PoradyPoradyTest 8 interfejsów diagnostycznych. Który tester ma najwięcej funkcji?

Test 8 interfejsów diagnostycznych. Który tester ma najwięcej funkcji?

Kupując własny tester diagnostyczny samodzielnie wykryjemy usterkę samochodu lub wykasujemy błąd. Który z 8 interfejsów diagnostycznych wyróżnia się największymi możliwościami z zakresu diagnostyki samochodowej?

Po zapaleniu się jakiejkolwiek kontrolki samochodowej na zestawie wskaźników, wielu kierowców czym prędzej udaje się do autoryzowanego serwisu w celu wykrycia przyczyny wystąpienia usterki. Czasami powód świecącej kontrolki może być jednak błahy, np. wypnie się czujnik, zaniknie kontakt lub kontrolka zasygnalizuje tylko zużycie jakiegoś elementu, np. klocków hamulcowych. Sama diagnostyka w autoryzowanej stacji obsługi to koszt rzędu 50-100 zł. Oczywiście kierowca musi płacić za każdą taką wizytę i z czasem wyda na to niemałą sumę. Tymczasem koszty diagnostyki można skutecznie ograniczyć, przeprowadzając ją samemu. Wystarczy kupić interfejs diagnostyczny, a w przypadku tańszych testerów, ściągnąć też darmową aplikację na smartfona.

Co to jest interfejs diagnostyczny?

Interfejs (lub inaczej: tester) diagnostyczny jest urządzeniem wyświetlającym w czasie rzeczywistym wartości z rozlokowanych po całym samochodzie czujników. Zazwyczaj jest to najkrótsza droga do zweryfikowania przyczyny nieprawidłowości w pracy silnika. Odczytanie błędów odbywa się po wpięciu interfejsu diagnostycznego do gniazda OBDII. Takowe posiada zdecydowana większość pojazdów poruszających się po polskich drogach, bowiem ujednolicony przez organizację SAE system diagnostyki On-Board Diagnosis II (OBDII) stał się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich samochodów z silnikami benzynowymi, wyprodukowanymi po 1 stycznia 2001 roku (wysokoprężnymi: po 2003 r.). Praktyka pokazuje, że złącze OBDII spotkamy już w autach z 2000 r.

Przeczytaj więcej na temat korzyści z umieszczenia gniazda OBDII w aucie

Jak działa interfejs diagnostyczny?

Tester diagnostyczny, po podłączeniu pod gniazdo OBDII w samochodzie, zbiera z niego dane i wyświetla je na ekranie smartfona. Odbywa się to przez Wi-Fi (dla interfejsów współpracujących z iPhone’ami) lub Bluetooth (kooperujących z Androidem). Zanim przeprowadzimy samodzielną diagnostykę, potrzebne jest zainstalowanie odpowiedniej aplikacji. Większość z nich można bez trudu znaleźć w App Store albo Google Play. Są dostępne w podstawowych, darmowych oraz płatnych, rozbudowanych wersjach. Do najpopularniejszych należą Torque, Car Scanner, Dash Command lub EOBD Facile. Droższe interfejsy diagnostyczne wykorzystują własne wyświetlacze, a połączenie odbywa się z pomocą kabla. W ich przypadku można liczyć na solidniejsze wykonanie.

Aplikacje współpracujące z interfejsami diagnostycznymi (system Android)
Nazwa aplikacji Torque Car Scanner OBD Car Doctor Motor Data OBD Piston Dash Command OBD Arny
System operacyjny Android Android Android Android Android Android Android
Kasowanie błędów  TAK   TAK   TAK   TAK   TAK   TAK   TAK 
Sygnały czujników  TAK   TAK   TAK   TAK   TAK   TAK   TAK 
Pomiar osiągów  TAK   TAK   NIE   NIE   NIE   TAK   TAK 
GPS  TAK   TAK   TAK   NIE   NIE   TAK   TAK 
Nagrywanie wskazań  TAK   TAK   TAK   NIE   TAK   TAK   TAK 
Wersja darmowa  TAK (Lite)   TAK   TAK   TAK   TAK   TAK   TAK 
Cena pełnej wersji 15,08 zł (Pro) 13,99 zł (Pro)
Aplikacje współpracujące z interfejsami diagnostycznymi (system iOS)
Nazwa aplikacji Car Scanner DashCommand EOBD Facile
System operacyjny iOS iOS iOS
Kasowanie błędów  TAK   TAK   TAK 
Sygnały czujników  TAK   TAK   TAK 
Pomiar osiągów  TAK   TAK   NIE 
GPS  TAK   TAK   TAK 
Nagrywanie wskazań  TAK   TAK   NIE 
Wersja darmowa  TAK   TAK   TAK 
Cena pełnej wersji od 18,99 zł 47,99 zł od 84,99 zł

Gdzie znajduje się gniazdo diagnostyczne w samochodzie?

Producenci zazwyczaj umieszczają gniazdo OBDII w okolicach deski rozdzielczej samochodu, czyli:

  • pod kierownicą: nad pedałami albo przy lewym słupku. Czasami zakrywa go zaślepka;
  • na konsoli centralnej, tzn. w okolicach popielniczki lub nawet podłokietnika pomiędzy fotelami;
  • pod schowkiem pasażera lub w schowku. Taką lokalizację wykorzystuje m.in. Dacia.

Ile kosztuje tester diagnostyczny?

Wykrycie błędu następuje po podpięciu pod złącze OBD w samochodzie komputera diagnostycznego. Jest to na tyle prosta czynność, że bez obaw poradzi sobie z nią większość kierowców. Trzeba tylko wyposażyć się we własny interfejs diagnostyczny. Profesjonalne testery są co prawda drogie (kilkaset złotych), ale już wiele tańszych (np. ELM 327 za ok. 30 zł) jest w stanie przeprowadzić podstawową diagnostykę samochodową. Posiadanie własnego skanera diagnostycznego jest o tyle opłacalne, że umożliwi on sprawdzenie błędów w każdym samochodzie z gniazdem OBD II. Uwaga: nie liczmy, że dzięki interfejsowi diagnostycznemu poznamy dokładną przyczynę awarii. Zazwyczaj wskazuje on tylko na element, w którym wykryto jakąś nieprawidłowość. By dowiedzieć się więcej o wyświetlanym przez tester błędzie, warto go wpisać do internetowej wyszukiwarki błędów OBDII. Mimo wszystko wielu kierowców używa interfejsu przede wszystkim do samodzielnego skasowania błędu już naprawionej usterki lub do zgaszenia uciążliwej kontrolki check engine.

Testery diagnostyczne
Interfejsy diagnostyczne zbierają informacje z gniazda OBD II i wyświetlają je albo na własnym ekranie (fot.), albo poprzez aplikację diagnostyczną na smartfonie.

Test 8 interfejsów diagnostycznych (GTÜ)

Skuteczność testerów diagnostycznych w zeszłym roku zbadała niemiecka organizacja GTÜ. Po celowym wywołaniu błędów w samochodach testowych, do ich gniazd diagnostycznych podłączono 8 skanerów w cenach od 50 do 1100 zł. Sprawdzono nie tylko funkcje dostępne w komputerach diagnostycznych, ale i jakość wskazań, łatwość połączenia oraz kompatybilność z różnymi rodzajami aut (starsze i młodsze, z silnikiem benzynowym lub dieslem). Każdy tester diagnostyczny mógł zebrać łącznie 450 punktów.

Interfejsy diagnostyczne, które wzięły udział w teście:
  1. Autel OBDII Code Scanner
  2. BerryKing Autoscan
  3. Bosch OBD 150
  4. EXZA HHobd Bluetooth Torque
  5. Launch CRP123 OBD2
  6. Pace Link
  7. SmartPilot Racekey OBD
  8. Vgate iCar OBD
Oto szczegółowe wyniki testu.
Test 8 interfejsów diagnostycznych – klasyfikacja i punktacja końcowa
Produkt Max. Launch Bosch SmartPilot Vgate Pace Autel BerryKing EXZA
Cena 1100 zł 620 zł 230 zł 50 zł 300 zł 450 zł 110 zł 130 zł
Wyposażenie/obsługa
Dostępne funkcje 15 15 10 5 5 15 5 5 5
Jakość wskazań 15 15 5 15 15 15 12 15 15
Szybkość odczytu danych 5 3 5 5 5 5 5 5 5
Łatwość podłączenia 10 10 10 3 1 2 10 1 1
Jakość połączenia Bluetooth/Wi-Fi 5 3 1 5 1 0
Liczba punktów 50 43 30 31 27 42 32 27 26
Możliwości
Kompatybilność z różnymi autami 20 20 15 20 20 20 15 12 10
Słowne definiowanie błędów 10 10 8 8 8 10 5 8 8
Możliwość kasowania błędów 20 20 20 8 8 8 15 8 8
Zakres odbieranych danych 20 10 10 20 20 20 15 20
Kasowanie błędu ABS 100 100 100 80 80 100 0 80 0
Kasowanie błędu silnika 100 100 100 80 80 0 100 0 0
Sprawdzanie samopoziomowania reflektorów 100 100 0 0 0 0 0 0 0
Wykrywanie cofania licznika 10 0 0 0 0 0 0 0 0
Możliwość aktualizacji 20 20 20 12 12 20 20 12 12
Liczba punktów 400 380 273 228 228 178 170 140 38
Suma punktów 450 423 303 259 255 220 202 167 64
Miejsce 1 2 3 4 5 6 7 8

Najlepszy skaner diagnostyczny to Launch CRP123 OBD2 – kosztuje ponad 1000 zł, ale ma zdecydowanie największe możliwości. Nieco tańszy tester Bosch OBD 150 niewiele mu ustępuje: właściwie brakuje mu tylko funkcji sprawdzania samopoziomowania reflektorów. Trzecie miejsce zajął współpracujący ze smartfonem komputer SmartPilot Racekey OBD. Czwarty Vgate iCar OBD oferuje najwięcej funkcji w przeliczeniu na złotówki (kosztuje ok. 50 zł). Pozostałe urządzenia diagnostyczne (poza ostatnim EXZAHHobd Bluetooth Torque) umożliwiają wyświetlanie i kasowanie błędów w samochodzie, w tym ABS. Niektóre kosztują jednak zbyt dużo.


Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

14 KOMENTARZE

  1. Ciekawy artykuł, ale moim zdaniem powinny być kategorie cenowe.
    Porównywanie testera za 50 zł z testerem za ponad 1000 zł podchodzi pod pewną hipokryzję 🙂

    ELM327 też nie jest do końca fajnie, bo rzekomo obsługuje starsze auta (do roku 2014-2015, nie pamiętam). Co oczywiście powinno starczyć, ale rodzi problem przy zakupie aut młodszych.

  2. Kto testował w/w aplikacje zainstalowałem car skaner i program nie odczytał błędu czujnika otwierania dachu a wiem że jest ten błąd, byłem u elektryka i jego komp pokazał nawet że była wymieniana żarówka. Reasumując program lipa.

    • Jasne. Tak to w życiu bywa. Jeden podepnie wtyczkę sam, drugi woli zapłacić profesjonalnej ekipie za tą samą usługę. Za coś profesjonaliści muszą w końcu żyć.

    • Tańszy nie usuwał ale vgate iCar2 usuwa. Sprawdzone w Golfie 2008. Czyta Peugota boxer, Volvo s60, Ford cmax, Vw Polo 2003, Skoda octavia 2010. Nie chciał połączyć się z Passatem z 2001 ale może to wina akurat tego auta.

  3. Totalne brednie. Wszystko zależy od marki a nawet modelu auta. Rodzaje protokołów transmisji jest tak różnorodna,nie wspominając o sterownikach i Windowsach że dochodzi do tego że po każdej zmianie auta musielibyśmy zmienić tester. Czyli absurd. Jedynie co możemy zrobić to kupic Elma i udawać że coś naprawimy.ja już mam 4 drogie urządzenia bo nie faworyzuje żadnej marki.

  4. ostatnio zapłaciłem 187zł za skasowanie błędu silnika który pokazuje się sporadycznie w Jeep Renegade tylko dlatego że … była duża różnica temperatur danego dnia – kupie cokolwiek bo i tak mi się zwróci przy takich cenach za obsługę w warsztacie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji