PoradyPoradyDlaczego skrzynia biegów zgrzyta? Co można z tym zrobić?

Dlaczego skrzynia biegów zgrzyta? Co można z tym zrobić?

Zdarza się, że próba zmiany biegu kończy się metalicznym hałasem. Warto wiedzieć, dlaczego skrzynia biegów zgrzyta i unikać działań, które to powodują.

Skrzynia biegów jest jednym z najbardziej skomplikowanych, a do tego jednym z najbardziej precyzyjnie wykonywanych elementów pojazdu. Niestety oznacza to też, że drobne zanieczyszczenia czy oznaki zużycia mogą zauważalnie pogorszyć działanie ręcznej przekładni. Nie bez znaczenia są też błędy kierowcy – wystarczy popełnić je kilka razy, by skrzynia zaczęła działać gorzej.

Ręczna skrzynia biegów może zgrzytać z kilku powodów. Najczęstszym jest niepełne wysprzęglenie (czyli zbyt słabe naciśnięcie na pedał sprzęgła) lub nieodpowiednia koordynacja pracy lewej nogi i prawej ręki – zgrzyt pojawi się, jeżeli kierowca próbuje zmienić bieg, gdy nie nastąpiło jeszcze pełne wysprzęglenie. Zgrzytanie może wynikać także z uszkodzeń skrzyni lub jej osprzętu. Odpowietrzony lub uszkodzony wysprzęglik może nie zapewnić pełnego wysprzęglenia. Analogiczny efekt może mieć nieodpowiednio ustawione napięcie linki sprzęgła. Nadmiernie zużyte synchronizatory również będą powodowały zgrzytanie – zwłaszcza przy próbach szybkich zmian biegów.

Zarówno w sprawnych, jak i wykazujących objawy zużycia przekładniach polecamy zmianę biegów na wyższy według następującego schematu – zdjęcie nogi z gazu połączone z wciśnięciem pedału sprzęgła do podłogi, zdecydowane pociągnięcie lewarka w pierwszej fazie skoku (czyli wyłączaniu aktualnego biegu) oraz znacznie delikatniejsze przestawienie go w kolejne położenie, a następnie zwolnienie sprzęgła połączone z dodaniem gazu.

By wyrobić sobie nawyk lekkiego operowania lewarkiem skrzyni, biegi w płaszczyźnie przód-tył (czyli 1->2, 3->4, 5->6) warto spróbować nie ruchem całego ramienia, a jedynie poprzez zgięcie palców, ewentualnie połączone z lekkim ruchem nadgarstka. W ten sposób łatwiej wyczuć, kiedy skrzynia przechodzi z jednego biegu na drugi.

Warto wiedzieć: Wymiana oleju w dyferencjale. Lekceważona, a prosta i tania czynność serwisowa

Kierowca powinien za wszelką cenę unikać sytuacji, które powodują zgrzytanie elementów skrzyni. Każdy metaliczny hałas z przekładni oznacza, że zaszedł tam mniej lub bardziej niszczący proces.Dlaczego skrzynia biegow zgrzyta

Jak usunąć zgrzytanie skrzyni biegów?

Jeżeli przekładnia zgrzyta przy zmianach biegów, warto udać się do mechanika i poprosić o jej oględziny. Polecamy także wymianę oleju. Wraz z nim usuniemy metaliczne zanieczyszczenia, których obecność może dodatkowo przyspieszać zużycie skrzyni. Warto rozważyć aplikację dodatku ograniczającego tarcie i tworzącego powłokę na elementach. Zniszczeń, które się już dokonały nie odwrócimy, ale z własnego doświadczenia wiemy, że wymiana oleju w połączeniu z dodatkiem może zauważalnie poprawić działanie lewarka i zmniejszyć ryzyko zgrzytania.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji