Kontrolki - otwierające

Zestaw wskaźników samochodu obfituje w wiele kontrolek zapalających się w różnych okolicznościach. Niektóre lampki jedynie informują o czymś, inne ostrzegają przed nieprawidłowościami. Oto szczegółowy spis wyświetlanych kontrolek samochodowych.

Współczesna motoryzacja przyniosła do samochodów kilkadziesiąt rodzajów kontrolek samochodowych, z czego z jednym aucie może ich być ponad kilkanaście. To wystarczająco dużo, by kierowcy nie zdołali zapamiętać ich znaczenia i nie zareagować w porę na awarię sygnalizowaną przez lampkę ostrzegawczą. Jednak kontrolki mają za zadanie nie tylko ostrzegać o przekroczeniu normalnych warunków pracy. W dużej mierze, zwłaszcza w nowych samochodach, informują one o działaniu mniej lub bardziej istotnych systemów w samochodzie, m.in. asystenta pasa ruchu lub zwykłego oświetlenia. Jednak nie w każdym samochodzie wszystkie kontrolki wyglądają tak samo. Przepisy regulują kształt i kolor tylko podstawowych lampek sygnalizujących działanie kluczowych elementów auta (typu oświetlenie, pasy bezpieczeństwa) lub ostrzegających o niskim poziomie oleju czy płynu hamulcowego. Bardziej zaawansowane kontrolki to niekiedy inwencja własna producentów, w związku z czym pojawiają się problemy z ich trafnym zinterpretowaniem, a tym samym odkłada się w czasie rozwiązanie sygnalizowanego problemu.

Kolor ma znaczenie

Kontrolki standardowo świecą się w następujących kolorach: czerwony, pomarańczowy, żółty zielony, niebieski. Ostatnie trzy mają za zadanie jedynie poinformować kierowcę np. o zapalonych światłach lub uaktywnieniu systemów w samochodzie, dlatego ich zaświecenie jest czymś normalnym i nie powinno przysparzać nerwów. Co innego, gdy na zegarach zapali się jakaś pomarańczowa lampka: wtedy dostajemy ostrzeżenie o wykryciu nieprawidłowości w działaniu mniej istotnych systemów/elementów auta, m.in. układu ABS, poduszek powietrznych czy żarówek. Gdy taka kontrolka zapali się w trasie, jazdę można kontynuować, ale po powrocie trzeba jak najszybciej zdiagnozować sygnalizowaną usterkę. Jeśli natomiast pojawi się ikonka paląca się na czerwono, mamy do czynienia z poważną awarią mogącą unieruchomić auto. Wtedy należy reagować niezwłocznie. Warto pamiętać, że bagatelizowanie pomarańczowych kontrolek z czasem może przerodzić się w równie poważne kłopoty, jakie sygnalizują czerwone kontrolki.

Szczegółowy spis kontrolek

Poniżej przedstawiamy poszczególne ikonki kontrolek i wyjaśniamy, co oznaczają. Podzieliliśmy je kolorami, tj. na czerwone, pomarańczowe i pozostałe (zielone, niebieskie, żółte).

Kontrolki ostrzegające – czerwone

Check engine

Kontrolka zapala się na pomarańczowo lub czerwono i informuje o nieprawidłowościach w pracy silnika. W pierwszym przypadku można kontynuować jazdę (często towarzyszy temu pogorszenie osiągów). Gdy silnik wejdzie w tryb awaryjny, kontrolka zmienia kolor na czerwony. Wtedy należy szukać usterki diagnostyką komputerową. W silnikach benzynowych zapalenie kontrolki powodują np. usterki katalizatora i sondy lambda, w dieslach: wtryskiwaczy lub turbo.

1 Check engine

Temperatura cieczy chłodzącej

Większość aut ma pełnowymiarowy wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, lecz w niektórych samochodach o jej stanie informuje wyłącznie zapalenie się kontrolki – wtedy temperatura jest albo za niska, albo za wysoka. Prawidłowo wskaźnik powinien szybko „podejść” do 90°C i utrzymywać tą wartość niezależnie od obrotów i obciążenia silnika.

2 Temperatura cieczy chłodzącej
Poduszki powietrzne

Zapalenie kontrolki oznacza nieprawidłowe działanie układów bezpieczeństwa, tj. poduszek i napinaczy pasów. Najczęściej włącza się przy braku kontaktu wtyczek lub gdy zerwie się taśma poduszki w kierownicy. Samochód ze świecącą się kontrolką airbagu nie przejdzie badania technicznego, a w razie wypadku poduszki nie wystrzelą.

3 Poduszki powietrzne
Ciśnienie oleju

Kontrolka oznacza spadek ciśnienia oleju poniżej minimum, dlatego dalsza jazda z zapaloną lampką może się zakończyć trwałym uszkodzeniem silnika. Zaświecenie może być skutkiem uszkodzenia napędu pompy oleju lub czujnika ciśnienia oleju.

 

4 Ciśnienie oleju

ABS

Świecąca się kontrolka ABS-u oznacza usterkę samego systemu, nie układu hamulcowego, dlatego nie ma potrzeby holowania samochodu do warsztatu. Przyczyny to m.in. uszkodzony czujnik prędkości koła czy czujnik ABS. Samochód z palącą się kontrolką nie przejdzie badania technicznego.

5 ABS

Automatyczna skrzynia biegów

Czerwona kontrolka informuje o wzroście temperatury w automatycznej skrzyni biegów, będącego wynikiem m.in. zużytego konwertera, niewydolnej chłodnicy oleju lub zbyt niskiego poziomu oleju. Nie należy jej bagatelizować – takie skrzynie są bardzo drogie w naprawach.

 

6 Automatyczna skrzynia biegów

Ładowanie

Ikonka akumulatora sygnalizuje zaburzenia napięcia w instalacji elektrycznej samochodu. Przyczynia się do tego m.in. awaria alternatora, akumulatora lub uszkodzenie wiązki. Zbyt niskie napięcie jest w stanie nawet unieruchomić auto po wyczerpaniu akumulatora, z kolei za wysokie może skutkować awariami układów elektronicznych samochodu.

7 Ładowanie

Hamulce

Paląca się w czasie jazdy kontrolka hamulców może oznaczać wiele przypadłości: za mały poziom płynu hamulcowego, uszkodzenie wiązki elektrycznej, awarię hamulca ręcznego lub nawet zużycie klocków. Gdy problem leży w klockach, to ostatni moment na ich wymianę. Jej zaświecenie na postoju informuje z kolei o zaciągniętym hamulcu ręcznym.

8 Hamulce (2)

System start-stop

Świecąca ikonka oznacza awarię systemu lub brak odpowiednich warunków do jego prawidłowej pracy, np. obciążony akumulator albo niewłaściwa temperatura silnika. Poprawa warunków powinna zgasić kontrolkę. Jeśli nadal się świeci, system przestał działać całkowicie. W niektórych autach (Mazda) określa się go jako i-stop.

 

9 Start-stop

Wspomaganie/blokada kierownicy

Czerwona ikonka kierownicy lub świecący na czerwono napis PS (Power Steeling) mówi o awarii elektrycznego wspomagania kierownicy, przez co manewrowanie autem staje się mocno utrudnione i stwarza niebezpieczeństwo. Z kolei błyskająca się na pomarańczowo kontrolka informuje o awarii elektrycznej blokady kolumny kierowniczej, co uniemożliwia uruchomienie auta.

10 Wspomaganie kierownicy (2)

Zbyt mała odległość od auta z przodu

Stosowana w nowoczesnych autach kontrolka ostrzega o zbyt szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu.

 

11 Zbyt mała odległość od auta z przodu

Wysoka temperatura tylnego dyferencjału

W autach z napędem 4×4 po zaświeceniu się tej ikonki napęd na tylną oś zostaje zredukowany w maksymalnym stopniu.

 

Wysoka temperatura skrzyni DSG

W autach koncernu VW taka kontrolka wymusza na kierowcy zatrzymanie się w celu schłodzenia przegrzanej automatycznej skrzyni biegów.

13 Wysoka temperatura skrzyni DSG

Na następnych stronach:
2/3 Kontrolki ostrzegające
3/3 Kontrolki informujące

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]