PoradyPoradyCzujnik położenia wałka rozrządu: gdzie jest? Objawy usterki

Czujnik położenia wałka rozrządu: gdzie jest? Objawy usterki

Czujnik położenia wałka rozrządu to kolejny mały element, bez którego samochód nie będzie prawidłowo pracował. Jakie są objawy uszkodzonego czujnika położenia wałka rozrządu? Gdzie on jest?

Na długiej liście umieszczonych w samochodzie sensorów kontrolujących pracę poszczególnych podzespołów znalazł się czujnik położenia wałka rozrządu. Niektórzy nazywają go czujnikiem wałka rozrządu, inni z kolei mylą z czujnikiem położenia wału korbowego – a to dwa różne elementy. W tym materiale skupimy się na czujniku położenia wału korbowego: wytłumaczymy, za co odpowiada w silniku, gdzie jest, jakie są objawy usterki i ile kosztuje wymiana wraz z nowym czujnikiem.

Czujnik wałka rozrządu – po co jest? Gdzie go znaleźć?

Choć czujnika położenia wałka rozrządu nie można mylić z czujnikiem położenia wału korbowego, obydwa sensory ze sobą współpracują, przesyłając do sterownika silnika informacje na temat parametrów układu korbowego. Czujnik położenia wałka rozrządu umieszczony jest w głowicy silnika i nakierowany w stronę koła sygnałowego na wałku rozrządu. Sensor odpowiada za monitorowanie aktualnej pozycji wałka rozrządu, a robi to z wykorzystaniem zjawiska Halla. Odczytuje zatem położenie wieńca koła zębatego wałka rozrządu. Obroty koła powodują zmianę napięcia w przetworniku Halla, który jest wbudowany w czujnik. Owe zmiany napięcia przekazywane są, w formie konkretnych parametrów, do sterownika silnika. Dzięki temu elektronika „wie”, że silnik został uruchomiony lub też pozostaje w stanie spoczynku.

Komputer sterujący, po przeanalizowaniu tych danych, tworzy optymalne warunki pracy jednostki napędowej, m.in. ustala dawkowanie paliwa, kontroluje pracę świec zapłonowych i zaworu elektromagnetycznego oraz zapobiega zjawisku spalania stukowego.

Czujnik położenia wałka rozrządu
Awaria czujnika położenia wałka rozrządu może skutkować nawet kompletnym unieruchomieniem auta.

Czujnik położenia wałka rozrządu – objawy awarii

Jak można się domyślać, nieprawidłowo działający czujnik położenia wałka rozrządu od razu generuje wiele problemów z silnikiem, włącznie z jego całkowitym unieruchomieniem. Bez niego elektronika nie jest w stanie nawet rozpoznać, czy jest on włączony, czy też nie. Do najczęstszych objawów zepsutego czujnika położenia wałka rozrządu należą:

  • zapalenie się kontrolki check engine i wprowadzenie silnika w tryb awaryjny;
  • trudności z uruchomieniem silnika;
  • gaśnięcie silnika po uruchomieniu;
  • szarpanie podczas jazdy;
  • pogorszenie osiągów samochodu;
  • podwyższone zużycie paliwa;
  • zablokowanie skrzyni biegów.

Check engine: co oznacza ta kontrolka?

Czujnik położenia wałka rozrządu potrafi nagle dać o sobie znać, nierzadko w sytuacji gdy jesteśmy daleko od domu. Niestety, z reguły niewiele da się na to poradzić, a już na pewno trzeba się wspomóc pomocą drogową, gdy silnik zwyczajnie nie daje się uruchomić. Do diagnostyki czujnika położenia wałka rozrządu potrzebne są specjalistyczne narzędzia i programy, za pomocą których uzyskamy dostęp do danych z komputera pokładowego. Takimi dysponują warsztaty, stąd samodzielna diagnostyka jest mocno ograniczona.

Za usterki czujnika położenia wałka rozrządu zazwyczaj odpowiadają uszkodzenia mechaniczne powstałe podczas eksploatacji, a także awaria samego sensora, spowodowana m.in. zwarciem. Winne czasami jest zerwane połączenie czujnika ze sterownikiem silnika.

Samochód gaśnie podczas jazdy. W czym leży problem?

Czujnik położenia wałka rozrządu – cena, koszt wymiany

Nie praktykuje się naprawy czy regeneracji uszkodzonych czujników położenia wałka rozrządu: element trzeba po prostu wymienić. Zwłaszcza że nie jest szczególnie drogi – zwykle 50-200 zł, choć zdarzają się i czujniki za nawet 500 zł. Za wymianę z reguły zapłacimy drugie tyle, bo koszt oscyluje w granicach 100-400 zł, w zależności od łatwości dostępu do czujnika i nieprzewidzianych sytuacji po drodze.

Redakcja poleca:

Czujnik położenia wału: gdzie jest? Objawy awarii czujnika

Czujnik temperatury płynu chłodzącego: gdzie jest? Objawy awarii

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji