PoradyPoradyUszkodzona pompa wody: objawy awarii. Mogą mieć poważne konsekwencje!

Uszkodzona pompa wody: objawy awarii. Mogą mieć poważne konsekwencje!

Pompa wody nie powinna być bagatelizowana przez właściciela samochodu. Jakie są objawy uszkodzonej pompy wody? Ile kosztuje wymiana w warsztacie?

Część użytkowników samochodów mogła usłyszeć o pompie wody (zwanej też pompą płynu chłodzącego) przy okazji przeprowadzania wymiany rozrządu, przeważnie zestawu z paskiem. Nic dziwnego, ponieważ pompa wody bywa „dorzucana” do kompletu wymiennych elementów rozrządu. Dlaczego? Pompa dość często wprawiana jest w ruch za pośrednictwem napędu rozrządu – zazwyczaj paska rozrządu, który, w przeciwieństwie do większości łańcuchów rozrządu, podlega okresowej wymianie. Pompa wody również nie jest elementem „wiecznym”, dlatego wymiana rozrządu często właśnie bywa łączona z wymianą pompy wody. Oczywiście nie zawsze musi ona współpracować z rozrządem: za napęd pompy może odpowiadać odrębny pasek zewnętrzny lub może być wspomagana elektrycznie.

Jakie są objawy uszkodzonego rozrządu? Lepiej je znać, by zapobiec tragedii!

Pompa wody – jaką rolę pełni w aucie?

Pompa płynu chłodzącego jest swego rodzaju „sercem” układu chłodzenia silnika. Ma za zadanie dostarczyć ciśnienie, które wprawi w ruch płyn chłodniczy i umożliwi jego prawidłowy obieg w układzie chłodzenia – tak, aby silnik zawsze pracował w odpowiednich warunkach termicznych. Brak pompy wody (lub jej poważna awaria) poważnie zaburzyłby tym samym proces wymiany ciepła w chłodnicy i w efekcie silnik byłby mocno narażony na przegrzewanie się. A stąd już prosta droga to kompletnej katastrofy: wypalenia uszczelki pod głowicą lub nawet zatarcia silnika.

Pompa wody objawy
Awaria pompy wody jest jedną z przyczyn przegrzewania się silnika. Stąd już niedaleka droga do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.

Pompa wody – objawy awarii

Choć pompa płynu chłodniczego nie jest specjalnie skomplikowanym podzespołem, nie można jej uznać za element wytrzymujący „całe życie” samochodu. Z reguły ma określoną żywotność eksploatacyjną na ok. 60-160 tys. km, czyli więc mniej więcej tyle, co pasek rozrządu. Dystans „użyteczności” pompy wody ulegnie skróceniu, gdy zbagatelizujemy pochodzące od niej wycieki chłodziwa, lub będziemy zwlekali z wymianą płynu chłodniczego na nowy (z czasem traci on swoje właściwości ochronne i przyczynia się do korodowania wewnętrznych elementów pompy). Na szczęście o awarii pompy wody kierowca zostaje poinformowany kilkoma charakterystycznymi syptomami, które na dobrą sprawę trudno przeoczyć. Jakie są objawy uszkodzonej pompy wody?

  • Wahania temperatury silnika. Usterkę pompy wody można podejrzewać, gdy wskazówka temperatury płynu chłodniczego nie utrzymuje, po rozgrzaniu jednostki napędowej, stałej wartości (ok. 90°C), tylko wskazuje wartości niższe lub wyższe od optymalnych. Początkowo odchylenia od normy są minimalne, ale w późniejszym czasie zaczynają się pogłębiać.
  • Hałasy dobiegające z pompy. Wyeksploatowana pompa daje o sobie znać głośnym, niepokojącym dźwiękiem (rzężeniem, grzechotaniem). Z reguły jest on następstwem zużycia łożyska pompy wody, co w dalszej perspektywie znacznie obciąży napęd pompy i go uszkodzi. Jeśli odpowiada za niego pasek rozrządu, poważnie ucierpi na tym sam silnik.
  • Wycieki płynu z okolic pompy. Są następstwem defektów elementów uszczelniających tego podzespołu. Użytkownik przeważnie dowiaduje się o nich dopiero gdy zauważy pokaźną plamę pod samochodem – a to już oznacza, że płynu ubyło stosunkowo dużo i silnik może mieć realne problemy z przegrzewaniem się. Inna sprawa, że uciekające chłodziwo może przedostać się na napęd pompy i doprowadzić do ześlizgnięcia się paska, albo nawet jego zerwania. Dopuszcza się jedynie niewielkie i krótkotrwałe wycieki z pompy bezpośrednio po zamontowaniu nowego urządzenia. Jeśli utrzymują się dłużej, element prawdopodobnie został źle zamontowany.

Układ chłodzący silnika ma to do siebie, że podobne objawy może dawać usterka innego podzespołu (np. termostatu, chłodnicy, czujnika temperatury płynu chłodzącego), dlatego po ich stwierdzeniu nie można od razu przyjąć, że winna jest pompa wody. Nim podejmiemy decyzję o wymianie pompy, zlećmy dokładną diagnostykę problemu w warsztacie.

Wycie w aucie: lepiej go nie lekceważyć! Czym to grozi?

Pompa wody – cena. Ile kosztuje wymiana?

Pompy płynu chłodniczego do popularnych samochodów z prostymi konstrukcyjnie silnikami kosztują od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, natomiast za markowe elementy do nowoczesnych jednostek napędowych trzeba zapłacić nawet kilka tysięcy złotych. Wymiana pompy wody oznacza z reguły kwotę 50-500 zł, w zależności od trudności z dostępem do niej i nieprzewidzianych sytuacji „ po drodze”.

Pompa wody objawy
Pompa wody znajduje się w wielu gotowych zestawach do wymiany paska rozrządu.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji