PoradyPoradyWymiana płynu chłodniczego. Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

Wymiana płynu chłodniczego. Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

O wymianie płynu chłodniczego powinien pamiętać każdy użytkownik auta. Co ile wymieniać płyn chłodniczy? Jaki najlepiej wlać do samochodu?

Raczej bezpowrotnie minęły już czasy silników chłodzonych powietrzem. Za utrzymywanie temperatury roboczej silnika od dawna odpowiada układ chłodzący z krążącym w nim płynem. To rozwiązanie bezsprzecznie bardziej wydajne, ale i wymagające więcej uwagi od użytkownika, bowiem zaniedbania prowadzą do usterek. Gdy zaczną się nawarstwiać, przez niedomagania układu chłodzącego można zniszczyć silnik, lub przynajmniej któryś z drogich elementów (np. chłodnicę). Aby utrzymać układ chłodzący w jak najlepszej kondycji, trzeba regularnie wymieniać płyn chłodniczy. Co ile to robić i jakie produkty stosować?

Płyn chłodniczy – po co jest w silniku?

Układ chłodzący silnika nie ma prawa funkcjonować bez płynu. To on bowiem odbiera ciepło wytwarzane w naturalny sposób przez uruchomioną jednostkę napędową i, po osiągnięciu odpowiedniej ciepłoty, trafia do chłodnicy, gdzie następuje obniżenie jego temperatury. Płyn chłodniczy poza tym chroni cały układ przed powstaniem korozji i odkładania się kamienia, co mogłoby negatywnie wpłynąć na efektywność jego pracy. Oprócz tego odpowiada też za nagrzewanie wnętrza samochodu.

Ubywający płyn chłodzący. Jakie są przyczyny ubywania płynu chłodniczego?

Do czego doprowadzi jazda ze zużytym płynem chłodniczym?

Płyn chłodniczy, jak każda inna ciecz stosowana w układzie napędowym samochodu, ma ograniczoną żywotność i z czasem zaczyna się „starzeć”. W wyeksploatowanym płynie chłodniczym zmniejszeniu ulega stężenie glikolu (który odpowiada za obniżenie temperatury krzepnięcia cieczy), jak i zastosowanych w nim dodatków uszlachetniających. Oprócz tego stary płyn nie zapobiega już w wystarczającym stopniu tworzeniu się w układzie korozji, dlatego długotrwała jazda z niewymienianym chłodziwem na pewno zaszkodzi silnikowi. Awaria nie nastąpi przy tym nagle, a będzie skutkiem nawarstwiających się defektów.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego. Gdzie jest? Objawy usterki

Zwlekanie z wymianą płynu chłodniczego prędzej czy później doprowadzi do niewydolności układu chłodzenia, czyli regularnego przegrzewania się silnika i osłabienia skuteczności ogrzewania wnętrza auta. W pierwszej kolejności może „pójść” chłodnica lub inne elementy układu chłodzenia, np. termostat czy pompa wody. W skrajnych przypadkach doprowadzimy do pęknięcia uszczelki pod głowicą albo zniszczenia bloku silnika.

Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

Częstotliwość zmieniania płynu chłodzącego uzależniona jest od rodzaju cieczy, jaka krąży w układzie chłodzenia. Najczęściej produkowane są trzy typy chłodziwa, przeznaczone do określonych jednostek napędowych. Wyróżniamy następujące rodzaje płynów chłodniczych:

  • IAT (Inorganic Additive Technology) z dodatkami nieorganicznymi (krzemianami, fosforanami), zalecane do silników z żeliwnym blokiem, aluminiową głowicą i lutowaną chłodnicą. Cechują się najkrótszą żywotnością, dlatego należy je wymieniać co 2 lata.
  • OAT (Organic Acid Technology) z dodatkami organicznymi, które lepiej wchłaniają ciepło i dłużej zachowują swoje właściwości, ale zalecane są do nowszych pojazdów z chłodnicami aluminiowymi. Płyny tego typu zmienia się co 5 lat.
  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) stanowią połączenie wcześniejszych rodzajów, zawierając środki na bazie krzemianów i kwasów organicznych. Nadają się tym samym do układów chłodzenia ze starszych aut, jak i tych nowoczesnych. W ich przypadku trwałość też została wydłużona do 5 lat.

Pierwszą wymianę płynu chłodniczego najlepiej zlecić po ok. 5-7 latach od wyprodukowania samochodu i potem robić to w zgodzie z interwałami przewidzianymi przez producenta auta. Informacja o częstotliwości wymian płynu chłodniczego powinna się znaleźć w instrukcji obsługi samochodu albo na opakowaniu z płynem chłodniczym. Powinniśmy ją również uzyskać od autoryzowanego serwisu obsługi. Płyn chłodniczy na pewno warto wymienić bezpośrednio po zakupie używanego auta i gdy stwierdzimy obecność zanieczyszczeń w zbiorniczku wyrównawczym, ewentualnie np. po wymieszaniu ze sobą dwóch różnych płynów chłodzących w sytuacji kryzysowej na drodze.

Co ile wymieniać płyn chłodniczy 2
Obecnie nie trzeba się martwić o ewentualne dokupienie właściwego płynu chłodniczego na stacji benzynowej – asortyment na największych placówkach jest pokaźny.

Wymiana płynu chłodniczego – ile kosztuje?

Warsztaty często preferują wymianę płynu chłodniczego przy okazji dokonywania innych napraw w układzie chłodzenia silnika. Sama operacja wymiany chłodziwa powinna pochłonąć z portfela ok. 50-100 zł, a do tego trzeba doliczyć jeszcze zakup samego płynu chłodzącego (ok. 25-50 zł za opakowanie 5 l). Niedużo, szczególnie biorąc pod uwagę koszty wynikające z zaniedbań w wymianach chłodziwa w silniku.

Polecamy także:

Co wybrać – płyn chłodniczy czy koncentrat płynu do chłodnic?

Płyny chłodnicze: czy można je mieszać lub rozcieńczyć wodą?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji