Sprzęgło

Sposób jazdy ma ogromny wpływ na trwałość sprzęgła. Warto używać go umiejętnie, by wydłużyć życie sprzęgła i zaoszczędzić nawet 4000 zł.

Sprzęgło jest elementem łączącym silnik ze skrzynią biegów. Gdyby pozostawało stale spięte, jego trwałość byłaby praktycznie nieograniczona. Niestety sprzęgło regularnie pracuje w mniejszym lub większym poślizgu podczas ruszania czy zmian biegów. W tym czasie dochodzi do zużycia jego okładzin ciernych.

Redakcja poleca: Jak wydłużyć życie dwumasy? 7 praktycznych porad na zwiększenie trwałości koła dwumasowego

Tempo zużywania się sprzęgła jest wypadkową kilku czynników. Jedną z nich jest dopasowanie rozmiarów i wytrzymałości sprzęgła do możliwości silnika. Problem z tym wystąpił m.in. w Subaru z silnikami Boxer Diesel – znane są przypadki, w których tarcza nadawała się do wymiany po 50-70 tys. km przebiegu. Niezbyt trwałe okazały się też pojedyncze sprzęgła w BMW ze zautomatyzowanymi skrzyniami SSG/SMG z pojedynczym sprzęgłem. Szczególnie szybko nadawały się do wymiany w modelach M, gdy kierowca regularnie korzystał z procedury startowej Launch Control. Szybkie ruszanie z miejsca skraca także żywotność sprzęgła w autach z manualnymi skrzyniami. W ciągu ułamka sekundy tarcza jest poddawana ogromnym obciążeniom.

Mały przebieg - sprzęgło
Kompletne sprzęgło należy do najdroższych elementów układu napędowego samochodu. Jest też trudne w wymianie – mechanik musi odkręcić skrzynię biegów od silnika.

Co najczęściej niszczy sprzęgło?

Zabójcza dla sprzęgła jest też… zbyt delikatny sposób prowadzenia samochodu. W trakcie ruszania, manewrowania czy zmian biegów pedał sprzęgła warto puszczać płynnie, ale zdecydowanie. Przy nawet lekko wciśniętym pedale tarcza zaczyna pracować w poślizgu i w ciągu kilku sekund potrafi rozgrzać się do kilkuset stopni Celsjusza. Zdecydowanie odradzamy ruszanie z drugiego biegu, co niektórzy sugerują w samochodach z krótko zestopniowaną „jedynką” – np. w Dacii Duster z napędem 4×4 czy samochodach dostawczych. Można to zrobić bez zdławienia samochodu, Sprzęgło jest też przegrzewane, gdy kierowca decyduje się na holowanie ciężkiej przyczepy czy innego pojazdu lub np. używa własnego auta do przeciągania różnych przedmiotów (np. belek po terenie działki) – zaplanowane operacje zwykle udaje się zrealizować, ale przy każdej z nich sprzęgło dostaje w kość.

Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

Wielu kierowców utożsamia sprzęgło z tarczą sprzęgła. Najtańsze zamienniki do popularnych modeli kosztują kilkadziesiąt złotych, a dobrze wykonane części zwykle niecałe 200 zł. Tarcze sprzęgłowe nawet do sportowych samochodów mają ceny rzadko przekraczające 1000 zł. Wymiana sprzęgła zwykle jest związana z koniecznością zamontowania nowego docisku i łożyska, a czasami także wysprzęglika. W efekcie rachunek za części wynosi 500-1000 zł, a kolejne 200-700 zł za swoją pracę policzy mechanik. Lub więcej, jeżeli wymiana wiąże się z koniecznością demontażu dużej liczby elementów pojazdu.

Sprzęgło kompletne
Zestaw kompletnego sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym (pierwszy element od lewej) potrafi kosztować 2-3 tys. zł. Kolejne kilkaset doliczy mechanik za wymianę sprzęgła.

To jednak wciąż nie koniec możliwych wydatków. W wielu nowoczesnych samochodach – zarówno z silnikami benzynowymi, jak i Diesla, sprzęgło współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, które kosztuje ok. 1500 zł. Niestety dwumas podlega eksploatacyjnemu zużyciu (zwykle nadaje się do wymiany najpóźniej po 200-250 tys. km), a także szkodzą mu błędy kierowcy – szarpanie przy zmianie biegów, ostre ruszanie, próby przyspieszania z niskich obrotów czy długotrwała jazda na półsprzęgle istotnie skracają żywotność elementu popularnie nazywanego DKZ. Najbardziej niebezpieczna jest temperatura powstająca podczas jazdy na półsprzęgle. Szybko przenosi się na dwumasowe koło, doprowadzając do wycieku smaru lub uszkodzeń elementów z tworzyw sztucznych. W skrajnej sytuacji wymiana kompletnego sprzęgła (tarcza, docisk, łożysko i wysprzęglik) oraz dwumasowego koła zamachowego może więc pochłonąć 3-4 tysiące złotych.

Jak zwiększyć trwałość sprzęgła?

W interesie kierowcy jest więc jest więc użytkowanie samochodu w sposób, który zwiększy trwałość sprzęgła. Jak to zrobić?

9 sposobów na ograniczenie zużycia sprzęgła

  1. Ruszaj w płynny, ale zdecydowany sposób (szczególnie pod wzniesienia, na których łatwo przypalić sprzęgło).
  2. Unikaj niepotrzebnej jazdy na półsprzęgle.
  3. Unikaj wprowadzania silnik na niepotrzebnie wysokie obroty podczas zwalniania sprzęgła – jeżeli to możliwe, ruszaj z minimalnym gazem i dociskaj go po pełnym zwolnieniu sprzęgła.
  4. Kontroluj obroty przy zmianie biegów – szczególnie przy redukcji trzeba wykonać międzygaz, by w momencie zwalniania sprzęgła, obroty były na odpowiednio wysokim poziomie.
  5. Nie opieraj lewej stopy o pedał sprzęgła.
  6. Nie wciskaj sprzęgła za każdym razem, gdy naciskasz na hamulec.
  7. Unikaj dławienia silnika – nawet jeśli jednostka napędowa całkowicie nie zgaśnie, wibracje pojawiające się przy jej zdławieniu są szkodliwe dla sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego.
  8. Zrezygnuj z tuningu – wyższy moment obrotowy oznacza, że sprzęgło będzie pracowało w trudniejszych warunkach.
  9. Dbaj o stan techniczny samochodu – wycieki oleju (a także oleju napędowego) mogą doprowadzić do zaolejenia tarczy sprzęgła, która zaczyna ślizgać się po powierzchni docisku i nadaje się już tylko do wymiany.
  10. Nie trzymaj wciśniętego pedału sprzęgła podczas postoju na światłach – powoduje to niepotrzebne obciążenie łożyska oporowego i docisku.

Redakcja poleca: Najlepsze silniki benzynowe z turbodoładowaniem

Oceny czytelników
[Głosów: 11 Średnia: 4.5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here