Zestaw wskaźników samochodu obfituje w wiele kontrolek zapalających się w różnych okolicznościach. Oto szczegółowy spis wyświetlanych kontrolek w samochodzie.
Współczesna motoryzacja przyniosła do aut kilkadziesiąt rodzajów kontrolek samochodowych, z czego z jednym pojeździe może ich być ponad kilkanaście. To wystarczająco dużo, by kierowcy nie zdołali zapamiętać ich znaczenia i nie zareagować w porę na awarię sygnalizowaną przez lampkę ostrzegawczą. Kontrolki mają jednak za zadanie nie tylko ostrzegać o przekroczeniu normalnych warunków pracy. W dużej mierze, zwłaszcza w nowych samochodach, informują one o działaniu mniej lub bardziej istotnych systemów w samochodzie, m.in. asystenta pasa ruchu lub zwykłego oświetlenia.
Nie w każdym samochodzie wszystkie kontrolki wyglądają tak samo. Przepisy regulują kształt i kolor tylko podstawowych lampek sygnalizujących działanie kluczowych elementów auta (typu oświetlenie, pasy bezpieczeństwa) lub ostrzegających o niskim poziomie oleju czy płynu hamulcowego. Bardziej zaawansowane kontrolki to niekiedy inwencja własna producentów, w związku z czym pojawiają się problemy z ich trafnym zinterpretowaniem, a tym samym odkłada się w czasie rozwiązanie sygnalizowanego problemu.
Co oznaczają kolory kontrolek w samochodzie?
Kontrolki standardowo świecą się w następujących kolorach: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski. Ostatnie trzy mają za zadanie jedynie poinformować kierowcę np. o zapalonych światłach lub uaktywnieniu systemów w samochodzie, dlatego ich zaświecenie jest czymś normalnym i nie powinno przysparzać nerwów.
Co innego, gdy na zegarach zapali się jakaś pomarańczowa lampka: wtedy dostajemy ostrzeżenie o wykryciu nieprawidłowości w działaniu mniej istotnych systemów/elementów auta, m.in. układu ABS, poduszek powietrznych czy żarówek. Gdy taka kontrolka zapali się w trasie, jazdę można kontynuować, ale po powrocie trzeba jak najszybciej zdiagnozować sygnalizowaną usterkę.
Jeśli natomiast pojawi się ikonka paląca się na czerwono, mamy do czynienia z poważną awarią mogącą unieruchomić auto. Wtedy należy reagować niezwłocznie. Warto pamiętać, że bagatelizowanie pomarańczowych kontrolek z czasem może przerodzić się w równie poważne kłopoty, jakie sygnalizują czerwone kontrolki.
Szczegółowy spis kontrolek w samochodzie
Poniżej przedstawiamy poszczególne ikonki kontrolek i wyjaśniamy, co oznaczają. Podzieliliśmy je kolorami, tj. na czerwone, pomarańczowe i pozostałe (zielone, niebieskie, żółte).
Kontrolki ostrzegające – czerwone
-
Check engine
Kontrolka zapala się na pomarańczowo lub czerwono i informuje o nieprawidłowościach w pracy silnika. W pierwszym przypadku można kontynuować jazdę (często towarzyszy temu pogorszenie osiągów). Gdy silnik wejdzie w tryb awaryjny, kontrolka zmienia kolor na czerwony. Wtedy należy szukać usterki diagnostyką komputerową. W silnikach benzynowych zapalenie kontrolki powodują np. usterki katalizatora i sondy lambda, w dieslach: wtryskiwaczy lub turbo.
-
Temperatura cieczy chłodzącej
Większość aut ma pełnowymiarowy wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, lecz w niektórych samochodach o jej stanie informuje wyłącznie zapalenie się kontrolki – wtedy temperatura jest albo za niska, albo za wysoka. Prawidłowo wskaźnik powinien szybko „podejść” do 90°C i utrzymywać tą wartość niezależnie od obrotów i obciążenia silnika.
-
Poduszki powietrzne
Zapalenie kontrolki oznacza nieprawidłowe działanie układów bezpieczeństwa, tj. poduszek i napinaczy pasów. Najczęściej włącza się przy braku kontaktu wtyczek lub gdy zerwie się taśma poduszki w kierownicy. Samochód ze świecącą się kontrolką airbagu nie przejdzie badania technicznego, a w razie wypadku poduszki nie wystrzelą.
-
Ciśnienie oleju
Kontrolka oznacza spadek ciśnienia oleju poniżej minimum, dlatego dalsza jazda z zapaloną lampką może się zakończyć całkowitym uszkodzeniem silnika. Zaświecenie może być skutkiem uszkodzenia napędu pompy oleju lub czujnika ciśnienia oleju.
-
Układ ABS
Świecąca się kontrolka ABS-u oznacza usterkę samego systemu, nie układu hamulcowego, dlatego nie ma potrzeby holowania samochodu do warsztatu. Przyczyny to m.in. uszkodzony czujnik prędkości koła czy czujnik ABS. Samochód z palącą się kontrolką nie przejdzie badania technicznego.
-
Automatyczna skrzynia biegów
Czerwona kontrolka informuje o wzroście temperatury w automatycznej skrzyni biegów, będącego wynikiem m.in. zużytego konwertera, niewydolnej chłodnicy oleju lub zbyt niskiego poziomu oleju. Nie należy jej bagatelizować – takie skrzynie są bardzo drogie w naprawach.
-
Ładowanie
Ikonka akumulatora sygnalizuje zaburzenia napięcia w instalacji elektrycznej samochodu. Przyczynia się do tego m.in. awaria alternatora, akumulatora lub uszkodzenie wiązki. Zbyt niskie napięcie jest w stanie nawet unieruchomić auto po wyczerpaniu akumulatora, z kolei za wysokie może skutkować awariami układów elektronicznych samochodu.
-
Hamulce
Paląca się w czasie jazdy kontrolka hamulców może oznaczać wiele przypadłości: za mały poziom płynu hamulcowego, uszkodzenie wiązki elektrycznej, awarię hamulca ręcznego lub nawet zużycie klocków. Gdy problem leży w klockach, to ostatni moment na ich wymianę. Jej zaświecenie na postoju informuje z kolei o zaciągniętym hamulcu ręcznym.
-
System start-stop
Świecąca ikonka oznacza awarię systemu lub brak odpowiednich warunków do jego prawidłowej pracy, np. obciążony akumulator albo niewłaściwa temperatura silnika. Poprawa warunków powinna zgasić kontrolkę. Jeśli nadal się świeci, system przestał działać całkowicie. W niektórych autach (Mazda) określa się go jako i-stop.
-
Wspomaganie/blokada kierownicy
Czerwona ikonka kierownicy lub świecący na czerwono napis PS (Power Steeling) mówi o awarii elektrycznego wspomagania kierownicy, przez co manewrowanie autem staje się mocno utrudnione i stwarza niebezpieczeństwo. Z kolei błyskająca się na pomarańczowo kontrolka informuje o awarii elektrycznej blokady kolumny kierowniczej, co uniemożliwia uruchomienie auta.
-
Zbyt mała odległość od auta z przodu
Stosowana w nowoczesnych autach kontrolka ostrzega o zbyt szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu.
-
Wysoka temperatura tylnego dyferencjału
W autach z napędem 4×4 po zaświeceniu się tej ikonki napęd na tylną oś zostaje zredukowany w maksymalnym stopniu.
-
Wysoka temperatura skrzyni DSG
W autach koncernu VW taka kontrolka wymusza na kierowcy zatrzymanie się w celu schłodzenia przegrzanej automatycznej skrzyni biegów.
Kontrolki ostrzegające – pomarańczowe
Bez obaw – gdy na wskaźnikach zapali się pomarańczowa kontrolka, dostajemy ostrzeżenie o wystąpieniu jakiejś nieprawidłowości w samochodzie, ale nie na tyle istotnej, żeby przerwać jazdę. W niektórych przypadkach pomarańczowe ikonki informują o działaniu wybranych systemów, np. asystujących podczas jazdy z przyczepą.
-
Sygnalizacja ogólna
Wykrzyknik w trójkącie umieszczonym w kółku może sygnalizować różne awarie, np. świateł zewnętrznych lub czujnika parkowania.
-
Poziom cieczy chłodzącej
Niski poziom płynu chłodzącego zagraża poprawności pracy układu chłodzenia. Po zapaleniu się kontrolki powinno się niezwłocznie uzupełnić jego poziom.
-
Filtr cząstek stałych
W samochodach z filtrem DPF wyświetlenie charakterystycznej kontrolki oznacza konieczność wypalenia w trasie. Jeśli się tego nie zrobi, silnik przejdzie w tryb awaryjny i pogorszą się osiągi. Czasami zapalenie kontrolki jest wynikiem uszkodzenia wiązki elektrycznej lub usterki czujnika.
-
Woda w filtrze paliwa
Samochody z silnikami Diesla mają filtr paliwa z odstojnikiem, z którego należy w razie potrzeby spuścić zbierającą się na dnie wodę. Jest ona niebezpieczna dla układu szczególnie zimą: wtedy istnieje nawet prawdopodobieństwo unieruchomienia silnika.
-
Świece żarowe
Kontrolka prawidłowo zapala się tylko w momencie pracy świec żarowych, czyli podczas rozruchu. Świecenie w innych sytuacjach oznacza usterkę samych świec lub modułu. Wtedy pojawiają się problemy z rozruchem podczas niskich temperatur.
-
Ciśnienie opon
W większości przypadków ta kontrolka zapala się bez powodu, niemniej warto mimo wszystko poświęcić chwilę na sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu. Dokładniejszy pomiar dają systemy z czujnikami ciśnienia w kołach. W ich przypadku paląca się lampka przeważnie faktycznie daje sugestię, by dopompować koło.
-
Immobilizer
Problemy z komunikacją kluczyka z autem często kończą się całkowitym unieruchomieniem samochodu, dlatego nie wolno bagatelizować świecącej się ikonki kluczyka. Być może uszkodził się nadajnik w kluczyku lub antena w stacyjce. Czasami pomaga wyjęcie kluczyka i ponowna próba odpalenia auta. Z kolei migająca lampka z kłódką świadczy o aktywacji immobilizera.
-
Asystent ruszania na wzniesieniu
Niektóre auta wyposażono w system zapobiegający stoczeniu się samochodu ze wzniesienia. Taka kontrolka sygnalizuje jego awarię.
-
Ostrzeganie pieszych
Kontrolka włącza się w razie usterki systemu akustycznego ostrzegania pieszych przed nadjeżdżającym samochodem elektrycznym lub hybrydowym.
-
Blokada mostów
Ikonki kłódek z dwóch stron informują o włączeniu blokad osiowych (z przodu i z tyłu) mechanizmów różnicowych.
-
Stałe przeniesienie napędu na 4 koła
Większość współczesnych SUV-ów ma dołączany napęd na 4 koła. Kontrolka obok oznacza, że przełączono go właśnie w tryb pracy ciągłej.
-
Przepalona żarówka świateł hamulców
Lampka sygnalizuje awarię żarówki w jednym ze świateł „stopu”. Ikonka z samą żarówką w kółku z kolei ostrzega o wykryciu nieprawidłowości w działaniu któregoś ze świateł, np. przepalanie żarówki lub bezpiecznika.
-
Awaria systemu regulacji świateł
Stosowana w droższych autach kontrolka informuje o usterce systemu dynamicznego dostosowania zasięgu świateł do obciążenia i ruchów samochodu.
-
Adaptacyjne reflektory
Taka lampka (często pomarańczowa) ostrzega o awarii układu oświetlenia łuków drogi (reflektory działają także bez tej funkcji).
-
Wyłączenie układu ESP/ESC
Kontrolka informuje o wyłączeniu systemu stabilizacji toru jazdy, ale też może sygnalizować jego awarię.
-
Tryb holowania przyczepy
Ten tryb optymalizuje działanie wybranych podzespołów pojazdu podczas holowania przyczepy. Kontrolka potwierdza jego działanie.
-
Wciśnięcie sprzęgła
W niektórych autach (m.in. Hondzie CR-V) kontrolka przypomina o wciśnięciu sprzęgła przed przekręceniem kluczyka w stacyjce.
-
Otwarta klapka wlewu paliwa
Samochody przypominają nawet o takich sprawach jak zamknięcie wlewu paliwa po tankowaniu. Taką opcję zastosowano m.in. w Fordzie Escape.
-
Brak kluczyka
Stosowana w autach z systemem bezkluczykowym lampka informuje o niewykryciu we wnętrzu samochodu potrzebnej karty lub kluczyka.
-
Rozłączony stabilizator
Świecąca się kontrolka potwierdza rozłączenie przedniego stabilizatora, migająca – awarię układu.
-
Uszkodzenie amortyzatorów
Ikonka amortyzatora ostrzega o usterce systemu umożliwiającego zmianę charakterystyki amortyzatorów.
-
Awaria zawieszenia pneumatycznego
Lampka mówi o nieprawidłowym działaniu zawieszenia pneumatycznego, pozwalającego m.in. na regulację prześwitu.
-
Awaria aktywnego układu hamulcowego
Pomarańczowy napis IBA (Intelligent Brake Assist) OFF ostrzega o wykryciu nieprawidłowości w działaniu systemu automatycznego hamowania po wykryciu drogowej przeszkody.
-
Awaria czujnika oleju
Kontrolka sygnalizuje awarię czujnika odpowiedzialnego za poziom oleju w silniku.
-
Awaria sterownika silnika
Pomarańczowy napis EPC (Electronic Power Control) na wskaźnikach ostrzega o awarii elektrycznego układu sterowania silnikiem, np. defekt potencjometru przy pedale gazu.
-
Awaria skrzyni automatycznej
Kontrolka sygnalizuje awarię automatycznej skrzyni biegów, ale nie jest ona jeszcze na tyle poważna, by unieruchomiła auto.
-
Klocki hamulcowe
Paląca się podczas jazdy taka ikonka sugeruje jak najszybszą wymianę okładzin hamulcowych. Prawidłowo powinna zgasnąć po uruchomieniu silnika.
-
Przegrzany katalizator
Ostrzeżenie o zbyt wysokiej temperaturze spalin, co bardzo niekorzystnie wpływa na kondycję katalizatora. Zwykle pomaga zgaszenie silnika na kilka minut. Jeśli lampka zgaśnie, można jechać dalej.
-
Płyn do spryskiwaczy szyb
Ta kontrolka informuje kierowcę o niskim stanie ilości płynu do spryskiwaczy szyb.
-
Ostrzeżenie pogodowe
Kontrolka w kształcie śnieżynki (pomarańczowa lub czerwona) najczęściej ostrzega kierowcę o słabych warunkach atmosferycznych, tj. o opadach śniegu lub niskiej temperaturze.
Kontrolki informujące (żółte, białe, zielone, niebieskie)
Ich świecenie podczas jazdy jest naturalną sprawą. Kontrolki w pozostałych kolorach informują o działaniu świateł i kierunkowskazów, a w nowocześniejszych autach wykrywają nawet zmęczenie kierowcy.
-
Kontrolki świateł pozycyjnych/mijania/drogowych/przeciwmgielnych
Dwie skrajne ikonki informują o włączonych światłach przeciwmgłowych, środkowa (niebieska) – o drogowych. Światła mijania symbolizuje kontrolka z kreskami skierowanymi w dół.
-
Wciśnij hamulec
Stosowane w samochodach z automatyczną skrzynią biegów przypomnienie o wciśnięciu hamulca przed przesunięciem dźwigni z położenia parkingowego.
-
Asystent zjazdu
Ikonka informuje o włączeniu systemu utrzymującego niewielką prędkość zjazdu z wzniesienia (najczęściej w SUV-ach).
-
Tempomat
Zielona kontrolka mówi o aktywacji układu utrzymującego zadaną prędkość jazdy. Gdy wciśniemy pedał gazu lub hamulca, może zacząć świecić się na żółto, ostrzegając przed wstrzymaniem pracy układu.
-
Ustawienia dyferencjału
W samochodach z napędem na 4 koła taki komunikat mówi o ustawieniu centralnego mechanizmu różnicowego do jazdy po śliskich nawierzchniach (np. w Subaru WRX STi).
-
Kierunkowskazy przyczepy
Oddzielne strzałki informują o włączonych kierunkowskazach. Pojedyncza kontrolka z jedynką pośrodku powinna się migać z nimi jednocześnie, gdy do samochodu podczepimy przyczepę.
-
Monitorowanie martwego pola
Zielony napis RVM to Rear View Monitoring – system ostrzegający przed zajechaniem drogi przy zmianie pasa.
-
Kontrola pasa ruchu
Taka ikonka z kolei informuje o prawidłowym działaniu systemu mającego na celu zapobieganie mimowolnego zjechania z pasa ruchu.
-
Gotowy do jazdy
Taka zielona kontrolka mówi kierowcy o tym, że samochód jest włączony i gotowy do jazdy. Częste wyposażenie samochodów elektrycznych i hybrydowych.
-
Zmiana biegu
Strzałki w okolicy napisu SHIFT sugerują zmianę biegu na wyższy lub niższy w zależności od panujących warunków.
-
Sportowy tryb skrzyni biegów
Informacja o włączeniu sportowego trybu w automatycznej skrzyni biegów.
-
Kontrola zmęczenia kierowcy
W nowoczesnych samochodach taka ikonka pojawia się na wskaźnikach, gdy system na podstawie wykryje oznaki zmęczenia kierowcy (m.in. po ocenie stylu jazdy).
-
Tryb ekonomiczny
Symbol listka to tak naprawdę stylizowany napis ECO. Kontrolka informuje o aktywacji ustawień auta sprzyjających ekologicznej jeździe.
-
Asystent świateł drogowych
Paląca się ikonka świateł drogowych z literką A oznacza aktywny system automatycznego sterowania „długimi” światłami.
-
Ciśnienie doładowania
Taki symbol turbosprężarki, uzupełniony pojawiającymi się lampkami, mówi o aktualnym ciśnieniu doładowania.
Redakcja poleca również: