elektryczny crossover Polestar 2

Podczas salonu samochodowego w Genewie, na początku marca 2019 roku, należąca do Volvo marka Polestar zaprezentuje model 2 – w pełni elektrycznego crossovera o mocy 408 KM i 500 km zasięgu.

Po raz pierwszy Polestar zasłynął szerzej jako marka samochodów – a nie tylko zespół wyścigowy i tuner modeli Volvo – w 2017 r., przy okazji prezentacji prototypu hybrydowego coupe o nazwie 1 (napęd plug-in, 600 KM i 150 km zasięgu w trybie elektrycznym):

Polestar 1 (2017)
Polestar 1 (2017)

Teraz czas na kolejny model Polestara, tym razem w pełni elektryczny. Crossover 2 otrzyma dwie jednostki elektryczne o łącznej mocy 408 KM i 660 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz akumulator o pojemności 78 kWh (27 modułów). Przewidywany zasięg w nowym europejskim cyklu pomiarowym WLTP wynosi 500 km (w USA, według tamtejszych norm – 443 km). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma trwać „mniej niż 5 s”.

Z przewidywaną ceną w Niemczech na poziomie 39 900 euro (ok. 170 tys. zł) Polestar 2 może być jedynym jak dotąd konkurentem Tesli Modelu 3 (Jaguar I-Pace, Audi e-tron oraz Mercedes EQC są/będą dużo droższe). Przez pierwszy rok oferowana będzie jednak premierowa odmiana Lanuch, wyceniona na 59 900 euro (ok. 255 tys. zł). Zakup – wyłącznie za pośrednictwem internetu.

Design Polestara 2 nie jest zaskoczeniem – samochód wygląda niemal identycznie jak prototyp Volvo 40.2 z 2016 r. i ma podwyższone, pięciodrzwiowe nadwozie typu fastback. Do jego budowy posłużyła platforma CMA, znana m.in. z Volvo XC40. Producent podkreśla, że zamontowanie akumulatorów w podłodze zwiększa sztywność konstrukcji i obniża poziom wibracji, drgań oraz hałasu w kabinie (-3,7 dB względem auta z „tradycyjnym podwoziem” – jak głosi informacja prasowa).

Ciekawostka: system multimedialny Polestara ma być w całości oparty na systemie operacyjnym Android, a zatem oferować dostęp do usług i aplikacji Google’a. Centralne miejsce w kokpicie auta zajmuje 11-calowy o pionowej orientacji. Za kluczyk może służyć smartfon użytkownika. Lista opcji ma obejmować m.in. pakiet sportowy z amortyzatorami Öhlins, hamulcami Brembo oraz 20-calowymi kutymi obręczami.

Produkcja Polestara 2 Launch Edition ma ruszyć na początku 2020 r., a wersji bazowej – w 2021 r. Na początku auto trafi na rynki Chin, USA, Kanady, Belgii, Niemiec, Holandii, Norwegii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii.

Wyścig z Teslą odbywa się nie tylko ze względów prestiżowych, ale przede wszystkim ekonomicznych – regulowany chiński rynek coraz bardziej wspiera zakup aut elektrycznych kosztem spalinowych, m.in. z powodu problemów ze smogiem. A to tam producenci premium sprzedają najwięcej swoich samochodów. Być może z tego względu Porsche ogłosiło przedwczoraj, że kolejna generacja Macana będzie dysponować napędem wyłącznie elektrycznym. Zgadza się: nie będzie wersji spalinowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here