Wycie jest jednym z niepokojących odgłosów, które mogą pojawić się w aucie. Przedstawiamy elementy, z których może ono pochodzić. Lepiej nie bagatelizować uciążliwego wycia w samochodzie!
Samochód z zasady „hałasuje”, nawet na wolnych obrotach. Prawidłowej pracy zespołu napędowego nie powinny jednak towarzyszyć żadne stuki, świsty czy, co gorsza, wycie. Każdy z tych odgłosów zwiastuje awarię mogącą wystąpić w różnych przedziałach czasu, ale nie należy ich lekceważyć, zwłaszcza że trudno wtedy skupić się na jeździe, a tym bardziej czerpać z niej przyjemność. Niekiedy szybka diagnoza usterki pozwoli uniknąć poważniejszych problemów, które wystąpiłyby przy całkowitym zignorowaniu niepokojących sygnałów. Czasami nie trzeba być nawet mechanikiem, by znaleźć źródło problemu.
Co wyje w aucie? 12 możliwych lokalizacji
Oto 12 elementów auta, z których może wydobywać się wycie lub inny niepokojący odgłos. W krótkich opisach pokazujemy, jak je rozpoznać i jakie mogą być konsekwencje zaniechania szybkiej naprawy.
Alternator
Wycie z okolic alternatora oznacza zużycie łożyska wałka wirnika. Nasila się przy zwiększeniu obrotów, ale jest słyszalne także przy ręcznym obracaniu koła pasowego. Usterka w konsekwencji prowadzi do całkowitego zablokowania alternatora i zerwania paska, przez co auto straci ładowanie i po kilkudziesięciu kilometrach nie będzie zdatne do dalszej jazdy.
Jakie są objawy uszkodzenia alternatora? Lepiej naprawić alternator czy kupić nowy?
Kompresor klimatyzacji
Kompresory klimatyzacji w starszych autach z natury są dosyć hałaśliwe, niemniej dochodzącego z jego okolic wycia nie można w żaden sposób tolerować. Uciążliwy hałas z kompresora klimatyzacji oznacza zużycie jego łożyskowania. Nie ma na nie wpływu załączanie kompresora, a niepokojący odgłos utrzymuje się także po wyłączeniu klimatyzacji. Element na szczęście jest rozbieralny i można wymienić same łożyska.
Ile kosztuje nabicie klimatyzacji? Jak wygląda fachowy serwis „klimy”?
Łożyska w piastach kół
Hałas w tym przypadku nasila się w różnych przedziałach prędkości lub podczas jazdy w zakrętach. Wycie słychać również po zakręceniu kołem ręką (na podnośniku), może na nim pojawić się też luz. W niektórych autach łożyska są wymienne, ale w większości są zintegrowane z piastą, co podnosi koszty napraw.
Podpora wału napędowego
Jeśli odgłos wycia zmienia się wraz ze zmianą prędkości jazdy, ale odgłos nie jest uzależniony od obrotów i obciążenia silnika, wymiany może się „domagać” łożysko podpory wału. Zwlekanie z usunięciem usterki prowadzi do uszkodzeń innych elementów wału napędowego, a w konsekwencji do jego kosztownej wymiany. Niestety, w niektórych modelach (głównie SUV-ach) producent nie przewidział możliwości wymiany samej podpory, stąd trzeba zainwestować w cały wał lub któryś z jego kluczowych komponentów.
Rolki pasków osprzętu/rozrządu
Wycie towarzyszy także zużywaniu się łożysk na rolkach napinających pasek osprzętu i/lub pasek rozrządu. Uciążliwy odgłos zmienia się wtedy wraz ze zwiększeniem obrotów silnika. Czasami winny jest sam pasek, który porusza się po zużytych kołach pasowych. Zlekceważenie objawów doprowadzi do zerwania paska, a tym samym do poważnych konsekwencji: od utraty ładowania przez całkowite zniszczenie silnika.
Pasek osprzętu: objawy zużycia, konsekwencje zerwania paska klinowego
Pasek rozrządu: dlaczego się zrywa? Jakie są konsekwencje?
Tylny most
Jeśli wycie nasila się wraz z przyspieszaniem lub zmienia się przy dodawaniu gazu/hamowaniu silnikiem, najczęściej pochodzi z tylnego mostu. To nic innego jak efekt wyeksploatowania mechanizmu różnicowego. Przeważnie nie grozi ono unieruchomieniem auta, ale na dłuższą metę bywa irytujące. Problem rozwiąże tylko zmiana oleju w dyferencjale lub… kupno elementu, który ma za sobą mniej kilometrów.
Pompa wspomagania
Podejrzane odgłosy podczas kręcenia kierownicą (zwłaszcza przy „toczeniu się” lub wręcz na postoju) najpewniej zwiastują kłopoty z pompą wspomagania. Często towarzyszy im również osłabienie siły wspomagania. Spostrzegając symptomy zużycia pompy lepiej nie zwlekać z naprawą, bo z wyjącej pompy wydostają się opiłki, które prowadzą do uszkodzenia przekładni kierowniczej. Z drugiej strony nie podejmujmy pochopnych decyzji – czasami wystarczy po prostu uzupełnić płyn w układzie wspomagania.
Skrzynia biegów
W tym przypadku wycie jest słyszalne tylko na konkretnym biegu i ustaje po wciśnięciu sprzęgła, zmienia się też w zależności od hamowania/przyspieszania. Podejrzane odgłosy są rezultatem wyeksploatowania kół zębatych, do którego prowadzi zbyt niski poziom oleju w skrzyni. Po rozwiązaniu problemu nieszczelności olej należy wymienić na nowy – w resztkach starego mogły znaleźć się opiłki metalu. Czasami problem leży w niedopracowaniu technicznym skrzyni biegów, jak to miało miejsce np. w przekładniach M32 od General Motors. Wyciem z kolei nie muszą się przejmować użytkownicy samochodów z bezstopniowymi skrzyniami biegów (w tym hybryd Toyoty), gdyż to zjawisko jest w nich czymś zupełnie naturalnym.
Pompa cieczy chłodzącej
Tu winne jest łożysko pompy wody, które przedwcześnie się zużywa po zbyt mocnym naciągnięciu paska napędzającego. Wycie pojawia się w okolicy pokrywy rozrządu i jest zależne od obrotów silnika (ale nie od obciążenia). Pompę przeważnie napędza pasek rozrządu, więc uszkodzenie łożyska także prowadzi do jego zerwania. Z tego powodu przy wymianie napędu rozrządu zalecany jest również montaż nowej pompy wody.
Podpora półosi napędowej
Wyeksploatowanie łożyska podpory półosi często bywa mylone z łożyskiem piasty koła. Również jest słyszalne podczas kręcenia kołem i zmienia się w zależności od prędkości, ale w tym przypadku odgłos nie zmienia się przy nagłej zmianie kierunku jazdy. Podczas diagnostyki problemu warto prześwietlić oba elementy na podnośniku.
Turbosprężarka
Wycie, lub bardziej gwizdanie z okolic turbosprężarki najczęściej zwiastuje koniec żywotności tego elementu i konieczność regeneracji lub wymiany. W niektórych silnikach takie zjawisko zdarza się na początku dziennym i nie powinno dawać powodów do niepokoju. Tak jest np. w przypadku turbodiesli od Mitsubishi.
Jakie są objawy zużycia turbosprężarki? Jak rozpoznać awarię?
Opony
Wycie opon w aucie jest zależne od szybkości jazdy i przeważnie występuje w określonym przedziale prędkości. Zwykle towarzyszy procesowi nierównomiernego zużycia opony (tzw. wyząbkowaniu), które jest następstwem awarii układu kierowniczego lub zawieszenia. Dopóki się tego nie naprawi, nie warto inwestować w nowe opony.
Jak mierzy się poziom głośności opon?
Polecamy również:
Co się może zepsuć w samochodzie podczas upałów?
Jak jeździć samochodem z turbosprężarką, by jej nie zepsuć?
Co się psuje w zawieszeniu auta? Ile wydamy na naprawy?