PoradyPoradyCheck engine. Czy można jeździć z palącą się kontrolką silnika?

Check engine. Czy można jeździć z palącą się kontrolką silnika?

Zapalenie się kontrolki silnika może sugerować wiele awarii. Czy można wobec tego jeździć ze świecącą się kontrolką check engine? Zobaczmy, czy to rozsądne.

Kontrolka check engine spędza sen z powiek wielu użytkownikom samochodów. Potrafi bowiem dosyć często zapalać się na tablicy przyrządów – do tej stopnia, że kierowcy, po kolejnym wykasowaniu irytującej kontrolki, zwyczajnie ją ignorują i jeżdżą ze świecącym się komunikatem „check engine”. Tymczasem kontrolka silnika nigdy nie zapala się bez powodu, choć przyczyna przyczynie nierówna: może oznaczać zarówno drobne odchylenie w pracy jednostki napędowej, jak i poważny problem w silniku. Czy wobec tego można jeździć z kontrolką check engine? Czy to rozsądne i bezpieczne?

Check engine: po co jest w aucie?

Kontrolka check engine trafia do wszystkich samochodów wyposażonych w gniazdo diagnostyczne OBD2, a więc wyprodukowanych po 2000 roku. W związku z tym ma ją zdecydowana większość aut jeżdżących po polskich (i nie tylko) drogach, z wyłączeniem tych najstarszych użytkowanych na co dzień, youngtimerów i oldtimerów. Choć kontrolka silnika potrafi napsuć nerwów kierowcy, tak naprawdę bardzo ułatwia diagnostykę usterek auta – byłoby to znacznie trudniejsze w dobie montowania zaawansowanej elektroniki i „rozrzuceniu” po całym samochodzie czujników monitorujących pracę poszczególnych podzespołów. Właśnie na pochodzących z nich danych bazuje kontrolka check engine, wyświetlając się w momencie gdy parametry któregoś z sensorów odbiegają od normy. Komunikatu na desce rozdzielczej nie można wobec tego wiązać z usterką typowo mechaniczną, a przynajmniej nie bezpośrednio: check engine może nakierować jedynie na defekt podzespołu posiadającego własny czujnik.

Dlaczego w aucie zapala się kontrolka silnika?

Istnieje bardzo wiele przyczyn zapalenia się kontrolki check engine na zestawie wskaźników. Na wstępie warto jednak wspomnieć, że pojawia się ona tylko w momencie, gdy odczytane z czujników parametry są niezgodne z fabrycznymi przez dłuższy czas, a zatem nie wyświetli się podczas chwilowych odchyleń od normy. To tylko potwierdza tezę, że świecącej kontrolki silnika nie można lekceważyć. Istotę przyczyny pojawienia się komunikatu „check engine” zazwyczaj obrazuje kolor kontrolki. Żółty lub pomarańczowy oznacza bowiem mniej istotny powód wyświetlenia kontrolki, taki jak wypadnięcie zapłonu, przedostanie się wilgoci do instalacji elektrycznej, defekty w instalacji elektrycznej (niskie napięcie, problemy ze stykami) lub drobne odchylenia od norm w którymś z czujników.

Check engine
Podobnie jak pozostałe kontrolki w aucie, check engine powinien zapalać się po każdym włączeniu zapłonu i gasnąć po uruchomieniu silnika.

Z kolei czerwona kontrolka check engine sugeruje już poważniejszą awarię i wręcz wymaga od kierowcy pilnego udania się do warsztatu celem diagnostyki problemu. Trudno jednak przypisać powód zapalenia się czerwonej kontrolki silnika konkretnemu podzespołowi, choć najczęściej tyczy się nieprawidłowości w działaniu układu wtryskowego i wydechowego. Oto najczęstsze przyczyny zapalania się kontrolki check engine.

  • nieprawidłowe dawkowanie paliwa przez układ wtryskowy;
  • awaria zaworu EGR;
  • usterka przepływomierza;
  • defekt katalizatora;
  • kłopoty z filtrem DPF;
  • nieprawidłowości w pracy rozrządu;
  • nieodpowiednie ciśnienie paliwa;
  • niewłaściwe ciśnienie doładowania;
  • awaria cewki zapłonowej;
  • uszkodzenie świec lub przewodów zapłonowych.

Check engine: czy można jeździć z palącą się kontrolką silnika?

Bywa, że świecącej się kontrolce check engine nie towarzyszą żadne inne objawy mogące sugerować usterkę auta, stąd kierowcy nierzadko bagatelizują ten komunikat i z nim jeżdżą. Nie jest to działanie zbyt rozsądne, a już na pewno niesprzyjające koncentracji za kierownicą – część uwagi zabiera bowiem doskonale widoczna na wskaźnikach kontrolka.

Z palącym się check engine teoretycznie można jeździć pod warunkiem akceptacji możliwych mniej widocznych defektów w pracy jednostki napędowej (np. podwyższonego zużycia paliwa lub emisji szkodliwych substancji) oraz potencjalnych wysokich kosztów naprawy uszkodzonego silnika. „Pół biedy”, gdy kontrolka check engine świeci się na żółto/pomarańczowo lub stale (bez migania): najprawdopodobniej problem z silnikiem nie jest wtedy bardzo poważny i można bez obaw dojechać do domu, ale przy najbliższej okazji należy umówić się na diagnostykę interfejsem diagnostycznym (lub też przeprowadzić ją samemu, gdy dysponujemy testerem i oprogramowaniem).

Check engine
Diagnostyka kontrolki check engine nie jest skomplikowaną ani drogą operacją. Można ją przeprowadzić własnym interfejsem diagnostycznym.

Nie należy jednak ignorować kontrolki check engine w kolorze czerwonym, szczególnie gdy miga – tu już sprawa jest poważna, wobec tego trzeba niezwłocznie zatrzymać się i zgasić silnik. Czasami takiej sytuacji towarzyszy wejście silnika w tryb awaryjny.

Niezależnie od tego, w jakiej postaci zapali się kontrolka check engine, warto zweryfikować, czy jej pojawienie się nie jest wynikiem błędu. Zdarza się bowiem, że po zgaszeniu silnika i ponownym uruchomieniu komunikat znika i już się nie pojawia. Jeśli natomiast wróci, nie obejdzie się bez szerszej diagnostyki.

Redakcja poleca:

Dlaczego w samochodzie zapala się kontrolka check engine?

Jak skasować kontrolkę check engine?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji