Wymiana sprzęgła

Większość współczesnych samochodów posiada dwumasowe koło zamachowe. W prosty sposób można istotnie wydłużyć jego żywotność i zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych!

Jeszcze 20 lat temu dwumasowe koło zamachowe można było spotkać tylko w bardziej wysilonych dieslach i najmocniejszych silnikach benzynowych. Popularyzacja turbodoładowania zmieniła jednak stan rzeczy. Rosnący za sprawą turbo moment obrotowy jest niszczący dla elementów układu przeniesienia napędu – w tym sprzęgieł, przegubów i półosi. I nie chodzi tutaj wyłącznie o sam poziom momentu, ale również jego tętnienie, czyli uderzenia siły pojawiające się w momencie zapłonu w cylindrze.

Jak wydłużyć życie dwumasowego koła zamachowego
Dopóki dwumasowe koło zamachowe jest zamontowane w samochodzie, jego awarię diagnozuje się na podstawie symptomów – metalicznych hałasów po mocnym naciśnięciu na gaz i zmianie biegów, zwiększonych wibracji lub przebiegu od ostatniej wymiany. W wielu autach dwumasa wytrzymuje 150-200 tys. km.

Do „uspokojenia” pracy silników zostały stworzone właśnie dwumasowe koła zamachowe. Składa się z dwóch mogących obracać się względem siebie części (mas) oraz sprężyn pochłaniających szarpnięcia. Zrozumienie istoty działania dwumasowego koła zamachowego oraz użytkowanie samochodu w sposób nie powodujący powstawania niepotrzebnych sił, jest kluczem do zwiększenia żywotności dwumasy.

Jak wydłużyć życie dwumasowego koła zamachowego (DKZ)?

  1. Ruszaj jak najbardziej płynnie. Trwałość dwumasowego koła bardzo ogranicza szybkie zwalnianie pedału sprzęgła. Nawet jeżeli nie kończy się szarpnięciem, to pojawiającej się naprężenia i tak są pochłanianie przez dwumasę. Niszczące jest też dławienie silnika przy ruszaniu towarzyszące nieumiejętnemu operowaniu sprzęgłem lub próby ruszania z drugiego biegu. Aby maksymalnie ograniczyć siły, gaz warto dodawać i odejmować stopniowo.
  2. Nie szarp przy zmianie biegów. Dla dwumasy szkodliwe są też szarpnięcia przy zmianie biegów, spowodowane zbyt agresywnym zwalnianiem pedału sprzęgła. Redukując nie zapomnij o dodaniu gazu w celu wyrównania obrotów do poziomu niezbędnego na niższym biegu.
  3. Unikaj skrajnie niskich obrotów. Coraz większa grupa silników oferuje maksymalny moment obrotowy poniżej 1500 obr./min. Nawet jeżeli silnik nie protestuje, permanentna jazda w zakresie 1000-1500 obr./min nie wyjdzie dwumasie na dobre. Wszystko przez drgania, które prowadzą do mocnego wychylenia sprężyn w DKZ. W trakcie przyspieszania warto wprowadzać silnik nawet na 2500-3000 obr./min, a niskich obrotów używać wyłącznie do utrzymania uzyskanej wcześniej prędkości.
  4. Uruchamiaj i wyłączaj silnik z wciśniętym sprzęgłem. Odpalaniu i gaszeniu jednostki napędowej, w szczególności wysokoprężnej, towarzyszą wibracje. Można ograniczyć rozprzestrzenianie się ich po układzie przeniesienia napędu, wciskając sprzęgło w trakcie uruchamiania czy wyłączania silnika. Spowoduje to chwilowe „odpięcie” wałka sprzęgłowego od silnika, a szarpanie nie będzie wychodziło poza obręb jednostki napędowej.
  5. Nie jeźdź na półsprzęgle. Już w pierwszych sekundach jazdy na półsprzęgle tarcza sprzęgła może rozgrzać się nawet do kilkuset stopni Celsjusza. Niestety ciepło rozprzestrzenia się też na koło dwumasowe i może doprowadzić do przegrzewania masy wtórnej DKZ. Efektem jest uszkodzenie łożyskowania koła oraz zmiana konsystencji smaru tłumiącego – w wyniku działania wysokich temperatur smar twardnieje, utrudniając pracę sprężyn układu tłumika. Prowadnice, sprężyna talerzowa i sprężyny tłumika zaczynają pracować „na sucho”, a w układzie powstają wibracje i hałasy.

    Jak wydłużyć żywotność dwumasy
    Pracujące wewnątrz dwumasowego koła zamachowego odpowiadają za filtrowanie nagle pojawiających się sił i wibracji. Nadmierna siła, podobnie jak zbyt wysoka temperatura przyspieszają jednak zużywanie się dwumasy.
  6. Zrezygnuj z tuningu. Wyciśnięcie z turbodoładowanego silnika dodatkowej porcji mocy i momentu obrotowego jest bardzo łatwe. Wystarczy przeprogramowanie komputera sterującego motorem, a nawet zamontowanie modułu, który będzie modyfikował fabryczne sygnały. Wyższa moc często jest oddawana skokowo, co bardziej obciąża dwumasowe koło zamachowe.
  7. Zadbaj o stan techniczny auta. Szkodliwe dla dwumasy wibracje nie zawsze powstają w wyniku błędu kierowcy. Ich źródłem mogą być problemy z silnikiem lub jego osprzętem. Najczęstsze to źle pracujące wtryskiwacze, niedomagające cewki zapłonowe, uszkodzone świece żarowe lub zapłonowe, nierówna kompresja w cylindrach lub przerywająca instalacja zapłonowa. W takiej sytuacji wymiana DKZ rozwiąże problem tylko doraźnie. Dwumasa po niewielkim przebiegu znów zostanie uszkodzona.

Redakcja poleca: Dwumasowe koło zamachowe – objawy jego uszkodzenia

Oceny czytelników
[Głosów: 26 Średnia: 4]

4 KOMENTARZE

  1. Ja mam lepszy sposób 1 i dobry nie kupować auta z dwumasą. Ja tam wolę benzynę bez dwumasy i mniej awaryjne silniki

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here