PoradyPoradySprzęgła nie trzeba od razu wymieniać. Można je tanio zregenerować!

Sprzęgła nie trzeba od razu wymieniać. Można je tanio zregenerować!

Sprzęgło to jeden z najtrwalszych, ale i najdroższych w wymianie elementów samochodu. Regenerując stare sprzęgło w prosty sposób i bez konsekwencji zaoszczędzimy kilka tysięcy złotych.

Dla większości sprzęgieł montowanych w fabryce przebiegi rzędu 150-200 tys. km nie stanowią żadnego problemu. Wynika to m.in. z wysokiej jakości części produkowanych na tzw. pierwszy montaż. Przebieg, jaki jest w stanie „wykręcić” fabryczne sprzęgło, jest w dużej mierze uzależniony od stylu jazdy kierowcy. Jeśli niepotrzebnie wciska pedał sprzęgła np. na światłach lub nadmiernie wykonuje manewry na półsprzęgle, skazuje ten drogi element eksploatacyjny samochodu na przedwczesne zużycie. Gdy dojdzie do uszkodzenia sprzęgła, na zakup nowego elementu z wymianą trzeba przygotować kilka tysięcy złotych. Pół biedy, jeśli mamy do czynienia z tzw. prostym sprzęgłem. W silnikach nowszej generacji ta część od wielu lat współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, które również nie jest tanie. Nic zatem dziwnego, że kierowcy często szukają tańszych alternatyw przywrócenia sprzęgła do pierwotnego stanu.

Jak wydłużyć życie sprzęgła? Oto kilka praktycznych porad!

Nie wymieniaj sprzęgła, tylko je zregeneruj

W dobie panowania dawnego ustroju, w którym permanentnie brakowało części zamiennych, naprawa wielu elementów zespołu napędowego samochodu była niemal na porządku dziennym. Do reperowanych komponentów zaliczało się również sprzęgło. Wiele lat temu powstało wiele placówek świadczących tego typu usługi. Dziś, mając przeważnie łatwy dostęp do wielu tanich zamienników, kierowcy wolą zapłacić za nową część i w ich mniemaniu mieć „święty spokój”. Niestety, niska cena z reguły odzwierciedla również przeciętną jakość produktu, zatem trudno od sprzęgła wyprodukowanego na Dalekim Wschodzie oczekiwać podobnej trwałości jak część z fabryki. Tymczasem naprawiając sprzęgło, tj. wymieniając jego zużyte podzespoły na nowe, często mamy gwarancję bezawaryjnego pokonania kolejnych 100 tys. km.

Regenerację sprzęgła praktykują nawet producenci aut

Regeneracja sprzęgła 07Jak się okazuje, ideę „napraw, nie wymieniaj” popierają także czołowi producenci części samochodowych i samych aut. Regenerowane sprzęgła oferują największe hurtownie motoryzacyjne, a nawet Autoryzowane Stacje Obsługi. Odświeżaniem sprzęgieł zajmuje się m.in. firma Sachs, naprawiająca je przy użyciu tej samej wiedzy i technologii co przy produkcji nowych elementów. Taktyka polegająca na regeneracji nie tylko korzystnie wpływa na środowisko (ogranicza zużycie energii i CO2 o nawet 90%), ale i pozwala wykreować firmie większe zyski: nie zachodzi wtedy konieczność wytwarzania i wymiany komponentów, które jeszcze by długo „posłużyły”. Mowa tutaj m.in. o tarczy sprzęgłowej lub kole zamachowym. Do najszybciej zużywających się komponentów sprzęgła (a zarazem najczęściej wymienianych) można zaliczyć okładziny, sprężyny, docisk i łożysko oporowe.

Jak przebiega i ile kosztuje regeneracja sprzęgła?

By poznać faktyczny stan techniczny sprzęgła, trzeba je wyjąć z samochodu, umyć i rozłożyć na części pierwsze. Wtedy serwisant typuje części, które trzeba wymienić i te, które po oczyszczeniu będą dalej służyły. Bardzo często regeneracja sprzęgła polega na zanitowaniu nowych okładzin od renomowanych producentów: kosztuje to ok. 70-100 zł. Przy okazji warto sprawdzić stan docisku i koła zamachowego: te z reguły wymaga już obróbki, ponieważ na jego powierzchni pojawiają się nierówności. Do tego dochodzą nowe sprężyny tłumika drgań i czyszczenie sprężyny centralnej. Regeneracja sprzęgła powinna się zamknąć w kwocie ok. 250 zł. Tymczasem markowe zestawy to wydatek minimum 300 zł, a do tego dochodzą jeszcze koszty obróbki koła zamachowego (60-100 zł).

Regeneracja sprzęgła 05
Aby mieć pewność, że regenerowane sprzęgło posłuży jeszcze na długo, nie oszczędzajmy na wymienianych okładzinach i wybierajmy markowe produkty.

Niestety, regeneracja jest niemożliwa w przypadku koła dwumasowego. Powód? Brak dostępu do niektórych części „dwumasu”, np. plastikowych elementów tłumiących uginanie sprężyn. Regeneracja samego sprzęgła współpracującego z DKZ nie powinna z kolei przysporzyć problemów: jest nawet łatwiejsza z uwagi na brak sprężyn absorbujących siły.

Jak wydłużyć życie koła dwumasowego? To nie wymaga wyrzeczeń!

Według Marka Radzikowskiego, eksperta z serwisu www.sprzegla.com, regeneracja sprzęgła jest szczególnie opłacalna w modelach z mocnymi silnikami lub do których drogie są nawet zamienniki. Właściciele sportowych samochodów przy okazji regeneracji nierzadko zlecają również „tuning” sprzęgła, polegający na zastosowaniu twardszych sprężyn i okładzin metalowo-ceramicznych. Niestety, ich trwałość szacuje się zaledwie na 20-40 tys. km.

regeneracja-sprzegla-koszty

Kiedy nie można zregenerować sprzęgła?

Sprzęgło od naprawy z góry dyskwalifikuje deformacja tarczy lub defekty sprężyny centralnej (pęknięcia, luzy w punktach mocowania i wyrobione miejsce styku z łożyskiem oporowym). Pod wpływem temperatury nieodwracalne zmiany zachodzą z kolei w dociskach: tracą one charakterystykę lub wyginają się. Czasami regenerację utrudniają  problemy ze znalezieniem niektórych plastikowych elementów, np. wkładek.

Regeneracja sprzęgła 02
Skrajnie zużytego sprzęgła nie da rady zregenerować. Wszystko zależy m.in. od kondycji tarczy sprzęgłowej.

Regeneracja sprzęgła – gra warta świeczki?

Pomimo rosnącej popularności samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów, udział aut wyposażonych w sprzęgło w skali globalnej nadal wynosi 70%. Regeneracją powinni zainteresować się właściciele samochodów, do których brakuje części lub są one drogie. Niemniej także w przypadku popularnych aut regeneracja sprzęgła pozwoli zaoszczędzić trochę pieniędzy i da gwarancję dłuższej bezproblemowej eksploatacji niż tani chiński zamiennik.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji