PoradyPoradyIle wytrzymuje sprzęgło w samochodzie?

Ile wytrzymuje sprzęgło w samochodzie?

Wymiana sprzęgła może kosztować kilka tysięcy złotych. Warto więc wiedzieć, ile wytrzymuje sprzęgło – zwłaszcza, gdy planujemy zakup używanego auta.

Sprzęgło jest jednym z kluczowych podzespołów każdego samochodu ze spalinowym silnikiem i manualną skrzynią biegów. Dzięki pracy sprzęgła możliwe są zmiany biegów, ruszanie i hamowanie. Zużycie czy awaria sprzęgła może oznaczać koniec jazdy. Zwykle auto zachowuje mobilność, ale jego dłuższa eksploatacja nie jest wskazana. Sprzęgło, które nie działa poprawnie, może ograniczać osiągi lub uniemożliwiać poprawną zmianę biegów.

Kluczowy wpływ na żywotność sprzęgła mają warunki i sposób użytkowania auta. Warto pamiętać, że sprzęgło zużywa się głównie podczas ruszania – kiedy musi pracować w poślizgu. Mniej intensywne ścieranie następuje podczas zmian biegów. W trakcie jazdy tarcza sprzęgła jest na sztywno dociśnięta do docisku i właściwie nie ma mowy o zużyciu. Tarcza sprzęgła może kwalifikować się do wymiany także z powodu zaolejenia – może to nastąpić, gdy doszło do uszkodzenia jednego z uszczelnień silnika.

Trwalosc sprzeglaZ reguły najmocniej obciążone, a przez to najkrócej żyjące są sprzęgła w autach miejskich i sportowych. Zdarza się, że trzeba wymieniać je po 60-80 tys. km. Gdy samochód jest użytkowany głównie na autostradach, sprzęgło jest w stanie wytrzymać 250 tys. km lub więcej. Zdarza się, że wymianę sprzęgła wymusza awaria wysprzęglika lub dwumasowego koła zamachowego. Koszt usługi jest na tyle wysoki, że zwykle opłaca się dołożyć kilkaset złotych na tarczę i docisk, by mieć z nimi spokój przynajmniej na kilka najbliższych lat.

Warto wiedzieć: Wysprzęglik. Jakie są objawy awarii wysprzęglika sprzęgła?

W trakcie oględzin używanego auta warto zapytać sprzedającego czy sprzęgło było wymieniane oraz czy ma dokumenty potwierdzające ten fakt. W większości modeli nie ma okienek rewizyjnych, które umożliwiałyby kontrolę stanu sprzęgła. Stopień zużycia można próbować określić pośrednio – np. na podstawie „wysokości”, czyli odległości pedału od podłogi, przy której sprzęgło zaczyna „łapać” oraz sam przebieg tego procesu. Nie jest to jednak łatwe i wymaga obycia z wieloma modelami samochodów. Warto również pamiętać, że problemy ze sprzęgłem mogą objawić się w końcowej fazie jego zużycia.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji