PoradyPoradyLekceważysz te objawy? Zatarcie silnika jest tylko kwestią czasu

Lekceważysz te objawy? Zatarcie silnika jest tylko kwestią czasu

Każdy właściciel auta obawia się zatarcia silnika. Do zniszczenia jednostki napędowej tak naprawdę wystarczy chwila nieuwagi. Jakie są objawy zatartego silnika?

Aby silnik samochodu bezawaryjnie pokonywał tysiące kilometrów, trzeba go regularnie serwisować, a przede wszystkim wymieniać płyny eksploatacyjne. Bagatelizowanie czynności serwisowych może nie od razu, ale z czasem przyniesie fatalne skutki – dojdzie bowiem do zatarcia silnika. To z reguły wyrok skazujący dla jednostki napędowej: nie opłaca się jej bowiem naprawiać (zwłaszcza gdy zatarła się w starszym aucie) i pozostają poszukiwania drugiego, sprawnego silnika. Zatarcie silnika może także nastąpić w samochodzie, w którym użytkownik dbał o kondycję zespołu napędowego: zdarzają się bowiem usterki istotnie przyspieszające wystąpienie tego zjawiska. Niektóre jednostki napędowe są poza tym bardziej podatne na zatarcie, a wynika to z wad fabrycznych.

Zatarcie silnika – dlaczego następuje?

Nie zmienia to jednak faktu, że w większości przypadków do zatarcia silnika dochodzi „na własne życzenie” właściciela samochodu, który zwyczajnie go zaniedbał. Jednostka napędowa ulega zatarciu wskutek problemów z układem smarowania – wszelkie zaburzenia jego pracy szybko odbijają się na kondycji silnika. Krążący po nim olej ogranicza powstawanie tarcia między ruchomymi podzespołami i tym samym chroni jednostkę napędową przed nabraniem zbyt wysokiej temperatury (pełni funkcję chłodzącą).
Gdy film olejowy zostanie zaburzony, np. wskutek zbyt niskiego poziomu oleju lub nieprawidłowego rodzaju środka smarnego, współpracujące elementy zaczynają się ze sobą stykać bez jakiejkolwiek ochrony, powodując nadmierne obciążenia i wzrost temperatury roboczej silnika. Jednostka napędowa nie zniesie takiego stanu przez długi czas – wskutek ogromnego tarcia w końcu się zatrze. Czasami w spektakularny sposób, gdy np. któryś z elementów wybije dziurę w bloku i przedostanie się na zewnątrz. W skrajnych sytuacjach dochodzi nawet do zespolenia dwóch podzespołów silnika. W obydwu ostatnich przypadkach nie można już mówić o naprawie jednostki, tylko o wymianie na inną.

Zatarcie silnika
Wraz z uszkodzeniem bloku niknie ostatnia nadzieja na naprawę zatartego silnika. Z reguły jest po prostu nieopłacalna.

Zatarty silnik – przyczyny

Przyczyny zacierania się silnika należy zatem upatrywać we wszelkich kwestiach związanych z olejem silnikowym. Zatarcie może nastąpić m.in. z powodu:

  • niskiego poziomu oleju;
  • starego oleju, który stracił już swoje właściwości;
  • niewłaściwego rodzaju oleju lub zastosowaniu środka smarnego kiepskiej jakości;
  • zbyt niskiego ciśnienia oleju, które może być spowodowane awarią pompy olejowej;
  • obecności zanieczyszczeń w oleju wskutek niedomagań filtra oleju;
  • rozcieńczenia oleju inną substancją, np. paliwem lub płynem chłodniczym (w efekcie pogarszają się właściwości smarujące);
  • zbyt niskiej temperatury oleju, np. w momencie gdy wkręcamy zimny silnik mocno na obroty.

Jak widać, do zatarcia może dojść nie tylko wskutek zaniedbań olejowych, ale i usterek innych elementów silnika, np. pompy oleju czy filtra DPF, który potrafi rozrzedzać olej z paliwem. Zatarciu silnika sprzyja nieodpowiedni styl jazdy lub złe nawyki kierowcy, np. agresywne traktowanie jednostki napędowej przed osiągnięciem właściwej temperatury roboczej.

Kontrolka oleju
Kontrolka oleju zazwyczaj zapala się w ostateczności, tj. gdy w silniku zostało na tyle mało oleju, że dalsza jazda oznacza ryzyko szybkiego zatarcia.

Zatarcie silnika – objawy

Silnik jednak nie zaciera się w sposób niezauważalny, a daje szereg objawów świadczących o tym, że niedługo definitywnie się zepsuje. Pozwoli to w porę zareagować i zapobiec zatarciu silnika lub przynajmniej ograniczyć jego przykre skutki. Po czym poznać, że silnik się zaciera? Oto objawy zatarcia silnika.

  • zapalenie się kontrolki oleju (tzw. olejarki, konewki lub „lampy Alladyna”);
  • spadek mocy silnika;
  • intensywne dymienie z rury wydechowej;
  • kłęby dymu spod maski;
  • stukanie lub dzwonienie z okolic silnika;
  • rosnąca temperatura cieczy chłodzącej.
Zatarcie silnika
Zacierający się silnik wytwarza ogromną temperaturę i zaczyna dymić. Do ostatecznej awarii zazwyczaj niewiele już brakuje.

Po stwierdzeniu któregoś z tych symptomów najlepiej przerwać jazdę i ocenić sytuację. O ile np. samo pogorszenie osiągów nie musi od razu sugerować zatarcia silnika, tak o dużym jego prawdopodobieństwie można mówić, gdy na zestawie wskaźników pojawi się kontrolka oleju, a silnik zacznie dymić, stukać i się przegrzewać. Gdy w porę zareagujemy, być może uchronimy go przed najgorszymi skutkami zatarcia, czyli uszkodzeniem bloku. Niewykluczone, że tylko „przytarty” silnik uda się jeszcze naprawić, przeprowadzając wymianę panewek lub wałka rozrządu.

Redakcja poleca:

Dym spod maski auta. Co zrobić w takiej sytuacji?

Kontrolka oleju. Jak wygląda i co oznacza?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji