Uzywane za 20 tysiecy zlotych

Ceny używanych aut stale rosną, ale za 20 tys. zł wciąż można kupić dobre auto. Przedstawiamy 15 solidnych i tanich w naprawach modeli z różnych segmentów.

Ostatnie dwa lata upłynęły pod znakiem największych w historii zmian na rynku wtórnym. Wpływ na dostępność używanych aut oraz ich ceny miały pandemia, przerwanie łańcuchów logistycznych, wojna w Ukrainie i związane z nią zniesienie opłat, które nasiliły eksport pojazdów na wschód oraz galopująca inflacja.

Wzrost cen używanych aut oraz spadek ich dostępności jest szczególnie dostępny wśród najbardziej poszukiwanych samochodów, a więc kosztujących mniej niż 30 tys. zł. W jeszcze trudniejszej sytuacji są osoby, które w 2022 czy nadchodzącym 2023 r. chcą znaleźć dobre auto za ok. 20 tys. zł. Szukać wymarzonego auta jednak warto, bo przy odrobinie szczęścia wciąż można je dość szybko znaleźć – jeżeli namierzymy odpowiadający nam samochód, decyzji zakupowej lepiej nie odwlekać, bo zadbany pojazd może zostać kupiony przez inne osoby.

Jak znaleźć dobre auto za 20 tys. zł?

Obecnie 20 tys. zł to relatywnie mała kwota – zwłaszcza, jeżeli chcemy kupić auto w dobrym stanie. Dla własnego dobra nie należy odrzucać zadbanych i regularnie serwisowanych egzemplarzy ze starszych roczników lub z wysokimi przebiegami. Mogą okazać się dużo lepszym wyborem od tzw. „okazji”. Niedobory używanych pojazdów sprawiają, że na rynku wtórnym znów pojawia się dużo „min”. Odradzamy zakup auta bez klimatyzacji – odsprzedaż będzie trudna. Obecnie, z racji cen paliw, zaletą przestaje być diesel (zwłaszcza o dużej pojemności). Także dwusprzęgłowa skrzynia czy automat trudno uznać za zaletę – koszty naprawy takich przekładni są liczone w tysiącach złotych.

O ile zużycie elementów wnętrza czy powierzchowną korozję błotników czy drzwi można zaakceptować, tak poważniejsze ogniska rdzy na podłużnicach czy podłodze dyskwalifikują auto za 20 tys. zł. Naprawa może nie być opłacalna. W zawieszeniu plusem są proste rozwiązania, jak kolumny McPhersona z przodu i belka z tyłu. Ich remont kosztuje zwykle kilkaset złotych, podczas gdy koszt naprawy skomplikowanych zawieszeń wielowahaczowych może sięgnąć tysięcy złotych. Nie warto ryzykować dla odrobinę lepszego komfortu.

Warto szukać samochodu z niezbyt wysilonym motorem, najlepiej benzynowym i bez doładowania. Optymalna jest prosta i tania wolnossąca jednostka z pośrednim wtryskiem. Bardziej skomplikowane silniki z bezpośrednim wtryskiem mogą wygenerować koszty z powodu drogiego osprzętu, który nie zawsze występuje w formie zamienników.

Używany Citroen Berlingo II

CITROEN Berlingo II Multispace 1.6HDi 5MT WW1874S 07-2008Kombivany przegrały rywalizację o klienta z modnymi obecnie crossoverami i SUV-ami. Nie do końca słusznie. Co prawda nie zachwycają wyglądem, ale pod względem praktyczności czy przestronności wnętrza należą do najlepszych propozycji na rynku. Jednym z najbardziej udanych modeli tego typu jest druga odsłona Citroena Berlingo i bliźniaczy Peugeot Partner. Samochód wciąż nieźle się prezentuje. Trudno mu wiele zarzucić także w kwestii stylizacji i wykończenia wnętrza czy komfortu jazdy.

CITROEN Berlingo II XTR 1.6HDi 5MT WW1658S 11-2008

Budżet ok. 20 tys. zł nie jest zbyt duży w przypadku Berlingo. Trzeba będzie więc pogodzić się z wysokim przebiegiem, skromnym wyposażeniem i firmową przeszłością – a często kombinacją tych trzech czynników. Czy warto? Jak najbardziej, bo Berlingo jest trwałe i relatywnie proste w serwisowaniu. Duża baza zamienników i używanych części ograniczają koszty napraw. Najlepszym wyborem będą egzemplarze ze starszym silnikiem 1.6 16V (do 2010 r., zastąpiony bardziej awaryjnym 1.6 VTi) oraz dieslem 1.6 HDi – najstarsze nie mają filtra sadzy.

Używany Citroen Berlingo
Główne zaletyBardzo przestronne i funkcjonalne nadwozie
SilnikDiesel 1.6 HDi – umiarkowanie dynamiczny, ale oszczędny i dobrze zaopatrzony w części zamienne silnik
Moc92 KM
Maksymalny moment obrotowy215 Nm
0-100 km/h 14,3 s
Średnie spalanie 5,7 l/100 km

Używana Dacia Logan II

Używana Dacia Logan IIUżywane Dacie Logan są jednymi z najlepszych propozycji dla osób, które chcą kupić w miarę świeże auto z umiarkowanym przebiegiem i nie wydać na nie fortuny. Oczywiście trzeba pogodzić się ze spartańskim wykończeniem wnętrza, dosyć skromnym wyposażeniem czy ograniczoną paletą silników. Budżet 20 tys. zł wystarczy na drugą odsłonę Logana, która w kwestii stylizacji czy wykończenia jest dużym krokiem naprzód względem poprzednika.

DACIA Logan II Laureate 0.9TCe 90KM 5MT WE841FH 05-2013

Warto rozejrzeć się za wersją kombi, nazywaną przez Dacię MCV. Taki Logan kosztuje zauważalnie więcej od sedana, ale ma jeden z największych bagażników – nie tylko w klasie, ale w ogóle. Kto natomiast szuka zwinnego auta do jazdy po mieści może wybrać hatchbacka, czyli Dacię Sandero. Wszystkie wymienione modele czerpią pełnymi garściami ze starszej technologii Renault, co oznacza niskie koszty serwisowania. Optymalny silnik to benzynowe 1.2 16V, które można doposażyć w instalację gazową (na rynku nie brakuje też egzemplarzy z fabrycznym „gazem”).

Używana Dacia Logan II
Główne zaletyPrzestronność, niskie koszty zakupu i serwisowania
SilnikBenzynowy 1.2 16V – ospały, ale solidny i prosty w serwisowaniu silnik, który współpracuje z instalacjami LPG
Moc75 KM
Maksymalny moment obrotowy107 Nm
0-100 km/h14,5 s
Średnie spalanie5,8 l/100 km

Używany Fiat Punto Evo

Uzywany Fiat Punto IIITrzecia odsłona Fiata Punto pozostaje jedną z najlepszych propozycji – zarówno w budżecie do 15, jak i 20 tys. zł. Model należy do najprzestronniejszych aut segmentu B. W efekcie Punto można polecić nawet rodzinom z małymi dziećmi. Auto zadebiutowało jako Grande Punto, po modernizacji zaczęło być oferowane jako Punto Evo, a później przemianowano je na Punto. Polecamy poszukiwania bogato wyposażonego Grande Punto z końca produkcji albo Punto Evo, które było oferowane w latach 2009-2012. Auto ma zmieniony przód, inną deskę rozdzielczą oraz przeprojektowany tył nadwozia.

Fiat Punto III - deska rozdzielczaFiat Punto Evo przekonuje też komfortowym zawieszeniem i prostym, ekonomicznym silnikiem 1.4. Podobnie jak w przypadku Pandy na rynku znajdziemy sporo krajowych aut, ale bywają słabo wyposażone. Przebiegi egzemplarzy z prywatnych rąk nie są wyśrubowane. Niepodważalnym plusem modelu jest prosta budowa oraz świetne zaopatrzenie w części. Polecamy zwrócić uwagę na działanie elektroniki. Niektóre problemy bywają trudne do zdiagnozowania.

Używany Fiat Punto Evo
Główne zaletyKorzystna relacja ceny do wieku i przebiegu, przestronność
SilnikBenzynowy 1.4 8V – prosta, 8-zaworowa konstrukcja z paskiem rozrządu, akceptuje LPG
Moc77 KM
Maksymalny moment obrotowy115 Nm
0-100 km/h13,2 s
Średnie spalanie6,4 l/100 km

Używany Ford Fiesta Mk7

FORD Fiesta VI 1.6 Ti-VCT 120KM 5MT WN91240 10-2008
Wybierając niewielkie auto z oszczędnym silnikiem nie trzeba rezygnować z przyjemności z prowadzenia, czego najlepszym dowodem jest Fiesta Mk7. Podaż używanych egzemplarzy jest bardzo duża, a tworzą ją zarówno tańsze i skromnie wyposażone pojazdy z flot oraz droższe, ale atrakcyjniej skonfigurowane od osób prywatnych. Co wybrać? Kwestia indywidualnych preferencji. Na szczęście w wybranym przedziale cenowym można przebierać w atrakcyjniejszych Fiestach. Naszym zdaniem mając do dyspozycji 20 tys. zł lepiej szukać dobrze utrzymanych Fiest sprzed liftingu (2012 r.) z historią serwisową – taki samochód niemal da gwarancję kilkuletniej, bezawaryjnej jazdy. Będzie ona szczególnie przyjemna w egzemplarzach ze zrywnym benzynowym silnikiem 1.6 (105-134 KM). Złoty środek to 96-konne 1.4.
Ford Fiesta VII deska rozdzielcza
Ale tak naprawdę oprócz bazowego, 60-konnego 1.2 trudno odradzać jakikolwiek silnik: wszystkie jednostki są trwałe i wystarczająco dynamiczne, a francuskie 1.4./1.6 turbodiesle cechują się dodatkowo wysoką kulturą pracy i minimalnym spalaniem. Chcąc cieszyć się z niezawodności Fiesty musimy spełnić jeden podstawowy warunek – nie zakładać LPG. Benzynowe silniki nie wytrzymują tego rodzaju zasilania i mają kosztowny system regulacji luzu zaworowego.
Używany Ford Fiesta Mk7
Główne zaletyPonadprzeciętne właściwości jezdne i wysoka trwałość
SilnikBenzynowy 1.4 16V – relatywnie prosty, a do tego trwały silnik, który nie przepada jednak za jazdą na LPG
Moc96 KM
Maksymalny moment obrotowy128 Nm
0-100 km/h12,2 s
Średnie spalanie5,7 l/100 km

Używany Hyundai i20 I

HYUNDAI i20 I FL Comfort 1.25MPI 85KM 5MT WE186EK 09-2012
Koreańskie miejskie auto od chwili debiutu stoi w cieniu Forda Fiesty, Skody Fabii czy Volkswagena Polo. Z jednej strony jest to zrozumiałe – Hyundai i20 nie wyróżnia się na ich tle stylizacją, jakością wykończenia wnętrza czy właściwościami jezdnymi. We wszystkich wymienionych kategoriach auto okazuje się przeciętne. Bynajmniej nie oznacza to, że jest złe! Hyundai i20 trzyma należyty poziom, a dostępne na rynku egzemplarze, często pochodzące z prywatnych rąk, są wystarczająco wyposażone i niezbyt zużyte. Warto zapolować na egzemplarz po modernizacji z 2012 r. (na fot.).
Hyundai i20 I
Plusami Hyundaia i20 są także przestronne wnętrze, spory bagażnik i wysoka trwałość ogólna. Po stronie minusów można wpisać podatność nadwozia na korozję. Lakier okazuje się też na powstawanie odprysków i zarysowań. Nawet niezbyt intensywnie użytkowane auta nie zawsze więc świetnie wyglądają. Warto zweryfikować, czy interesujący nas egzemplarz nie był wcześniej używany do szkolenia kierowców. Wszystkie dostępne w tym modelu silniki zasługują na rekomendację.
Używany Hyundai i20 I
Główne zaletyKorzystna relacja ceny do wieku, ogólna trwałość
SilnikBenzynowy 1.4 16V – dynamiczny i oszczędny silnik, który pali niewiele więcej od 1.2
Moc101 KM
Maksymalny moment obrotowy137 Nm
0-100 km/h11,6 s
Średnie spalanie6,2 l/100 km

 

Używana Kia Cee’d I

Kia Cee'd IW swoim czasie Kia Cee’d była jednym z przebojów polskiego rynku – chętnie kupowanym przez osoby prywatne, firmy czy państwowe instytucje. Przekłada się to na sytuację na rynku wtórnym – pula dostępnych egzemplarzy jest więcej niż satysfakcjonująca. Ich ceny natomiast należą do umiarkowanych. Za 20 tys. zł można kupić Cee’da sprzed modernizacji (2006-2009), ale za to w doskonałym stanie, nierzadko od prywatnej osoby i z polskiego salonu. Przy odrobinie szczęścia lub zaakceptowaniu wyższego przebiegu będziemy mogli wejść w posiadanie samochodu po modernizacji. Wersja kombi jest najbardziej praktyczna, ale wielu osobom może na co dzień wystarczyć nawet dynamiczniej stylizowany, trzydrzwiowy wariant.

Kia Cee'dW porównaniu ze starszymi Kiami, ten model dopracowano pod względem jakości wykonania, ale i tak jest ono gorsze niż u europejskich rywali: trzeszczą plastiki, pojawiają się rdzawe bąble w okolicach uszczelek i szybko łuszczy się lakier. Mechanicznie trudno cokolwiek zarzucić kompaktowej Kii: niezawodne są wszystkie silniki benzynowe i wysokoprężne. Z tych drugich w szczególności polecamy 1.6 CRDi z wtryskiwaczami common rail firmy Bosch, łańcuchowym rozrządem (w 2.0 CRDi – pasek) i turbosprężarką o prostej budowie. Nie mają też dwumasowego koła zamachowego. Filtr DPF pojawił się w nich dopiero w 2010 roku.

Używana Kia Cee’d I
Główne zaletyPraktyczny i trwły kompakt z bardzo solidnymi dieslami
SilnikWysokoprężny 1.6 CRDi – idealny kompromis między osiągami, spalaniem i kosztami serwisowania
Moc115 KM
Maksymalny moment obrotowy255 Nm
0-100 km/h11,5 s
Średnie spalanie4,4 l/100 km

 

Używana Kia Sportage II

Uzywana Kia Sportage

Niedrogi SUV jest marzeniem wielu osób. Niestety w budżecie ok. 20 tys. zł trudnym do zrealizowania, bo wiele modeli startuje z pułapu ok. 30 tys. zł. Warto rozejrzeć się więc za zdroworozsądkową pozycją, a jest nią bez wątpienia druga odsłona Kia Sportage (lub technicznie bliźniaczy Hyundai Tucson I). Stylizacją nadwozia i wnętrza, możliwościami terenowymi czy wreszcie prowadzeniem ten model nikogo nie zaskoczy. Ma jednak relatywnie korzystną, jak na SUV-a, relację ceny do wieku.

Kia Sportage IIZa Kią Sportage przemawia także wysoka trwałość ogólna, przestronne wnętrze oraz wystarczająco pojemny bagażnik. Wyposażenie obejmuje wszystko, co niezbędne, ale na żadne zaawansowane systemy wsparcia kierowcy czy nawet system audio z kolorowym ekranem nie ma co liczyć. Obecnie najrozsądniejszym źródłem mocy jest benzynowy silnik 2.0. Bardziej oszczędne diesle 2.0 od włoskiego VM Motori są solidne, ale czas i kilometry płyną, więc prędzej czy później będą wymagały doinwestowania.

Używana Kia Sportage II
Główne zaletyNiezbyt efektowny, ale relatywnie tani, a do tego przestronny i trwały SUV
SilnikBenzynowy 2.0 16V – jednostka jest bardziej zachłanna na paliwo od diesli, ale przy należytym serwisowaniu okazuje się bardzo trwała
Moc141 KM
Maksymalny moment obrotowy184 Nm
0-100 km/h10,4 s
Średnie spalanie8,0 l/100 km

Używany Mercedes klasy B II (W245)

Mercedes klasy B W245 08

Niektórzy twierdzą, że bez gwiazdy nie ma jazdy. Niestety dobra renoma Mercedesów sprawia, że używane egzemplarze w dobrym stanie są drogie lub… bardzo drogie. Jest jednak pewien sposób na poczynienie oszczędności. Mercedes klasy B (W245) oraz mniejsza, ale technicznie z nim spokrewniona klasa A II (W169) należą do najbardziej niedocenianych modeli spod znaku trójramiennych, co przekłada się na umiarkowane zainteresowanie nimi na rynku wtórnym i w miarę rozsądne ceny ofertowe. Oczywiście coś, za coś. Trzeba pogodzić się np. z mniej szlachetnym wykończeniem czy gorszymi właściwościami jezdnymi.
Mercedes Klasy B W245 - deska rozdzielcza
Klasa B nie jest autem przesadnie dużym (427 cm długości), ale mimo tego jest wygodna i przestronna w środku. Technicznie klasa B dzieli wiele rozwiązań z klasą A i po niej przejęła m.in. deskę rozdzielczą (minimalne różnice) i część silników. Niestety, podobnie jak w mniejszym modelu, nie udało się wygospodarować wystarczająco miejsca pod maską na dokonywanie napraw: by np. wymienić rozrusznik, trzeba wyjmować cały silnik. Na szczęście klasy B są na tyle bezawaryjne, że rzadko zachodzi taka konieczność. Szwankuje głównie „elektryka”, m.in. centralny zamek i wspomaganie kierownicy. W starszych autach (a raczej na takie można sobie pozwolić z budżetem 20 tys. zł) warto przyjrzeć się karoserii pod kątem korozji.
Używany Mercedes klasy B (W245)
Główne zaletyPrzestronne wnętrze, poziom bezpieczeństwa, dość tania przepustka do klasy premium
SilnikBenzynowy 1.7 – zachłanniejszy na paliwo od diesli, ale prostszy konstrukcyjnie, a przez to tańszy w serwisowaniu
Moc116 KM
Maksymalny moment obrotowy155 Nm
0-100 km/h11,3 s
Średnie spalanie6,8 l/100 km

Używane Mini R56

Mini One Cooper R56 04

Choć trudno w to uwierzyć, druga odsłona współczesnego Mini skończyła już 14 lat. Tłumaczy to, dlaczego można ją wreszcie kupić za dość rozsądną kwotę. O ile w przypadku Mini w ogóle wypada mówić o rozsądku – pod względem relacji ceny do wieku i funkcjonalności to najgorszy model w całym zestawieniu. Znalazł się w nim jednak nieprzypadkowo. Mini, nawet z podstawowym silnikiem, serwuje kierowcy maksymalną dawkę wrażeń z jazdy. Jak przystało na auto z półki premium, ma także ciekawie stylizowane i nieźle wykończone wnętrze. Mini może uchodzić także za alternatywę dla zainteresowanych zakupem BMW – bazuje na technologii z Bawarii, ale zwykle jest tańsze od BMW z analogicznego rocznika.

Mini One/Cooper II (R56)

Benzynowe, nawet wolnossące silniki, uchodzą za umiarkowanie udane z powodu ograniczonej trwałości napinacza i łańcucha rozrządu. Kto obawia się problemów, może wybrać francuskiego diesla 1.6 z wersji Cooper D, który zapewnia dobrą dynamikę przy symbolicznym spalaniu. Przedzakupowa kontrola powinna obejmować weryfikację stanu zawieszenia i innych elementów układu jezdnego. Warto zwrócić uwagę także na ślady ewentualnych napraw powypadkowych – zwinne Mini prowokuje do dynamicznej jazdy, co miewa różne skutki.

Używane Mini R56
Główne zaletyStylowy i przyjemny w prowadzeniu samochód z technologią BMW
SilnikDiesel 1.6 – bardzo oszczędny, solidny, a w tak małym aucie całkiem zrywny i elastyczny silnik
Moc109 KM
Maksymalny moment obrotowy240 Nm
0-100 km/h9,9 s
Średnie spalanie3,9 l/100 km

 

Używany Opel Astra H

Opel Astra III KombiCzas płynie, a odwieczny rywal Golfa i Focusa pozostaje bardzo mocnym graczem na rynku wtórnym. Długi czas produkcji przekłada się na dużą rozpiętość cen używanych egzemplarzy. Budżet 20 tys. zł pozwala na przebieranie wśród najlepszych z dostępnych aut – z bogatym wyposażeniem, udokumentowaną historią czy pochodzących z krajowych salonów. Astra jest ceniona za niedrogie o łatwo dostępne części i szeroką paletę silników, z których sporo dobrze współpracuje z instalacjami LPG. Ma dobrze wyciszone wnętrze i nie męczy nawet w długich trasach. Na portalach jest mnóstwo ofert, ale można to uznać za wadę, bo uczciwe auta z prywatnych rąk mieszają się z masą sprowadzonych i poflotowych. Polecamy wersję kombi, która ma wydłużony rozstaw osi i zapewnia więcej przestrzeni pasażerom drugiego rzędu. To samo można powiedzieć o sedanie.

Opel Astra III - deska rozdzielcza Mimo upływu czasu Astra wciąż trzyma cenę. W efekcie w budżecie ok. 15 000 zł znajduje się nieco ponad połowa oferowanych egzemplarzy. Można wśród nich wyłowić zadbane auto, ale wymaga to cierpliwości przy wertowaniu ogłoszeń i kontaktowaniu się ze sprzedającymi. Kto chciałby możliwie szybko znaleźć dobrze zachowany egzemplarz, powinien podać w serwisie ogłoszeniowym kwotę 15 tys. zł, a następnie przeszukiwać wśród najstarszych i najsłabszych aut – takie Astry nierzadko pochodzą jeszcze z pierwszych czy drugich rąk.

Używany Opel Astra H
Główne zaletyBezproblemowy w eksploatacji kompakt, w budżecie 20 tys. zł szybko znajdzie się dobry egzemplarz
SilnikBenzynowy 1.6 16V – sprawdzona jednostka, świetnie zaopatrzona w części, wersje Z16XEP akceptują LPG
Moc105 KM
Maksymalny moment obrotowy150 Nm
0-100 km/h13,3 s
Średnie spalanie6,6 l/100 km

Używane Renault Laguna III

Renault Laguna IIIFrancuskie auta mają tyle samo zwolenników, co przeciwników. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że najgorsze czasy świat francuskiej motoryzacji ma już za sobą. Wszystkie koncerny wyciągnęły lekcję z popełnionych błędów i znacząco poprawiły jakość samochodów. Doskonale widać to w przypadku Laguny. Trzecia generacja to niebo a ziemia w porównaniu do niezbyt pochlebnie ocenianej poprzedniczki. Jest tylko jeden warunek: lepiej unikać niepewnych i zdecydowanie za słabych diesli 1.5 dCi i skupić się na poszukiwaniach dobrze utrzymanych (o takie nietrudno) aut z 2.0 dCi pod maską lub obojętnie jakim silnikiem benzynowym: dobre osiągi z niezawodnością najlepiej połączy 170-konny 2.0 T.

Renault Laguna IIILagunę III jako jedyną generację tego auta oferowano również jako coupe: do tej pory zwraca uwagę ładnie narysowanym nadwoziem i kusi mocniejszymi silnikami. Obecnie budżet 20 tys. zł pozwala na przebieranie w ofertach – przy odrobinie szczęścia i zdolności negocjacyjnych wystarczy nawet na coupe z wysokim przebiegiem. Optymalny wybór to kombi. Warto celować w możliwie bogato wyposażonego diesla 2.0 dCi.

Używane Renault Laguna III
Główne zaletyNieźle wykończony i wyposażony samochód ze świetnym dieslem
SilnikDiesel 2.0 dCi – bardzo trwały, mocny, a do tego oszczędny przy spokojnej jeździe motor
Moc150 KM
Maksymalny moment obrotowy340 Nm
0-100 km/h9,5 s
Średnie spalanie6,0 l/100 km

Używany Seat Altea

Seat Altea 04Ceny wielu aut koncernu Volkswagena są wyśrubowane (nie zawsze słusznie). Na tym tle korzystnie wypada Seat Altea, który z powodu specyficznej stylizacji nie jest przesadnie poszukiwany. Jeżeli ktoś jest w stanie zaakceptować wygląd auta oraz jego dosyć „plastikowe” wnętrze, będzie zadowolony. Altea dzieli mechanikę m.in. z Golfem V/VI oraz Octavią II. Przekłada się to na świetne zaopatrzenie w zamienniki oraz sieć serwisów, które sprawnie poradzą sobie z naprawami.

Seat AlteaAltea występowała w dwóch odmianach – krótkiej oraz przedłużonej o nazwie XL. Nie montowano w niej trzeciego rzędu foteli, urósł jedynie bagażnik. Pewnym problemem przy wyborze Altei mogą okazać się silniki. 1.4 TSI nie są zbyt trwałe, 1.8/2.0 potrafią palić duże ilości oleju, a problemy diesli 2.0 TDI PD są powszechnie znane. Zainteresowanym motorem benzynowym polecamy wolnossące, niezbyt mocne, ale chociaż trwałe 1.4 16V i 1.6 8V (oba dobrze pracują na LPG). Jeżeli diesel, to 1.9 TDI (warto rozważyć profilaktyczną wymianę panewek) lub 1.6/2.0 TDI CR.

Używany Seat Altea XL
Główne zaletyPrzestronne wnętrze, dobre prowadzenie, duża baza zamienników
SilnikBenzynowy 1.6 8V MPI – trwały, prosty i tani w serwisowaniu silnik, który akceptuje LPG; dostępny do 2010 r.
Moc102 KM
Maksymalny moment obrotowy148 Nm
0-100 km/h12,1 s
Średnie spalanie7,8 l/100 km

Używana Skoda Roomster

Skoda Roomster 14Na hasło „używana Skoda za 20 tys. zł” większość osób myśli o Fabii lub Octavii. Tymczasem można znaleźć model o korzystniejszej relacji ceny do wieku i funkcjonalności. Jest nim Roomster. Czeski kombivan powstał w wyniku zestawienia przedniej części płyty podwoziowej Fabii II z tyłem Octavii I. Efektem jest imponujący rozstaw osi, który przekłada się na ponadprzeciętną ilość miejsca w kabinie. Wyróżnikiem są też trzy niezależne fotele, które można składać, przesuwać i w prosty sposób wyjmować. System okazał się na tyle dobry, że Skoda użyła go później w modelu Yeti czy Karoq. Dużą i łatwą do aranżowania przestrzeń bagażową docenią rodziny czy osoby prowadzące aktywny tryb życia i np. przewożące sprzęt sportowy.

Skoda Roomster 06W budżecie 20 tys. zł można znaleźć idealny, bogato wyposażony egzemplarz Roomstera sprzed modernizacji lub auto wyprodukowane po liftingu, które będzie nieco bardziej zużyte. Obsługa techniczna samochodu nie nastręcza trudności – czerpie on pełnymi garściami z innych modeli Skody czy po prostu koncernu Volkswagena, więc baza zamienników jest ogromna. Przestrzegamy przed bazowymi silnikami 1.2 R3 – mają niską kulturę pracy, nie są wybitnie trwałe, ani specjalnie oszczędne. Najlepszy wybór to benzynowe 1.4 16V lub diesel 1.6 TDI CR.

Używana Skoda Roomster
Główne zaletyBardzo przestronne wnętrze, wielki bagażnik, zaskakująco dobre właściwości jezdne
SilnikDiesel 1.6 TDI CR – oszczędny, trwały, a do tego podatny na tuning silnik
Moc105 KM
Maksymalny moment obrotowy250 Nm
0-100 km/h11,5 s
Średnie spalanie4,7 l/100 km

 

Używana Toyota Yaris II

Toyota Yaris II 19Kwota 20 tys. zł to wciąż za mało na Yarisa III, ale idealny budżet na zakup drugiej odsłony tego modelu. Dzięki niemu nie będziemy zmuszeni do poszukiwania wyłącznie egzemplarzy z bazowym silnikiem oraz wysokim przebiegiem. Nie twierdzimy oczywiście, że silnik 1.0 R3 jest zły. Nie należy się go obawiać, bo to jedna z najwytrzymalszych konstrukcji na rynku, która niedużo pali i ma łańcuch rozrządu.

Toyota Yaris II 04Warto poświęcić nieco czasu na znalezienie auta z prywatnych rąk. Może wymagać to przejrzenia wielu ogłoszeń, bo Yaris II był jednym z ulubionych modeli flotowych. Ważne, by nie miał instalacji gazowej. Jednostki bez hydrauliki zaworowej niespecjalnie przepadają za tym paliwem. Diesel 1.4 D-4D to bardzo udana i trwała konstrukcja. Jeżeli znajdziemy egzemplarz z umiarkowanym przebiegiem można śmiało kupować takiego Yarisa. Wnętrze jest przestronne. Toyota zadbała o ciekawy design i liczne schowki. Niestety jakość tworzyw czy ich wygląd pozostawiają wiele do życzenia. Nie można natomiast narzekać na wyposażenie dostępnych aut – niezbędne minimum w postaci klimatyzacji, radia czy elektrycznie sterowanych przednich szyb ma większość egzemplarzy.

Używana Toyota Yaris II
Główne zaletyCałkiem przestronne wnętrze, jeden z najtrwalszych i najwolniej tracących na wartości miejskich modeli
SilnikBenzynowy 1.33 – kompromis między osiągami, kulturą pracy i spalaniem
Moc101 KM
Maksymalny moment obrotowy132 Nm
0-100 km/h11,7 s
Średnie spalanie5,3 l/100 km

 

Używane Volvo V70 II

Volvo V70 do LPGSzwedzka stal – tak można w największym skrócie opisać drugą odsłonę modelu Volvo V70, która ma bardzo odporne na zużycie silniki, nadwozie oraz wnętrze. Co prawda za 20 tys. zł można już powoli celować w następcę tego modelu (V70 III), ale celowo wzięliśmy pod uwagę poprzednią generację, bo mając tyle gotówki kupimy ładnie utrzymany egzemplarz poliftowy, najczęściej z wybitnie niezawodnym dieslem 2.4 D5, choć czasem trafiają się także zrywne, benzynowe 2.5 T. Uda się też zapolować na uterenowioną pochodną V70, czyli Volvo XC70.

Volvo V70 - deska rozdzielczaDla wspomnianego diesla przebiegi rzędu pół miliona kilometrów nie stanowią dla niego wyzwania, oczywiście pod warunkiem rzetelnie prowadzonej obsługi serwisowej. Godnymi polecenia można także określić 5-cylindrowe jednostki benzynowe, które nawet w odmianach turbo tolerują instalację LPG. Do newralgicznych elementów Volvo należą szybko zużywające się sworznie wahaczy przednich i automatyczne skrzynie – na szczęście dosyć łatwo o „manual” nawet w mocniejszych wersjach. V70 to już dość leciwe auto, dlatego trzeba przywyknąć do mało istotnych usterek natury elektrycznej, które w żadnym stopniu nie ograniczają mobilności pojazdu.

Używane Volvo V70 II
Główne zaletyBezpieczne, solidne, świetnie wykończone i odporne na zużycie kombi z półki premium
SilnikDiesel 2.4 D5 – legendarna pięciocylindrowa jednostka o świetnym brzmieniu oraz imponującej trwałości
Moc163 KM
Maksymalny moment obrotowy340 Nm
0-100 km/h9,5 s
Średnie spalanie6,8 l/100 km

 

Data aktualizacji: 27 listopada 2022 r.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj