Kontrolka check engine 04

Budząca obawy kontrolka „check engine” nie zawsze musi być powodem do paniki. Przedstawiamy przyczyny zapalenia się kontrolki awarii silnika i radzimy, jak się wtedy zachować.

Wizja zapalenia się kontrolki awarii silnika „check engine” spędza sen z powiek wielu kierowców. Tymczasem gdy taki komunikat pojawi się na zestawie wskaźników naszego samochodu, nie musimy od razu panikować. Kontrolka silnika w rzeczywistości informuje o wykryciu niezgodności elektrycznej przez sterownik silnika, która ma bezpośredni wpływ na jego osiągi i skład emisji spalin. System samodiagnostyki pokładowej reaguje na każde wykryte odchylenie, ale nie przy każdym wyświetla kontrolkę „check engine” – robi to dopiero, gdy mało istotna usterka powtórzy się któryś raz z rzędu. Inaczej dzieje się, gdy wykryta usterka silnika okaże się poważna: wtedy komunikat informujący o awarii silnika pojawi się od razu i nie gaśnie, jak to czasami ma miejsce w przypadku zlokalizowania przez sterownik chwilowych odchyleń od normy.

Redakcja poleca: spis wszystkich kontrolek w samochodzie

Kontrolka check engine 16
Kontrolkę „check engine” mają wszystkie samochody z systemem diagnostyki OBDII, czyli wyprodukowane po 2000 r.

System autodiagnostyczny nie jest jednak w stanie wykryć mechanicznych uszkodzeń silnika, chyba że te defekty mają wpływ na sygnały z czujników układu wtryskowo-zapłonowego. Kontrolka „check engine” może palić się w dwóch kolorach – pomarańczowym i czerwonym. W drugim przypadku sprawa jest jasna: wystąpiła poważna awaria i nie należy kontynuować jazdy. Komunikat awarii silnika częściej wyświetla się w kolorze pomarańczowym. Wtedy, rzecz jasna, otrzymaliśmy ostrzeżenie o wykryciu nieprawidłowości w którymś z układów, ale jeśli wyświetlenie kontrolki nie wpłynęło na pracę samochodu, można bez obaw dokończyć podróż. Pamiętajmy, żeby nie odkładać w czasie zdiagnozowania przyczyny zaświecenia się komunikatu „check engine”.

Przyczyny włączenia się kontrolki „check engine”

Do najczęstszych przyczyn zapalania się kontrolki awarii silnika należą następujące awarie:

  • wykrycie przez sondę lambda objawów zużycia katalizatora: auto wtedy więcej pali i traci moc;
  • niepoprawny sygnał z sondy lambda (częsty błąd w silnikach benzynowych);
  • przepalenie cewki zapłonowej, wykrywane po sygnale prędkości obrotowej silnika;
  • uszkodzenie przepływomierza;
  • awaria świec zapłonowych lub przewodów;
  • zablokowanie zmiennej geometrii turbosprężarki: w turbodieslach skutkuje to przejściem silnika w tryb awaryjny (ograniczona moc, brak możliwości wkręcania na wysokie obroty).

Opisywany komunikat często wyświetla się w samochodach z zamontowanym LPG. To sygnał, że najwyższy czas zajrzeć do instalacji, bo prawdopodobnie uległa rozregulowaniu i źle dawkuje gaz. Przeważnie do wymiany kwalifikują się filtry gazu (od 25 zł), parownik (nowy od 200 zł) lub wtryskiwacze LPG (wymiana od 200 zł).

Kontrolka check engine 13
Za usługę wyregulowania instalacji gazowej warsztaty żądają minimum 50 zł.

Diagnostyka kontrolki „check engine”

Przyczynę zapalenia się komunikatu awarii silnika, a przynajmniej obszar, którego ta usterka dotyczy, poznamy po podłączeniu samochodu pod diagnoskop w warsztacie. Samo usunięcie kontrolki oczywiście nie zlikwiduje problemu. Za każde kasowanie błędów mechanicy zwykle żądają 50 zł. Można to też zrobić samemu przy użyciu aplikacji na smartfona (np. Piston, Torque Pro). Trzeba jednak wyposażyć się we własny interfejs diagnostyczny. Najtańsze, np. ELM 327, kosztują od 30 zł.

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 3.5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here