PoradyPoradyWysprzęglik. Jakie są objawy awarii wysprzęglika sprzęgła?

Wysprzęglik. Jakie są objawy awarii wysprzęglika sprzęgła?

Czasami objawy sugerujące zużycie sprzęgła mogą dotyczyć uszkodzonego wysprzęglika. Co to jest wysprzęglik sprzęgła i ile kosztuje jego wymiana?

Wysprzęglik jest elementem wchodzącym w skład tzw. hydraulicznego układu sprzęgła, które już od dawna stosowany jest na skalę masową w samochodach osobowych. Sprzęgła hydrauliczne zastąpiły nieco archaiczny układ sterowany za pomocą linek. Podobnie jak inne rozwiązania techniczne, miał on swoje zalety i wady. Do tych pierwszych należy zaliczyć prostą budowę, a co za tym idzie – niskie koszty napraw, które przy tym nie trwały zbyt długo i można je było nawet przeprowadzać samemu. Sprzęgła mechaniczne charakteryzowały się jednak przeciętną trwałością, a poza tym przestawały mieć rację bytu w coraz mocniejszych zespołach napędowych aut. By zmieścić pod maską całą jednostkę z osprzętem, zachodziła konieczność montażu bardziej kompaktowych komponentów i takowe zastosowano, m.in. w postaci sprzęgieł hydraulicznych. Ten układ o wiele lepiej sprawdza się w wydajniejszych niż kiedyś silnikach, a pozytywnym efektem ich stosowania stała się mniejsza niż dotychczas awaryjność.

Czy sprzęgło można zregenerować?

Wysprzęglik: jaką rolę pełni w aucie?

W sprzęgle hydraulicznym montowane są dwa podstawowe podzespoły: pompa sprzęgła i wysprzęglik. W pierwszej kolejności pracuje połączona z pedałem sprzęgła pompa. W momencie naciśnięcia pedału pompa sprzęgła generuje ciśnienie, które wypycha wysprzęglik i powoduje nacisk na docisk sprężynę talerzową koła zaciskowego celem rozłączenia napędu. W momencie odpuszczenia pedału sprzęgła następuje spadek ciśnienia płynu, a wysprzęglik wraca do swojej wyjściowej pozycji.

Gdzie jest wysprzęglik?

W zależności od zamontowanego układu sprzęgła, wysprzęglik pracuje pod naporem płynu hydraulicznego (w sprzęgłach półhydraulicznych) lub też „osobiście” napiera na łożysko oporowe (w układach hydraulicznych i CSC). W tych pierwszych wysprzęglik jest zamontowany w okolicach pedału sprzęgła, natomiast w sprzęgłach hydraulicznych trzeba go szukać w obudowie skrzyni biegów.

Jak wydłużyć trwałość sprzęgła i zaoszczędzić tysiące złotych?

Wysprzęglik pełni zatem kluczową rolę w układzie napędowym auta, bowiem bezpośrednio przekłada się na pracę sprzęgła, a tym samym na funkcjonowanie skrzyni biegów. Jak można się domyślać, awaria wysprzęglika istotnie przyczynia się do ograniczenia mobilności samochodu, ponieważ z defektem sprzęgła nie będziemy mogli zmieniać biegów. Właśnie ze skrzynią wiążą się typowe objawy zepsucia wysprzęglika. Na szczęście powinien je wyczuć nawet niedoświadczony kierowca i w porę zareagować.

Wysprzęglik – objawy awarii

Uszkodzony wysprzęglik daje charakterystyczny objaw w postaci opornie pracującego pedału sprzęgła – ciężko go wcisnąć, a po zwolnieniu powoli wraca do wyjściowej pozycji. Problem może też pójść w drugą stronę, tj. pedał sprzęgła pracuje zbyt lekko lub się zacina, ewentualnie sprzęgło zaczyna „brać” w innym niż dotychczas położeniu (wcześniej lub później od wciśnięcia pedału).

Drugim symptomem usterki wysprzęglika są wszelkie problemy z wrzucaniem biegów, szczególnie „jedynki” i wstecznego na odpalonym silniku. Z reguły trzeba wtedy używać więcej siły do wrzucania przełożeń albo kilkakrotnie wysprzęglić. Następstwem uszkodzenia wysprzęglika bywa też „branie” sprzęgła na postoju (auto toczy się na biegu mimo wciśniętego sprzęgła). Bodźcem do zweryfikowania stanu wysprzęglika powinny być również zauważalne wycieki płynu hydraulicznego z okolic pedału sprzęgła lub skrzyni biegów (zależnie, gdzie jest umieszczony wysprzęglik w naszym aucie).

Wysprzęglik
Wszelkie odchylenia od prawidłowej pracy skrzyni biegów mogą dotyczyć właśnie awarii wysprzęglika.

Warto odnotować, że awaria wysprzęglika może się przełożyć na bezpieczeństwo jazdy. W niektórych samochodach układ hydrauliczny sprzęgła jest bowiem połączony z hamulcami, a to oznacza, że auto może nawet przestać hamować.

Powyższe objawy mogą, ale nie muszą sugerować awarii wysprzęglika. Mogło do nich dość np. wskutek zapowietrzenia sprzęgła (np. po naprawie i nieprawidłowym montażu któregoś z elementów sprzęgła lub hamulców) albo zbyt małej ilości płynu hydraulicznego w układzie (ewentualnie przez utratę właściwości długo niewymienianego płynu). Dlatego ważna jest prawidłowa diagnostyka problemu – lepiej odpowietrzyć wysprzęglik, niż od razu kupować nowy z ryzykiem, że problem wróci.

Ile kosztuje wymiana wysprzęglika?

Wysprzęgliki nie są bardzo drogie – elementy do popularnych aut kosztują ok. 100-500 zł. Cena wymiany wysprzęglika uzależniona jest głównie od jego lokalizacji w samochodzie. Jeśli znajduje się niedaleko pedału sprzęgła, za robociznę zapłacimy ok. 100-300 zł, natomiast za wymianę wysprzęglika zainstalowanego w obudowie skrzyni biegów mechanik może żądać nawet 500-600 zł.

Redakcja poleca:

Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

Noga na sprzęgle. Czy nadużywanie sprzęgła może je uszkodzić?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji