowej, wszystko jest w porządku. Jeśli w ogóle się nie świeci, trzeba zweryfikować stan żarówki. Może się zdarzyć, że żarówka ulegnie uszkodzeniu i kierowca nie zostanie powiadomiony o poważnym problemie na czas. Najdalej po kilku sekundach od uruchomienia silnika kontrolka musi zgasnąć. Jeżeli to nie następuje, trzeba koniecznie wyjaśnić przyczynę, a w pierwszej kolejności jak najszybciej wyłączyć silnik.

Powodem pojawiania się kontrolki niskiego ciśnienia może być zbyt niski poziom oleju (w części aut sygnalizuje go także świecąca się na żółto kontrolka oleju). Pierwszym krokiem w podstawowej diagnozie powinno być sprawdzenie poziomu oleju za pomocą bagnetu. Gdy ten jest zbyt niski, należy uzupełnić poziom oleju – najlepiej do maksymalnego zalecanego poziomu, pamiętając jego odpowiednich parametrach. Informacje na ten temat można znaleźć m.in. instrukcji obsługi, na korku oleju czy na plakietce umieszczonej przez mechanika przy ostatniej wymianie oleju. Gdy po uzupełnieniu oleju do prawidłowego poziomu kontrolka ciśnienia oleju nadal nie gaśnie, przyczyn należy szukać gdzie indziej.

Redakcja poleca: Co oznacza czerwona kontrolka akumulatora? Co robić, gdy się pojawi?

Winowajcą może być na przykład niesprawny czujnik ciśnienia oleju, który wysyła nieprawidłowe sygnały na temat ciśnienia i wywołuje pojawienie się kontrolki ciśnienia oleju. Warto również skontrolować przewód sygnałowy pomiędzy czujnikiem i sygnalizatorem, jak również zapchany wlot oleju do pompy lub zablokowany w pozycji otwartej zawór przelewowy, który kontroluje ciśnienie oleju w układzie. Problem może powodować również zapchany, niewłaściwie zamontowany, wadliwy lub nieodpowiedni filtr oleju. Niestety naprawa takiej awarii może być kosztowna, a całkowite zaniedbanie może doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj